Hej,
Vårt hus från -65 har behov av fasadbyte då det drar väldigt kallt genom denna, den släpper troligen in möss och den är aldrig åtgärdad under livslängden. Eftersom alla hus i området ser likadana ut så vill vi helst inte ändra utseendet för mycket och idag består den av tunna panelbrädor som är ca 11x70mm.

Sådana är inte standard, så jag står i valet att antingen behöva specialbeställa eller att köra med planhyvlat som finns som standard 15x69mm vilket är nära nog.

Fungerar dock planhyvlat som fasad? Vi har tänkt oss på sikt att måla denna med akrydfärg lika vårt nybyggda garage.

De brädor som sitter under takutsprånget samt takfotsbrädan vill jag också byta till något som är underhållsfritt. De kommer nämligen på sikt att vara oerhört svåra att göra något åt till följd av uterum. Jag var inne på komposit eller liknande men det är väldigt svårt att hitta bra produkter som är lätta att få tag på. Några tips annat än att plåta in dessa? Vägg på ett hus med sliten tunn panelbrädor och fönster, i behov av fasadbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk bild av fasad på hus med äldre tunna panelbrädor och mätverktyg som synliggör storleken på brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har själv beställt panel av udda modell så det är inga problem.
Men ska du ändå ta bort allt så kan du byta till det du vill ha, ta chansen.
 
K kungfuu skrev:
...idag består den av tunna panelbrädor som är ca 11x70mm.
Nej det tror jag inte på!
Det är väl vanlig Z-panel/baspanel 7340080314462
Men att det är så dragigt beror nog på att det inte finns någon bra vindtätning under panelen.
Där rekommenderar jag 9 mm utegips.
Horisontellt monterad vit Z-panel på husvägg med fönster och trädgårdsslang hängandes på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och till sist, bara för att alla andra hus i området är dåligt konstruerade behöver väl inte ert vara det också.
Så vänd på panelen och sätt den horisontellt, det blir tätt och snyggt!
Exempel:
 
Tämligen säker på att det inte är z-panel, den uppkom väl senare än 60-tal?

Ska jag ändra fasad är det bygglovspliktigt och troligen känsligt i området. Det finns inte tid eller intresse av att ändra utseendet idag.
 
Man skall väl inte använda planhyvlat till en fasad...
 
K kungfuu skrev:
Hej,
Vårt hus från -65 har behov av fasadbyte då det drar väldigt kallt genom denna, den släpper troligen in möss och den är aldrig åtgärdad under livslängden. Eftersom alla hus i området ser likadana ut så vill vi helst inte ändra utseendet för mycket och idag består den av tunna panelbrädor som är ca 11x70mm.

Sådana är inte standard, så jag står i valet att antingen behöva specialbeställa eller att köra med planhyvlat som finns som standard 15x69mm vilket är nära nog.

Fungerar dock planhyvlat som fasad? Vi har tänkt oss på sikt att måla denna med akrydfärg lika vårt nybyggda garage.

De brädor som sitter under takutsprånget samt takfotsbrädan vill jag också byta till något som är underhållsfritt. De kommer nämligen på sikt att vara oerhört svåra att göra något åt till följd av uterum. Jag var inne på komposit eller liknande men det är väldigt svårt att hitta bra produkter som är lätta att få tag på. Några tips annat än att plåta in dessa?[bild] [bild]

Vad fick du ha på garaget då? Du vill inte ha samma lika som det, annars tycker jag du gör rätt i att byta till så nära som möjligt, 15x69 lär fungera fint, och odödlig takutsprång är fasadplåt, plåtat trä eller kompositträ som du säger, finns ju massa andra konstiga material som du troligen inte vill blanda in, om du är inne på trä så fullfölj det.
Och det är väl bra att du kör igång så du hinner måla innan midsommar eller vad dom brukar rekommendera
 
  • Gilla
kungfuu
  • Laddar…
11 mm panel är dödfött. För tunt för att hålla. Kan lockbräderna ha någon sorts T-profil med falsade kanter som får dem att se tunnare ut än de är?

22mm är tunnaste virket som man kan använda till sånt där
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det fanns en panel som hade lockbrädor som var fasade och det kan vara sån du har då 11mm tjockpanel låter vara lite tunt. Kolla längst ner på fasaden och ta en bild där så får vi se.
 
H heimlaga skrev:
11 mm panel är dödfött. För tunt för att hålla. Kan lockbräderna ha någon sorts T-profil med falsade kanter som får dem att se tunnare ut än de är?

22mm är tunnaste virket som man kan använda till sånt där
Nåväl, alla fasader i området är byggda -65 och de allra flesta vill jag påstå är original fortfarande och i bra skick, så helt förkastligt kan det inte vara.

Garaget är tekniskt sett en friggebod, så inga lov är inblandade där. Att byta vårt enskilda hus mitt på en gata skulle se minst sagt märkligt ut, så vi vill undvika det och har inte tid för lovprocess.

Kärnfrågan kvarstår om hyvlat virke kan utgöra fasad då det är en standarddimension, eller om det är starkt rekommenderat att få detta sågat. Mått bör oavsett ligga nära 15x70.

Återkommer med bild på nederkanten.
 
Inte helt vad jag väntade mig trots allt, jag har känt med handen tidigare men inte fotat. Ursäkta bildkvaliteten, men det är mörkt på kvällarna.

Sliten bottenbräda med T-profil i dålig belysning, visande skador och glapp mellan brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ut som en klen bottenbräda med någon typ av T-profil över. Aldrig sett detta, men går det att fuska till? Jag har tittat på baspanel/z-panel, men det har visat sig väldigt svårt att se måtten på dessa och vilket glapp som blir mellan "ytterbrädorna". Det är idag 30mm vilket är långt mer än de flesta standardpaneler jag har hittat.
 
K kungfuu skrev:
Inte helt vad jag väntade mig trots allt, jag har känt med handen tidigare men inte fotat. Ursäkta bildkvaliteten, men det är mörkt på kvällarna.

[bild]


Det ser ut som en klen bottenbräda med någon typ av T-profil över. Aldrig sett detta, men går det att fuska till? Jag har tittat på baspanel/z-panel, men det har visat sig väldigt svårt att se måtten på dessa och vilket glapp som blir mellan "ytterbrädorna". Det är idag 30mm vilket är långt mer än de flesta standardpaneler jag har hittat.
K kungfuu skrev:
Inte helt vad jag väntade mig trots allt, jag har känt med handen tidigare men inte fotat. Ursäkta bildkvaliteten, men det är mörkt på kvällarna.

[bild]

Det var precis den paneltyp jag trodde.

Det ser ut som en klen bottenbräda med någon typ av T-profil över. Aldrig sett detta, men går det att fuska till? Jag har tittat på baspanel/z-panel, men det har visat sig väldigt svårt att se måtten på dessa och vilket glapp som blir mellan "ytterbrädorna". Det är idag 30mm vilket är långt mer än de flesta standardpaneler jag har hittat.
Just den paneltypen som jag trodde. Enda kruxet är att jag inte sett den finnas att köpa på länge. Du får måtta noggrant och rita upp den så får en bygghandel se om dom kan ta fram en liknande åt dig. Kan finnas en spontad spårpanel med raka kanter som är likvärdig.
 
Inga problem att mäta hur brett ”spåret” blir på en z eller baspanel. Eller så frågar du personalen i bygghandeln...
Du skall definitivt ha sågat virke - inte hyvlat!
Tom Byggmax har en profil (deras baspanel) som liknar er.
 
Nja, det är inte helt lätt med så stort mellan luckorna. Jag väntar svar från några byggvaruhus men så stort mellanrum verkar knepigt utan specialbeställning.
 
Jasså det var T-profil.
Vilket mindre hyvleri som helst bör kunna hyvla till de där. Alternativt kan någon snickare fräsa de där falsarna i vanliga bräder på vertikalfräsen.
 
Även baspanel med förlängd spont kan fungera.
På lite avstånd är inte dimensionen så avgörande för ögat, så att det avviker mot omgivningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.