S
Hej!

Har letat hus till och från under fem års tid, inte haft spec. bråttom då jag haft ett hus under tiden, nu bor jag i lägenhet och vantrivs därför har jag dragit upp takten att leta hus.

Nu har det dykt upp ett extremt fint renoverat hus på marknaden där jag bor för 1.4Miljoner vilket är något högre än normalpris här i trakterna, de hus som ligger på marknaden i den prisklassen nu verkar inte säljas. Dock är detta mycket finare och enligt mig bättre läge då det ligger i mitt favoritområde (högst personligt alltså).

Jag har ekonomi att lägga bud omgående med belåningsgrad på cirka 80% tyvärr (Dålig separation tidigare ledde till att jag fick starta om från noll....)

Jag är orolig att Coronahysterin ska totalkrasha marknaden och att jag sitter i ett hus för 1.4Miljoner som kanske är värt 700 innan jag ens får tillträde till huset (runt sommaren)

Hur tänker ni andra?
 
Corona är inte jordens undergång. Så länge inte priserna är uppblåsta till fantasinivåer lokalt just där tror jag att det är köparens marknad nu.
 
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Corona är inte jordens undergång. Så länge inte priserna är uppblåsta till fantasinivåer lokalt just där tror jag att det är köparens marknad nu.
1.4M är definitivt högt, det som talar för det höga värdet är nog att det är väldigt renoverat, nya fönster, nya golv, nya vitvaror, nytt kök osv.

Sen ligger det i det området jag sneglat på under alla dessa 5 år och då har det aldrig varit några hus till salu här under den tiden.. Så jag tror att jag låter mina personliga preferenser påverka omdömet också tyvärr...
 
Men om du planerar att bo kvar i huset så spelar det väl ingen roll om det blir ett prisras efter att du köpt huset? Är du beredd att i dag betala 1.4 mille så är det för dig värt just 1.4 mille.
Skulle sedan marknaden rasa så kan du vara helt säker på att den kommer att resa sig. Och bor du kvar livet ut så drabbar det knappast dig om dina arvingar inte skulle få så många kronor att dela på.
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hej!

Har letat hus till och från under fem års tid, inte haft spec. bråttom då jag haft ett hus under tiden, nu bor jag i lägenhet och vantrivs därför har jag dragit upp takten att leta hus.

Nu har det dykt upp ett extremt fint renoverat hus på marknaden där jag bor för 1.4Miljoner vilket är något högre än normalpris här i trakterna, de hus som ligger på marknaden i den prisklassen nu verkar inte säljas. Dock är detta mycket finare och enligt mig bättre läge då det ligger i mitt favoritområde (högst personligt alltså).

Jag har ekonomi att lägga bud omgående med belåningsgrad på cirka 80% tyvärr (Dålig separation tidigare ledde till att jag fick starta om från noll....)

Jag är orolig att Coronahysterin ska totalkrasha marknaden och att jag sitter i ett hus för 1.4Miljoner som kanske är värt 700 innan jag ens får tillträde till huset (runt sommaren)

Hur tänker ni andra?
Husens värde går upp och ner. Jag hade inte varit rädd för att köpa ett hus(för att själv bo i) oavsett tid.
Däremot är din belåningsgrad hög (ska du stå själv på huset tycker jag du ska skaffa dig en inkomstförsäkring för att kunna känna dig trygg) men du hade väl ganska säker arbetsplats om jag minns rätt?
Känns huset rätt hade jag inte tvekat
 
Vad säger banken? Avråder den att köpa i det här läget så är det som det är. Riskerar du att bli permitterad och få lite sämre ekonomi? Det är ju ett lite knepigt läge just nu när så mycket är ovisst om hur allt ska utveckla sig framöver. Annars får du väl prova att lägga ett bud på miljonen jämt och se hur sugen säljaren är att bli av med huset. Säljaren kan ju vara i en dålig sits och behöver pengar omgående.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Allt beror nog på hur trygg din situation är med arbete och så vidare . Belåningen är hög, så ett prisfall ger en stor risk. Troligen kommer banker att vara tveksamma till hög belåning den närmaste tiden. Mycket talar för att vi först får ett nästan stopp för försäljning och sedan ett prisfall. Om du har en stabil situation och härdar ut så är detta glömt om ett antal år när priserna åter stiger
 
Jag skulle aldrig köpa nu. Jag är övertygad om att det kommer kraftiga prisfall på bostadsmarknaden som ett brev på posten. Dessutom är din belåning väldigt hög och det finns stora risker med att ha ett hus som riskerar att bli mindre värt än själva lånen. Världen riskerar att gå in i en depression pgr av Corona-krisen och då kan inte bostadsmarknaden stå pall. Så har du fortfarande valet så avstå är mitt råd.
 
  • Gilla
  • Arg
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag är skeptisk till din höga belåningsgrad och ser den som orsak att tänka efter en gång extra.

I övrigt är det så enkelt att det är du som skall bo i huset och då kvittar det vad huset har för värde. Se bara till att du kan amortera bort lånet så är det ingen skillnad vad huset kostar.
 
Jag skulle inte vara orolig för att köpa hus nu, om jag tänkt att bo i det ett antal år framöver.

Det man bör vara lite försiktig med är hus som säljs nyrenoverade. Det kan vara så att någon fuskat ihop det billigast möjligt,f ör att det ska se fint ut på ytan bara för att höja priset.
Ibland kan det vara bättre att renovera själv om man har tid och ork.

Det kan ju också vara till salu pga skilsmässa eller liknande. Då är det en annan sak.
 
Som flera varit inne på, om du räknar med att bo där i ett antal år, så är inte Corona krisen ngn. anledning att låta bli. Jag skulle möjligen kolla med banken bara hur de ser på risken att huset rasar i värde innan tillträde. Om de nöjer sig med värdet i kontraktet, eller om det finns risk att de vägrar betala ut lånet i händelse av ett värderas under tiden.

Nu tror inte jag att vi får se ett ras inom närmaste tiden. Det finns en risk om krisen utvecklar sig till en riktig ekonomisk kris. Men dit är det i så fall långt. Alltså om det visar sig svårt att få igång hjulen igen.

Sedan är det en annan fråga att man kan spekulera i en nedgång. Det är möjligt att man kan köpa för 5 -10% lägre pris generellt om man väntar ett par månader med att köpa, men det är också fullt möjligt att det om två månader är samma priser som idag, fast med mycket mindre att välja på. OM alla räknar med en prisnedgång, så lägger alla sina säljplaner på hyllan. Bara de som absolut måste sälja finns på marknaden. Men det innebär också att väldigt många köpare (som måste kunna sälja nuvarande boende) lägger sina köp-planer på hyllan. Om ungefär lika många köpare som säljare försvinner från marknaden, så blir priserna i stort sett opåverkade.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Jag skulle aldrig köpa nu. Jag är övertygad om att det kommer kraftiga prisfall på bostadsmarknaden som ett brev på posten.
Vi kikar nu på lägenheter, centralt belägna i närmaste residensstad.
En trerummare, som var utlagd för 2 095 000 kr var efter ett par dagar uppe i 2 450 000kr.
Ingen pessimism där inte!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi kikar nu på lägenheter, centralt belägna i närmaste residensstad.
En trerummare, som var utlagd för 2 095 000 kr var efter ett par dagar uppe i 2 450 000kr.
Ingen pessimism där inte!
Verkligheten har inte kommit ikapp hos alla än och vissa vill inte förstå vad som händer i det stora.
 
S Saintus skrev:
Verkligheten har inte kommit ikapp hos alla än och vissa vill inte förstå vad som händer i det stora.
Oj då! Jag som trodde att verkligheten var här och nu :thinking:
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hej!

Har letat hus till och från under fem års tid, inte haft spec. bråttom då jag haft ett hus under tiden, nu bor jag i lägenhet och vantrivs därför har jag dragit upp takten att leta hus.

Nu har det dykt upp ett extremt fint renoverat hus på marknaden där jag bor för 1.4Miljoner vilket är något högre än normalpris här i trakterna, de hus som ligger på marknaden i den prisklassen nu verkar inte säljas. Dock är detta mycket finare och enligt mig bättre läge då det ligger i mitt favoritområde (högst personligt alltså).

Jag har ekonomi att lägga bud omgående med belåningsgrad på cirka 80% tyvärr (Dålig separation tidigare ledde till att jag fick starta om från noll....)

Jag är orolig att Coronahysterin ska totalkrasha marknaden och att jag sitter i ett hus för 1.4Miljoner som kanske är värt 700 innan jag ens får tillträde till huset (runt sommaren)

Hur tänker ni andra?
S SueCia skrev:
Hej!

Har letat hus till och från under fem års tid, inte haft spec. bråttom då jag haft ett hus under tiden, nu bor jag i lägenhet och vantrivs därför har jag dragit upp takten att leta hus.

Nu har det dykt upp ett extremt fint renoverat hus på marknaden där jag bor för 1.4Miljoner vilket är något högre än normalpris här i trakterna, de hus som ligger på marknaden i den prisklassen nu verkar inte säljas. Dock är detta mycket finare och enligt mig bättre läge då det ligger i mitt favoritområde (högst personligt alltså).

Jag har ekonomi att lägga bud omgående med belåningsgrad på cirka 80% tyvärr (Dålig separation tidigare ledde till att jag fick starta om från noll....)

Jag är orolig att Coronahysterin ska totalkrasha marknaden och att jag sitter i ett hus för 1.4Miljoner som kanske är värt 700 innan jag ens får tillträde till huset (runt sommaren)

Hur tänker ni andra?
Lägg ett bud på 1 mille och slå till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.