Jag har installerat två kretsar LED konstantström i taket och behövde en bostad till drivdonen. Platsen i fråga var bjälklaget, åtkomligt från trapphuset. Så blev det:
En öppen grå plastlåda bredvid två LED-drivdon monterade på en akrylplatta och en bockad spikplåt, avsedda för takinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låda från biltema, med bockad spikplåt som hållare. Till höger drivdonen, monterade på en akrylglasplatta.
Biltema-låda och bockad spikplåt som hållare för LED-drivdon, med osynliga lågspänningskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lådan underifrån.
Två LED-drivdon monterade på en akrylglasplatta, med elektriska anslutningar och sockerbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drivdonen på sin platta med anslutningar till en fastskruvad rad sockerbitar. Vanliga RK/FK är för tjocka för de smäckra klämmorna, med risk för kortslutning. Därför fick det bli ledare från en slaktad anslutningskabel 0.75 mm2. Inte riktigt regelenligt men jag bedömde risken mindre med detta utförande.
Drivdon för LED-konstantström monterade på akrylglasplatta i grå plastlåda med kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drivdonen tar plats.
Två LED-konstantströmsdrivdon monterade på akrylglas inuti en Biltema-låda fastsatt i ett bjälklag, med anslutna kablar och spikplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På plats i bjälklager. 230 V från vänster sida. Separationen mellan 230 V och lågspänningen lyckades inte helt men eftersom alla lågspänningskablar går i rör och spottarna i apparatdosor tycker jag det är försvarbart. LS-kablarna inte monterade ännu.
Inspektionslucka öppen, visar LED-drivdon monterade på akrylplatta och förlagda kablar i bjälklag för takbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gips på, inspektionsluckan väntar.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Det är bra. Det ser ut att vara RKUB på klenspänningssidan och den får inte komma i kontakt med FK för 230 V. Det borde gå att lösa i denna dosa. Helst hade man ju sett att primär- och sekundär hade placerats fysiskt på motsatt sida av drivdonet.
Det är ett absolut krav att särskilja primär- och sekundärsida. Det räcker med lite isolerslang runt RKUB'n på kritiska ställen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det räcker med lite isolerslang runt RKUB'n på kritiska ställen
Det går att ordna men man ska hålla i huvudet att drivdonen har väldigt klena anslutningsdon. Man vill helst inte påfresta anslutningskablarna mer än nödvändigt.
Här är det läge för en riskbedömning eftersom det saknas regelverk.
Dessa drivdon tillåter tyvärr inte komplett separering mellan lågspänning och 230 V. Så någon stump av lågspänningskabel kommer alltid att ligga i 230 V lådan.
I avvaktan på bättre drivdon och klart regelverk får vi väl göra så säkert vi kan.
 
Det saknas inga regelverk i denna fråga vad jag kan se. Om inte drivdonet klarar av att uppfylla kraven så välj ett annat. Att de flesta är rappliga hör inte hit. Hur skulle lite isolerslang äventyra hållfastheten på klämmorna, det är ju löjligt! Det går absolut att ordna en bra installation med det du har som inte tummar på något regelverk där man behöver göra nån riskbedömning. Eventuellt är det lite väl trång i den dosan bara, men det bör gå att ordna god separation mellan kretsarna.
 
Ser ut som RKUB:arna skulle kunna gå direkt rakt ut (uppåt i sista bilden) om du tog upp varsitt hål precis vid anslutningarna. Då riskerar de inte att komma i kontakt med FK från primärsidan.
 
Vad skulle hända i det osannolika fallet att det blir ett genomslag mellan 230 V ledaren och lågspänningsledarna? Hela lågspänningssystemet är inkapslat. Vilka regler förbjuder olika spänningsnivåer i en kapsling? Man har ju även DIN-skene-monterade ringtransformatorer.
 
Man ska inte fundera på vad som kan hända, man ska se till att separera lågspänning från klenspänning med en isolering som minst motsvarar dubbel isolering för den högsta spänningen som är aktuell (lågspänningen). Detta är det mest grundläggande kravet på elsäkerhet som gäller världen över, och det andra budordet.

Dessa drivdon gör det inte helt enkelt, men det går att dra lågspänning och klenspänning olika vägar, kanske sätta en dubbel kabelkanal emot anslutningssidan. Man kan också trä på isolerslang på klenspänningsledarna, eller använda FK för 230 V. Det finns så många möjligheter att det inte finns något skäl alls att fundera på vad som kan bli farligt.

Det finns inga förbud mot olika kretsar och spänningsband i en kapsling eller i en kabel så länge som kan upprätthåller isolationen. Man får dra lågspänning och klenspänning i samma rör om antingen lågspänningen består av en kabel eller om klenspänningen består av (minst) enkelisolerad ledare klassad för lågspänning (=FK H07V).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man ska inte fundera på vad som kan hända, man ska se till att separera lågspänning från klenspänning med en isolering som minst motsvarar dubbel isolering för den högsta spänningen som är aktuell (lågspänningen). Detta är det mest grundläggande kravet på elsäkerhet som gäller världen över, och det andra budordet.
Detta håller jag inte alls med om. Det kan vara din mening och då ska det respekteras väldigt noga. Men det behöver underbyggas.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta håller jag inte alls med om. Det kan vara din mening och då ska det respekteras väldigt noga. Men det behöver underbyggas.
Då vill jag uppmana dig att hålla med, dvs att följa regelverket. Se SS 436 40 00, 410 och 521.6-8.
Varför skulle du inte vilja det??
Men det är tydligen lätt att få detta om bakfoten. Hidealite som annars gör bra grejor och bra anvisningar har också gått i diket rejält här. Visserligen framgår ingenstans vad det är för ledare man ser på bilden, men det ser ju misstänkt fel ut.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då vill jag uppmana dig att hålla med, dvs att följa regelverket. Se SS 436 40 00, 410 och 521.6-8.
I motsats till lagar or förordningar är dessa skrifter inte tillgängliga för allmänheten annat än till höga kostnader. Därför får man kanske anlita sunt förnuft och riskbedömningar.
Varför tillåts att RK/FK kommer i beröring med fästklor och skruvar i en apparatdosa men inte med en isolerad lågspänningskabel? Varför tillåts lamparmaturer där den enda isolering mot spänningsförande delar är en tunn glashinna (glödlampa)?
 
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I motsats till lagar or förordningar är dessa skrifter inte tillgängliga för allmänheten annat än till höga kostnader. Därför får man kanske anlita sunt förnuft och riskbedömningar.
Varför tillåts att RK/FK kommer i beröring med fästklor och skruvar i en apparatdosa men inte med en isolerad lågspänningskabel? Varför tillåts lamparmaturer där den enda isolering mot spänningsförande delar är en tunn glashinna (glödlampa)?
Jisses, det är väl inget stort problem att trä en strumpa på ledarna? Gör du dig göret att skaffa en kapsling så bör inte 40cm slang vara något problem?
Skruvar i dosor är väl för övrigt big nono? De är alltid isolerade med plast.
 
K kanonkula skrev:
Skruvar i dosor är väl för övrigt big nono? De är alltid isolerade med plast.
Det stämmer endast på infällda apparatdosor.
Titta exempelvis på denna utanpåliggande dosa som används av i stort sett samtliga Sveriges elektriker.
Skruvas fast i botten med vilken skruv som man än har närmast till hands.
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIm8LktJGr6AIVxo2yCh0F6QgFEAQYASABEgJZzfD_BwE
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
I motsats till lagar or förordningar är dessa skrifter inte tillgängliga för allmänheten annat än till höga kostnader. Därför får man kanske anlita sunt förnuft och riskbedömningar.
Jo tillgängliga är de, men det är synd att reglerna ska kosta pengar. Det är dock inget skäl till att avvika från dem. Elinstallationsreglerna kostar en tusenlapp, det är väl inte hela världen? Köper man den på papper går den att återanvända som toapapper sen... Jag vågar knappt gissa hur mycket pengar jag lagt på regler o standarder genom åren, över 40' skulle jag tro. Varför ska andra ge all service här? Hur som helst klipper jag in relevanta delar nedan. Se även @Mikael_L 's fina tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/elutbildning-kap41-skydd-mot-elchock-grund.299371/

T Thomas_Blekinge skrev:
Varför tillåts att RK/FK kommer i beröring med fästklor och skruvar i en apparatdosa men inte med en isolerad lågspänningskabel?
RK/FK är en enkelt isolerad lågspänningsledare (i vårt fall 230 V). Den får inte komma i kontakt med klenspänningskablar (< 50 V), varken kabel eller ledare. Det är grundregeln.

Syftet är givetvis att förhindra att klenspänningskretsen blir spänningssatt med 230 V vid ett enkelt fel på isolationen. Huruvida det är farligt eller inte kan man ju bedöma, men då är man ute på djupt vatten. Fästramen i metall i ett uttag eller strömbrytare är inte berörbar. Dom är avsedda för att kopplas med FK i en dosa. Kåpan är klassad för spänningen.

Vad har downlights i allmänhet för isolation mot den berörbara framsidan? Det är en fråga du aldrig kommer att få svar på, utan svaret är att undvik att utsätta den för 230 V.

T Thomas_Blekinge skrev:
Varför tillåts lamparmaturer där den enda isolering mot spänningsförande delar är en tunn glashinna (glödlampa)?
Jag brukar säga att vad andra gör är aldrig någonsin ett legitimt skäl till att själv göra likadant. Alla vet att vår 150 år gamla glödlampa med Edisonsockel inte är speciellt säker. Inga nya konstruktioner av ljuskällor och lampsocklar efterapar detta.

Utdrag ur SS 436 40 00

DEL 4 – SKYDD AV PERSONER, HUSDJUR OCH EGENDOM
Kapitel 41 – Skydd mot elchock

410 Inledning

Kapitel 41 hanterar skydd mot elchock i elinstallationer. Kapitlet är baserat på SS-EN 61140, som
är en grundläggande säkerhetsstandard vad gäller skydd av personer och husdjur. SS-EN 61140 är
avsedd att ange de grundläggande principerna och fordringarna som är allmänna för elinstallationer
och elmateriel samt nödvändiga för deras samordning.

Den grundläggande regeln för skydd mot elchock, enligt SS-EN 61140, är att farliga spänningssatta
delar inte ska vara åtkomliga och åtkomliga ledande delar ska inte anta en farlig spänning, vare sig
vid normal drift eller vid ett första fel.

Enligt avsnitt 4.2 i SS-EN 61140 tillgodoses skydd vid normal drift med ett basskydd och skyddet
vid ett fel med ett annat oberoende skydd. Alternativt kan skydd mot elchock utgöras av förstärkta
skyddsåtgärder som skyddar vid normal drift samt vid ett fel.

Grunden för skydd mot elchock i elinstallationer bygger på att ett (1) fel inte ska medföra
fara. Det är först då ett andra fel inträffar som en farlig situation kan uppstå. Detta brukar
kallas tvåfelsprincipen. Av den anledningen fordras att man anordnar såväl basskydd som
felskydd.

Exempel på tvåfelsprincipen är att enbart en grundläggande isolering inte anses vara
tillräcklig, utan måste kompletteras antingen med en tilläggsisolering eller placeras i
ett jordat hölje. I vissa miljöer fordras även ett tredje skydd (tilläggsskydd) i form av en
jordfelsbrytare och/eller kompletterande skyddsutjämning. Jämför bl a avsnitt 411.3.3, 701,
704, 705, 706, 708, 709, 711, 714, 717, 721, 740, 751 och 753.

Andra sätt att försäkra sig om att ett fel inte medför en farlig situation är att anordna skydd
genom SELV, PELV eller skyddsseparation.

410.3.2

En skyddsåtgärd ska bestå av
– en lämplig kombination av basskydd och separat felskydd, eller
– en utökad skyddsåtgärd som ger både basskydd och felskydd.

Tilläggsskydd specificeras som en del av en skyddsåtgärd under speciella villkor för yttre påverkan
och i speciella utrymmen (se del 7).

410.3.3
I varje del av en installation ska en eller flera skyddsåtgärder vidtas, med hänsyn taget till yttre
påverkan.
Följande skyddsåtgärder kan normalt användas:
– skydd genom automatisk frånkoppling av matningen (avsnitt 411)
– skydd genom dubbel eller förstärkt isolering (avsnitt 412)
– skydd genom skyddsseparation för matning av en elapparat (avsnitt 413)
– skydd genom användning av klenspänning i form av SELV eller PELV (avsnitt 414).

412 Skyddsåtgärd: Dubbel eller förstärkt isolering
412.1 Allmänt
412.1.1
Dubbel eller förstärkt isolering är en skyddsåtgärd med vilken
– basskydd utförs med grundisolering och felskydd utförs med tilläggsisolering, eller
– basskydd och felskydd utförs med förstärkt isolering mellan spänningssatta delar och berörbara
delar.

ANM – Denna skyddsåtgärd är avsedd att förhindra att farliga spänningar uppstår på åtkomliga delar på elmaterielen till
följd av ett fel på den grundläggande isoleringen.

Skyddsåtgärden dubbel eller förstärkt isolering är tillämplig i alla typer av elinstallationer såvida det
inte begränsas av motsvarande avsnitt i del 7

DEL 5 – VAL OCH MONTERING AV ELMATERIEL

Kapitel 52 – Val och montering av ledningssystem

521.6 Elinstallationsrör, kabelkanaler, elkanaler samt kabelrännor
och kabelstegar

Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på
kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande
spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen.

Elinstallationsrörssystem ska överensstämma med SS-EN 61386-serien, kabelkanal- och
elkanalsystem ska överensstämma med SS-EN 50085-serien och kabelrännor samt kabelstegar med
SS-EN 61537.

När ledare som tillhör olika strömkretsar utmynnar i samma kopplingslåda eller dosa gäller
att montaget i kopplingsutrymmet utförs på sådant sätt att överledning och förväxling
inte behöver befaras. Detta leder till att en tydlig märkning och en tillförlitlig åtskillnad
mellan de olika kretsarna måste utföras. Vidare måste, för att undvika förväxling, de olika
kretsarna utgå från samma gruppcentral eller annan kopplingsutrustning och vara väl
dokumenterade.

Om SELV eller PELV används ska dessutom avsnitt 414 tillämpas, vilket kan leda till att
ytterligare avskiljningar kan behöva göras.
 
J Joakim Nilsson skrev:
Det stämmer endast på infällda apparatdosor.
Titta exempelvis på denna utanpåliggande dosa som används av i stort sett samtliga Sveriges elektriker.
Skruvas fast i botten med vilken skruv som man än har närmast till hands.
[länk]
Tittar du noggrant på bilden ser du att det är en ram runt skruven, du kan aldrig få skruven i kontakt med ledande delar (om du använder godkända kopplingar.) vissa tillverkare skickar även med tätningar som du sätter över skruven.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.