Först började vi med golvet. Vi har skruvat tryckta brädor underifrån, som ska hålla trossbotten. De flesta var på plats sedan tidigare men några återstod att sätta nu. På dessa vilar en trossbottenskiva i Plywood, som har någon form av impregnering, därav den gula färgen. Jag hade inte sett dessa tidigare men fick dem rekommenderat av bygghandeln. Betydligt styvare än en masonitskiva.
Gult impregnerat plywood och gråa tryckta brädor under husets golv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trossbottenskivorna är limmade och skruvade. En "remsa" lappar över skarvarna.
Nyinstallerade gula impregnerade Plywood trossbottenskivor, skruvade på stödbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter 220 mm isolering, Paroc stenull.
 
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Sedan isolerades väggarna med 120 mm stenull. Har ingen bild på det men det syns på följande bilder, när det var dags för taket.

Först in med ett myggnät vid luftspalten. Detta hade med fördel kunnat fästas när råsponten lades, men vi var inte riktigt där i tanken/planeringen då, så det fick bli nu i efterhand.
Myggnät installerat vid luftspalten mellan träbjälkar under takkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan läkt för luftspalten, tre rader per fack.
Takisolering med myggnät vid luftspalt och installation av läkt och cellplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter 20 mm cellplast som håller luftspalten. Denna limmades och även några pappspik "för säkerhets skull"...
Isolerat tak med myggnät vid luftspalten och cellplast för att hålla luftspalten, synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Den här bilden är tagen idag. 220 mm isolering i taket, som hålls bra på plats bara av att kilas in mellan takstolarna och en 45-regel på mitten. (Det blir ytterligare 45 mm isolering i taket.)

Bilden visar också att isolering lager 2 (45 mm) i ytterväggarna är på plats. (45-mm reglar spikade på regelstommen.) Ett sista lager 45 mm liggande isolering ska slutligen upp på väggen...
Tak och väggisolering under installation, 220 mm isolering i taket mellan takstolar och 45 mm isolering i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Augen81 och 1 till
  • Laddar…
Nyligen så har vi börjat lägga golvspån, i delar av huset.

Först plast:
Plastfolie på väggbeklädda reglar med början av golvspånskiva lagd på tvären.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan golvspån:
Golvunderlag med plast och början på läggning av golvspån i ett hörn av ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valde att lägga en rad på tvären för att matcha reglarnas riktning. Kanske inte "by the book", men det ska nog funka...

Golvspånskivorna limmas i skarvarna och skruvas. Men inget lim mot golvreglarna, pga plasten.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Och här är vi idag. Och det som "hindrar" fortsatt läggning av golvspån. Behöver få detta klart för att fortsätta framåt med golvet. Det är egentligen bara en fråga om att fästa/fixera rören.

Installation av avloppsrör i en byggkonstruktion, med isolering och träram synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer info finns i separat tråd, där ev frågor kring just avloppet kan ställas:
https://www.byggahus.se/forum/threads/avloppsroer-attefallshus-synpunkter.366936/
 
  • Gilla
Augen81 och 1 till
  • Laddar…
Någon speciell anledning med byggplast under golvspån ? Är du inte rädd att stänga inne ev fukt ?
 
  • Gilla
Mickedala
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Någon speciell anledning med byggplast under golvspån ? Är du inte rädd att stänga inne ev fukt ?
Ja, detta råder det ju delade meningar kring men det jag tagit till mig säger att det ska vara plast där.

Följande kan man läsa på Träguiden:

"Bottenbjälklaget över en öppen plintgrund ingår i byggnadens klimatskal och ska därför i likhet med övriga klimatskiljande delar uppfylla ställda krav med avseende på värmeisolering och lufttäthet.

Speciell utformning och omsorg fordras i arbetsutförandet om kravet på högsta tillåtna luftläckning ska uppfyllas. Ett särskilt lufttätt skikt, som också kan vara ångtätt, fordras på bottenbjälklagets varma sida (översidan)."
 
Precis , helgardering av Träguiden. Det har fungerat bra i 200 år eller så utan plast tänkte jag... oftast lägger man någon foam eller liknande under golvet oxå. Nackdelen med ditt sätt att bygga är att du inte kan limma golvspånet mot reglarna :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har lite svårt att förstå det här med bärlina, har pratat med 2 snickare och läst endel på Träguiden. Alla ger olika svar. Mitt bygge kommer lika ditt väldigt mycket på många sätt.

Hur kom du fram till antalet plintar? Och vad man ser av bilderna har du bjälklaget direkt på plintarna dvs ingen bärlina?
 
Som jag skrev i din tråd så har jag inte själv räknat på det utan följt de ritningar och beskrivningar som följde med den stomme som utgör "grunden" till bygget.

Jag ser de dubbla 220 mm reglarna, som löper längs långsidorna, som bärlinor och bjälklaget är monterat mellan dessa. Träguiden har en liknande lösning för sitt Attefallshus.

Att lägga bjälklag ovanpå bärlina skulle ta alldeles för mycket av den tillgängliga höjden för Attefallshus och göra det omöjligt med det upplägg som många inklusive jag bygger; sadeltak med loft.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
ginnfilt ginnfilt skrev:
Som jag skrev i din tråd så har jag inte själv räknat på det utan följt de ritningar och beskrivningar som följde med den stomme som utgör "grunden" till bygget.

Jag ser de dubbla 220 mm reglarna, som löper längs långsidorna, som bärlinor och bjälklaget är monterat mellan dessa. Träguiden har en liknande lösning för sitt Attefallshus.

Att lägga bjälklag ovanpå bärlina skulle ta alldeles för mycket av den tillgängliga höjden för Attefallshus och göra det omöjligt med det upplägg som många inklusive jag bygger; sadeltak med loft.

Jo jag förstår precis hur du menar, och jag är ju precis som dig ute efter att minimera höjden. Men nu har jag frågat 3 olika snickare runt mig (från olika firmor) och visat din plintritning då jag ska köra samma mått som dig och alla 3 säger att det är för få plintar utan bärlina under bjälklaget men om jag kör bärlinor är det okej och detta pga att jag måste regla CC30 vid badrum osv. Därför jag är tjatig och ställde frågan igen. Men det verkar ju som du säger fungera för dig så då har de förmodligen fel även om det skapat lite eftertanke..
 
Jag kan inte själv säga vad som är rätt och fel då jag inte har den kunskapen. Men jag hoppas att Byggstommar.se, som levererat min stomme med tillhörande ritningar osv, har den kunskapen.

Men med min ringa kunskap så kan jag ju både tycka och känna (svaj) att mina golvreglar på nästan 4 meter mellan bärlinorna borde tangera gränsen. Jag tror inte att det är antalet plintar som är avgörande men skulle jag göra om hade nog konstruktionen mått bra av en centrerad bärlina i husets längdriktning, som därmed skulle mer än halvera golvbjälkarnas längd.

I den här tråden tyckte jag det fanns lite relaterad klokskap:
https://www.byggahus.se/forum/threads/klarar-jag-mig-pa-tre-baerlinor.369132/
 
  • Gilla
RustVilla
  • Laddar…
Dags att uppdatera lite! Det går som vanligt långsamt framåt!

Golvspån är klart (dock inte på loftet). Det får bli en bild i ett renstädat hörn, då det är en himla röra i det lilla huset... Här syns också att väggarna är plastade. Bilden är från mitten på mars.
Renoveringsprocess med plastade väggar, golvspån och isoleringsmaterial synligt i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har vi även fått dit 45-isoleringen i tak och plast även där. Det jobbet fick gå hand i hand eftersom isoleringen till stor del hålls på plats av plasten... Bilden är från början av april och visar också att de liggande 45-reglarna för installationszonen i väggarna är på gång.
Inre hörn av ett rum under renovering med isolerade väggar och tak, plastfolie och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu håller vi på och sätter panel i taket. Det blev en vitmålad panel från Moelven; "rough". Inte den billigaste med 229 kr/kvm. Hela taket går loss på 5,5K. Dock så funkade det ganska exakt med två längder per bräda så det blir inte mycket spill.
Vitmålade takpaneler från Moelven, "rough" modell, i förpackning staplade på varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit på väg i mitten på april. Panelen spikas med pistol och dyckert. Den hjälper till att trycka upp isoleringen i taket. Kör utan gles för att maximera utrymmet på loftet där det ändå blir väldigt låg kryphöjd...
Renoverat tak med vitmålad panel från Moelven och plastad isolering på väggar och i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
I helgen bockade vi också av genomföringen av avluftning, som väntat på bra väder. Lite oroligt att gå igenom alla skikt men det hela gick smidigt och det blev en bra "träff" där utedelen möter innedelen.
Installation av avluftningsgenomföring på ett tak med verktyg och skyddshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomföring för avluftning installerad på en profilplåtstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av avluftningsgenomföring med anslutna rör mellan tak och innertak i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fruck och 3 till
  • Laddar…
Som man kan skymta på sista bilden i förra inlägget så har vi reglat upp innerväggarna och nu blev det dags att ta in lite riktiga hantverkare så den 27 april var rörmokare här och drog en massa rör, i rör.
Nyinstalerade rör och rördelar i en reglad innervägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.