Hej!
Påbörjade en annan tråd om de murkna takstolarna i min friggebod, men kände nu att vi lika gärna kan göra en projekttråd av eländet också.

Jag har alltså en friggebod på tomten som har stått med ett par hål i taket under X antal månader/år. När vi flyttade hit i somras la vi ny takpapp över hålen så det har inte läckt in något mer sedan dess. Men som ni ser på bilden nedan så är virket under hålet i minst sagt dåligt skick. Då det var svartmögel på innertaket så jag bestämde mig för att använda detta som ett "lärohus" och började riva ner allt som såg ut att behöva bytas ut.

Murkna och skadade takstolar med synliga fuktskador i en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut innan jag satte kofoten i väggen, men kort sagt var det ett mörkt litet rum (273x368 cm, 202 cm i tak) med vita strukturtapeter och orimligt stora lysrör (4st armaturer, minst en meter långa, med tre lysrör i varje). Ingen ventilation och inga fönster.

Målbilden:
Jag ska renovera den till en fungerande verkstad där vi kan bygga saker, meka med cykeln osv. Det jag vill göra är följande:
  1. Öppna upp taket till nock då takhöjden idag inte är mer än 2 meter.
    Efter tips från forumet har jag insett att det nog är bäst att byta ut takstolarna mot en nockbalk, och i samma veva såklart även byta råsponten.
  2. Sätta in en ventil då det konstigt nog inte finns någon ventilation alls idag.
  3. Sätta in ett fönster på sydvästra kortsidan.
  4. Dra in el från bostadshuset (detta gör jag såklart inte själv).

Tidigare renoveringar jag har gjort sträcker sig inte mycket längre än till ytskikt så jag är ganska grön på det här. Därför har jag gett mig själv den någon generösa tidplanen "Klart under 2020".



Bilder från när gipsskivorna på väggar och innertak var bortforslade:

Södra hörnet:
Fuktskadan på brädorna i taket (råsponten) sträcker sig över halva långsidan.
Skadad takkonstruktion och isolering i renoveringsprojekt för friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade träbjälkar och råspont med mögelskador i taket på en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sydvästra hörnet:
Resten av den skadade takstolen ser ut att vara i okej skick.
Fuktskada på träbjälkar och råspont med isolering synlig i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Västra långsidan:
Den sida av taket som inte har haft några hål i sig är föga förvånande i bättre skick.
Fuktskada synlig på takstolarnas råspont och gammal isolering i en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norra hörnet:
"Mittenpinnen" på mittentakstolen ser ut att ha levt ett tufft liv. Kanske borde byta ut den också?
Åldrat tak med synlig träkonstruktion och isolering, indikerar behov av renovering och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nordöstra kortsidan:
Fukt- och mögelskador på takstolar och råspont i en friggebod, med synlig gammal isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bilder från igår, när jag tog bort all gammal isolering.
Stora delar av isoleringen såg helt okej ut, i alla fall den på väggarna. Men allt fick ryka och ersättas med nya fräscha grejer utan muslortar.

Stapel med borttagen, smutsig isolering i ett renoveringsprojekt, med synliga träreglar och elledningar på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av friggebod: Öppet takstolar, borttagen isolering och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av friggebod med borttagna gipsskivor, synliga stolpar och gammal isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av en friggebod under renovering med takbjälkar synliga och en hög av gammal isolering vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiörbild av en friggebod under renovering med exponerade takstolar och väggar, gamla isoleringsmaterial och synliga skador.

Takpanelen åkte ner i eldtunnan. Isoleringen däremot är nog bäst att köra till tippen;)
Eldtunna brinner med flammande eld framför en klippvägg, avfall från renovering bränns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om någon är intresserad är ni välkomna att följa, läsa, tipsa, dumförklara. Denna tråd kommer med stor sannolikhet fyllas av misstag och lärdomar. Kanske slutar det med att vi får riva hela boden, men förhoppningsvis har vi gatans finaste verkstad med crowdsourcade idéer och erfarenheter innan året är slut!

/Brillorm
 
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Ska bli roligt att följa.

Då är det bara att invänta en tidpunkt då du är ledig, kan få lite hjälp och det väntas vettigt väder

Lycka till!
 
  • Gilla
Brillorm
  • Laddar…
Ser bra ut! (y)

Ser en sak som jag nämnde i den andra tråden. Om du tänker sätta in en nockbalk är det bra om du även sätter in en extra väggregel rakt under nockbalken, i båda gavlarna, för att vara på säkra sidan.

Mittenpinnen i mittentakstolen ser för mig bara ut att ha behandlats alternativt spillts på någon gång. Är den inte märkbart murken så är den troligen helt okej. Om du nu inte kör på nockbalk så tror jag inte du behöver byta den, men känn på den med en mejsel eller kniv. Är den inte mjuk så är den okej. (y)

En annan grej jag hade gjort - och har gjort i min gäststuga - är att isolera med cellulosa istället för mineralull. Det är dyrare ja, men du behöver inte bry dig om att plasta på insidan, cellulosan är bättre på att hantera den eventuella fuktvandring som kan uppstå i en icke uppvärmd byggnad (då antar jag att du inte kommer ha boden uppvärmd året runt...?), och cellulosan är fasen så mycket bekvämare att jobba med. Nu verkar ju konstruktionen klarat sig bra ur fuktsynpunkt trots mineralull och vad som ser ut som plast på insidan, så är pengar viktiga så kör på mineralull igen, det lär hålla lika bra denna gång.

Lycka till! :)
 
  • Gilla
Jan271
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Ser bra ut! (y)

Ser en sak som jag nämnde i den andra tråden. Om du tänker sätta in en nockbalk är det bra om du även sätter in en extra väggregel rakt under nockbalken, i båda gavlarna, för att vara på säkra sidan.

Mittenpinnen i mittentakstolen ser för mig bara ut att ha behandlats alternativt spillts på någon gång. Är den inte märkbart murken så är den troligen helt okej. Om du nu inte kör på nockbalk så tror jag inte du behöver byta den, men känn på den med en mejsel eller kniv. Är den inte mjuk så är den okej. (y)

En annan grej jag hade gjort - och har gjort i min gäststuga - är att isolera med cellulosa istället för mineralull. Det är dyrare ja, men du behöver inte bry dig om att plasta på insidan, cellulosan är bättre på att hantera den eventuella fuktvandring som kan uppstå i en icke uppvärmd byggnad (då antar jag att du inte kommer ha boden uppvärmd året runt...?), och cellulosan är fasen så mycket bekvämare att jobba med. Nu verkar ju konstruktionen klarat sig bra ur fuktsynpunkt trots mineralull och vad som ser ut som plast på insidan, så är pengar viktiga så kör på mineralull igen, det lär hålla lika bra denna gång.

Lycka till! :)
Tack för tips! Det lockar ju såklart att inte byta hela taket och alla takstolar. Men utseendemässigt så är jag tilltalad av nockbalk. Får se vart det landar :)

Jag ska kika på cellulosa. Ser att det har skrivits om det tidigare här på forat så jag får göra lite research. Det stämmer som du säger att boden inte kommer vara uppvärmd året runt. Troligtvis blir det en liten radiator, kanske en sån man ställer på golvet, så man kan vara där inne på vintern. Men lyxigare än så blir det inte.

Men du menar att cellulosa är så mycket bättre än mineralull så det motiverar det högre priset, alltså? Har du koll på hur de står sig mot varandra ur miljösynpunkt?
 
Jag hade inte tvekat utan kört på nockbalk. Virke är som sagt billigt så om din budget inte är ansträngd så kör! Tänk dig känslan när det är klart, du tar ett par steg tillbaka och känner dig nöjd över den oinskränkta takhöjden och framför allt känslan av att du gjort det själv. Den är värd en del! :D Får du dessutom hjälp av en kompis eller två så skulle jag tro att ni bytt det taket på en dag om materialet finns på plats.

Angående cellulosa; Svårt att säga hur stor skillnad det faktiskt är. Det finns naturligtvis beräkningar och statistik att finna men de kan visa på rätt olika resultat. Dessutom finns det väldigt olika uppfattningar om cellulosans egenskaper. Jag är ingen expert över huvud taget, men min uppfattning är att har man ett hus som inte är uppvärmt hela tiden så kommer temperaturändringar som uppstår inte bara tillfälliga uppvärmningar av huset utan även av vädret att orsaka fuktvandring i väggarna. Cellulosan kan själv ta upp den fukten och transportera den in eller ut, och där är avsaknaden av plast en förutsättning. Materialet i mineralullen tar inte upp fukt utan det riskerar istället att hamna i väggreglarna och har man dessutom plast i väggarna så kondenserar fukten där och träreglarna kan mögla/murkna. Ungefär så.
Min beskrivning innehåller säkerligen faktafel, men jag tror att kontentan är hyfsat nära sanningen...
Vad jag däremot är hyfsat säker på är att cellulosan har bättre rena isoleringsegenskaper än mineralull, dvs 70mm cellulosa isolerar bättre än 70mm mineralull. Är det värt pengarna? Inte fasen vet jag! :rofl: Men för mig kändes den relativt lilla skillnaden (ett par tusingar för min bod kanske?) som ett pris värt att betala för fördelarna det gav.

Miljömässigt har jag ingen aning, men det känns som att cellulosa borde vara bättre än sten eller glasull...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag hade inte tvekat utan kört på nockbalk. Virke är som sagt billigt så om din budget inte är ansträngd så kör! Tänk dig känslan när det är klart, du tar ett par steg tillbaka och känner dig nöjd över den oinskränkta takhöjden och framför allt känslan av att du gjort det själv. Den är värd en del! :D Får du dessutom hjälp av en kompis eller två så skulle jag tro att ni bytt det taket på en dag om materialet finns på plats.

Angående cellulosa; Svårt att säga hur stor skillnad det faktiskt är. Det finns naturligtvis beräkningar och statistik att finna men de kan visa på rätt olika resultat. Dessutom finns det väldigt olika uppfattningar om cellulosans egenskaper. Jag är ingen expert över huvud taget, men min uppfattning är att har man ett hus som inte är uppvärmt hela tiden så kommer temperaturändringar som uppstår inte bara tillfälliga uppvärmningar av huset utan även av vädret att orsaka fuktvandring i väggarna. Cellulosan kan själv ta upp den fukten och transportera den in eller ut, och där är avsaknaden av plast en förutsättning. Materialet i mineralullen tar inte upp fukt utan det riskerar istället att hamna i väggreglarna och har man dessutom plast i väggarna så kondenserar fukten där och träreglarna kan mögla/murkna. Ungefär så.
Min beskrivning innehåller säkerligen faktafel, men jag tror att kontentan är hyfsat nära sanningen...
Vad jag däremot är hyfsat säker på är att cellulosan har bättre rena isoleringsegenskaper än mineralull, dvs 70mm cellulosa isolerar bättre än 70mm mineralull. Är det värt pengarna? Inte fasen vet jag! :rofl: Men för mig kändes den relativt lilla skillnaden (ett par tusingar för min bod kanske?) som ett pris värt att betala för fördelarna det gav.

Miljömässigt har jag ingen aning, men det känns som att cellulosa borde vara bättre än sten eller glasull...
Haha ja när du säljer in det så fint låter det ju som en no brainer :D

Jag får kolla upp lite priser och så där. Det verkar som att cellulosa är lite snällare mot miljön än mineralull när jag har läst runt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hej!
Har lagt ett antal timmar i helgen på rivning och städning, och nu är boden äntligen helt tom. Jag är ingen erfaren byggare, eller någon byggare alls för den delen, men är det något jag uppskattar (oavsett uppgift) så är det en ren och städad arbetsplats. Därför känns det kul att kunna lägga all tid jag vill på just städningen utan att någon projektledare kommer och gapar om effektivitet och lönsamhet.

Tomt renoveringsrum med exponerade träreglar och isolering på väggarna samt borttagna golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt utrymme med träreglar och svarta plastskivor på väggarna efter rivning och städning i en bod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag valde att slänga all gammal isolering för att ersätta med ny fräsch, för att bli av med den den cocktail av dofter signerat fukt och muslortar som var där innan.

Nästa steg nu är dock att byta ut alla murkna reglar Planen är att endast byta det som är dåligt för att hålla nere kostnaderna. Jag har fått höra att man börjar i golvet och jobbar sig upp.


Fråga 1: Har ni något bra tips på hur man bäst går tillväga för att byta de horisontella 50x100-reglarna i golvnivå i väggarna utan att huset rasar? Menar alltså de som de vertikala väggreglarna vilar på.

Fråga 2: På bilden på takstolarna och VP-rören, vet ni om hålen genom takstolarna har väsentlig påverkan på bärigheten?




Bildkalas följer nedan.

Vi kan ju börja med lite exteriörer. Min tanke är att det från utsidan ska förändras så lite som möjilgt, förutom att det ska tillkomma ett fönster. Jag gillar färgen/patinan på fasaden då den smälter in så fint med sin omgivning. Jag vill att det ska vara intetsägande och anonymt på utsidan och fint och fräscht på insidan.

Nordöstra kortsidan.
Gammal, delvis öppen bod med träfasad och rök från eldtunna, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tom renoveringsbod med öppen dörr, arbetsbänk inuti, och vedstapel utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Östra långsidan. Sladden som hänger på väggen är den som vid någon punkt har försett stugan med el. Den ska föga förvånande bytas ut.
Patinerad bodfasad i skogsomgivning med en hängande sladd, fågelholk och skuggor från träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sydvästra kortsidan. Det är här fönstret ska hamna. Hörnet till höger är det där fuktskadan är.
Gråmålad träbod med patinerad fasad belägen i skogsnära miljö, bredvid staplad ved och under en grenklädd klippa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklagningen som svärfar hjälpte mig med i somras.
Tak med rektangulärt hål och gammal träräcke omgiven av träd, dags för lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till insidan. Jag hade en vägg med panel kvar att ta ner. Arbetsbänken satt fast i både golv och vägg och brädorna på väggen var minst sagt rejäla.
Tom arbetsplats med en nedmonterad arbetsbänk, synliga väggstommar och isolering i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr gick få att få loss i hela stycken. Hade gärna velat återanvända dem men det blev kanske fem-sex löpmeter helt virke kvar, totalt.
Tomt utrymme med isolering, murken träregel och elektrisk kabel i en renoverad bod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fuktskadade hörnet. Vattnet har runnit hela vägen ner till golvet och förstört det mesta i sin väg.
Murkna träreglar och gammal isolering i hörnet av en byggnad, indikerar fuktskador och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur man har sin trusty ol' eldtunna till sådana här situationer!
Eldtunna brinner framför en klippvägg, använd för att bränna upp material från renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter träpanelen från helvetet var skickad tillbaka till därifrån den kom: Fika.
Termos häller kaffe i kopp vid fikapaus under renovering med skorpor i plastlåda utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag öppnade dörren ner till källaren (hehe) och insåg snabbt att jag är för fin för den här golvisoleringen. Dörrarna som har agerat golv låg med stora springor emellan, så all möjlig smuts hade letats sig ner där genom året. Så ut skiten bara!
Tom renoveringsplats med golvbjälklag och väggstomme, ny isolering och gammal plywoodskiva lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomt utrymme med borttagna träpaneler och gammal isolering, murkna reglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvhörnet i den fuktskadade delen ser inte så rolig ut. När jag kom hit började jag känna att nu är det dags att kalla hit kunniga vänner, för jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att byta de här delarna.
Ett fuktskadat hörn av ett trähus med murkna reglar och isolering som synliggör renoveringsbehovet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den som drog elen gjorde det genom själva takstolarna. Jag har nu rivit ut all den gamla elen och ska nu påbörja fjäskningen för min elektrikerkompis att komma hit "på middag".
Inre renoveringsarbete som visar takstolar, VVS-rör och elinstallationer i en stuga under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var helgens åtaganden. Om du har läst så här långt, tack och bra jobbat. Som sagt: glada tillrop, lyckönskningar, tips, idéer, tankar osv välkomnas med öppna armar.

Tack och hej!
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Intressant med återanvändningen av dörrblad som golv! :D

Hade jag behövt dra elen genom takstolarna på det där viset hade jag nog valt att dra dem i mitten av regeln, men spontant känns det inte som att de hålen gör så mycket för hållfastheten. Med det sagt; jag är ingen expert på sånt, jag tycker bara...

Den liggande regeln under väggreglarna borde inte vara så svåra att byta. Det svåra blir nog att få loss de gamla. Med lite otur har den som byggt boden en gång haft gott om spik... ;) Får du bara loss den gamla borde det gå att banka dit en ny. Du kan ju dela den nya i två eller tre delar, det kan underlätta om den behöver längst in i hörnena, om du förstår hur jag menar. I värsta fall får du stötta upp väggen under tiden, men den lär ju inte väga jättemycket. (edit: Är det bara i hörnet den regeln är skadad så räcker det ju att byta den halvmetern eller så, du måste ju inte byta hela...)

Får känslan av ditt senaste inlägg att du övergivit planerna på nockbalk, stämmer det? :cry:;)
 
T ToRy skrev:
Intressant med återanvändningen av dörrblad som golv! :D

Hade jag behövt dra elen genom takstolarna på det där viset hade jag nog valt att dra dem i mitten av regeln, men spontant känns det inte som att de hålen gör så mycket för hållfastheten. Med det sagt; jag är ingen expert på sånt, jag tycker bara...

Den liggande regeln under väggreglarna borde inte vara så svåra att byta. Det svåra blir nog att få loss de gamla. Med lite otur har den som byggt boden en gång haft gott om spik... ;) Får du bara loss den gamla borde det gå att banka dit en ny. Du kan ju dela den nya i två eller tre delar, det kan underlätta om den behöver längst in i hörnena, om du förstår hur jag menar. I värsta fall får du stötta upp väggen under tiden, men den lär ju inte väga jättemycket. (edit: Är det bara i hörnet den regeln är skadad så räcker det ju att byta den halvmetern eller så, du måste ju inte byta hela...)

Får känslan av ditt senaste inlägg att du övergivit planerna på nockbalk, stämmer det? :cry:;)
Ja den varianten med dörrarna har jag inte sett innan! Rätt smart kan jag tycka, men synd bara att man inte gjorde det lite tätare.

Takstolarna: Jag tycker samma som du tycker, att det borde väl inte göra så stor skillnad. Dessutom har det ju hållt i minst 15 år, troligtvis betydligt längre, så uppenbarligen funkar det hehe.

Bra tips där med att att inte behöva byta hela regeln! Det tänkte jag också fråga men glömde skriva det. Så det finns alltså inget som säger att en sådan regel måste vara "hel"? Det är ju betydligt mycket lättare (och lite billigare) att byta halva än hela.

Haha ja tyvärr. Förstår att du blir besviken men jag tar den lätta vägen (peppar, peppar) och ger mig bara på det som måste bytas. Det låter som att det hade blivit coolt med en nockbalk, men jag får spara det till takprojekt #2.
 
B Brillorm skrev:
Bra tips där med att att inte behöva byta hela regeln! Det tänkte jag också fråga men glömde skriva det. Så det finns alltså inget som säger att en sådan regel måste vara "hel"? Det är ju betydligt mycket lättare (och lite billigare) att byta halva än hela
Nej, det gör absolut ingenting men det underlättar att ha dem så långa som möjligt när man bygger ihop huset första gången. Framförallt om man bygger ihop väggenstommen platt på mark och sen reser den för då håller den lättare ihop under rensningen och blir i färre delar. Så i mindre byggnader är de ofta hela.
Mitt hus är 14 meter långt så det hade varit lite jobbigt att behöva ha en hel syll/hammarband ;)

Bra översikt om de olika orden/delarna låter som grekiska :)https://bolist.se/img/ac9cb0e814d54...75&t=guide&v=121244a59415ffbcfb7db4d2488685d8
 
  • Gilla
Brillorm
  • Laddar…
:rofl: Det är lugnt, jag ska försöka komma över den uteblivna nockbalken... :rofl:

Men, jag ger mig inte utan fight! ;) Faktum är att jag kom precis på ett sätt du skulle kunna bli av med takstolarna UTAN att ta ner hela taket.

Ta bort takstolarnas mittenstöttor och de horisontella reglarna men lämna de snedställda reglarna, alltså de som själva takbrädorna vilar på. Sätt stöttor först, från golv till de snedställda reglarna, inte i mitten utan lite åt sidan så du kommer åt att jobba i nocken. Sen knör du upp nockbalken underifrån, ställer dit stödreglar i gavelväggarna, tar bort stöttorna och voilá! Du har högt i tak utan att ha tagit bort taket! :D Enda kostnaden är nockbalken och stöttorna. :) Nockbalken kommer bli synlig, men det kanske inte gör så mycket?

Valet är ditt, jag lovar att sluta trakassera dig med nockbalkar även om du skippar den här idén. :rofl:
 
T ToRy skrev:
:rofl: Det är lugnt, jag ska försöka komma över den uteblivna nockbalken... :rofl:

Men, jag ger mig inte utan fight! ;) Faktum är att jag kom precis på ett sätt du skulle kunna bli av med takstolarna UTAN att ta ner hela taket.

Ta bort takstolarnas mittenstöttor och de horisontella reglarna men lämna de snedställda reglarna, alltså de som själva takbrädorna vilar på. Sätt stöttor först, från golv till de snedställda reglarna, inte i mitten utan lite åt sidan så du kommer åt att jobba i nocken. Sen knör du upp nockbalken underifrån, ställer dit stödreglar i gavelväggarna, tar bort stöttorna och voilá! Du har högt i tak utan att ha tagit bort taket! :D Enda kostnaden är nockbalken och stöttorna. :) Nockbalken kommer bli synlig, men det kanske inte gör så mycket?

Valet är ditt, jag lovar att sluta trakassera dig med nockbalkar även om du skippar den här idén. :rofl:
God idé! Får se var det landar! ;)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Till nästa gång du ska dra ut spik ur gamla torra brädor så kan jag verkligen rekommendera den här:

149237d.jpg
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ikutdragare/spikutdragare-glidhammare-149237/

Den är perfekt till att dra ut många spikar med eftersom den klarar alla moment utan att det också behövs en hammare. Glidhammardelen både bankar in käftarna och blir en bra hävarm vid utdrag. Enda nackdelen är att det blir ett märke på båda sidor om spiken och att spikar som sitter hårt kan nypas av istället för att dras ut men annars är det den bästa utdragare jag använt.
 
T toolman77 skrev:
Till nästa gång du ska dra ut spik ur gamla torra brädor så kan jag verkligen rekommendera den här:

[bild]
[länk]

Den är perfekt till att dra ut många spikar med eftersom den klarar alla moment utan att det också behövs en hammare. Glidhammardelen både bankar in käftarna och blir en bra hävarm vid utdrag. Enda nackdelen är att det blir ett märke på båda sidor om spiken och att spikar som sitter hårt kan nypas av istället för att dras ut men annars är det den bästa utdragare jag använt.
Jaså, en sådan har jag aldrig sett ens men jag önskar att jag hade haft den för en vecka sedan. Ska komma ihåg det till nästa gång!
 
A
B Brillorm skrev:
Efter träpanelen från helvetet var skickad tillbaka till därifrån den kom: Fika.
[bild]
Helt rätt,fika är livet,mysigt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.