Jag har två relativt små björkar som står mitt mellan min tomtgräns och kommunens grusväg som grannen använder som infart.
Idag kom han fram till mig och sa helt sonika "jag tänker fälla dina björkar, de är utanför din tomt och de är i vägen".

Jag berättade för honom att de visst växer på min tomt, även om delar av grenverket växer på kommunens mark (grusvägen).

Till saken hör att jag egentligen inte har så mycket emot att björkarna tas bort, då de är av ringa betydelse för mig.
Men det brinner i huvudet på mig när han bara går rakt fram och säger att han tänker förstöra något som är mitt, utan att ens be om det först.

Hur ser juridiken ut när delar av ett träd hänger över på kommunmark. Inte har väl grannen rätt att kapa sådant?
 
  • Gilla
Anncharlotte Holsö och 1 till
  • Laddar…
Nä, men kommunen har rätt att beskära trädet om det är ivägen. Helst ska du få chansen att beskära det själv först. Att fälla ett träd som står på din tomt får dom inte göra utan din tillåtelse
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 3 till
  • Laddar…
Som jag tänkte. Alltså får inte någon granne varken kapa eller beskära mina träd. Han får väl helt enkelt be kommunen om det i så fall?
 
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
Din tomt/mark = dina träd.
Om du ger tillåtelse så kan ju grannen ta ned dem.
Tror knappast att kommunen är intresserad av att åka o hugga träd som inte är deras för att markägarens granne inte vill ha dem.
 
  • Gilla
Alchemilla-mollis och 2 till
  • Laddar…
Om träden är i vägen då? Så att han får problem att använda vägen?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Om träden är i vägen då? Så att han får problem att använda vägen?
Då får han ta det med väghållaren. (Kommunen?)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Om man skall vara petig så verkar ju inte träden va dina om de står mitt i mellan din och kommunens mark. Så första frågan är väll, står de på din mark?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 11 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Om träden är i vägen då? Så att han får problem att använda vägen?
Hänger träden över en väg så är det frihöjd som gäller ut på vägen dvs 4,5 meter. Så om du ansar så högt så bryr sig inte kommunen heller.
Har för mig att det är runt 2 meter på trottoarer.
Grannen ska inte fälla dina träd.

Här så säger inte kommunen till om våra träd hänger för lågt, de tar en tur ibland och beskär allt som inte är okej, men de hugger aldrig ner träd.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Som sagt grannen får inte fälla dina träd.
Men nu kanske man bör backa lite från principerna. Om det nu egentligen är OK att fälla träden, bara han frågar lite artigare, så kanske man bör försöka lösa det på något vettigt sätt.
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Det kan mycket väl vara så att björkarna står i vägområdet och att grannen har rätt att ta bort dem, eller att kommunen egentligen har ansvar att göra det i skötseln av vägen.

Om du ändå skiter i vilket rent sakligt så välj att tolka grannen välvilligt: Han informerade dig på ett trevligt sätt om att han tänkte ta bort ett par slybjörkar på din mark (men inte på din tomt) som potentiellt försvårade nyttjandet av vägen. Bra granne! (y)

Det är klart att man kan tolka det på andra sätt också, men...nej, det är en mörk och dyster plats där du inte behöver vara.
 
  • Gilla
olov danielsson och 23 till
  • Laddar…
Grannen är väl inte väghållare? Då har denne inga rättigheter.
 
  • Gilla
Kjol och 4 till
  • Laddar…
Förmodligen är inte grannen väghållare om det är en kommunal gata, nej. Men kommunala grusvägar är å andra sidan inte jättevanliga, så kanske är det inte ens kommunen som är väghållare även om TS skrev det, och kanske måste man i verkligheten ändå röja sly i en kommunal vägbank om man vill komma fram längs en kommunal grusväg.

För du hade väl som vanligt en djupare tanke än att vara en petimäter med ditt påpekande, eller?
 
  • Gilla
  • Haha
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Bara för att grannen formulerar sig dumt behöver man ju inte sätta sig på tvären direkt.

Om nu björkarna har ringa betydelse för dig och det inte spelar någon roll om de står där eller inte, så låt grannen fälla dom. Gärna med förbehållet att han tar hand om riset och att du tar hand om veden, om du har nytta av den.

Se till att ha fika hemma och bjud grannen på kaffe när björkarna fälls. Gör nåt positivt av det här!
 
  • Gilla
Göran B Andersson och 20 till
  • Laddar…
Det är en juridiktråd. Då ser jag det inte som oväsentligt att påpeka att grannen inte har rätt att gälla träd på vägområdet om denne inte är väghållare. Sedan kan det vara rimligt att göra det, men rätten finns inte.
 
  • Gilla
nissebrun och 6 till
  • Laddar…
Poängen var, som du förmodligen själv kunde läsa dig till, att björkarna sannolikt står i vägområdet vare sig de står på TS mark eller inte. Och då får de röjas av exempelvis den som äger vägen eller har servitutsrätt att sköta den. Och fan vet om inte vem som helst under vissa omständigheter har rätt att röja allmän väg för framkomlighet.

Så nej, jag tror inte ens att du har rätt i sak den här gången. Än mindre tycker jag att den juridiska brasklappen tillförde något.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.