Ja, det känner jag igen...
Rätt mycket liggandes som man borde ha lämnat tillbaka :(
 
Var även jag på plockade på mig prylar. Blev lite lurad eftersom verktygen brukar släppas på torsdagen men har nog tur med min butik för allt fanns kvar att välja bland.

2st "snabbvinklar"
lasermätare
flappy disc
diamantkapskivor
stålborste till vinkelslip
slippapper till excenterslip 125 (hoppas hålbilden stämmer hyfsat)
slippapper till mutliverktyg 93x93
 
En lasermätare, en hink färg och några packar med slippapper, får se hur det håller ;)
 
BigR
Kan man slipa knivar med någon finess med Lidls slipstation? Ser svårt ut när man inte kan vända kniven hö/vä, antar att stationen lätt hugger när man slipar i rotation från eggen?
 
Är det någon av er som köpt snabbvinkeln som hunnit testa hur nära 90 grader den är?
 
Jag har bara testat lite snabbt på köksbordet men det var 90 grader iaf.
 
B bjoma skrev:
Är det någon av er som köpt snabbvinkeln som hunnit testa hur nära 90 grader den är?
Var förbi min lokala Lidl (Fruängen) igår men det var tyvärr tomt på snabbvinklar...
 
ullberg
Jag testade också snabbvinkeln lite snabbt (pun intended) igår, verkade vara 90 grader eller åtminstone väldigt nära (möjligtvis avvikelse på någon 10-del av en millimeter på vinkelns längd) så fullgott för det jag tänker en sån vinkel är till för.

avseende slipen så har jag inte testat ännu men tveksamt om jag skulle sätta en kniv jag var rädd om i den, Verkar vara ganska grov ”grit” men ska försöka testa inom kort och återkommer

/U
 
ullberg
Har nu även testat slipen på billigaste HSS bit:et jag hittade, enda jag hittade att borra i som test var en liten bit faraxband, körde med automatkörnare och sen borren,

Slipmaskin på ett arbetsbord med ett bit faraxband och verktyg, illustrerar resultatet av slipning enligt inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


var klart effektivare (vassare) efter slipning, men ingen lek vilken grov yta det lämnade, gjorde sig inte så bra på bild då jag inte gick och hämtade en riktig kamera men ganska i linje med vad man kan se på youtube-tester...
Slipad HSS-borrtopp efter användning på faraxband, med synliga slipspår och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inget jag skulle vilja köra på finborrar direkt men kanske kan några enklare borrar få ett nytt liv, knivar knappast och Max grovformning på stämjärn. För 200 kr känner jag mig ändå rätt nöjd...

/U
 
Tycker den ändå är ok, speciellt jämfört med en del andra budget-slipar (tex Lidls andra borrslip), Men självfallet inte jämförbar med semiproffs-grejor som tormek med Jigg. Den senare är dock så dyr att det blir billigare att köpa nya borrar istället, när man borrar så lite som jag iaf.
 
  • Gilla
sir_erken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kan det finnas slipstenar med finare korn som är i samma mått/form, att köpa tro? :thinking:
 
Min erfarenhet av borrslipar är att dom är jävulskt dyr om det ska ge bra resultat..

Att slipa för hand kräver en erfaren hand men kan ge riktigt bra resultat.
Ju mindre borr desto svårare, så börja med minimum 10mm å pröva.
Jag börjar få kläm på det nu efter nått hundratal..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nästa vecka kommer en del verktyg (Länk)

Reklambild för byggverktyg, inklusive en borr och priser, inför kommande försäljning på Lidl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reklamblad med erbjudanden på batteridrivna verktyg: handcirkelsåg, LED-stavficklampa, häftpistol och kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reklamblad från Lidl med en person som använder en batteridriven teleskophäcksax, olika borrset och en hopfällbar arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redskapshållare med plats för 4 verktyg, fästs på väggen, visas i reklam med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två rullar av 3M vävtejp i färgerna svart och silver, med priset 24.90 framhävt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Någon som har häftpistolen? Fungerar den till lister i furu?
 
Raka Raka skrev:
Någon som har häftpistolen? Fungerar den till lister i furu?
Ja. Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.