Hej,
Jag har tänkt installera ett (kallvatten) kylsystem och har förberett med PE-RT Pexrör 20 mm eftersom det blev över när vi drog golvvärmen.
Men nu är ju osäker på om jag kommer få för högt tryckfall och vet inte hur jag räknar ut det, det avgör lite vilken cirkulationspump jag ska köpa.
Slanglängden är ca 12m enkel väg, så 24m totalt för tillopp/retur, före/efter kan jag gå upp i dimension.
Anslutningarna på kylsystemet är 1" och genom hela kylanlägningen har jag 31kPa tryckfall.
Hur mycket mer tryckfall skapar PEX rören, är det någon som kan hjälpa mig med det?

Tack på förhand.
 
Vad vill kylenheten ha för flöde?

Men det låter spontant för liten dimension.
T.ex en fläktkonvektor kräver ett högt flöde.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad vill kylenheten ha för flöde?
Variabelt med en tvåvägsventil eller statiskt med en trevägsventil. Max flöde är 2,1kbm/h
 
Oj. Det går inte. Det blir off the charts.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Oj. Det går inte. Det blir off the charts.
Hur tänker du då?
 
2100 l/h genom en PEX 20 ger ca 6 kPa per meter.
På 24 meter är det 1.4 bar.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
2100 l/h genom en PEX 20 ger ca 6 kPa per meter.
På 24 meter är det 1.4 bar.
1,4bar är väl inte så mycket?
Rören klarar ju 6 bars tryck och cirkpumpar har ju inga problem att leverera upp till 10bar.
 
Nej en cirkulationspump ger inga 10 bar. Då får du installera en jättepump på kanske 1.5-2 kW.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Slår jag in dina värden ungefär 2.1 m3/h vid 2 bar i grundfos dimensioneringsprogram så blir förslaget en sådan här.

[länk]
Ok, jag kollade på Grundfos produktcenter och skrev in 2,1m3/h och 175kPa, de rekommenderade CM 3-4 på 0,5kW.
Vilket flöde är realistiskt att få genom 20mm PEX om vi vänder på det?

Pumpen du länkade till var ju inte så överdrivet dyr, det kan ju funka. Jag har tidigare kikat på Magna3 25-80, men den är ju för klen som du säger, om tryckfallet är 6kPa per meter.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Slår jag in dina värden ungefär 2.1 m3/h vid 2 bar i grundfos dimensioneringsprogram så blir förslaget en sådan här.

[länk]
Men du kommer få en mycket billigare och energieffektivare pump om du går upp i dimmension på röret. Spontant skulle jag säga att gundfos-pumpen är en tryckstegringspump mer än en cirkulationspump.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men du kommer få en mycket billigare och energieffektivare pump om du går upp i dimmension på röret. Spontant skulle jag säga att gundfos-pumpen är en tryckstegringspump mer än en cirkulationspump.
OK, jag gjöt in slangen i plattan när vi gjorde den, så det är vad jag har tillhands enkelt.
Det går givetvis att dra kopparrör, men det hade varit väldigt bekvämt att slippa.
 
X xLnT skrev:
OK, jag gjöt in slangen i plattan när vi gjorde den, så det är vad jag har tillhands enkelt.
Det går givetvis att dra kopparrör, men det hade varit väldigt bekvämt att slippa.
Jag förstår. Vad är det för typ av kylanläggning den skall serva?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag förstår. Vad är det för typ av kylanläggning den skall serva?
Jag ska inte serva, jag ska anlägga :)
Det är en inrow datahallskylare jag ska koppla in, lite udda, men så har jag tänkt kyla mitt datarum :)

Jag kommer förmodligen inte komma upp i 100% kyleffekt (12kW) så jag kanske kan leva med lägre flöde genom kylaren.
 
Jag skulle inte rekommendera att köra de flödena över din slang. Hastigheten lär ju bli hiskelig också så slangen mår inte bra i långa loppet.
Är det rent vatten eller glycol inblandning?
Kondensisoleriad PEM slang med svetsmuffar är robust.
Vad kyler du i mot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.