M
useless useless skrev:
Det kan bli problem att byta bostad om värdet faller under nuvarande belåning.
Misstänker att detta är en ickefråga om man redan idag löser hela situationen med en inkomst fast 2 arbetar.
 
D Danne213 skrev:
Viruset i sig är hemskt givetvis, men jag har redan funderat vad som händer med bostadsmarknaden när det värsta är över.

Vi sitter i en brf och är/var påväg att sälja för att köpa hus. Första tanken är ju att sitta still i båten ett tag och se vad som händer givetvis. Men om en massarbetslöshet kommer och folk i våran brf får ekonomiska problem så är man ju inte sugen på att bli omvandlad till hyresrätt skulle det värsta ske.

Vi har en "regel" och det är att vi ska klara oss på 1 lön, den kalkyen håller även om vi köper ett hus. Hade ni köpt eller hade ni avvaktat?
Jag hade övervägt 2 alternativ. Det ena är att sitta stilla i båten. Att begrava en förening och göra om den till hyresrätter är inte så vanligt.

Det andra alternativet är att sälja bostadsrätten nu om ni får hyfsat för den och tagit en hyresrätt ett tag för att se vart allt landar. Men ska bli intressant att se vart bostadsmarknaden tar vägen. Om folk blir lika försiktiga där som med allt annat inköp. Då kan priserna snabbt gå ner rätt mycket. Särskilt eftersom vi inte heller fick någon korrigering på fastighetsmarknaden 2008.
 
Mikael_L
F FRS05 skrev:
Att begrava en förening och göra om den till hyresrätter är inte så vanligt.
Tja, det kanske inte var vanligt direkt, men det hände ändå rätt många BRF i efterdyningarna av finanskrisen 1991.
Då stod BR-ägarna kvar med sina personliga banklån och fick första tjing på att hyra den bostad de tidigare ägt rätten till.
Blir det en mycket djup kris här så är det inte omöjligt att det händer igen.

Kolla föreningens ekonomi noga, det är mitt stalltips.
 
  • Gilla
iskrig
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det kanske inte var vanligt direkt, men det hände ändå rätt många BRF i efterdyningarna av finanskrisen 1991.
Då stod BR-ägarna kvar med sina personliga banklån och fick första tjing på att hyra den bostad de tidigare ägt rätten till.
Blir det en mycket djup kris här så är det inte omöjligt att det händer igen.

Kolla föreningens ekonomi noga, det är mitt stalltips.
Men då hade Sverige fast växelkurs och en ränta på 500% i 3 dagar, något som är reglerat idag. Bolåneräntan låg på 20% på rörliga lån. Så en repris av finanskrisen lär vi inte se ur den aspekten igen.
 
Mikael_L
Fast nu är belåningsgraden skyhögt högre än 1990, så även med låga räntor så sitter folk ungefär lika taskigt till.

Blir det en massarbetslöshet och massor med folk som inte kan betala räntor, avgifter, hyror, så kan det hända både det ena och andra på bostadsmarknaden.
Men det måste helt klart vara många drabbade för att rubba hela marknaden, en viktigare skillnad idag gentemot 1990 är att det är inte lika mycket luft i bostadsmarknaden. 1990 köptes lägenheter för att stå tomma och "generera pengar" i form av värdeökning. Det kan man kalla luft.

Men de flesta BRF klarade sig genom krisen, många med möda, besvär och lite vingklippta sen, det var en rätt liten andel som gick i konkurs.
Så vi ska inte göra en hel höna av en fjäder.
Återigen, kolla föreningens ekonomi, det är det viktiga.
 
M
Jo visst har skulderna relativt inkomst ökat sedan början av 90-talet. Men räntekvoten är betydligt lägre idag, dvs. disponibel inkomst kontra ränteutgift. Och någon rejäl ökning av räntan a la 90-talet lär vi inte få se inom överskådlig framtid.

Hur skulderna ser ut är egentligen en ganska oväsentlig siffra så länge vi har ett ränteläge som ligger nedanför dom 7-8% som bankerna anser att vi ska klara. Det är snarare hur ränta/amortering kontra inkomst som är intressant. Förvisso har skuldkvoten en andel i detta, men disponibel inkomst kontra månadskostnad är ju det vi de facto betalar varje månad. Ett lån på 100,000 kostar idag 75-80kr/mån netto, 4Msek där medelsvensson härjar ligger på drygt 3000kr/mån. Jag tror dom flesta löser detta om man inte är nedskiten med blancolån.
 
MultiMan
Jo, men fallhöjden är ändå väldigt stor på många håll om man förlorar jobbet och har betalat 4-5 miljoner för ett boende som inte är värt alls lika mycket längre. Väldigt mycket kan påverkas av en mycket kraftig recession, inklusive förhållanden som kraschar så att det blir tvångsförsäljningar eftersom man inte har råd att bo kvar på en lön (eller banken nekar). Allt kommer påverkas i princip, så jag skulle vara väldigt försiktig med tvärsäkra uttalanden vad som kommer hända i en situation vi inte sett på 100 år.
 
Mikael_L
Och nu snackar vi lite om varandra, om olika ekonomier, jag uttalade mig mest om föreningarnas ekonomi, ty denna spin-off i tråden började med ett inlägg från en som funderade på ifall det var läge att köpa hus och överge bostadsrätten. Denne hade väl bra ekonomi, de skulle klara sig med en lön om jag inte minns fel.
Då är det troligen föreningens ekonomi som är av intresse.

Har man däremot höga lån och inte klarar hårda smällar, t.ex. att en blir arbetslös, så är det privatekonomin som blir väsentlig.

Inget fel att diskutera bägge, men det gäller att hålla isär, och applicera det som är viktigt för ens egen situation.
 
M
Man kan binda på 10 år hos tex. Sbab idag till 1,84%. Det kostar 4300kr/mån, netto, för 4,000,000 i lån. Jag tror att om man inte fixar det så fixar man nog knappast att hålla fast vid en hyreslägenhet!
Eftersom bankerna räknar med ett ränteläge på ca. 7% så betyder det att man varje månad har 12,000kr i buffert, att kunna avvara. Har man dragit på sig utgifter eller lever upp dessa 12,000kr/mån så befinner man sig i ett läge där jag skulle säga att man inte tar ansvar för sin livssituation! Då har man sig själv att skylla mao.!
 
  • Gilla
buspojken och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Knappast någon nyhet att (för) många lever över sina tillgångar och är allmänt ansvarslösa. Hjälper inte samhället i stort att de får skylla sig själva när korthuset faller samman. Inte i Sverige med sina skyddsnät.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A
Man har tur som bor i norr med vettiga huspriser,har själv 15000kr kvar på huslånet + 4000kr på billån,thats it! då har jag aldrig eftersträvat nya bilar mm.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det kanske inte var vanligt direkt, men det hände ändå rätt många BRF i efterdyningarna av finanskrisen 1991.
Då stod BR-ägarna kvar med sina personliga banklån och fick första tjing på att hyra den bostad de tidigare ägt rätten till.
Blir det en mycket djup kris här så är det inte omöjligt att det händer igen.

Kolla föreningens ekonomi noga, det är mitt stalltips.
Jo, det har du helt rätt i. Många nya föreningar är väldigt högt belånade bland annat. Men att kolla föreningens ekonomi är för mig en självklarhet när man köper bostadsrätt. Tror dock de flesta föreningar skulle kämpa väldigt hårt för att inte ombildas.
 
M
Handyman 1 skrev:
Man har tur som bor i norr med vettiga huspriser,har själv 15000kr kvar på huslånet + 4000kr på billån,thats it! då har jag aldrig eftersträvat nya bilar mm.
Jag ska inte gå in på hur enskildas privatekonomi ser ut men om du har 4K i billån då funderar iaf. jag på hur stor buffert du har.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M
Någon som vågar sig på en gissning vad våra statsminister ska prata om 21.15 i sitt tal till nationen?
Detta är första gången på drygt 16 år, inte sedan Anna Lindh mördades har en statsminister hållit tal till nationen. Kommer man att stänga ned alla restauranger, cafeer, gym osv. eller vad tror ni?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.