Hej, i dessa coronatider skulle vi göra egen handsprit enl. recept. Ta 35 cl koncentrerad spolarvätska 15 cl kranvatten och 1 cl glycerin och blanda, häll i pumpflaska, klart. Sedan uppkom frågan om det var eldfarligt.
Vi testade vår handsprit och hällde ut lite på en tallrik och satte dit en låga med en tändare. Inget hände.
Då testade vi koncentrerad spolarvätska på samma sätt. Inget hände då heller. Om man läser media så varnas det för att denna hemmagjorda handsprit är eldfarlig och flaskan med koncentrerad spolarvätska är märkt med eldfarligt symbol och det står också mycket eldfarlig på flaskan. Ändå fick vi inte någon eld på vårt försök. Vi testade två olika märken av koncentrerad spolarvätska men ingen av dem hade någon tendens att brinna.
Vi trodde att det skulle bli som bensin (fast lite mindre reaktion) men vi fick det inte alls att brinna. Vad kan det bero på?
 
5
Provade ni att låta den ånga ett tag?
Du kan stoppa ner en tändsticka i bensin utan det tänds, det ångorna som brinner.
Spolarvätska har jag använt till att tända grillen med då vi var ute i skogen och en störtskur kom som släckte grillen å vi stod med blöt kol å ingen tändvätska.
Så visst brinner den
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
För att handsprit ska fungera så bör den hålla betydligt över 60%
 
C clippan skrev:
Hej, i dessa coronatider skulle vi göra egen handsprit enl. recept. Ta 35 cl koncentrerad spolarvätska 15 cl kranvatten och 1 cl glycerin och blanda, häll i pumpflaska, klart. Sedan uppkom frågan om det var eldfarligt.
Vi testade vår handsprit och hällde ut lite på en tallrik och satte dit en låga med en tändare. Inget hände.
Då testade vi koncentrerad spolarvätska på samma sätt. Inget hände då heller. Om man läser media så varnas det för att denna hemmagjorda handsprit är eldfarlig och flaskan med koncentrerad spolarvätska är märkt med eldfarligt symbol och det står också mycket eldfarlig på flaskan. Ändå fick vi inte någon eld på vårt försök. Vi testade två olika märken av koncentrerad spolarvätska men ingen av dem hade någon tendens att brinna.
Vi trodde att det skulle bli som bensin (fast lite mindre reaktion) men vi fick det inte alls att brinna. Vad kan det bero på?
Handsprit har också en varning för brandfarlighet
 
kidon kidon skrev:
För att handsprit ska fungera så bör den hålla betydligt över 60%
Den flaskan jag har som används inom vården har 65% etanol
 
Silver78 Silver78 skrev:
Den flaskan jag har som används inom vården har 65% etanol
Ja därför är den även brandfarlig, vilket med säkerhet står på flaskan om det är en seriös tillverkare
 
Jag undrar varför det är sådan hysteri kring handsprit?
Tvätta händerna med tvål o vatten istället, det är mycket effektivare. Jag har lärt mig att handsprit inte är effektivt mot virus, men bra mot bakterier.
Så köp en bra tvål istället. Måste man tvunget köpa sprit, köp en whisky eller något annat som är drickbart o njut av den.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Etanol är brandfarligt, ja. Dessutom ett lömskt ämne då flampunkten är 11 grader. Flampunkt är den temperatur där ett ämne börjar avge brännbara ångor.

Varför är det farligt då? Jo, alla brännbara ämnen har ett visst intervall av koncentration där deras ångor bildar brännbara blandningar i luft. För kolväten, alkoholer mm ligger det intervallet i storleksordningen 1-10%. Bensin har som jämförelse en flampunkt på under -30 grader, diesel å andra sidan över 50 grader. Det innebär att bensin kommer ånga av så mycket att koncentrationen ångor i ett slutet utrymme kommer bli långt över övre brännbarhetsgränsen vid rumstemperatur. Diesel å andra sidan ångar inte av något särskilt alls vid så låg temperatur. Etanol däremot ger brännbar blandning ändå ner i flaskan vid rumstemperatur.

Det här skett många olyckor vid användning av spritkök just på grund av detta.

Får du inte eld på etanol i en pyts så är den endera rejält utspädd eller också är det för kallt.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Måst bestämt avråda från användandet av spolarvätska som handsprit i och med att spolarvätska innehåller betydande mängder av andra alkoholer än bara etanol, t.ex. metanol, isopropylalkohol, m.fl. alkoholer. Alla de här andra alkoholerna ÄR MYCKET GIFTIGA för kroppen. Spolar vätska ska endast användas för det, det är tänkt för. Dessutom innehåller det kräkmedlet metyletylketon.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
H
C clippan skrev:
Hej, i dessa coronatider skulle vi göra egen handsprit enl. recept. Ta 35 cl koncentrerad spolarvätska 15 cl kranvatten och 1 cl glycerin och blanda, häll i pumpflaska, klart. Sedan uppkom frågan om det var eldfarligt.
Vi testade vår handsprit och hällde ut lite på en tallrik och satte dit en låga med en tändare. Inget hände.
Då testade vi koncentrerad spolarvätska på samma sätt. Inget hände då heller. Om man läser media så varnas det för att denna hemmagjorda handsprit är eldfarlig och flaskan med koncentrerad spolarvätska är märkt med eldfarligt symbol och det står också mycket eldfarlig på flaskan. Ändå fick vi inte någon eld på vårt försök. Vi testade två olika märken av koncentrerad spolarvätska men ingen av dem hade någon tendens att brinna.
Vi trodde att det skulle bli som bensin (fast lite mindre reaktion) men vi fick det inte alls att brinna. Vad kan det bero på?
då är det säkert dålig spolarvätska du har.
Jag eldar med spolarvätska i min etanol kamin.
Fungerar kanon och mycket billigare än spisbränsle.
 
V vedklyv skrev:
Måst bestämt avråda från användandet av spolarvätska som handsprit i och med att spolarvätska innehåller betydande mängder av andra alkoholer än bara etanol, t.ex. metanol, isopropylalkohol, m.fl. alkoholer. Alla de här andra alkoholerna ÄR MYCKET GIFTIGA för kroppen. Spolar vätska ska endast användas för det, det är tänkt för. Dessutom innehåller det kräkmedlet metyletylketon.
Det är förbjudet att ha mer än väldigt lite metanol i spolarvätska. Jag minns inte exakt, men tror att gränsen går vid ca 0.5%.
Isopropanol är en vanlig alkohol i kommersiell handsprit
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Varför spolarvätska?
T-sprit inehåller etanol, rödfärg och denatureringsmedel. Eller om man har tillgång till finsprit (F), bara etanol.
Sedan kan man koka själv, men det är förstås olagligt...
 
Kikar man i biltemas sortiment så hittar man spolarvätska som innehåller detta
etanol >75%
isopropanol 5-10%
metyletylketon 1-5%

samt rödsprit som innehåller detta
etanol >75%
isopropanol 5-20%
aceton 1-5%
metyletylketon 0,1-1%

Nu är jag ingen kemist, men jag ser ingen dramatisk skillnad i innehållet. Är det någon kunnig som vet om man bör optimera mot lågt innehåll av aceton eller lågt innehåll av metyletylketon?

Tänker man att man behöver stora mängder handsprit för att överleva när corona kommer på besök så kanske literpriset är viktigast... Rödspriten är på biltema ca 50% dyrare per liter.
 
I iMicke skrev:
Kikar man i biltemas sortiment så hittar man spolarvätska som innehåller detta
etanol >75%
isopropanol 5-10%
metyletylketon 1-5%

samt rödsprit som innehåller detta
etanol >75%
isopropanol 5-20%
aceton 1-5%
metyletylketon 0,1-1%

Nu är jag ingen kemist, men jag ser ingen dramatisk skillnad i innehållet. Är det någon kunnig som vet om man bör optimera mot lågt innehåll av aceton eller lågt innehåll av metyletylketon?

Tänker man att man behöver stora mängder handsprit för att överleva när corona kommer på besök så kanske literpriset är viktigast... Rödspriten är på biltema ca 50% dyrare per liter.

T-röd är lite renare än spolarvätska (95% etanol) som dels kanske inte har riktigt lika hög koncentration och dels innehåller mer av annat skräp. T-röd är tänkt att användas som bränsle och måste brinna rent utan att lämna rester. Spolarvätska ska bara rengöra rutan, kanske innehåller lite diskmedel och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.