Lite kanske, men då är du inne i Westfield Megabusa territorium
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite kanske, men då är du inne i Westfield Megabusa territorium
Det är förhoppningen ... :)
 
Och VFR1200 motorn är för tung, fast gott ljud och dubbelkopplingslådan är cool.

Ska du till den nivån är det runda CrMo rör och en annan design som gäller. Kanske lite kolfiberpaneler också ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Och VFR1200 motorn är för tung, fast gott ljud och dubbelkopplingslådan är cool.

Ska du till den nivån är det runda CrMo rör och en annan design som gäller. Kanske lite kolfiberpaneler också ;)
Jag tror egentligen inte den är mycket tyngre, VFR1200F ligger på 267 kilo med vätskor enligt wikipedia, medan Hayabusan ligger mellan 250-255 .. För mig som tittade följde superbike på 90-talet är ju Honda RC30/45 nån form av dröm.... :)

Ska man vara realist lär det nog inte dyka upp någon dock, så jag tror Miata-motorn är det mest rimliga för att komma ut på vägen på 20-talet ... :D
 
Det finns ju en del roliga motorer i mc branchen. BMW har ju en rak 6:a i K1600. Honda DSG lådor i Africa twin och NC700/750. Men V4 har härligt ljud
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns ju en del roliga motorer i mc branchen. BMW har ju en rak 6:a i K1600. Honda DSG lådor i Africa twin och NC700/750. Men V4 har härligt ljud
Ja, BMW-sexan har jag funderat på, dock tror jag den blir lite bred, den har väl kardandrift och således utgående drivaxel på växellådan i motorcykelns längdriktning, vilket gör att man måste montera den tvärs även i bilen ...

Sen började jag ju min fordonskarriär med en SAAB 95, så V4 ligger ju varmt om hjärtat ..... :crysmile:
 
Det sitter en vinkelväxel vid utgående axel såden är uppbyggd precis som en vanlig mc motor.
Aprilias och Ducatis V4or är lättare än Hondamotorn om vikt är betydande.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju om vinkelväxeln går att ta bort... Italienska motorer har man ju en del fördomar mot, och Ducati envisas väl med torrkopplingar, hur pallar de högre vikt?

En annan fråga är ju om det är möjligt att byta motor i en SFRO-besiktad och registrerat fordon?
 
Nä det får man ju egentligen inte, då ska det till en ny regbes. Dessutom saknar du back på mc lådan så det får man lösa. En VFR800X har "bara" 107hk så det kanske går att få in om vikten är rätt?
 
Jag tror det kommer att bli miata-motorn i slutänden, jag kommer ju ändå bli stående med en... Jag kan inte tänka mig vad som vore bättre att sno hjulupphängningen från...
 
Jahapp, såhär blev det... Ganska enkelt att få det i våg, men det är inte lika plant som jag hoppats på... Antar att det går att lösa genom att vara noggrann med att mäta och kapa rören....

EDIT: det blev mera "vågigt", än "snett" ..verkar det som ..

När jag är klar med bordet ska jag ju bygga två bänkskivor av det, och tänker då ha ett kraftigare vinkeljärn, typ 50x50x5 för att skydda kanten på skivan, frågan är om man kanske skulle köpa det vinkeljärnet direkt, skruva det efter långsidorna och använda det som referens för en planfräsjigg, och fräsa av hela ytan?
 
  • DIY-bord med vattenpass och ojämn yta i en verkstad, material och verktyg i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord arbetsbänk i verkstaden med ovårt ytskikt och trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Lade till en hylla och "byggde" en laddplats..
 
  • Arbetsbänk med tillagd hylla och verktyg, inklusive borrmaskiner och laddningsstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Nämen titta vad tomten kom med... Nu får bordet dubbla som materialställ...
 
  • Längder med fyrkantiga metallrör i olika storlekar på ett verkstadsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Svårt att lägga band på sig...
 
  • Verkstadsbord med verktyg och stålrörsram för ett byggprojekt, ritning synlig på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
Roligt roligt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.