findus42 findus42 skrev:
Nästa fråga är om det är tillåtet enligt forumreglerna att namnge särskilt flagranta exempel ?

Om så... kan nämnda företag få möjlighet att se ett problem som de uppenbart inte tänker på.

Den där rörkrökaren som från vänsterfilen i en rondell svängde rätt ut framför nosen på mig så att jag endast med en hårsmån lyckades hindra en olycka. Han kanske vill veta att de som han ofredar har ögon och minne.

Om problemet blir synligt så kan de ändra sig, vilket i förlängningen kan leda till en något bättre trafikmiljö.

Mvh Findus
eftersom den andra föraren har företräde ut ur rondellen, så kan jag inte se att någon annan än du gjort fel. Att reglerna är så, är väl antagligen för att det är svårare att se bilarna till höger, när vägen svänger så kraftigt som den gör i en rondell.
Oavsett vems fel det kan vara, så är det inte alls säkert att han såg dig & du hann uppenbarligen med att bromsa. Så vad är problemet då? Förutom din anala syn på hur det ska gå till i trafiken.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Ett fastvuxet exempel på idioti i firmabil för min del var när jag för några somrar sedan åkte motorcykel. Strax söder om Övik så ligger trafiken redan på olagliga 120 km/h och i omkörningsfältet ser jag då en Volvo dyka upp i backspegeln, med mellanstort kåpsläp. Både bil och släp hade stora fina dekaler från ett lokalt företag i Umeå. Man kan ju då dels undra vad ekipaget gjorde 15 mil söder ut, men framförallt varför 120 km/h var för långsamt för bil och släp så att denne behövde köra om alla.
Föraren kanske var på väg till BB eller skulle hjälpa till att släcka en brand, som någon nämnde tidigare som godtagbar ursäkt för att köra som ett ärkepucko. Vem vet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
eftersom den andra föraren har företräde ut ur rondellen, så kan jag inte se att någon annan än du gjort fel. Att reglerna är så, är väl antagligen för att det är svårare att se bilarna till höger, när vägen svänger så kraftigt som den gör i en rondell.
Oavsett vems fel det kan vara, så är det inte alls säkert att han såg dig & du hann uppenbarligen med att bromsa. Så vad är problemet då? Förutom din anala syn på hur det ska gå till i trafiken.
Nja, det där kan mycket väl vara ett fall när båda gjort fel. Den andre föraren har ju företräde, men det ger ju den inte rätt att försätta någon i en situation där den behöver tvärnita i en rondell.
Som vanligt har man ju inga rättigheter, bara skyldigheter i trafiken.
 
  • Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag utgår lite utifrån hur stor företeelsen är. Att köra 10km/h för fort är ingenting jag hakar upp mig på i regel.. händer ju att man gör det själv. Men ligger de i 30km/h över så är det klart att man hajar till. Är det dessutom av den karaktären så de ska slicka alla i röven så är det många ggr man velat slå ett samtal till företaget och påtala detta.

Är nog hårdare kring andra saker som tex att tränga sig, skita i stopplikt (händer väldigt ofta här) osv.

Det är ju faktorer som handlar som sunt förnuft och brist på ansvarstagande. Skulle jag vilja anlita någon som skiter i regler fullständigt när de kör? Nej.


Det som slår mig är att man är så blottad när man kör firmabil och vinsten man vinner på att köra som en idiot är ju minimal. Kör man 20km/h över hastighetsgränsen på 1 mil så "tjänar" man 1 minut... Den minuten kan omöjligt vara på liv eller död men den är tillräcklig för att man ska få onda ögat av flera.

När jag själv kört firmabil så sätter jag farthållaren. I regel kör man på arbetstid och om det tar en minut hit eller dit är i mina egna ögon inget att haka upp sig på, det får ta den tiden det tar. Dels har jag betalt när jag kör men framförallt så sticker jag inga i ögonen genom att bete mig som en dickface.
J Jarlsgård skrev:
Jag utgår lite utifrån hur stor företeelsen är. Att köra 10km/h för fort är ingenting jag hakar upp mig på i regel.. händer ju att man gör det själv. Men ligger de i 30km/h över så är det klart att man hajar till. Är det dessutom av den karaktären så de ska slicka alla i röven så är det många ggr man velat slå ett samtal till företaget och påtala detta.

Är nog hårdare kring andra saker som tex att tränga sig, skita i stopplikt (händer väldigt ofta här) osv.

Det är ju faktorer som handlar som sunt förnuft och brist på ansvarstagande. Skulle jag vilja anlita någon som skiter i regler fullständigt när de kör? Nej.


Det som slår mig är att man är så blottad när man kör firmabil och vinsten man vinner på att köra som en idiot är ju minimal. Kör man 20km/h över hastighetsgränsen på 1 mil så "tjänar" man 1 minut... Den minuten kan omöjligt vara på liv eller död men den är tillräcklig för att man ska få onda ögat av flera.

När jag själv kört firmabil så sätter jag farthållaren. I regel kör man på arbetstid och om det tar en minut hit eller dit är i mina egna ögon inget att haka upp sig på, det får ta den tiden det tar. Dels har jag betalt när jag kör men framförallt så sticker jag inga i ögonen genom att bete mig som en dickface.
Beror väl på vilken hastighet man håller.
 
Henrik Nordlander skrev:
Jävla trams.
Du har ingen aning, dubtror dig bara veta.
Bara att gratulera. Du är nämligen den förste som jag sätter i status "ignorera användare" på ByggaHus.
 
  • Gilla
Lazzeman och 9 till
  • Laddar…
@Xaktly
Kolla upp reglerna för rondeller. Tror du att innerfilskörarna har företräde så kommer det leda till en otrevlig överraskning i rätten efter en smäll.

Repetition

Alla i rondell har företräde framför de som skall in. Det betyder att det inte ör ok att preja moppar eller andra vid infart i rondell. Måste någon i rondellen stå på hejdaren så har det gjorts fel.

Väl inne så gäller högerregeln. Fordon i ytterfil har företräde framför fordon i innerfil.

Inför att köra in i rondell så behövs ingen blinker. När allt kommer omkring finns bara ett alternativ och det är högersväng. Man skall absolut inte blinka vänster.

Vid utfart från rondell skall högerblink användas. Varje gång.

Enda gången vänsterblink används i rondell är vid filbyte från ytter till innerfil.

När det gäller omkörning i rondell så är jag tveksam om vad trafikförordningen säger.

Det är hur som helst bara galningar som kör om i rondeller.

Så när Total Rörcervice kommer i 70 bakifrån, i vänsterfil när jag saktat in i högerfil inför rondellen, rundar mig och svänger direkt höger framför mig när jag rullat in. Då bryts massor med förordningar och det är en smula otrevligt. Det är inte firman jag tänker på när jag behöver en röris.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Lazzeman och 7 till
  • Laddar…
Jag arbetar som arkitekt och när vi hade ett möte med VD för en byggfirma berättade han att han skällt ut en som kört idiotiskt i en firmabil. Den anställde hade till och med klippt av sin VD (som åker omärkt bil) vid påfarten till motorvägen!

Det jag ville säga var att det är inte säkert att firman som helhet är dålig för att vissa anställda gör misstag eller beter sig illa i trafiken.
 
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Jag ser på det på samma sätt som dig.
 
E evertb skrev:
Beror väl på vilken hastighet man håller.
Huh? Vad menar du?
 
Bara för att inställa mig i kören:
Jag har 16 mil till kontoret, enkel väg, kör E4 mellan Gävle och Sthlm mellan 05.00 och 07.00.
Har många firmabilar (både hantverkare som andra branscher) i mentala svartlistan och en handfull som jag varit tvungen att ta bild på för att inte göra misstaget att anlita dem.

Själv kör jag med adaptiv farthållare med Max avstånd till ev. Bil framför och använder hastighetsbegränsningen vilket innebär ca 3-5 km/h långsammare än hastighetsbegränsningen (säkerhetsmarginaler inprogrammerade, antar jag?), enligt min GPS som mäter hastigheten också. Vilket jag anser är helt rimligt att göra, men får flera gånger i månaden någon idiot som verkar tycka att det är störigt att jag inte ligger i 160 när det ändå är tomt på vägen. Hyttningar, helljusblink (jag har kontrollerat att ingen lampa i bak är trasig), någon enstaka som kör om i 150 och svänger in framför mig sinnessjukt nära och ställer sig på bromsen för att sedan åka vidare efter att ha bromsat ned till 70.
Förstår verkligen inte vad problemet är med folk.
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Xaktly
Kolla upp reglerna för rondeller. Tror du att innerfilskörarna har företräde så kommer det leda till en otrevlig överraskning i rätten efter en smäll.

Repetition

Alla i rondell har företräde framför de som skall in. Det betyder att det inte ör ok att preja moppar eller andra vid infart i rondell. Måste någon i rondellen stå på hejdaren så har det gjorts fel.

Väl inne så gäller högerregeln. Fordon i ytterfil har företräde framför fordon i innerfil.

Inför att köra in i rondell så behövs ingen blinker. När allt kommer omkring finns bara ett alternativ och det är högersväng. Man skall absolut inte blinka vänster.

Vid utfart från rondell skall högerblink användas. Varje gång.

Enda gången vänsterblink används i rondell är vid filbyte från ytter till innerfil.

När det gäller omkörning i rondell så är jag tveksam om vad trafikförordningen säger.

Det är hur som helst bara galningar som kör om i rondeller.

Så när Total Rörcervice kommer i 70 bakifrån, i vänsterfil när jag saktat in i högerfil inför rondellen, rundar mig och svänger direkt höger framför mig när jag rullat in. Då bryts massor med förordningar och det är en smula otrevligt. Det är inte firman jag tänker på när jag behöver en röris.

Mvh Findus
"Väl inne så gäller högerregeln"

Tja, väl inne i rondellen gäller alla vanliga regler för en tvåfilig väg. En tvåfilig rondell är alltså en vanlig tvåfilig väg som råkar gå runt runt runt. Så ska man ut från innerfilen så är det en högersväng från en vänster fil som gäller så det första man ska göra är ett filbyte. Då har man väjningsplikt för de fordon som redan finns i den filen.

Högerregel är det dock inte. Det gäller när en bil kommer från höger och du har väjningsplikt. Högerregel i en rondell skulle betyda att alla i rondellen måste stoppa för bilar som kommer IN i rondellen...
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Jag låg på motorvägen med täckt släp i 80 km/h när jag i backspegeln ser hur en skåpbil blåser om bilarna bakom. De bilarna låg långt bakom mig så de körde säkert 110-120 km/h och han som körde om körde betydligt snabbare än så, skulle gissa på 140-150 km/h på en 110-väg. När han skulle om mig så kom han ikapp en annan som redan var på väg om så han fick bromsa rätt ordentligt ner till gissningsvis 110-120 km/h när han passerade mig. Så fort han är förbi mig kastar han sig in framför mig med kanske en meters marginal till min bil och ställer sig på bromsen så jag får bromsa hårt ner till ca 60 km/h innan han kastar sig ut framför en annan omkörare och drar iväg i full fart. Som tur var så körde han så pass mycket fortare än jag när han tvärnitade så jag hade tack vare det tillräckligt gott om tid att själv hinna bromsa och jag hade tomt släp så inget direkt påskjut därifrån heller. Hade vi hållt ungefär samma hastighet eller jag haft ett tungt lastat släp så hade jag suttit i hans bil :mad: En mil senare ungefär svänger jag av motorvägen och vid första rödljuset kör jag om honom på när han väntar på grön svängpil vänster och jag ska rakt fram. Så mycket vann han på att köra som en total idiot och jag kommer aldrig någonsin varken anlita den firman eller rekommendera den till någon. Att köra på det sättet går inte att ursäkta på något sätt över huvud taget, mer än att det är en komplett idiot som gärna riskerar andras liv! :mad:
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Blev omkörd av en elfirmabil på motorvägen för en stund sedan. Hen körde minst 30 km över hastighetsbegränsningen.
Då undrar man om samma risktagande gäller vid kundåtagande?
han hade väl kortslutning någonstans
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Xaktly
Kolla upp reglerna för rondeller. Tror du att innerfilskörarna har företräde så kommer det leda till en otrevlig överraskning i rätten efter en smäll.

Repetition

Alla i rondell har företräde framför de som skall in. Det betyder att det inte ör ok att preja moppar eller andra vid infart i rondell. Måste någon i rondellen stå på hejdaren så har det gjorts fel.

Väl inne så gäller högerregeln. Fordon i ytterfil har företräde framför fordon i innerfil.

Inför att köra in i rondell så behövs ingen blinker. När allt kommer omkring finns bara ett alternativ och det är högersväng. Man skall absolut inte blinka vänster.

Vid utfart från rondell skall högerblink användas. Varje gång.

Enda gången vänsterblink används i rondell är vid filbyte från ytter till innerfil.





Mvh Findus

Så har jag också lärt mig. Men tiden går och saker förändras:

https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Skrolla ner till "Svänga vänster - liten cirkulationsplats"
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
han hade väl kortslutning någonstans
En ”kortis” alltså? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.