Jag tog foton men förmodligen var batteriet för dåligt så det sparades inte. Hur som helst såg jag att det inte var kopplat, inga ledningar allts, bara gula rör från marken Det jag undrar över är ju hur man kan lägga elledningarna på grannsidan av staketet, det är ju el ? Foton kommer förhoppningsvis imorgon.
 
Det beror väl främst på om det är inne på din sons tomt eller ej, är det på grannens tomt är det troligtvis helt ok, förutsatt att kommande installation utförs på säkert sätt.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Oveja skrev:
Jag tog foton men förmodligen var batteriet för dåligt så det sparades inte. Hur som helst såg jag att det inte var kopplat, inga ledningar allts, bara gula rör från marken Det jag undrar över är ju hur man kan lägga elledningarna på grannsidan av staketet, det är ju el ? Foton kommer förhoppningsvis imorgon.
Varför skulle det spela roll?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…

Bästa svaret

M
Ramnemark Ramnemark skrev:
Varför skulle det spela roll?
I think there is a dog burried under the fence:rofl:

För att lägga kabel på annans fastighet, i slang eller inte, krävs servitut eftersom det blir en last för denna.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
I think there is a dog burried under the fence:rofl:

För att lägga kabel på annans fastighet, i slang eller inte, krävs servitut eftersom det blir en last för denna.
Om man läser TS inlägg så vet TS inte om rören ligger på sonens fastighet, utan problemet är att rören kommer upp på ”utsidan” av staketet och är alltså fult att titta på. Däremot helt godkänt :)
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
För att lägga kabel på annans fastighet, i slang eller inte, krävs servitut eftersom det blir en last för denna.
TS skriver ju redan i inlägg 3 att grannen inte har tagit någon mark i anspråk.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
TS skriver ju redan i inlägg 3 att grannen inte har tagit någon mark i anspråk.
”En granne har byggt nytt staket i samråd med sonen. Så långt allt väl. Men dom gula elrören med uppstickande kablar har han lagt på sonens sida. Sonen vill inte bråka men är det verkligen okej att göra så ?”
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
På sonens sida av staketet, inte sonens sida av gränsen.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
På sonens sida av staketet, inte sonens sida av gränsen.
Hur kan det vara på sonens sida om inte staketet avgränsar tomterna? Om sonen bor på andra sidan gatan och grannen grävt ned kabeln på kommunal mark så finns det väl ingen frågeställning?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur kan det vara på sonens sida om inte staketet avgränsar tomterna? Om sonen bor på andra sidan gatan och grannen grävt ned kabeln på kommunal mark så finns det väl ingen frågeställning?
Oveja skrev:
Det inkräktar inte på marken, det är ju bara rör som sticker upp. Ska man veta vilken tomt dom är på blir det dyrt så det är inte aktuellt. Bild kommer
Sonens sida är ju helt enkelt sidan mot sonen. Det behöver man inte anstränga sig för att förstå

Nu vet jag att det är vanligt, men utgå inte från att staketet är tomtgränsen. Egentligen ska ett staket sättas upp en bit in så det kan underhållas ifrån tomten de tillhör. Om röret nu skulle vara på fel tomt skulle även halva plinten vara det?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Och tycker sonen inte om kablarna på staketet får denne väl bygga ett eget staket som döljer kablarna. Skulle grannen börja ha synpunkter på mina kablar på min tomt så närmar vi oss punkten för konflikt ;)
 
  • Gilla
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Koppla på motorvärmare. Laddare till Elbilen så ska ni se att kablarna försvinner från sonens tomt
 
  • Gilla
  • Haha
Raimo T och 4 till
  • Laddar…
M
Ramnemark Ramnemark skrev:
Sonens sida är ju helt enkelt sidan mot sonen. Det behöver man inte anstränga sig för att förstå

Nu vet jag att det är vanligt, men utgå inte från att staketet är tomtgränsen. Egentligen ska ett staket sättas upp en bit in så det kan underhållas ifrån tomten de tillhör. Om röret nu skulle vara på fel tomt skulle även halva plinten vara det?
Man behöver inte vara professor för att förstå att väldigt ofta så delar man på kostnad och även utrymmet för ett staket och sätter det således på tomtlinjen. Jag har så mot mina två grannar, min granne har så mot sina två andra grannar. Om tomterna inte har någon nivåskillnad i gränsen så är oftast fördelen 50/50, då finns ingen anledning att en part ska offra en halvmeter av sin tomt för ett staket utan då sätter man det i gränsen.

Jag kanske tänker ett steg längre än andra men för mig finns det ingen frågeställning öht. om kabelskyddsröret inte har lagts på grannens fastighet. Vart jag gräver ned ett kabelskyddsrör på min tomt har ju knappast grannen med att göra, att jag sedan sätter upp ett staket en bit in på min tomt har han ju lika lite med att göra. Så vart ligger egentligen problemet? När ämnesraden säger "el på fel sida staketet" och det föreligger en konflikt mellan 2 grannar så måste ju ett anspråk i tomtgräns vara gällande annars finns det väl inget problem?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Problemet var väl att det finns oskyddade elkablar på sonens sida av staketet, som barnen kan komma åt.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Man behöver inte vara professor för att förstå att väldigt ofta så delar man på kostnad och även utrymmet för ett staket och sätter det således på tomtlinjen. Jag har så mot mina två grannar, min granne har så mot sina två andra grannar. Om tomterna inte har någon nivåskillnad i gränsen så är oftast fördelen 50/50, då finns ingen anledning att en part ska offra en halvmeter av sin tomt för ett staket utan då sätter man det i gränsen.

Jag kanske tänker ett steg längre än andra men för mig finns det ingen frågeställning öht. om kabelskyddsröret inte har lagts på grannens fastighet. Vart jag gräver ned ett kabelskyddsrör på min tomt har ju knappast grannen med att göra, att jag sedan sätter upp ett staket en bit in på min tomt har han ju lika lite med att göra. Så vart ligger egentligen problemet? När ämnesraden säger "el på fel sida staketet" och det föreligger en konflikt mellan 2 grannar så måste ju ett anspråk i tomtgräns vara gällande annars finns det väl inget problem?
Precis, det finns inget problem. Hela essensen av tråden.
Och som jag skrev vet jag att det är vanligt att det delar tomter, men vad gäller mitt och alla grannars hus, sommarstuga, familjemedlemmars hus så har ingen gemensamt staket, utan ibland 2st staket alternativ den ena staket och den andra häck.

Och om man nu delar på staketet 50/50 så spelar det ju ingen roll vart röret kommer upp. Så det är svårt och veta vad du försöker få fram.

Om du läser vad TS skriver så är tolkningen att röret inte ligger på sonens mark, men det sticker upp på sidan som vätter mot sonen hus och det ser fult/läskigt ut. Det är alltså inget fel utan bara tråkigt att se på för TS son.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.