Körde budbil back in the days. Och där fanns en person som skröt hur fort han körde. Svårt att verifiera då alla körde sina egna bilar och man sällan såg dom andra, var väl inte supermogen själv...

Men folk klagade och det nådde fram till chefen som tydligen fick skäll av sin chef osv så den killen blev tillsagd att vill man jobba här sköter man sig annars är det bara att dra. Så ta regnummer och kontakta firman, be om återkoppling, ring upp igen annars så dom fattar att ni inte kommer ge er.

Behövs en sur gubbe i varje kvarter annars är allt ok till slut.
 
  • Gilla
ToRy och 12 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Nästa fråga är om det är tillåtet enligt forumreglerna att namnge särskilt flagranta exempel ?

Om så... kan nämnda företag få möjlighet att se ett problem som de uppenbart inte tänker på.

Den där rörkrökaren som från vänsterfilen i en rondell svängde rätt ut framför nosen på mig så att jag endast med en hårsmån lyckades hindra en olycka. Han kanske vill veta att de som han ofredar har ögon och minne.

Om problemet blir synligt så kan de ändra sig, vilket i förlängningen kan leda till en något bättre trafikmiljö.

Mvh Findus
ring och tala om det för han eller hon som äger företaget.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
P
Sen håller jag fullständigt med om att dom största idioterna i trafiken är dom som ska uppfostra andra och leka självutnämd polis, Det är väl en av dom få gånger man kan bli riktigt vansinnig på korkade beteende när folk ska lära andra att köra bil och ställer till med en 10 ggr värre situation som hämd eller för att visa dom och liknande argumentation. uppstår en sån situtation och det blir tvunget att välja så vet jag vem jag kommer välja att krocka med ,om man hamnar i sån situation att krock inte längre går att undvika utan det kommer ta i frågan är bara vilken motpart. "sikta på nåt billigt" typ
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Henrik Nordlander skrev:
Jävla trams.

Du har ingen aning, dubtror dig bara veta.
Trams. Som sagts!

Så klart man kan göra en hyfsad bedömning. Det gör man hela tiden.
 
  • Gilla
udihow och 8 till
  • Laddar…
Ett företag som säljer utrustning till verkstad och hantverkare har också säljare ut och kör med firmatext på bilarna, dom har som avtal att vid fortkörning i firmabilen förlorar dom jobbet.
Bra praxis tycker jag
 
  • Gilla
major_tom och 4 till
  • Laddar…
För mig får företag dåligt anseende om dom missköter sig i trafiken och i övrigt också. Jag har även rapporterat vissa till respektive företag när jag haft möjlighet, får man då tillbaka ett bra svar så höjs anseendet. Får man inte något svar eller ett blaha svar så sjunker det ytterligare.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
Jag ringer firman, i synnerhet när det handlar om tung trafik och yrkeschaufförer i allmänhet, och berättar objektivt vad jag upplevt. Fordonen är rullande reklam för firman och bör uppföra sig i trafiken - av en massa självklara skäl. Ägarna, eller arbetsledarna på taxi- och vaktbolagen, brukar särskilt uppskatta samtalet...

Hantverkarna på små firmor som kör trafikfarligt kommer jag att undvika! Har haft några firmor som kör som idioter i bostadsområdet - och det visar sig varje gång att deras jobb varit stökiga, röriga och de har visat brist på hänsyn enligt grannarna som anlitat dom.

Drar slutsatsen att deras körsätt speglar deras personlighet och förmåga att utföra jobb på ett trevligt sätt. Själva jobben har nog varit ok som jag förstår det men inte bemötandet och genomförandet. Ingen SIFO-undersökning dock...:thinking:;):cool:
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Inte bara hur de kör men även hur bilen ser ut. Jag såg en arbetsbil till en mindre byggfirma häromdagen som såg riktigt tillbucklad ut. Inte ifrån en enstaka olycka utan snarare dåligt behandlad och misskött. Trasig ruta som var ihoptejpad osv.
Där har jag en annan inställning, en hoptejpad ruta efter *ytterligare* ett inbrott i en hantverkares bil lägger jag absolut inget värde i.
Om en mindre hantverkare kör med en billig äldre bil med diverse plåtskador (orsakade på byggen eller av tidigare ägare, inte vårdslöshet i trafiken) ser jag inte heller något problem med det, då är det mer hantverkarens uppträdande i övrigt som jag värderar.
Exempelvis anlitar jag då och då en god vän som privat kör en ny Nissan som är felfri, men i tjänsten kör han i en gammal V70. Han köpte en ”ny” nyligen för ~15k då hans förra fick för många nedslag på besiktningen för att vara värt att åtgärda. För honom är det ett rent (bildligt talat...) transportmedel som ska vara praktiskt och göra sitt jobb. Han lägger sitt fokus på sitt arbete. Där är han ytterst noga och omsorgsfull.

Själv får jag nog också väldigt olika omdömen beroende på vilken av våra bilar jag kör. Den ena, som jag kör till vardags är en Tesla Model 3, den andra en VW transporter från -97 där servicen i princip består av att åtgärda det besiktningen slår ned på. :)
Den används å andra sidan enbart som alternativ till släpkärra till tippen och liknande turer, gjorde 100 mil mellan de senaste besiktningstillfällena.
Men, ingen av dem är målad och båda ägs privat.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 4 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag utgår lite utifrån hur stor företeelsen är. Att köra 10km/h för fort är ingenting jag hakar upp mig på i regel.. händer ju att man gör det själv. Men ligger de i 30km/h över så är det klart att man hajar till. Är det dessutom av den karaktären så de ska slicka alla i röven så är det många ggr man velat slå ett samtal till företaget och påtala detta.

Är nog hårdare kring andra saker som tex att tränga sig, skita i stopplikt (händer väldigt ofta här) osv.

Det är ju faktorer som handlar som sunt förnuft och brist på ansvarstagande. Skulle jag vilja anlita någon som skiter i regler fullständigt när de kör? Nej.


Det som slår mig är att man är så blottad när man kör firmabil och vinsten man vinner på att köra som en idiot är ju minimal. Kör man 20km/h över hastighetsgränsen på 1 mil så "tjänar" man 1 minut... Den minuten kan omöjligt vara på liv eller död QUOTE]
Håller med. Sedan kan faktiskt just det beteendet vara liv eller död för någon stackare ifall det vill sig illa. I trafiken gäller ANSVAR för alla omkring sig. Händer något pga ovett i trafiken kan den tänkta "sparade" minuten innebära timmar hos farbror blå.. Och livslång ågren pga dumhet
 
M
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om en mindre hantverkare kör med en billig äldre bil med diverse plåtskador (orsakade på byggen eller av tidigare ägare, inte vårdslöshet i trafiken) ser jag inte heller något problem med det, då är det mer hantverkarens uppträdande i övrigt som jag värderar.
Lite lustigt fenomen det där! I USA är det tvärtom mot Jante-Sverige. Där anses man som skicklig och framgångsrik om man kör en fin bil. Här i Sverige rynkar folk på näsan när rörisen kommer i en Dodge RAM 1500 för det betyder att han tar alldeles för bra betalt.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ibland stör det mig, om det är tydligt, men oftast ignorerar jag det.

För några veckor sen var det en större olycka på E4/E20 och man stängde en fil med röda kryss för att släppa fram ambulans, polis och räddningstjänst. Det fungerade för en gångs skull riktigt bra, troligen för att man stängde högerfil där folk ändå aldrig vågar köra. Jag tror det var två bilar jag såg som körde om i den filen. En taxi och en hantverkarbil med reklam på sidan. Där tänkte jag att den hantverkaren skulle jag inte vilja använda, men jag kommer ju inte ihåg firmanamnet...
Bara några dagar senare skedde en ny olycka på samma plats ungefär fast åt andra hållet. Där gick de ut på radio och bad folk hålla sig borta från det röd-kryssade fältet och att man riskerar körkortet (men ingen lär väl bli stoppad). Där fastande två ambulanser i köer i det kryssade körfältet. :worried::mad:

Såg nyligen en körskolebil med endast förare i. Bilen vinglade lite och föraren satt med vad jag uppfattade en telefon snett framför sig, i handen. Där kontaktade jag körskolan och bilen var på service så troligen någon som testkörde bilen och kollade av mätvärden. Taskig reklam för körskolan.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag bor i villaförort, Stockholm. Anlitar gärna lokala hantverkare om det går. Dels tycker jag att man ska stödja lokala entreprenörer, dels är det alltid bra om man vet lite "vem det är", t.ex. grannes granne, förälder till någon kompis till barnen etc.

På svarta listan hamnar de som kör för fort i området, det är 30-gator, en hel del ungar, lekplatser och fotbollsplan kombinerat med dåligt klippta häcker, man måste helt enkelt ta det lugnt. På svarta listan hamnar även alla som på ett eller annat sätt kör dåligt vid skolan, vissa tänker sig inte för fast de är där för att lämna/hämta egna barn.


Tillägg: trasiga rutor och bucklor stör mig inte, det har varit en hel del inbrott i hantverkarbilar här, och ibland är det svårt att hinna och ha råd att fixa sånt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har länge undrat varför en del firmor verkar sakna policy om uppträdande i trafiken.

Frågan till forat är då...

Hur många av er avstår från att kontakta en entreprenör för att deras reklammärkta bilar körs aggressivt och trafikfarligt?

Jag har själv en svart lista som tenderar att bli längre och längre. Inte för att jag saknar förståelse över att någon vid ett enskilt tillfälle kan tänkas vara mindre gentlemannamässig.
Utan för att det görs i en märkt bil utan en tanke om hur det uppfattas. Därmed så kommunicerar det till mig att de inte heller bryr sig om andra saker.

Hur ser ni på saken?

Mvh Findus

PS. Jag själv kör en omärkt bil... DS
Jag har reflekterat över samma sak ... nu har jag inte behövt välja bort entreprenörer av det skälet, men en gång har jag ringt upp Carlsberg och meddelat att nån anställd med regnummer XXXNNN körde som en biltjuv ... började samtalet med att fråga om de hade någon policy för hur man framför bilar med reklam på, men människan på HR som jag pratade med lät som om hen aldrig hört talas om något sånt...

Det blir dock fortfarande en eller annan Carlsberg export dock ... :crysmile:
 
De som vill uppfostra andra, är väl de som lägger sig 5 m bakom för han/hon tycker jag kör för långsamt? Vi andra vill bara köra lungt och säkert (och lagligt).

En del ADR-firmor som kör flygbränsle kör väldigt bra här.
 
  • Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Lite lustigt fenomen det där! I USA är det tvärtom mot Jante-Sverige. Där anses man som skicklig och framgångsrik om man kör en fin bil. Här i Sverige rynkar folk på näsan när rörisen kommer i en Dodge RAM 1500 för det betyder att han tar alldeles för bra betalt.
Fast i en del fall återspeglas det i verkligheten! :p

Vet när jag tog in offerter för luft/vatten. Den firma vi valde var inte billigast men deras säljare körde en Toyota aygo. Den firman/säljaren som var klart dyrast körde en V90 Crosscounty, precis när den lanserats.

Så lite sanning finns det ju såklart i det. Men nej, man ska inte döma firman efter bilen, dock är det såklart inte fel om de kör fräscha bilar. Med det sagt så måste det ju inte vara en flång ny bil, men åtminstone lite välvårdad(y)

Då tycker jag andra element kan spegla hur måna företagen är om sina anställda, tex om de har extraljus (vilket är en billig försäkring osv.)

Dodge RAM 1500 är det bara en yrkeskategori som jag vet kör och ditt nick avslöjar det rätt väl :crysmile:
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.