Hej!
Se klipp på min gräsklippare som är svårstartad och när jag väl får igång den så skakar den och har sig. När jag sedan klipper gräset så stannar den. Vad är problemet?
 
A
Vanligast problemen är nog bränslerelaterade,rengör förgasaren om det inte är gjort,luftfilter mm mm:)
har den en blåsa man pumpar på vid start?
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
kanske inte fel att byta tändstift oxså
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
j.erkers
Vatten i bensinen efter vintern? Vattnet lägger sig under bensinen och gör att maskinen går dåligt / inte alls tills vattnet är borta, dvs töm tanken och fyll på med ny bensin.
Som ett tips till nästa vinterförvaring så fyll tanken helt full, gärna med alkylatbensin.
Edit: stavning av akylatbensin...
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Vanligast problemen är nog bränslerelaterade,rengör förgasaren om det inte är gjort,luftfilter mm mm:)
har den en blåsa man pumpar på vid start?
tack för svar.
Den har en knapp r man pumpar 3ggr innan start.
 
Jag har bytt olja och bränsle och även sprutat in WD40 där glödstiftet sitter. När den är igång så skakar den som bara den och sedan när jag klipper gräset så stannar den vid minsta lilla motstånd.
 
Kollat luftfiltret?
 
Ja det har jag. Har tom bytt till en ny
 
Köpt på Jula 2018. Garantin hade gått ut för 1år sedan eftersom garantin gällde endast 12mån
 
Det varvar inte så mycket. Det brukar finnas en varvtalsregulator med en fjäder som har en central funktion. Om fjädern är trött varvar motorn inte så mycket även om reglaget står på max.

Om gaswiren inte sitter riktigt fast kan det bli att du inte får upp reglaget på motorn även om du drar upp reglaget på handtaget. Det kan bli en lite liknande effekt som ovan.

Ganska kraftigt ljud av ventiler. Det borde inte göra att den stannar på det viset. Men det kan vara poäng att kolla ventilspelet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
A
Är det någon skillnad om du pumpar lite när den är igång?
 
Om du tänker på denna så stannar den när jag pumpar under tiden motorn är igång
 
  • Person pekar på en gräsklippares luftfilterhus under drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klippte lite gräs för en vecka sedan och då funkade den och var den igång som vanligt
 
Obs vita röken som kommer ut
 
Säker på att du tankat bensin? Läste om en som lyckades tanka diesel i klipparen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.