En observation man kan göra är att många idag verkar uteslutande vilja köpa CAT6 eller CAT6A kabel och uttag för att de ”ska köra gigabit”, samtidigt som de tvinnar upp på tok för mycket så att installationen på sin höjd håller CAT5. Ändå fungerar det oftast bra att uppnå gigabithastighet, fast kablarna var onödigt tjocka och dyra.
Alltså, testa först, går det så går det.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
A
Men är det att nätet kan bli ostabilt eller får jag högre responstid. Vet inte riktigt hur jag ska testa..
 
Du behöver inte testa så mycket men det är bra att du vet lite mer om hur det bör göras en annan gång. Alltså får du funktion som det är blir inget bättre av att du rotar mer där. Har du fått dålig kontakt är det mer direkt on-off och har inte med upptvinnade par osv att göra.
 
Redigerat:
Mikael_L
Johan1975z skrev:
Men är det att nätet kan bli ostabilt eller får jag högre responstid. Vet inte riktigt hur jag ska testa..
Du gör lite som du själv vill.
Jag tror att den inkoppling du gjort nu kommer fungera helt OK.

Det verkar finnas hygglig marginal i det hela, för hemskt dåliga kontakteringar brukar också fungera så pass bra att det inte märks på nätverksfunktionen.
Men när man mäter med en kabelcertifierare brukar dock även ganska små fel synas, så skillnad gör det.
Men själva ethernetstandarden och protokollet verkar dock rätt robust så det klarar även det som inte är perfekt.

Men samtidigt, har du tillräckligt med slack i kablarna så det går att göra om utan allt för mycket besvär så kan man ju kanske göra det, nu direkt medan du ändå håller på.
Jag skulle nog kontaktera om ifall det går utan att byta kabel eller att det blir krångligt kort.
Skulle jag däremot redan ha tagit det i drift och inte märkt några problem skulle jag helt klart låta det vara ...
 
Att de ska vara tvinnade;
Heter ju TP-kabel = Twisted Pair :)
 
A
Ok, tack!
Ska sätta in rätt många uttag.
Finns det något bra instrument man kan använda sig av?
 
T
Det spelar inte så jättestor roll, jag har haft "temporära" lösningar som skulle kunna användas som typexempel på hur man absolut inte ska göra på vissa ställen i flera år och de har ändå varit fullt godkäna enligt de känsligaste mätinstrument som finns att tillgå: mina tonåringar.

F ö monterade jag ett Schneider Exxakt idag, det var rena drömmen jämfört med de där Elko-uttagen.
 
Elko ram med lexcom uttag är mycket trevligare att arbeta. du behöver dessutom inget verktyg till dem.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Mikael_L
Johan1975z skrev:
Finns det något bra instrument man kan använda sig av?
Kostar tyvärr något runt 70.000-90.000 kr och uppåt, så ja antar att det inte är något du funderar vidare på ...
https://elma-instruments.se/produkt.../lantek-iii-500-lan-certifieringstestare.aspx
https://www.direktronik.se/direktro...rtifierar-cat6a-10gbe/?variationCode=112-1371

Sen finns det en uppsjö av produkter som gör allt ifrån att bara kolla så att man lagt paren rätt, och fått kontakt med alla, kostar några hundringar, eller några tior på ebay (jag har en sådan från ebay).
Till lite mer avancerade som faktiskt testar något, kanske kör lite datatrafik eller så.
Vill man bara kolla trafik, inte certifiera installationen funkar ju en sådan, men då kan man också sätta upp två datorer lika gärna och kolla vilken hastighet man kommer upp i.

Denna är kanske något som inte gör en full certifiering, men är lite billigare. Fast jag vet inte, den kanske certifierar (eller ska det kallas validera?)
https://www.direktronik.se/direktro...t-xg-ethernet-speed-certifier-up-to-10-gbits/
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kostar tyvärr något runt 70.000-90.000 kr och uppåt, så ja antar att det inte är något du funderar vidare på ...
[länk]
[länk]

Sen finns det en uppsjö av produkter som gör allt ifrån att bara kolla så att man lagt paren rätt, och fått kontakt med alla, kostar några hundringar, eller några tior på ebay (jag har en sådan från ebay).
Till lite mer avancerade som faktiskt testar något, kanske kör lite datatrafik eller så.
Vill man bara kolla trafik, inte certifiera installationen funkar ju en sådan, men då kan man också sätta upp två datorer lika gärna och kolla vilken hastighet man kommer upp i.

Denna är kanske något som inte gör en full certifiering, men är lite billigare. Fast jag vet inte, den kanske certifierar (eller ska det kallas validera?)
[länk]
Blir nog två datorer :)
 
Det finns enkla instrument som det här.
https://www.kjell.com/se/produkter/...ibotech-kabeltestare-for-natverkskabel-p38439

Det testar inte nätverket d.v.s. mäter inte resistansen i ledningarna eller överhörning mellan paren och sådana saker. Det visar bara ifall ledarna är rätt kopplade, avbrott i ledare eller kortslutning mellan ledare. Men i 99 fall av 100 räcker det med den nivån av tester i hemmiljö.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det funkar säkert, men varför inte göra rätt och snyggt?
Skala gärna kabeln lite extra så du har en bit tvinnad kabel att hålla i.
Behåll trådarna tvinnade. Då har du bara 4 par att hålla reda på.
De två trådarna ska ändå monteras intill varandra.
Du behöver bara tvinna upp från änden till klykan.
Dra fram kabelhöljet ganska nära slitskontakten, inga onödigt långa råttbon med otvinnad kabel, lägg ett par i taget i slitsarna.
Plint 1 (P1) kan man börja slitsa från höger till vänster, så är inte kablarna man slitsat i vägen när man tar nästa par. Så här ser det ut hos mig:
[bild]
Detta uttag är väl lite pilligt och kräver ett bra verktyg för att klippa tråden mellan P1 och RJ45 uttagen för där är det väldigt trångt. Detta verktyg trycker ner och kapar tråden i rätt längd.
[bild]
Lite off topic, men är du medveten att du kopplat enligt B på en och A på den andra?
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
A
Nej, på andra sidan ska de in i en patchpanel. har inte hunnit dit än
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
T
Johan1975z skrev:
Nej, på andra sidan ska de in i en patchpanel. har inte hunnit dit än
A eller B spelar ingen större roll, bara det är lika i båda ändarna av kabeln. Annars funkar det dåligt :)
 
Mikael_L
Det är i blackarrows bild det är blandat a och b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.