skulle dock inte irritera mig om han hade en 240, är fan kvalitet om nåt som han då tagit hand om ;D
 
GabbeS skrev:
Det går säkert utmärkt att använda budgetverktyg när man behöver använda dem lite då och då.

Men för en yrkesman så krävs det lite mer, den skall ju klara av att användas i vått och torrt 40 tim/veckan. Tid är pengar och då har mna inte råd att ha halvdana maskiner.Det skulle inte verkaså seriöst om snickaren kom i en gammal 245 och hela vertygsuppsättningen var inhandlad på Rusta... :)

Jag jobbar själv med ett hantverk.Inte som snickare och jag håller helt med att där duger det inte alls med budgetverktyg utan dom skall fungera hela dagen utan protester året om i flera års tid.

Jag har renoverat ett hus i 2 år och har mest budgetmaskiner och dom har fått arbeta varje kväll och varje ledig dag och det enda som hitills har gått sönder är min gröna bosch sticksåg. Men jag håller med om att precisionen inte räcker till när man börjar såga melaminbelagda mdf skivor eller finsåga lister. Har med min billiga handcirkel sågat kilar där det har blivit remsor som har varit milimeter tjocka så den vobblar inte hemskt mkt.
 
Tänk att det alltid ska bli sådana diskussioner kring detta ämne.

Den som påstår att de flesta här (glada amatörer, husrenoverare/byggare) MÅSTE ha Festo, Makita, Dewalt eller Bosch för att kunna göra jobbet har lika fel som den som inte insett att kvalitetsverktyg ibland ger fantastiskt mycket mer än 150SEk varianten från rusta.

:)
 
MathiasS skrev:
Ok, en annan liknelse då:

Jag kan göra runt Nordslingan i Tyskland med

A. Min skoda fabia 101hk
B. Min Ford Transit, odubbade vinterdäck
C. Audi S4 Quattro 300hk

Vilket verktyg kommer jag sätta bäst tid i på den banan?

(och ni som är pålästa behöver inte kommentera att en tjej kört en transit på 8.xx tid vilket jag inte ens klarar med S4an, hon har inte kört så fort med MIN transit  :cool:)
När det gäller just Nordslingan tycker inte jag svaret är så självklart.
Om vi börjar med Audin som har överlägsen prestanda jämfört med dom andra, men kommer en medelsvensson chaufför klara att få den i mål ?
EN tung 4-krafs Audi med stark motor - hur länge håller bromsarna på nordslingan?
Risken är uppenbar att bilen blir bromslös och hamnar i något räcke med en icke proffessionell förare :) Lätt att bli övermodig med bra prylar ;) - föraren får lifta till målet sargat ego och tom plånbok och invänta räddningen (bärgaren).

Transiten då ?
DEn får nog mer problem med att vinterdäcken överhettar och tappar greppet och därmed får även bromsarna det nog svettigt. Dock gör farten och den vingliga karossen att föraren inte vågar pressa den på samma sätt som tjejen som nämdes, så Transiten kommer imål ändå men föraren blir riktigt svettig.

Skodan då?
Liten lätt bil, många skulle nog kalla den för skitbil, men på Nordslingan duger den gott. Vikten och effekten gör att bromsarna överlever misshandeln även om det inte går jättefort, och föraren skulle antagligen ha jättekul. Klarar antagligen att nöta varv på varv tills tanken är tom..

Resultatet blir alltså.
1. Skoda
2. Transit
DNF Audi

Skulle man köra uthållighetstest skulle resultatet bli detsamma.
Audin skulle behöva tanka oftare och mer än både Transit och Skoda.

Hur översätter man då detta till vertyg?
* Lätt att bli övermodig med bra prylar kanske passar :)
* Billigt skräp behöver inte vara värdelöst. Det kanske tar lite längre tid, men det funkar.
* Stora klumpiga saker kan användas till "småjobb" men det är inte optimalt.
 
Ubbe skrev:
När det gäller just Nordslingan tycker inte jag svaret är så självklart.
Om vi börjar med Audin som har överlägsen prestanda jämfört med dom andra, men kommer en medelsvensson chaufför klara att få den i mål ?
EN tung 4-krafs Audi med stark motor - hur länge håller bromsarna på nordslingan?
Risken är uppenbar att bilen blir bromslös och hamnar i något räcke med en icke proffessionell förare :) Lätt att bli övermodig med bra prylar ;) - föraren får lifta till målet sargat ego och tom plånbok och invänta räddningen (bärgaren).

Transiten då ?
DEn får nog mer problem med att vinterdäcken överhettar och tappar greppet och därmed får även bromsarna det nog svettigt. Dock gör farten och den vingliga karossen att föraren inte vågar pressa den på samma sätt som tjejen som nämdes, så Transiten kommer imål ändå men föraren blir riktigt svettig.

Skodan då?
Liten lätt bil, många skulle nog kalla den för skitbil, men på Nordslingan duger den gott. Vikten och effekten gör att bromsarna överlever misshandeln även om det inte går jättefort, och föraren skulle antagligen ha jättekul. Klarar antagligen att nöta varv på varv tills tanken är tom..

Resultatet blir alltså.
1. Skoda
2. Transit
DNF Audi

Skulle man köra uthållighetstest skulle resultatet bli detsamma.
Audin skulle behöva tanka oftare och mer än både Transit och Skoda.

Hur översätter man då detta till vertyg?
* Lätt att bli övermodig med bra prylar kanske passar :)
* Billigt skräp behöver inte vara värdelöst. Det kanske tar lite längre tid, men det funkar.
* Stora klumpiga saker kan användas till "småjobb" men det är inte optimalt.
Jag tror faktiskt att man skulle kunna åka Audi fortare än skoda på slingan utan att använda bromsarna. Vad det betyder i verktygsfrågan vet jag dock inte.... :)

Jag är rätt säker på att dom flesta över 25 år kan undvika en DNF i Audin och vara betydligt snabbare än Skodan. Transiten drar 3 liter milen på fullgas så den kommer knappt runt på en tank...
 
MathiasS skrev:
Jag är rätt säker på att dom flesta över 25 år kan undvika en DNF i Audin och vara betydligt snabbare än Skodan. Transiten drar 3 liter milen på fullgas så den kommer knappt runt på en tank...
Jo tack du, så vi under 25 kör inte lika bra som er gammlingar ;)

/elof - som tillhör dem som får visa leg på systemet

Tycker personligen hela den här jämförelsen mellan maskiner och bilar är ganska löjlig då det i mina ögon inte finns många paralleller mellan dessa produkter. Dock läser jag med förtjusning era högst "vetenskapliga" inlägg i denna tråd, något skall man göra om nättern :)
 
elof skrev:
Jo tack du, så vi under 25 kör inte lika bra som er gammlingar ;)

/elof - som tillhör dem som får visa leg på systemet

Tycker personligen hela den här jämförelsen mellan maskiner och bilar är ganska löjlig då det i mina ögon inte finns många paralleller mellan dessa produkter. Dock läser jag med förtjusning era högst "vetenskapliga" inlägg i denna tråd, något skall man göra om nättern :)
Ja, jag har insett det i efterhand, att man körde som en idiot för några år sedan....:=) Håller med om att korrelationen mellan bilkörningen och verktygen inte är solklar längre... :cool:
 
elof skrev:
Jo tack du, så vi under 25 kör inte lika bra som er gammlingar ;)

/elof - som tillhör dem som får visa leg på systemet

Tycker personligen hela den här jämförelsen mellan maskiner och bilar är ganska löjlig då det i mina ögon inte finns många paralleller mellan dessa produkter. Dock läser jag med förtjusning era högst "vetenskapliga" inlägg i denna tråd, något skall man göra om nättern :)
Jag skulle nog satsa mina pengar på DKV:n ;-) Finns inget som går upp emot tysk kvalitet.. :cool:

De finns faktiskt de över 25 som också måste visa leg på bolaget...
Stefan - 27 om en vecka.. ;)
 
Lite offtopic, men testa gå till systemet med skägg/skäggstubb, har inte behövt visa leg på bolaget sen jag var 19... Ooops ::)

Däremot om jag rakar mig får jag visa leg när jag ska köpa folköl...

 
Jag får intrycket att de flesta här som rekommenderar kvalitetsverktyg är de som är rutinerade och håller på mycket.
Men...
Jag är nybörjare som renoverare. Är inte totalt opraktisk men har egentligen inte byggt förrän nu och ägde fram till i höstas inget annat elektriskt verktyg än en B&D slagborr som jag fick i julklapp för över tio år sen. Så man kan väl kalla mig timellare, fast det är inte inspiration från honom som fått mig att sätta igång utan snarare en kombination av familjetradition, intresse för hus och behov av att spara pengar.

Nu har jag kollat, provat och köpt verktyg efter hand som jag behövt dem och börjat få en uppfattning om vad verktygskvalitet innebär för en vanlig "timellare":
* "Noname" går bort i de flesta fall. Duger bara för verktyg som ska användas sällan och med låga krav på precision och finish - t ex elhyveln som jag fick i julklapp, den har dålig balans och skum djupinställning, men hittills har jag bara behövt använda den för att hyvla ned några gamla sneda golvbjälkar.
* Mellanklassverktyg - litet dyrare konsumentprodukter - duger i många fall. T ex min AEG skruvdragare som hittills varit fullt tillräcklig för mig.
* Proffsverktyg känns värda sitt pris i vissa fall om man håller sig till de enklare modellerna. Ta sticksågar t ex. Gissa hur mycket skada en klant kan göra med billigt eller halvbilligt skit som ser ut som en elvisp och har dålig balans? Så nu har jag den billigaste blå Boschen, inga större finesser men den är stadig och pålitlig så att t o m jag kan såga ganska rakt med den.
Eller kap- och gersåg. Man använder den MYCKET. Där finns en psykologisk sida också - gersågning är bland det läskigaste för en som inte riktigt vet vad han pysslar med, så då är det skönt med något stadigt mellan benen...nej det var visst HD, jag menar något som man KÄNNER att den gör vad den ska med precision. Och därför älskar jag min DW707.

Någonstans är det väl så att egentligen vore renoverandet roligare och enklare om jag kunde köpa De Walt och liknande över hela brädet. För det finns nästan alltid en skillnad som t o m den värsta timellare kan känna och uppskatta i minst något avseende: precision, kapacitet, robusthet, balans, ergonomi...oftast flera av dem. Det är bara det att jag inte ser att det här kommer att ta så stor plats i mitt liv under så lång tid att det är värt att satsa den budget som en helgul maskinpark skulle dra. Så man får välja vad man ska satsa på och vad man kan ha litet enklare, enligt kriterierna ovan.

Jag köper inte argumentet att en klantskalle kan lika gärna ha en noname-handcirkel eftersom han ändå inte kunde såga rakt om han så fick den värsta Festools-pjäsen i handen. Skitsnack. Jag har väl ögon att se med och jag kommer att hålla på tills jag får till det - det är bara en fråga om hur många brädor jag måste kassera först. Och ni kan lita på att keff-högen blir sjutton så mycket större om jag rockar loss med en ranglig obalanserad lågprisgrej.
 
MathiasS skrev:
Jag tror faktiskt att man skulle kunna åka Audi fortare än skoda på slingan utan att använda bromsarna. Vad det betyder i verktygsfrågan vet jag dock inte.... :)

Jag är rätt säker på att dom flesta över 25 år kan undvika en DNF i Audin och vara betydligt snabbare än Skodan. Transiten drar 3 liter milen på fullgas så den kommer knappt runt på en tank...
Du har aldrig kört bil på bana va ? :D

Jag har fyllt 35 och mina bromsar håller någonstans kring 4-6km vid inspirerad körning på bana och då har min bil under 300hk, framhjulsdrift (=sämre drag ut på rakorna) och vikt ca 1560kg :(. Är man nybörjare på banan är det lätt att missa varningssignalerna som berättar bromsarna håller på att dö så vid nästa kurva går pedalen i botten och fartminskningen uteblir... med lite tur klarar man sig från en DNF..och jag tror inte det har med åldern att göra..

I bokhyllan hemma finns en film från just Ringen med två som kompiskör två varv.
Bilarna är en Saab 9-5 Aero på minst 230hk (minns inte om den är trimmad) och en VW Polo GTI som jag tror har just 101hk. Kameran är monterad i Polon som ligger bakom Saaben och det syns där tydligt att Polon är snabbare i dom kurviga partierna medan Saaben har ett övertag på rakorna.. Under resans gång passeras några bilvrak (DNF ;) ) och ett stort antal bromsspår som tydligt visar att det blivit bärgare därifrån..
Hursomhelst är det en jämn kamp på banan.
Efter körningen visar det sig att Saabägaren måste renovera samtliga bromsok pga dammtätningarna brunnit upp... Polon klarade övningen helt utan bromsproblem. En intressant sak i sammanhanget, Polons originaldäck klarade ca 4000mil inkl ett antal varv på bana innan det var dags att byta. Gissar att Saabägaren förbrukat 2-3omgångar under tiden...

Vad nu detta har med verktyg att göra vetif.n ::)
Om man ska återgå till topic så har jag via mina billiga skräpverktyg lärt mig en hel del om vilka verktyg jag egentligen behöver.
T.ex. när jag köpte en cirkelsåg på Ö&B... Hade nog aldrig ens kört en sådan innan jag köpte den så jag visst inte vad jag skulle kolla efter. Hursomhelst kom jag fram till att jag behövde stort skärdjup och stark motor så det fick bli den största.. I övrigt kunde jag inte göra mer än att kolla om skyltexet fortfarande höll ihop. Köpte den dyrare av de två stora.
När den började användas visade det sig att graderingen för vinkel, sågdjup och anhåll inte var så bra, dom går typ inte att använda.. Även siktet sitter lite på sidan om... Klingan höll bara några minuter innan den blev tandlös mot en spik..jävla Ö&B ::)
Sågen finns fortfarande kvar och jag börjar lära mig hantera den men kan ju konstatera att den är för stor. En mindre och smidigare skulle passa mig bättre så det kanske får bli en sådan i lite bättre kvalité istället + en lite större kap/ger -såg.
Hade jag köpt en dyr såg från början hade den också varit för stor och klumpig...
 
Ubbe skrev:
Du har aldrig kört bil på bana va ? :D

Jag har fyllt 35 och mina bromsar håller någonstans kring 4-6km vid inspirerad körning på bana och då har min bil under 300hk, framhjulsdrift (=sämre drag ut på rakorna) och vikt ca 1560kg :(. Är man nybörjare på banan är det lätt att missa varningssignalerna som berättar bromsarna håller på att dö så vid nästa kurva går pedalen i botten och fartminskningen uteblir... med lite tur klarar man sig från en DNF..och jag tror inte det har med åldern att göra..
Jo det har blivit några varv.

S4ans stoppers håller dåligt för bankörning och det är därför jag satsar på att använda dom väldigt lite och istället fokusera på paradgrenarna acceleration och kurvhastighet. Fabians bakbromsar verkar förövrigt inte heller gilla värme....

1560 och 300hk låter som just en saab. Medlem i STCS?
 
MathiasS skrev:
Jo det har blivit några varv.

S4ans stoppers håller dåligt för bankörning och det är därför jag satsar på att använda dom väldigt lite och istället fokusera på paradgrenarna acceleration och kurvhastighet. Fabians bakbromsar verkar förövrigt inte heller gilla värme....

1560 och 300hk låter som just en saab. Medlem i STCS?
9000 CC Aero och medlem i STCS ;)
Det går att klara bromsarna även på den om man fegar lite i inbromsningarna, men det tar ett tag att lära sig den körstilen
Framkrafs är ju lite tråkigt i utgångarna men i slutet på rakorna är 4-krafsarna oftast långsammare :p

Häromsistens hade jag en liten "batalj" med en kille i en 9-3 som verkade ha lite mer under huven (jag blev efter på rakorna) och grymma bromsar (han bromsade mycket senare). På något vis blev jag inte avhängd ändå, men på 3 eller fjärde varvet visade det sig att bromsarna inte var så grymma - det blev en liten tur ut i sanden med pedalen i botten :surprised: men det slutade lyckligt..
Effekten på den bilen var i teorin ca 100hk mer än vad jag har och en lägre vikt..

Bromsning är svårt tydligen :)
 
Du har ett PM snart, vi är lite väl mycket

 
  • offtop.jpg
Ett riktigt dåligt verktygsköp, en oscillerande "noname" slipmaskin, köpt på K-Rauta för ett antal år sedan. Tror priset var 165:- eller liknande, den gick sönder innan furubordet var färdigslipat. Faktiskt den enda av mina maskiner som bokstavligen har gått sönder.

Ett riktigt bra verktygsköp, en "noname" 18V skruvdragare, köpt på Jula för ett par år sedan, pris 198:-. Det finns säkert bättre maskiner, men för mina GDS behov funkar den utmärkt.

Allt billigt är inte skräp.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.