108 776 läst · 949 svar
109k läst
949 svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Lite kanske, men då är du inne i Westfield Megabusa territorium
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Och VFR1200 motorn är för tung, fast gott ljud och dubbelkopplingslådan är cool.
Ska du till den nivån är det runda CrMo rör och en annan design som gäller. Kanske lite kolfiberpaneler också
Ska du till den nivån är det runda CrMo rör och en annan design som gäller. Kanske lite kolfiberpaneler också
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Jag tror egentligen inte den är så mycket tyngre, VFR1200F ligger på 267 kilo med vätskor enligt wikipedia, medan Hayabusan ligger mellan 250-255 .. För mig som tittade följde superbike på 90-talet är ju Honda RC30/45 nån form av dröm....Johannes Carlsson skrev:
Ska man vara realist lär det nog inte dyka upp någon dock, så jag tror Miata-motorn är det mest rimliga för att komma ut på vägen på 20-talet ...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Det finns ju en del roliga motorer i mc branchen. BMW har ju en rak 6:a i K1600. Honda DSG lådor i Africa twin och NC700/750. Men V4 har härligt ljud
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Ja, BMW-sexan har jag funderat på, dock tror jag den blir lite bred, den har väl kardandrift och således utgående drivaxel på växellådan i motorcykelns längdriktning, vilket gör att man måste montera den tvärs även i bilen ...Johannes Carlsson skrev:
Sen började jag ju min fordonskarriär med en SAAB 95, så V4 ligger ju varmt om hjärtat .....
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Det sitter en vinkelväxel vid utgående axel såden är uppbyggd precis som en vanlig mc motor.
Aprilias och Ducatis V4or är lättare än Hondamotorn om vikt är betydande.
Aprilias och Ducatis V4or är lättare än Hondamotorn om vikt är betydande.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Frågan är ju om vinkelväxeln går att ta bort... Italienska motorer har man ju en del fördomar mot, och Ducati envisas väl med torrkopplingar, hur pallar de högre vikt?
En annan fråga är ju om det är möjligt att byta motor i en SFRO-besiktad och registrerat fordon?
En annan fråga är ju om det är möjligt att byta motor i en SFRO-besiktad och registrerat fordon?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Nä det får man ju egentligen inte, då ska det till en ny regbes. Dessutom saknar du back på mc lådan så det får man lösa. En VFR800X har "bara" 107hk så det kanske går att få in om vikten är rätt?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Jag tror det kommer att bli miata-motorn i slutänden, jag kommer ju ändå bli stående med en... Jag kan inte tänka mig vad som vore bättre att sno hjulupphängningen från...
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Jahapp, såhär blev det... Ganska enkelt att få det i våg, men det är inte lika plant som jag hoppats på... Antar att det går att lösa genom att vara noggrann med att mäta och kapa rören....
EDIT: det blev mera "vågigt", än "snett" ..verkar det som ..
När jag är klar med bordet ska jag ju bygga två bänkskivor av det, och tänker då ha ett kraftigare vinkeljärn, typ 50x50x5 för att skydda kanten på skivan, frågan är om man kanske skulle köpa det vinkeljärnet direkt, skruva det efter långsidorna och använda det som referens för en planfräsjigg, och fräsa av hela ytan?
EDIT: det blev mera "vågigt", än "snett" ..verkar det som ..
När jag är klar med bordet ska jag ju bygga två bänkskivor av det, och tänker då ha ett kraftigare vinkeljärn, typ 50x50x5 för att skydda kanten på skivan, frågan är om man kanske skulle köpa det vinkeljärnet direkt, skruva det efter långsidorna och använda det som referens för en planfräsjigg, och fräsa av hela ytan?
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Roligt roligt!