K kest skrev:
Var det något spackel de gjut med? Efter några timmar, verkar som ett långsamt bruk.
Betong men oklart vilken typ/sort... :thinking:

Gjutning klar kl 8.30 och vid ca 15 var de på plats igen. Betongen gick då att gå på även om det blev märken; de hade med sig skivor som de gick på/hade under knäna när de jobbade. Sen fick de efteråt jämna till betongen med 'murslev' för att undvika att lämna spår efter sig...

Kan det faktum att det är en ouppvärmd källare där ett fönster står öppet bidra till längre öppetid? De var förbi innan lunch också men åkte då vidare med oförrättat ärende...
 
K kest skrev:
Var det något spackel de gjut med? Efter några timmar, verkar som ett långsamt bruk.
Låter inte så konstigt.
Troligen ingen märkvärdig betong, alltså ganska låg värmeutveckling. Det i samband med relativ kall väderlek, "stillastående" luft och antagligen ingen accelerator i så låter det högst normalt att kunna skrapa betong efter sex timmar.

Vid "fel" förutsättningar kan det ta ca. 12 timmar innan man ens kan gå på den utlagda betongen.
 
Här kommer en bild på det stora rummet efter gjutning.
Nyggjutet betonggolv i stort rum med flexslang och radonslangar som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där flexslangen kommer upp ur golvet ska väggar för förrådet komma så småningom...

Flexslangen som ska upp till centralen så småningom hamnade vid gjutningen lite för långt ut från väggen. Jag knackade bort betong runt omkring och lyckades skapligt få loss den så de kommer upp tight mot väggen. Skulle satt fast dem bättre innan gjutningen... :p
Gjutet golv i rum med flexslang och kablar som kommer upp vid betongvägg, något felplacerade under gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexslangar och radonslangar sticker upp ur nyligen gjuten betonggolv nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Likaså hamnade radonslangarna i en tråkig vinkel. Hackade loss dessa men här blev det lite skador på slangen. Spelar väl mindre roll tänker jag eftersom de kommer gjutas in och redan är perforerade...
Flexslang och radonslangar som sticker upp ur ett nyligen gjutet betonggolv vid en vägg i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fundering när det gäller radonslangarna: över plattan bör de väl övergå i hela rör? Annars kommer man ju suga luft från rummet viket rimligtvis går lättare än att suga under plattan -> mindre sugeffekt under plattan där det behövs. Lämpligen gjuts väl övergången in i plattan? Kör man med vanliga avloppsdelar eller? :thinking:
 
  • Två vita perforerade radonslangar och en grå flexslang som sticker upp från ett nyligen gjutet betonggolv bredvid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
..En fundering när det gäller radonslangarna: över plattan bör de väl övergå i hela rör? Annars kommer man ju suga luft från rummet viket rimligtvis går lättare än att suga under plattan -> mindre sugeffekt under plattan där det behövs. Lämpligen gjuts väl övergången in i plattan? Kör man med vanliga avloppsdelar eller? :thinking:
Ingen som har konkreta råd hur man hanterar radonslangar ovan golv?

Planen är att plugga dem för nu och sedan mäta radonnivån i höst/vinter för att därefter koppla in dem till en fläkt om nödvändigt. I och med att matkällaren är det rum som vi förmodligen kommer göra iordning först måste jag ändock ha en plan för hur jag ska hantera slangarna relativt snart...
 
Jag har inte gjutit än, men jag tänkte göra så att jag går över till ett flexibelt markrör med en skarv, som sedan får gå upp genom plattan. Man jag har rätt trångt under plattan, så jag kör hela radongrejen lite halvhjärtat...

Jag har ju bara 5 cm makadam eftersom jag inte kunde gräva längre ner än 30 cm, så jag har en 50 mm dräneringsslang, som det är ganska svårt att hitta kompatibla delar till.

En kollega som gjorde motsvarande operation i somras sade att han gick från 110 dränslang till vanliga avloppsrör som han sedan drog upp genom plattan. Så hade jag också gjort om jag hade haft plats. Då finns ju färdiga skarvar och grenar att köpa.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag har inte gjutit än, men jag tänkte göra så att jag går över till ett flexibelt markrör med en skarv, som sedan får gå upp genom plattan. Man jag har rätt trångt under plattan, så jag kör hela radongrejen lite halvhjärtat...

Jag har ju bara 5 cm makadam eftersom jag inte kunde gräva längre ner än 30 cm, så jag har en 50 mm dräneringsslang, som det är ganska svårt att hitta kompatibla delar till.

En kollega som gjorde motsvarande operation i somras sade att han gick från 110 dränslang till vanliga avloppsrör som han sedan drog upp genom plattan. Så hade jag också gjort om jag hade haft plats. Då finns ju färdiga skarvar och grenar att köpa.
Hittar ingen beskrivning på detta eller någon specifik tråd kring detta. Bryggaren hade inte heller några glasklara svar... :thinking:

Men det jag läser mellan raderna i olika trådar och sunt förnuft stämmer bra med det du skriver. Kör på en sådan lösning! (y)

//Anders
 
En annan fundering: vi har tänkt ha slipat betonggolv i vissa rum. Detta var inte helt tydligt kommunicerat till bryggaren så de har lagt golvbrunnar med tanke på klinkers dvs man måste gjuta på ett par cm för att komma i rätt nivå. Sen måste det väl till ett tätskikt lokalt runt brunnarna? Som väl måste täckas på något sätt...

Alltså måste ett ytskikt till ovanpå betonggolvet? Kan man gjuta detta i grov/finbetong som sedan slipas? Andra idéer på hur få till ett golv som till utseendet ser ut som slipad betong?

//Anders
 
A aekeberg skrev:
...Sen måste det väl till ett tätskikt lokalt runt brunnarna?
Inser nu att golvbrunnar i utrymmen där man inte förväntar sig en allmän vattenbegjutning inte behöver tätskikt(?). Exempelvis golvbrunn i tvättstugan där vattnet leds direkt ned i golvbrunnen.

Alltså kvarstår frågan om höjd/inpassning av golvbrunnarna. Går det att gjuta betong så tunnt som ett par centimeter? :thinking:
 
Det tror jag inte. Det är nog flytspackel som gäller.
 
Frun är inne på att behålla den 'ruffiga' stilen i ett hörn av gamla badrummet (som i senaste plan ska bli tvättstuga). Väggarna består dels av puts på betonghålsten/ tegelstenar, avklädd betonghålsten och tegelstenar i murstocken.
- Är det möjligt att försegla det hela på något sätt? Måste man borsta av det först?
- Är det ens möjligt att göra? :D

Ruffigt hörn av ett gammalt badrum med putsade väggar och synlig betonghålsten och tegelsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Suddig bild av ett hörn i ett rum med råa betongväggar delvis täckta av puts och exponerade tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett ruffigt badrum med synlig puts på tegelsten och betonghålsten i en murstock som är under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite suddiga bilder tyvärr men förhoppningsvis får ni en känsla för hur underlaget ser ut.
 
Jag tror att man bör försegla det, annars blir det dammigt och smutsigt.
Funderar på om man skulle kunna använda vanlig primer?
 
Nästa steg blir att få ordning på matkällaren igen och det blir nog för mig att sätta på jobbkläderna. Här har vi tänkt oss att slipa och behålla betonggolvet samt putsa väggarna. Ska sätta in en hel massiv trädörr också.

Utgångsläget:
Utsikt av en matkällare med slitet betonggolv och väggar där putsen delvis fallit av, samt en gammal dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlat betonggolv och väggar i matkällare med synlig golvbrunn och elslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg med flagande vit puts, där betongen under är synlig efter att delar av ytbehandlingen släppt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oslipat betonggolv och vägg med måttstock vid golvbrunn i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker mig att arbetsordningen blir:
0. Bort med nuvarande dörrkarm
1. Slipa golv och se till att ha en plan yta som ansluter mot väggarna (ta bort klumparna som finns efter gjutningen - se sista bild ovan för exempel)
2. Slipa bort färg och lös puts från väggarna
3. Spåra för eventuell eldragning
4. Montera ny dörrkarm
5. Putsa väggarna

Synpunkter på detta?

Sen är frågan om jag klarar mig utan att höja golvet ytterligare.? Tänker framför allt på anslutningen mot golvbrunnen - som det är nu ligger kanten på golvbrunnen några mm ovan betongen. Nu ska vi egentligen bara ha en slang från avfuktare som mynnar ut i golvbrunnen så då kanske detta är av mer akademiskt intresse... :thinking:
Betonggolv med golvbrunn och ojämna väggar i matkällare före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kanske kan spackla ett litet fall med betongspackel. Tror Ardex har nått som passar.
Ska du ha klinker sen?

//AA
 
S saiter skrev:
Du kanske kan spackla ett litet fall med betongspackel. Tror Ardex har nått som passar.
Ska du ha klinker sen?

//AA
Just i matkällaren var tanken att ha slipad betong som golv. Tyvärr var vi inte riktigt sampratade med entreprenören (och sen räckte betongen bara precis) så därmed skulle vi väl behöva flyta/spackla lite för att komma upp i rätt nivå och jämna än golvet på vissa ställen... tyvärr!

Finns det spackel som ger liknande utseende efter slipning som det gjutna betongen? Fallet har som sagt mindre betydelse i detta utrymme men jag bör ju åtminstone komma över kanten på golvbrunnen...
 
Ardex A30 eller A31 är ett betongspackel som ser ut som betong. Kolla Ardex.se

//AA
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.