På samma sätt som jag fnyser åt strålningsdebatten så måste jag säga att jag ser hela denna cancer-i-maskinerna historien som skapligt fånig.

Ärligt talat, hur länge måste man inte krama handtaget på Borrhammaren för att få cancer i handen?
Hur många timmar måste du spendera i bilkö för att få samma grad av cancer?

Visst, nu när vi ändå utsätter oss för så många riskmoment är det väl klokt att försöka utesluta ännu ett, men den extra dos cancer-ämnen man får i sig från en bit plast eller av att äta en påse chips (acrylamiden) är så försvinnande liten.


Tro nu inte att jag i någon som helst mån försvarar att köpa billiga skräp-verktyg, tvärt om.
 
Illunion skrev:
Ärligt talat, hur länge måste man inte krama handtaget på Borrhammaren för att få cancer i handen?
min tanke är inte att jag skulle få cancer, men mer ett konstaterande att de stackars jäklar som tillverkar och monterar garanterat FÅR cancer :p
 
Jag kan komma på få saker som gör mig så förbannad som saker som inte fungerar som de ska när de ska. Det skulle isf vara känslan av att titta på något man gjort och inse att "jag hade kunnat gjort det mycket snyggare om jag haft bättre grejer".
Men som så många andra har sagt, alla är inte likadana. Jag känner folk som sitter i timmar med något projekt som de sedan mycket stolt och nöjt visar upp bara för att jag ska kunna konstatera (i det tysta såklart, man ska ALDRIG döva någons skaparglädje) att de är skitfult.
För dem skulle ju vilket verktyg som helst funka. Och då är det ju bra att det finns just sånna verktyg. :)
 
Oj! Det var en långlivad tråd det här....

När det gäller verktyg och maskiner kan jag rekomendera att slänga ett öga på den tyska marknaden. Inför min totalrenovering stod jag i behov av en ny batteridriven borr / skruvmaskin och föll pladask för "Makita 6319 DWFE" Som då endast kostade 5300 kronor inkl moms på swedol. Efter 5 minuters surfande på tyska e-bay hittade jag en rekorderlig firma som inkl frakt ända hem till dörren kunde sälja maskinen för 2600 kronor. Fyra dagar senare stod kartongen på trappan...

Har haft några hantverkare här som provkört den och det lyser i ögonen på dem...

Jag lever efter läran att kvalité brukar löna sig i längden, men det beror naturligtvis på hur frekvent man ska använda sina prylar.

På tal om kvalité så kan jag lungt rekomendera biltemas byggsåg för 1 100 kronor. Genom att ge den en ny klinga av lite högre kvalité har man en kanonsåg. Visserligen inte att jämföra med en DeWalt för en sådan kostar väl närmare 11 000:- ...
 
Tror man kan sammanfatta lite av denna tråds innehåll m.h.a. ett engelsk uttryck som jag sprang på härom dagen:

"buy quality, cry once"

 
Ytterligare ett inlägg som kanske får lite messersmit vinkling.....

Kvalitet: "En produkt/vara/tjänsts förmåga att uppfylla eller helst överträffa en kunds förväntningar".

Detta innebär således att kundens förväntningar sätter krav på produktens kvalitet. Alltså nöjd kund = bra kvalitet, icke nöjd kund = dålig kvalitet.

Är priset en kvalitets faktor? Ja eftersom man förväntar sig en högre detalj finish, livslängd osv på produkten.

Om en billig produkt går sönder efter ett halvårs användande har den då en dålig kvalitet? Det beror på kundens förväntningar och hur mycket den har använt produkten osv.

Är hög detaljfinish det samma som hög kvalitet? Nej inte enbart, eftersom det inte garanterar livslängd, måttnoggrannhet osv.

Att jämföra skärresultat, prestanda, livslängd osv kan man självklart göra på produkter ur olika pris segment men det avgör inte om produkten är bättre eller sämre map kvalitet, utan är mer tekniska egenskaper.

Slutligen, att jämföra billiga och dyra maskiner med avseende på kvalitet är som att jämföra äpplen och päron eftersom dessa produkter inriktar sig till olika kundsegment där kunderna har olika krav. Verkar vara stor spridning på just dessa i detta forum.
 
AndersBr skrev:
Ytterligare ett inlägg som kanske får lite messersmit vinkling.....

Kvalitet: "En produkt/vara/tjänsts förmåga att uppfylla eller helst överträffa en kunds förväntningar".

Detta innebär således att kundens förväntningar sätter krav på produktens kvalitet. Alltså nöjd kund = bra kvalitet, icke nöjd kund = dålig kvalitet.

Är priset en kvalitets faktor? Ja eftersom man förväntar sig en högre detalj finish, livslängd osv på produkten.

Om en billig produkt går sönder efter ett halvårs användande har den då en dålig kvalitet? Det beror på kundens förväntningar och hur mycket den har använt produkten osv.

Är hög detaljfinish det samma som hög kvalitet? Nej inte enbart, eftersom det inte garanterar livslängd, måttnoggrannhet osv.

Att jämföra skärresultat, prestanda, livslängd osv kan man självklart göra på produkter ur olika pris segment men det avgör inte om produkten är bättre eller sämre map kvalitet, utan är mer tekniska egenskaper.

Slutligen, att jämföra billiga och dyra maskiner med avseende på kvalitet är som att jämföra äpplen och päron eftersom dessa produkter inriktar sig till olika kundsegment där kunderna har olika krav. Verkar vara stor spridning på just dessa i detta forum.
Du menar alltså att kvalitetsbegreppet aldrig kan vara absolut eller objektivt utan alltid är subjektivt och relativt användarens egna referenser?

Så har jag aldrig uppfattat kvalitetsbegreppet. Är detta en vedertagen definition av "kvalitet" eller har du hittat på det själv?

Jag tycker det är en konstig definition.
 
Kvalitetsbegreppet är ju subjektivt sålänge man inte har fasställda kvalitetskrav att utgå ifrån och jämföra med.

Skulle man strikt utgå från t.ex. måttnogrannhet och avverkning på en såg så kan det jämföras tämligen enkelt men ska det med faktorer som pris, livslängd och kundnöjdhet blir det svårare..

Även om man hittar t.ex. teknisk data att mäta kvalité på så tillkommer ett subjektivt tyckande i slutändan. En såg som sågar supereffektivt och nogrannt kan ju bli ratad för att den har fel färg (inte är en blå Bosch :D ) eller låter mesigt.

 
Vi kan ju testa med följande påstående:

"Kvaliteten på en Porsche Cayenne är bättre än en Skoda Octavia"

Det är ju förvisso en subjektiv uppfattning som jag kan ha. Jag gissar att 98% skulle hålla med mig. Fortfarande är det dock en subjektiv uppfattning...

På samma sätt hävdar jag att kvaliteten i en märkesmaskin är bättre än en no-name. Därmed inte sagt att det är ett bättre köp. Det beror ju på det tilltänkta användarområdet, köparen förväntningar på produkten, priskänslighet etc, etc...

/Gladestone
 
MathiasS skrev:
Du menar alltså att kvalitetsbegreppet aldrig kan vara absolut eller objektivt utan alltid är subjektivt och relativt användarens egna referenser?

Så har jag aldrig uppfattat kvalitetsbegreppet. Är detta en vedertagen definition av "kvalitet" eller har du hittat på det själv?

Jag tycker det är en konstig definition.
Definitionen av kvalitet är inte mitt påhitt.

Tänk själv, om en produkt ska vara bra för dig så ska alla dina förväntningar och krav uppfyllas. Vissa har höga krav på funktionalitet osv medan priset är av mindre vikt. Andra har priset som första och viktigaste krav. Därför finns det nog användare som tycker att Cotech är minst lika bra som tex en Blå Bosch (som jag själv skulle välja).

Sen är det självklart att maskiner fungerar olika och ger olika slutresultat.

Själv kör jag med uteslutande grön Bosch, villket inte är för dyrt för mig samtidigt som funktionalitet och prestanda är tillräckliga för mina behov. Färgen är dessutom jätteviktig för mig......
 
Hej Gladestone och Ni andra!

Ett spett kan ha lika hög kvalitet som en Porsche. Blanda inte ihop kvalitet med allt möjligt annat som hör till en mer avancerad produkt.

per
 
I post #125 skriver AndersBr:

"Kvalitet: "En produkt/vara/tjänsts förmåga att uppfylla eller helst överträffa en kunds förväntningar".

Detta innebär således att kundens förväntningar sätter krav på produktens kvalitet. Alltså nöjd kund = bra kvalitet, icke nöjd kund = dålig kvalitet."

I ett senare inlägg skriver AndersBr att "Definitionen av kvalitet är inte mitt påhitt."

Var glad för det du! Den så kallade definitionen är enligt min mening struntprat. Resten av resonemanget blir därefter. Bonniers lexikon ger följande förklaring:
KVALITET (lat qualitas), kvalité, beskaffenhet, egenskap (ofta i motsats till kvantitet); särskilt: god beskafenhet, värde; om handelsvara o.d.: sort."

Grundbetydelsen "egenskap" eller "beskaffenhet" är neutral. Ett pris på, eller en åsikt om, en produkt ändrar inte dess beskaffenhet. Det gör inte kundens förväntningar heller.

Avslutningsvis ännu ett citat (Fröding):

"Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor."

Erik E
 
Näe, jag köper inte den där definitionen.

Jag har en billig skruvdragare från Jula (Ferm). Jag är helnöjd med den för den fyllde sitt behov när jag behövde en extra maskin. Dock saknar den allt som mina vanliga dragare har.

Att säga att Fermdragaren har hög kvalitet bara för att den motsvarade mina förväntningar i detta fall, det är ju helt orimligt.
 
öbo skrev:
I post #125 skriver AndersBr:

"Kvalitet: "En produkt/vara/tjänsts förmåga att uppfylla eller helst överträffa en kunds förväntningar".

Detta innebär således att kundens förväntningar sätter krav på produktens kvalitet. Alltså nöjd kund = bra kvalitet, icke nöjd kund = dålig kvalitet."

I ett senare inlägg skriver AndersBr att "Definitionen av kvalitet är inte mitt påhitt."

Var glad för det du! Den så kallade definitionen är enligt min mening struntprat. Resten av resonemanget blir därefter. Bonniers lexikon ger följande förklaring:
KVALITET (lat qualitas), kvalité, beskaffenhet, egenskap (ofta i motsats till kvantitet); särskilt: god beskafenhet, värde; om handelsvara o.d.: sort."

Grundbetydelsen "egenskap" eller "beskaffenhet" är neutral. Ett pris på, eller en åsikt om, en produkt ändrar inte dess beskaffenhet. Det gör inte kundens förväntningar heller.

Avslutningsvis ännu ett citat (Fröding):

"Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor."

Erik E
Definitionen jag beskriver finns att läsa i ett antal böcker om ämnet. Fast du kanske nöjer dig med Bonniers uppslagsbok för att bli fullärd i ett ämne?

Vi pratar ju inte om samma saker, det pratas hela tiden om finish och prestanda osv, kvalitet är ett vidare begrepp än så.

 
Lite kul att denna tråd mest kom att handla om filosofi och poesi ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.