Hej!
Påbörjade en annan tråd om de murkna takstolarna i min friggebod, men kände nu att vi lika gärna kan göra en projekttråd av eländet också.
Jag har alltså en friggebod på tomten som har stått med ett par hål i taket under X antal månader/år. När vi flyttade hit i somras la vi ny takpapp över hålen så det har inte läckt in något mer sedan dess. Men som ni ser på bilden nedan så är virket under hålet i minst sagt dåligt skick. Då det var svartmögel på innertaket så jag bestämde mig för att använda detta som ett "lärohus" och började riva ner allt som såg ut att behöva bytas ut.
Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut innan jag satte kofoten i väggen, men kort sagt var det ett mörkt litet rum (273x368 cm, 202 cm i tak) med vita strukturtapeter och orimligt stora lysrör (4st armaturer, minst en meter långa, med tre lysrör i varje). Ingen ventilation och inga fönster.
Målbilden:
Jag ska renovera den till en fungerande verkstad där vi kan bygga saker, meka med cykeln osv. Det jag vill göra är följande:
Tidigare renoveringar jag har gjort sträcker sig inte mycket längre än till ytskikt så jag är ganska grön på det här. Därför har jag gett mig själv den någon generösa tidplanen "Klart under 2020".
Bilder från när gipsskivorna på väggar och innertak var bortforslade:
Södra hörnet:
Fuktskadan på brädorna i taket (råsponten) sträcker sig över halva långsidan.
Sydvästra hörnet:
Resten av den skadade takstolen ser ut att vara i okej skick.
Västra långsidan:
Den sida av taket som inte har haft några hål i sig är föga förvånande i bättre skick.
Norra hörnet:
"Mittenpinnen" på mittentakstolen ser ut att ha levt ett tufft liv. Kanske borde byta ut den också?
Nordöstra kortsidan:
Bilder från igår, när jag tog bort all gammal isolering.
Stora delar av isoleringen såg helt okej ut, i alla fall den på väggarna. Men allt fick ryka och ersättas med nya fräscha grejer utan muslortar.
Takpanelen åkte ner i eldtunnan. Isoleringen däremot är nog bäst att köra till tippen
Om någon är intresserad är ni välkomna att följa, läsa, tipsa, dumförklara. Denna tråd kommer med stor sannolikhet fyllas av misstag och lärdomar. Kanske slutar det med att vi får riva hela boden, men förhoppningsvis har vi gatans finaste verkstad med crowdsourcade idéer och erfarenheter innan året är slut!
/Brillorm
Påbörjade en annan tråd om de murkna takstolarna i min friggebod, men kände nu att vi lika gärna kan göra en projekttråd av eländet också.
Jag har alltså en friggebod på tomten som har stått med ett par hål i taket under X antal månader/år. När vi flyttade hit i somras la vi ny takpapp över hålen så det har inte läckt in något mer sedan dess. Men som ni ser på bilden nedan så är virket under hålet i minst sagt dåligt skick. Då det var svartmögel på innertaket så jag bestämde mig för att använda detta som ett "lärohus" och började riva ner allt som såg ut att behöva bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut innan jag satte kofoten i väggen, men kort sagt var det ett mörkt litet rum (273x368 cm, 202 cm i tak) med vita strukturtapeter och orimligt stora lysrör (4st armaturer, minst en meter långa, med tre lysrör i varje). Ingen ventilation och inga fönster.
Målbilden:
Jag ska renovera den till en fungerande verkstad där vi kan bygga saker, meka med cykeln osv. Det jag vill göra är följande:
- Öppna upp taket till nock då takhöjden idag inte är mer än 2 meter.
Efter tips från forumet har jag insett att det nog är bäst att byta ut takstolarna mot en nockbalk, och i samma veva såklart även byta råsponten. - Sätta in en ventil då det konstigt nog inte finns någon ventilation alls idag.
- Sätta in ett fönster på sydvästra kortsidan.
- Dra in el från bostadshuset (detta gör jag såklart inte själv).
Tidigare renoveringar jag har gjort sträcker sig inte mycket längre än till ytskikt så jag är ganska grön på det här. Därför har jag gett mig själv den någon generösa tidplanen "Klart under 2020".
Bilder från när gipsskivorna på väggar och innertak var bortforslade:
Södra hörnet:
Fuktskadan på brädorna i taket (råsponten) sträcker sig över halva långsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sydvästra hörnet:
Resten av den skadade takstolen ser ut att vara i okej skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Västra långsidan:
Den sida av taket som inte har haft några hål i sig är föga förvånande i bättre skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Norra hörnet:
"Mittenpinnen" på mittentakstolen ser ut att ha levt ett tufft liv. Kanske borde byta ut den också?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nordöstra kortsidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder från igår, när jag tog bort all gammal isolering.
Stora delar av isoleringen såg helt okej ut, i alla fall den på väggarna. Men allt fick ryka och ersättas med nya fräscha grejer utan muslortar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takpanelen åkte ner i eldtunnan. Isoleringen däremot är nog bäst att köra till tippen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om någon är intresserad är ni välkomna att följa, läsa, tipsa, dumförklara. Denna tråd kommer med stor sannolikhet fyllas av misstag och lärdomar. Kanske slutar det med att vi får riva hela boden, men förhoppningsvis har vi gatans finaste verkstad med crowdsourcade idéer och erfarenheter innan året är slut!
/Brillorm
Ser bra ut!
Ser en sak som jag nämnde i den andra tråden. Om du tänker sätta in en nockbalk är det bra om du även sätter in en extra väggregel rakt under nockbalken, i båda gavlarna, för att vara på säkra sidan.
Mittenpinnen i mittentakstolen ser för mig bara ut att ha behandlats alternativt spillts på någon gång. Är den inte märkbart murken så är den troligen helt okej. Om du nu inte kör på nockbalk så tror jag inte du behöver byta den, men känn på den med en mejsel eller kniv. Är den inte mjuk så är den okej.
En annan grej jag hade gjort - och har gjort i min gäststuga - är att isolera med cellulosa istället för mineralull. Det är dyrare ja, men du behöver inte bry dig om att plasta på insidan, cellulosan är bättre på att hantera den eventuella fuktvandring som kan uppstå i en icke uppvärmd byggnad (då antar jag att du inte kommer ha boden uppvärmd året runt...?), och cellulosan är fasen så mycket bekvämare att jobba med. Nu verkar ju konstruktionen klarat sig bra ur fuktsynpunkt trots mineralull och vad som ser ut som plast på insidan, så är pengar viktiga så kör på mineralull igen, det lär hålla lika bra denna gång.
Lycka till!
Ser en sak som jag nämnde i den andra tråden. Om du tänker sätta in en nockbalk är det bra om du även sätter in en extra väggregel rakt under nockbalken, i båda gavlarna, för att vara på säkra sidan.
Mittenpinnen i mittentakstolen ser för mig bara ut att ha behandlats alternativt spillts på någon gång. Är den inte märkbart murken så är den troligen helt okej. Om du nu inte kör på nockbalk så tror jag inte du behöver byta den, men känn på den med en mejsel eller kniv. Är den inte mjuk så är den okej.
En annan grej jag hade gjort - och har gjort i min gäststuga - är att isolera med cellulosa istället för mineralull. Det är dyrare ja, men du behöver inte bry dig om att plasta på insidan, cellulosan är bättre på att hantera den eventuella fuktvandring som kan uppstå i en icke uppvärmd byggnad (då antar jag att du inte kommer ha boden uppvärmd året runt...?), och cellulosan är fasen så mycket bekvämare att jobba med. Nu verkar ju konstruktionen klarat sig bra ur fuktsynpunkt trots mineralull och vad som ser ut som plast på insidan, så är pengar viktiga så kör på mineralull igen, det lär hålla lika bra denna gång.
Lycka till!
Tack för tips! Det lockar ju såklart att inte byta hela taket och alla takstolar. Men utseendemässigt så är jag tilltalad av nockbalk. Får se vart det landarT ToRy skrev:Ser bra ut!
Ser en sak som jag nämnde i den andra tråden. Om du tänker sätta in en nockbalk är det bra om du även sätter in en extra väggregel rakt under nockbalken, i båda gavlarna, för att vara på säkra sidan.
Mittenpinnen i mittentakstolen ser för mig bara ut att ha behandlats alternativt spillts på någon gång. Är den inte märkbart murken så är den troligen helt okej. Om du nu inte kör på nockbalk så tror jag inte du behöver byta den, men känn på den med en mejsel eller kniv. Är den inte mjuk så är den okej.
En annan grej jag hade gjort - och har gjort i min gäststuga - är att isolera med cellulosa istället för mineralull. Det är dyrare ja, men du behöver inte bry dig om att plasta på insidan, cellulosan är bättre på att hantera den eventuella fuktvandring som kan uppstå i en icke uppvärmd byggnad (då antar jag att du inte kommer ha boden uppvärmd året runt...?), och cellulosan är fasen så mycket bekvämare att jobba med. Nu verkar ju konstruktionen klarat sig bra ur fuktsynpunkt trots mineralull och vad som ser ut som plast på insidan, så är pengar viktiga så kör på mineralull igen, det lär hålla lika bra denna gång.
Lycka till!
Jag ska kika på cellulosa. Ser att det har skrivits om det tidigare här på forat så jag får göra lite research. Det stämmer som du säger att boden inte kommer vara uppvärmd året runt. Troligtvis blir det en liten radiator, kanske en sån man ställer på golvet, så man kan vara där inne på vintern. Men lyxigare än så blir det inte.
Men du menar att cellulosa är så mycket bättre än mineralull så det motiverar det högre priset, alltså? Har du koll på hur de står sig mot varandra ur miljösynpunkt?
Jag hade inte tvekat utan kört på nockbalk. Virke är som sagt billigt så om din budget inte är ansträngd så kör! Tänk dig känslan när det är klart, du tar ett par steg tillbaka och känner dig nöjd över den oinskränkta takhöjden och framför allt känslan av att du gjort det själv. Den är värd en del! Får du dessutom hjälp av en kompis eller två så skulle jag tro att ni bytt det taket på en dag om materialet finns på plats.
Angående cellulosa; Svårt att säga hur stor skillnad det faktiskt är. Det finns naturligtvis beräkningar och statistik att finna men de kan visa på rätt olika resultat. Dessutom finns det väldigt olika uppfattningar om cellulosans egenskaper. Jag är ingen expert över huvud taget, men min uppfattning är att har man ett hus som inte är uppvärmt hela tiden så kommer temperaturändringar som uppstår inte bara tillfälliga uppvärmningar av huset utan även av vädret att orsaka fuktvandring i väggarna. Cellulosan kan själv ta upp den fukten och transportera den in eller ut, och där är avsaknaden av plast en förutsättning. Materialet i mineralullen tar inte upp fukt utan det riskerar istället att hamna i väggreglarna och har man dessutom plast i väggarna så kondenserar fukten där och träreglarna kan mögla/murkna. Ungefär så.
Min beskrivning innehåller säkerligen faktafel, men jag tror att kontentan är hyfsat nära sanningen...
Vad jag däremot är hyfsat säker på är att cellulosan har bättre rena isoleringsegenskaper än mineralull, dvs 70mm cellulosa isolerar bättre än 70mm mineralull. Är det värt pengarna? Inte fasen vet jag! Men för mig kändes den relativt lilla skillnaden (ett par tusingar för min bod kanske?) som ett pris värt att betala för fördelarna det gav.
Miljömässigt har jag ingen aning, men det känns som att cellulosa borde vara bättre än sten eller glasull...
Angående cellulosa; Svårt att säga hur stor skillnad det faktiskt är. Det finns naturligtvis beräkningar och statistik att finna men de kan visa på rätt olika resultat. Dessutom finns det väldigt olika uppfattningar om cellulosans egenskaper. Jag är ingen expert över huvud taget, men min uppfattning är att har man ett hus som inte är uppvärmt hela tiden så kommer temperaturändringar som uppstår inte bara tillfälliga uppvärmningar av huset utan även av vädret att orsaka fuktvandring i väggarna. Cellulosan kan själv ta upp den fukten och transportera den in eller ut, och där är avsaknaden av plast en förutsättning. Materialet i mineralullen tar inte upp fukt utan det riskerar istället att hamna i väggreglarna och har man dessutom plast i väggarna så kondenserar fukten där och träreglarna kan mögla/murkna. Ungefär så.
Min beskrivning innehåller säkerligen faktafel, men jag tror att kontentan är hyfsat nära sanningen...
Vad jag däremot är hyfsat säker på är att cellulosan har bättre rena isoleringsegenskaper än mineralull, dvs 70mm cellulosa isolerar bättre än 70mm mineralull. Är det värt pengarna? Inte fasen vet jag! Men för mig kändes den relativt lilla skillnaden (ett par tusingar för min bod kanske?) som ett pris värt att betala för fördelarna det gav.
Miljömässigt har jag ingen aning, men det känns som att cellulosa borde vara bättre än sten eller glasull...
Haha ja när du säljer in det så fint låter det ju som en no brainerT ToRy skrev:Jag hade inte tvekat utan kört på nockbalk. Virke är som sagt billigt så om din budget inte är ansträngd så kör! Tänk dig känslan när det är klart, du tar ett par steg tillbaka och känner dig nöjd över den oinskränkta takhöjden och framför allt känslan av att du gjort det själv. Den är värd en del! Får du dessutom hjälp av en kompis eller två så skulle jag tro att ni bytt det taket på en dag om materialet finns på plats.
Angående cellulosa; Svårt att säga hur stor skillnad det faktiskt är. Det finns naturligtvis beräkningar och statistik att finna men de kan visa på rätt olika resultat. Dessutom finns det väldigt olika uppfattningar om cellulosans egenskaper. Jag är ingen expert över huvud taget, men min uppfattning är att har man ett hus som inte är uppvärmt hela tiden så kommer temperaturändringar som uppstår inte bara tillfälliga uppvärmningar av huset utan även av vädret att orsaka fuktvandring i väggarna. Cellulosan kan själv ta upp den fukten och transportera den in eller ut, och där är avsaknaden av plast en förutsättning. Materialet i mineralullen tar inte upp fukt utan det riskerar istället att hamna i väggreglarna och har man dessutom plast i väggarna så kondenserar fukten där och träreglarna kan mögla/murkna. Ungefär så.
Min beskrivning innehåller säkerligen faktafel, men jag tror att kontentan är hyfsat nära sanningen...
Vad jag däremot är hyfsat säker på är att cellulosan har bättre rena isoleringsegenskaper än mineralull, dvs 70mm cellulosa isolerar bättre än 70mm mineralull. Är det värt pengarna? Inte fasen vet jag! Men för mig kändes den relativt lilla skillnaden (ett par tusingar för min bod kanske?) som ett pris värt att betala för fördelarna det gav.
Miljömässigt har jag ingen aning, men det känns som att cellulosa borde vara bättre än sten eller glasull...
Jag får kolla upp lite priser och så där. Det verkar som att cellulosa är lite snällare mot miljön än mineralull när jag har läst runt.
Hej!
Har lagt ett antal timmar i helgen på rivning och städning, och nu är boden äntligen helt tom. Jag är ingen erfaren byggare, eller någon byggare alls för den delen, men är det något jag uppskattar (oavsett uppgift) så är det en ren och städad arbetsplats. Därför känns det kul att kunna lägga all tid jag vill på just städningen utan att någon projektledare kommer och gapar om effektivitet och lönsamhet.
Jag valde att slänga all gammal isolering för att ersätta med ny fräsch, för att bli av med den den cocktail av dofter signerat fukt och muslortar som var där innan.
Nästa steg nu är dock att byta ut alla murkna reglar Planen är att endast byta det som är dåligt för att hålla nere kostnaderna. Jag har fått höra att man börjar i golvet och jobbar sig upp.
Fråga 1: Har ni något bra tips på hur man bäst går tillväga för att byta de horisontella 50x100-reglarna i golvnivå i väggarna utan att huset rasar? Menar alltså de som de vertikala väggreglarna vilar på.
Fråga 2: På bilden på takstolarna och VP-rören, vet ni om hålen genom takstolarna har väsentlig påverkan på bärigheten?
Bildkalas följer nedan.
Vi kan ju börja med lite exteriörer. Min tanke är att det från utsidan ska förändras så lite som möjilgt, förutom att det ska tillkomma ett fönster. Jag gillar färgen/patinan på fasaden då den smälter in så fint med sin omgivning. Jag vill att det ska vara intetsägande och anonymt på utsidan och fint och fräscht på insidan.
Nordöstra kortsidan.
Östra långsidan. Sladden som hänger på väggen är den som vid någon punkt har försett stugan med el. Den ska föga förvånande bytas ut.
Sydvästra kortsidan. Det är här fönstret ska hamna. Hörnet till höger är det där fuktskadan är.
Taklagningen som svärfar hjälpte mig med i somras.
Så till insidan. Jag hade en vägg med panel kvar att ta ner. Arbetsbänken satt fast i både golv och vägg och brädorna på väggen var minst sagt rejäla.
Tyvärr gick få att få loss i hela stycken. Hade gärna velat återanvända dem men det blev kanske fem-sex löpmeter helt virke kvar, totalt.
Det fuktskadade hörnet. Vattnet har runnit hela vägen ner till golvet och förstört det mesta i sin väg.
Tur man har sin trusty ol' eldtunna till sådana här situationer!
Efter träpanelen från helvetet var skickad tillbaka till därifrån den kom: Fika.
Jag öppnade dörren ner till källaren (hehe) och insåg snabbt att jag är för fin för den här golvisoleringen. Dörrarna som har agerat golv låg med stora springor emellan, så all möjlig smuts hade letats sig ner där genom året. Så ut skiten bara!
Golvhörnet i den fuktskadade delen ser inte så rolig ut. När jag kom hit började jag känna att nu är det dags att kalla hit kunniga vänner, för jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att byta de här delarna.
Den som drog elen gjorde det genom själva takstolarna. Jag har nu rivit ut all den gamla elen och ska nu påbörja fjäskningen för min elektrikerkompis att komma hit "på middag".
Det var helgens åtaganden. Om du har läst så här långt, tack och bra jobbat. Som sagt: glada tillrop, lyckönskningar, tips, idéer, tankar osv välkomnas med öppna armar.
Tack och hej!
Har lagt ett antal timmar i helgen på rivning och städning, och nu är boden äntligen helt tom. Jag är ingen erfaren byggare, eller någon byggare alls för den delen, men är det något jag uppskattar (oavsett uppgift) så är det en ren och städad arbetsplats. Därför känns det kul att kunna lägga all tid jag vill på just städningen utan att någon projektledare kommer och gapar om effektivitet och lönsamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag valde att slänga all gammal isolering för att ersätta med ny fräsch, för att bli av med den den cocktail av dofter signerat fukt och muslortar som var där innan.
Nästa steg nu är dock att byta ut alla murkna reglar Planen är att endast byta det som är dåligt för att hålla nere kostnaderna. Jag har fått höra att man börjar i golvet och jobbar sig upp.
Fråga 1: Har ni något bra tips på hur man bäst går tillväga för att byta de horisontella 50x100-reglarna i golvnivå i väggarna utan att huset rasar? Menar alltså de som de vertikala väggreglarna vilar på.
Fråga 2: På bilden på takstolarna och VP-rören, vet ni om hålen genom takstolarna har väsentlig påverkan på bärigheten?
Bildkalas följer nedan.
Vi kan ju börja med lite exteriörer. Min tanke är att det från utsidan ska förändras så lite som möjilgt, förutom att det ska tillkomma ett fönster. Jag gillar färgen/patinan på fasaden då den smälter in så fint med sin omgivning. Jag vill att det ska vara intetsägande och anonymt på utsidan och fint och fräscht på insidan.
Nordöstra kortsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Östra långsidan. Sladden som hänger på väggen är den som vid någon punkt har försett stugan med el. Den ska föga förvånande bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sydvästra kortsidan. Det är här fönstret ska hamna. Hörnet till höger är det där fuktskadan är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklagningen som svärfar hjälpte mig med i somras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så till insidan. Jag hade en vägg med panel kvar att ta ner. Arbetsbänken satt fast i både golv och vägg och brädorna på väggen var minst sagt rejäla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr gick få att få loss i hela stycken. Hade gärna velat återanvända dem men det blev kanske fem-sex löpmeter helt virke kvar, totalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fuktskadade hörnet. Vattnet har runnit hela vägen ner till golvet och förstört det mesta i sin väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tur man har sin trusty ol' eldtunna till sådana här situationer!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter träpanelen från helvetet var skickad tillbaka till därifrån den kom: Fika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag öppnade dörren ner till källaren (hehe) och insåg snabbt att jag är för fin för den här golvisoleringen. Dörrarna som har agerat golv låg med stora springor emellan, så all möjlig smuts hade letats sig ner där genom året. Så ut skiten bara!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvhörnet i den fuktskadade delen ser inte så rolig ut. När jag kom hit började jag känna att nu är det dags att kalla hit kunniga vänner, för jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att byta de här delarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som drog elen gjorde det genom själva takstolarna. Jag har nu rivit ut all den gamla elen och ska nu påbörja fjäskningen för min elektrikerkompis att komma hit "på middag".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var helgens åtaganden. Om du har läst så här långt, tack och bra jobbat. Som sagt: glada tillrop, lyckönskningar, tips, idéer, tankar osv välkomnas med öppna armar.
Tack och hej!
Intressant med återanvändningen av dörrblad som golv!
Hade jag behövt dra elen genom takstolarna på det där viset hade jag nog valt att dra dem i mitten av regeln, men spontant känns det inte som att de hålen gör så mycket för hållfastheten. Med det sagt; jag är ingen expert på sånt, jag tycker bara...
Den liggande regeln under väggreglarna borde inte vara så svåra att byta. Det svåra blir nog att få loss de gamla. Med lite otur har den som byggt boden en gång haft gott om spik... Får du bara loss den gamla borde det gå att banka dit en ny. Du kan ju dela den nya i två eller tre delar, det kan underlätta om den behöver längst in i hörnena, om du förstår hur jag menar. I värsta fall får du stötta upp väggen under tiden, men den lär ju inte väga jättemycket. (edit: Är det bara i hörnet den regeln är skadad så räcker det ju att byta den halvmetern eller så, du måste ju inte byta hela...)
Får känslan av ditt senaste inlägg att du övergivit planerna på nockbalk, stämmer det?
Hade jag behövt dra elen genom takstolarna på det där viset hade jag nog valt att dra dem i mitten av regeln, men spontant känns det inte som att de hålen gör så mycket för hållfastheten. Med det sagt; jag är ingen expert på sånt, jag tycker bara...
Den liggande regeln under väggreglarna borde inte vara så svåra att byta. Det svåra blir nog att få loss de gamla. Med lite otur har den som byggt boden en gång haft gott om spik... Får du bara loss den gamla borde det gå att banka dit en ny. Du kan ju dela den nya i två eller tre delar, det kan underlätta om den behöver längst in i hörnena, om du förstår hur jag menar. I värsta fall får du stötta upp väggen under tiden, men den lär ju inte väga jättemycket. (edit: Är det bara i hörnet den regeln är skadad så räcker det ju att byta den halvmetern eller så, du måste ju inte byta hela...)
Får känslan av ditt senaste inlägg att du övergivit planerna på nockbalk, stämmer det?
Ja den varianten med dörrarna har jag inte sett innan! Rätt smart kan jag tycka, men synd bara att man inte gjorde det lite tätare.T ToRy skrev:Intressant med återanvändningen av dörrblad som golv!
Hade jag behövt dra elen genom takstolarna på det där viset hade jag nog valt att dra dem i mitten av regeln, men spontant känns det inte som att de hålen gör så mycket för hållfastheten. Med det sagt; jag är ingen expert på sånt, jag tycker bara...
Den liggande regeln under väggreglarna borde inte vara så svåra att byta. Det svåra blir nog att få loss de gamla. Med lite otur har den som byggt boden en gång haft gott om spik... Får du bara loss den gamla borde det gå att banka dit en ny. Du kan ju dela den nya i två eller tre delar, det kan underlätta om den behöver längst in i hörnena, om du förstår hur jag menar. I värsta fall får du stötta upp väggen under tiden, men den lär ju inte väga jättemycket. (edit: Är det bara i hörnet den regeln är skadad så räcker det ju att byta den halvmetern eller så, du måste ju inte byta hela...)
Får känslan av ditt senaste inlägg att du övergivit planerna på nockbalk, stämmer det?
Takstolarna: Jag tycker samma som du tycker, att det borde väl inte göra så stor skillnad. Dessutom har det ju hållt i minst 15 år, troligtvis betydligt längre, så uppenbarligen funkar det hehe.
Bra tips där med att att inte behöva byta hela regeln! Det tänkte jag också fråga men glömde skriva det. Så det finns alltså inget som säger att en sådan regel måste vara "hel"? Det är ju betydligt mycket lättare (och lite billigare) att byta halva än hela.
Haha ja tyvärr. Förstår att du blir besviken men jag tar den lätta vägen (peppar, peppar) och ger mig bara på det som måste bytas. Det låter som att det hade blivit coolt med en nockbalk, men jag får spara det till takprojekt #2.
Nej, det gör absolut ingenting men det underlättar att ha dem så långa som möjligt när man bygger ihop huset första gången. Framförallt om man bygger ihop väggenstommen platt på mark och sen reser den för då håller den lättare ihop under rensningen och blir i färre delar. Så i mindre byggnader är de ofta hela.B Brillorm skrev:
Mitt hus är 14 meter långt så det hade varit lite jobbigt att behöva ha en hel syll/hammarband
Bra översikt om de olika orden/delarna låter som grekiska https://bolist.se/img/ac9cb0e814d54...75&t=guide&v=121244a59415ffbcfb7db4d2488685d8
Det är lugnt, jag ska försöka komma över den uteblivna nockbalken...
Men, jag ger mig inte utan fight! Faktum är att jag kom precis på ett sätt du skulle kunna bli av med takstolarna UTAN att ta ner hela taket.
Ta bort takstolarnas mittenstöttor och de horisontella reglarna men lämna de snedställda reglarna, alltså de som själva takbrädorna vilar på. Sätt stöttor först, från golv till de snedställda reglarna, inte i mitten utan lite åt sidan så du kommer åt att jobba i nocken. Sen knör du upp nockbalken underifrån, ställer dit stödreglar i gavelväggarna, tar bort stöttorna och voilá! Du har högt i tak utan att ha tagit bort taket! Enda kostnaden är nockbalken och stöttorna. Nockbalken kommer bli synlig, men det kanske inte gör så mycket?
Valet är ditt, jag lovar att sluta trakassera dig med nockbalkar även om du skippar den här idén.
Men, jag ger mig inte utan fight! Faktum är att jag kom precis på ett sätt du skulle kunna bli av med takstolarna UTAN att ta ner hela taket.
Ta bort takstolarnas mittenstöttor och de horisontella reglarna men lämna de snedställda reglarna, alltså de som själva takbrädorna vilar på. Sätt stöttor först, från golv till de snedställda reglarna, inte i mitten utan lite åt sidan så du kommer åt att jobba i nocken. Sen knör du upp nockbalken underifrån, ställer dit stödreglar i gavelväggarna, tar bort stöttorna och voilá! Du har högt i tak utan att ha tagit bort taket! Enda kostnaden är nockbalken och stöttorna. Nockbalken kommer bli synlig, men det kanske inte gör så mycket?
Valet är ditt, jag lovar att sluta trakassera dig med nockbalkar även om du skippar den här idén.
God idé! Får se var det landar!T ToRy skrev:Det är lugnt, jag ska försöka komma över den uteblivna nockbalken...
Men, jag ger mig inte utan fight! Faktum är att jag kom precis på ett sätt du skulle kunna bli av med takstolarna UTAN att ta ner hela taket.
Ta bort takstolarnas mittenstöttor och de horisontella reglarna men lämna de snedställda reglarna, alltså de som själva takbrädorna vilar på. Sätt stöttor först, från golv till de snedställda reglarna, inte i mitten utan lite åt sidan så du kommer åt att jobba i nocken. Sen knör du upp nockbalken underifrån, ställer dit stödreglar i gavelväggarna, tar bort stöttorna och voilá! Du har högt i tak utan att ha tagit bort taket! Enda kostnaden är nockbalken och stöttorna. Nockbalken kommer bli synlig, men det kanske inte gör så mycket?
Valet är ditt, jag lovar att sluta trakassera dig med nockbalkar även om du skippar den här idén.
Till nästa gång du ska dra ut spik ur gamla torra brädor så kan jag verkligen rekommendera den här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ikutdragare/spikutdragare-glidhammare-149237/
Den är perfekt till att dra ut många spikar med eftersom den klarar alla moment utan att det också behövs en hammare. Glidhammardelen både bankar in käftarna och blir en bra hävarm vid utdrag. Enda nackdelen är att det blir ett märke på båda sidor om spiken och att spikar som sitter hårt kan nypas av istället för att dras ut men annars är det den bästa utdragare jag använt.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ikutdragare/spikutdragare-glidhammare-149237/
Den är perfekt till att dra ut många spikar med eftersom den klarar alla moment utan att det också behövs en hammare. Glidhammardelen både bankar in käftarna och blir en bra hävarm vid utdrag. Enda nackdelen är att det blir ett märke på båda sidor om spiken och att spikar som sitter hårt kan nypas av istället för att dras ut men annars är det den bästa utdragare jag använt.
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Jaså, en sådan har jag aldrig sett ens men jag önskar att jag hade haft den för en vecka sedan. Ska komma ihåg det till nästa gång!T toolman77 skrev:Till nästa gång du ska dra ut spik ur gamla torra brädor så kan jag verkligen rekommendera den här:
[bild]
[länk]
Den är perfekt till att dra ut många spikar med eftersom den klarar alla moment utan att det också behövs en hammare. Glidhammardelen både bankar in käftarna och blir en bra hävarm vid utdrag. Enda nackdelen är att det blir ett märke på båda sidor om spiken och att spikar som sitter hårt kan nypas av istället för att dras ut men annars är det den bästa utdragare jag använt.