Vi anlade vår gräsmatta i höstas (gräset hann inte ens titta fram innan vintern så vi väntar med spänning på våren), och har i år tänkt installera en robotgräsklippare. Frågan är dock vilken modell vi ska välja... Vi har ganska exakt 1500 kvm gräs, och en helt plan tomt (så nära man kan komma iaf ) utan backar eller annan terräng.
På bilden nedan är de ljusgråa rutorna byggnader (hus, garage och framtida attefallshus), de mörkgrå är marksten (kvadraten mitt i gräsmattan är en grillplats med lite murade rabatter och liknande = inget gräs), den svarta är altan och den blåaktiga är en murad rabatt.

Vi har tittat lite på Husqvarna, men kan tänka oss andra märken också. Vad rekommenderar ni? Och hur mkt marginal behöver man på klippytan? Kan man ha en som säger sig klara upp till 1500 kvm eller hur mkt ska man ta till? Vi känner inte att vi är i så stort behov av en massa extra funktioner, utan vill bara ha en maskin som klarar att hålla gräsmattan i trim med så lite krångel och till ett så bra pris som möjligt...
 
  • Oversiktlig planritning av en trädgård med gräsmatta, byggnader och marksten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lånar tråden med lite fler frågor.
Är gräsklipparrobotar liknande moderna dammsugare att man kan styra dom med en app.
Lägga upp ett schema, få notiser när den startar och om det stöter på problem under drift.
Kan man följa den på en "karta"?
Starta på kommando, klippa/undvika visst område ?

/Me inga erfarenheter av gräsklippare men dammsugare :)
 
  • Gilla
Emmy Persson
  • Laddar…
Om det behövs en klippare specad för större yta än ni har eller inte beror på hur ni vill använda den. Om ni exempelvis inte vill ha igång den när ungarna är ute och leker kan det vara läge att gå upp en storlek.

Husqvarna 315 eller 420 alltså.

Vad gäller om man kan ställa in klipparen likt en damsugarrobot att bara klippa vissa ytor, så nej. Gräsklipparen jobbar slumpmässigt och kommer att klippa inom hela det område den är avgränsad inom. Det går förvisso att förändra ytan genom alternativa dragningar av slingan och strömbrytare/reläer, så det går att lösa, men inte utifrån klipparen i sig. I övrigt kan man göra alla de sakerna som @TheGame frågar om.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det behövs en klippare specad för större yta än ni har eller inte beror på hur ni vill använda den. Om ni exempelvis inte vill ha igång den när ungarna är ute och leker kan det vara läge att gå upp en storlek.

Husqvarna 315 eller 420 alltså.

Vad gäller om man kan ställa in klipparen likt en damsugarrobot att bara klippa vissa ytor, så nej. Gräsklipparen jobbar slumpmässigt och kommer att klippa inom hela det område den är avgränsad inom. Det går förvisso att förändra ytan genom alternativa dragningar av slingan och strömbrytare/reläer, så det går att lösa, men inte utifrån klipparen i sig. I övrigt kan man göra alla de sakerna som @TheGame frågar om.
Då siktar vi nog på 420. Är det någon här som har en sådan? Funderar på om det är väldigt svårt att installera den? Jag tänker att det inte borde vara det, medan sambon är mer skeptisk och vill anlita någon...
 
Jag har en 420 och har haft i några år. Är väldigt nöjd och har inte haft några problem.

Det är väldigt enkelt att installera installera den själv.
 
Min 330X från 2015 har GPS och har viss koll på var den varit och var den borde ta sig, således försöker den också ta sig till ställen där den tycker den inte klippt på ett tag.
Detta gör den genom att försöka studsa dit samt vända om den tycker den är på väg åt fel håll.

330X är en äldre modell som namnades om till 430X 2016, den har GPS för att kunna göra detta. Det gick att köpa till uppkoppling, men det har jag inte gjort och har därmed inte koll på hur mycket man kunde göra i appen redan på en så gammla modell.

De nyare med GPS skulle jag tro är kompetentare.
 
E Emmy Persson skrev:
Vi anlade vår gräsmatta i höstas (gräset hann inte ens titta fram innan vintern så vi väntar med spänning på våren), och har i år tänkt installera en robotgräsklippare. Frågan är dock vilken modell vi ska välja... Vi har ganska exakt 1500 kvm gräs, och en helt plan tomt (så nära man kan komma iaf ) utan backar eller annan terräng.
På bilden nedan är de ljusgråa rutorna byggnader (hus, garage och framtida attefallshus), de mörkgrå är marksten (kvadraten mitt i gräsmattan är en grillplats med lite murade rabatter och liknande = inget gräs), den svarta är altan och den blåaktiga är en murad rabatt.

Vi har tittat lite på Husqvarna, men kan tänka oss andra märken också. Vad rekommenderar ni? Och hur mkt marginal behöver man på klippytan? Kan man ha en som säger sig klara upp till 1500 kvm eller hur mkt ska man ta till? Vi känner inte att vi är i så stort behov av en massa extra funktioner, utan vill bara ha en maskin som klarar att hålla gräsmattan i trim med så lite krångel och till ett så bra pris som möjligt...
HQ är bäst då den är tyst och kan klippa nattetid
 
+-20% brukar Husqvarna rekommendera för gräsyta. Med tanke på formen så verkar du ha en enkel normaltomt så att gå rätt av på angiven yta duger gott. Föreslår en Automower 315. En 420 tar lite mer yta men är onödigt dyr.
Glöm inte att köpa ett stort installationskitt med begränsningskabel.

Modellerna som slutar på X har gps och spårar var dom klippt, men det tycker jag inte du behöver lägga extra på.

Slutsats:
Automower 315 ~15-17'
Installationskitt medium 1300-1600:-
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om det behövs en klippare specad för större yta än ni har eller inte beror på hur ni vill använda den. Om ni exempelvis inte vill ha igång den när ungarna är ute och leker kan det vara läge att gå upp en storlek.

Husqvarna 315 eller 420 alltså.

Vad gäller om man kan ställa in klipparen likt en damsugarrobot att bara klippa vissa ytor, så nej. Gräsklipparen jobbar slumpmässigt och kommer att klippa inom hela det område den är avgränsad inom. Det går förvisso att förändra ytan genom alternativa dragningar av slingan och strömbrytare/reläer, så det går att lösa, men inte utifrån klipparen i sig. I övrigt kan man göra alla de sakerna som @TheGame frågar om.

Funderar själv på en Husqvarna 310, har cirka 600 kwm.

Jag har dock en fundering, vi kommer ha en plätt (5 kvm gräsmatta) framför huset vid rabatten som är omgärdad av marksten. Den är inte stor, men skulle vara drygt att behöva klippa denna plätt manuellt. Kan man på något vis få robotklipparen att gå över markstenen och klippa denna lilla yta? Eller blir det problem med kabeln då?
 
Är markstenen jämn och utan gupp/uppstickande kanter kan klipparen köra över den. Guidekabel kan läggas under marksten.
Sedan måste klippområdet vara avgränsat av begränsningskabeln annars startar ej klipparen.

Det finns även en funktion kallad" biyta" det betyder att man bär klipparen till området där klipparen kör tills manuellt stopp/batteriet slut. Området måste även här omgärdas av beg.kabel.
 
T
E etompau skrev:
Är markstenen jämn och utan gupp/uppstickande kanter kan klipparen köra över den. Guidekabel kan läggas under marksten.
Sedan måste klippområdet vara avgränsat av begränsningskabeln annars startar ej klipparen.

Det finns även en funktion kallad" biyta" det betyder att man bär klipparen till området där klipparen kör tills manuellt stopp/batteriet slut. Området måste även här omgärdas av beg.kabel.
Tack för svar!

Markstenen kan den lätt köra över. kommer ej kunna dra kabeln under markstenen dock. Utan får då dra under verandan.

Jag ska försöka förklara, jag har marksten omgärdat framför huset, framför huset har jag en liten plätt, till vänster om denna finns verandan. Kan jag då gå med kabel under verandan och göra en "ögla" på denna plätt?
 
T Thomas' skrev:
Tack för svar!

Markstenen kan den lätt köra över. kommer ej kunna dra kabeln under markstenen dock. Utan får då dra under verandan.

Jag ska försöka förklara, jag har marksten omgärdat framför huset, framför huset har jag en liten plätt, till vänster om denna finns verandan. Kan jag då gå med kabel under verandan och göra en "ögla" på denna plätt?
Gör en skiss så blir det enklare att hänga med.
Dock är grundkonceptet att beg.kabeln ska bilda en sluten krets runt tomt, hus och andra fasta föremål.
 
T
E etompau skrev:
Gör en skiss så blir det enklare att hänga med.
Dock är grundkonceptet att beg.kabeln ska bilda en sluten krets runt tomt, hus och andra fasta föremål.
[
Såhär ser det ut:
Schematisk översiktsbild av en trädgård med hus, garage, veranda och gräsmattor för diskussion om robotgräsklipparens rutt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer det fungera? Vill helst slippa bära roboten dit manuellt. ELLER kan man med appen för automover 310 peka på karta att den skall klippa där?
 
Är det den smala tarmen till höger du avser?
Hur bred är den? Ytan ser inte optimal ut för att klippas av en robotklippare.
"Peka" på någon karta för styrning av klipparen är ej möjligt.

OK, ser nu ytan, tja du du måste öppna upp en väg på ca 70-80 cm in till ytan, i mitten får guidekabeln ligga. Nej det blir inte bra. Plantera växter där istället.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Den grönarektangeln i mitten måste du bära klipparen till om du drar kabeln under altanen. Jag skulle nog besvära mig och ta upp lite marksten och lägga kabel under där. Och då även en guideslinga.

Håller med om att tarmen till höger ser besvärande smal ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.