Göra om, göra rätt!

Jag har nu använt den Jula spånventil som jag fixade till för ett tag sedan med att göra bättre plats för den slutande luckan genom att slipa ner dom två spetsarna.

Hur har det fungerat? Inte bra. Mest skit! Samma problem kvarstår. Damm och spån packas ihop av skjutlocket och ventilen sluter inte och läcker tjuvluft varmed sugtrycket i systemet sjunker..

Funderade ett tag på att göra helt nya ventiler i Plywood och MDF och försöka använda dom två två 100mm anslutningarna genom att slakta en ventil.

Närbild av en Jula spånventil med texten "MADE IN TAIWAN" synlig inuti ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart spånventil täckt med damm och spån, med text "MADE IN TAIWAN" och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånventil täckt med damm och spån som visar tecken på användning och slitning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en Jula spånventils nedslipade kanter med spånsrester och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart plastspånventil med texten "MADE IN TAIWAN", visar tecken på användning och anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter lite tankearbete dök iden om att behålla ventilen men ta bort det felande spjället och göra ett nytt som kunde löpa helt genom ventilen. På så sätt behövdes inte spånsystemet byggas om för dom nya tjockare ventilerna.

Ventilen gjordes också 20mm mindre för att 30cm Plexin skulle räcka.

Två svarta plastventiler med cirkulära öppningar och skruvhål, liggande på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två svarta spånventiler med cirkulära öppningar, en med kardborreband och en utan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Originalbladet är 3mm tjock och löper i en fals i plastgodset. Den nya bladet fick bara vara 2mm tjock för att passa i det långsmala hålet som sågades upp i ventilbotten. 3mm hade inte fått plats för då hade ventilens yttre gods försvunnit. Så 2mm Plexiglas köptes på Biltema. En liten skiva räcker till två ventiler.

Etikett för Biltemas 2mm tjocka plexiglas i storleken 300x300mm, använd för att förbättra en spånventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rätt enkel sågning med med den gamla Fein trotjänaren och lite filande så löpte den nya ventillåset fint.

Närbild av en spånventil med ett justerat och insatt nytt plexiglasblad för förbättrad tätning och funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis öppen svart spånventil med synliga slipmärken där förbättringsarbeten för bättre passform har utförts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en modifierad Jula spånventil med ny plexiglasflik och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att bättra på tätningen på ventillåset klistrade jag en bit av den mjuka delen av ett kardborreband i locket.

Plastsugventil med kardborreband för tätning och spånrester på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett dosborr på 102mm fixade till hålet perfekt.

Modiferad spånventil med blått lock och synliga slipmärken på en träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När alla bitar var klara satte jag ihop ventilen med skruv och mutter. Det är nog bra att kunna öppna ventilen om den skall förbättras framöver.
En oljad ekbit fick bli drag/skjuthandtag och en stoppskruv monterades för öppetläget.

Modifierad spånventil med genomskinligt skjutlock och trähandtag på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbättrad spånventil med plexiglaslock och ekhandtag monterat på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första intrycket är bra! Ventilen är verkligen tät och inga spån kan hindra spjällets rörelse längre.
Ett klart bättre sug i systemet visar att jag nog är på rätt väg. Det blir till att renovera sju ventiler till framöver men först blir det en testperiod för att se om det kan bli ännu bättre.

Dag
 
  • Bilden visar närbild av modifierad Jula spånventil med nytt Plexiglasblad och kardborrebandstätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nötningsmärken och spånföroreningar på en ventilationsventils kant, med synlig skada och pålagd kardborrebandstätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kristofo och 14 till
  • Laddar…
Du är en klurig kille du stigen, fiffig lösning!
 
Tack P-G-H!

Det störde mig att ventilerna inte fungerade optimalt och att systemets sugförmåga blev betydligt sämre efter hand. Jag märkte det tydligast när jag planhyvlade. När systemet var tätt svalde spånsugen 30cm full bredd. Efterhand som ventilerna började kärva orkade inte undertrycket fånga alla spånen.
Med lite handpåläggning blir det en väl fungerande ventil för ca.100kr.
Det tycker jag är ett bra pris!

Dag

Svart utsugsspjäll till ventilationssystem för spånsug, passande för planhyvling, ca 100 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Serieproduktion!

Ettan kom!
Del av en spånsug kopplad till en hyvelmaskin där ett eget tillverkat ventilsystem är monterat för att hantera spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvåan kom!!
Verkstadsbild som visar flexibel spånsugsslang fäst vid arbetsbänk med klämmor, redo för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trean kom!!!
Uppkopplad spånsugsslang fästad vid en verktygsmaskin i ett snickeri, med synliga spån och anslutningsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyran kom!!!!
Hemmagjord dammutsugningsventil ansluten till en flexibel slang i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart kommer dom andra men dom mest frekventa ventilerna är vidgjorda.
Ordningen återställd! Nu sväljer spånsugen hela hyvelbredden igen!

 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
I helgen fixas dom sista ventilerna! Sen får det bli lite snickrande innan vårbruket startar. Några snapsskåp står på tur och det skulle sitta fint om dom blir klara innan påsklunchen. Ägg och sill ”kräver dessa drycker” som en känd poet skaldade!
Trevlig Helg!
Dag

En ölburk av märket Arboga står på en svart rund bas på ett träbord, bredvid ett genomskinligt akrylglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Alla ventiler klara!

Nu är det DAGs för snapsskåp!
Det var en ren fröjd att se hur spånsugen höll hyvlarna helt rena! :D

Stapel med nysågade träbitar på ett verkstadsbord med synliga ådror och spånmärken, redo för nästa projektsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renhyvlade träbrädor staplade på arbetsbänk, redo för bygge av snapsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Konstiga tider!

Då jag befinner mig på fel sida av ålderskurvan är man tills vidare ”grounded”.
Som tur är så har jag min ”Snickerboa” att vänta ut den nya tidens ankomst i!
Jag kör vidare med det första ”spritskåpet”. Skåpet skall spegla beställaren/personen så detaljerna blir viktiga.
Beställarens största intresse är .........och den här detaljen kommer att ingå i skåpets övre krönlist.
Ringer det en klocka när ni ser bilden?

Dag

Träblock på arbetsbänk med uppritad design, detaljarbete för spritskåpskrönlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Benny Bjerrehus och 4 till
  • Laddar…
Ingen klocka som ringer? :thinking:
Det gör mig glad och förtröstansfull! :D
Framtiden tycks vara säkrad! :love:

Tydligen är dom flesta här av yngre årgång och det ger mig framtidstro! (y)

För oss som började i det förra århundradet och var intresserade av teknikens framsteg var konturen av ekbiten det ultimata och nästan ouppnåeligt!
Min kompis som skall ha spritskåpet är en ”Nikon Nörd” parat med smak för Jameson Whiskey. Därav temat.

Kolla bilden och läs den förklarande infotexten så förstår ni!
Den kantigt vinklade ekbiten är en kopia av Nikon F Photomic karakteristiska spegelsökare. Alla ”Fotonördars” dröm en gång i tiden!

Ekbit utskuren till formen av en Nikon F-kamera spegelsökare ovanpå ett foto av Nikon F-kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1959 förändrades fotohistorien. Då släpper Nikon sin F. Nikon F är verkligen kameramodellen som förändrade hela fotohistorien. Här börjar den japanska fotoindustrin att dominera på marknaden. Ingen kamera har haft den påverkan på marknaden som Nikon F hade. Nikon F var den första riktiga yrkeskameran som tillverkats i Japan. Nikon F kom inte bara som en kamera utan som ett helt system från första dagen. Många yrkesfotografer lämnade både Leica och Rollei till förmån för just Nikon F. Varken Leica eller Rollei återhämtade sig efter detta.

Landet i öst leder fortfarande utvecklingen!

Trevlig Helg! Dag
 
  • Gilla
hobbs och 12 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ingen klocka som ringer? :thinking:
Det gör mig glad och förtröstansfull! :D
Framtiden tycks vara säkrad! :love:

Tydligen är dom flesta här av yngre årgång och det ger mig framtidstro! (y)

För oss som började i det förra århundradet och var intresserade av teknikens framsteg var konturen av ekbiten det ultimata och nästan ouppnåeligt!
Min kompis som skall ha spritskåpet är en ”Nikon Nörd” parat med smak för Jameson Whiskey. Därav temat.

Kolla bilden och läs den förklarande infotexten så förstår ni!
Den kantigt vinklade ekbiten är en kopia av Nikon F Photomic karakteristiska spegelsökare. Alla ”Fotonördars” dröm en gång i tiden!

[bild]

1959 förändrades fotohistorien. Då släpper Nikon sin F. Nikon F är verkligen kameramodellen som förändrade hela fotohistorien. Här börjar den japanska fotoindustrin att dominera på marknaden. Ingen kamera har haft den påverkan på marknaden som Nikon F hade. Nikon F var den första riktiga yrkeskameran som tillverkats i Japan. Nikon F kom inte bara som en kamera utan som ett helt system från första dagen. Många yrkesfotografer lämnade både Leica och Rollei till förmån för just Nikon F. Varken Leica eller Rollei återhämtade sig efter detta.

Landet i öst leder fortfarande utvecklingen!

Trevlig Helg! Dag
Nikon F är så vacker att jag får rysningar när jag ser en.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Kanon!

I dessa tider då det oönskade tycks färdas snabbt blir man glad då det önskade också gör det!
Från Tyskland i tisdags till leverans vid dörr hemma idag!
Bra där DHL och Post Nord! (y)

Leveranspaket från DHL i en verkstad redo för uppackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu blir det behövliga klingbyten i snickerboa!

Nya sågklingor från Trend och Freud ligger på ett snickarbord med verktygshängare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en ny sågklinga av märket Freud, röd med vassa tänder och tillverkningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Björn Melander och 5 till
  • Laddar…
Lyckliga du!

Önskar man vore kunnigare på att googla och på utrikiska. Ibland ser man ex.vis på Youtube el, Bygga Hus verktyg och hjälpmedel som man faktiskt har råd att skaffa sig, men att hitta leverantörer på det önskade är hopp i h-vete.
Kanske läge att gå en webbkurs, men några sådana existerar väl inte. Men vore bra nu isoleringens tidevarv.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Nema Problemas!

Ta en skäravbild och skicka till mig så löser vi det hela. Vet du inte hur man gör det på datorn så Googla på datorn utifrån ditt operativsystem. Då får du reda på hur du skall göra.
Eller ta en bild med telefonen av skärmen och skicka till mig så fixar jag fram länken.

Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nikon F är så vacker att jag får rysningar när jag ser en.
Visst är den vacker! Även jag har haft en Nikon F Photomic en gång i tiden. Men sedan dess har det flutit många kameramärken under broarna.
Men jag måste erkänna att min första kamerakärlek var en Pentax Spotmatic. Det är det än idag! ”Gammal kärlek rostar aldrig”!

Dag
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nema Problemas!

Ta en skäravbild och skicka till mig så löser vi det hela. Vet du inte hur man gör det på datorn så Googla på datorn utifrån ditt operativsystem. Då får du reda på hur du skall göra.
Eller ta en bild med telefonen av skärmen och skicka till mig så fixar jag fram länken.

Dag
Just nu kommer jag inte på vad som kan vara aktuellt, men jag gör en skärmdump på ovanstående och lägger in som skärmbakgrund att tänka på vid behov,(y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Ett ”freud”-ianskt skimmer över justersågen!

Röd sågklinga på justersåg ovanför träplankor, indikerar ny klingbyte med skarpt resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En ny ”trend” för Kapexklingor?

Trästycke och pensel framför justersåg med nyinstallerad Kapex-klinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


So far - So good!

Lycka kan var att såga med nya klingor!
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.