Hej,

För ett år sen flyttade en kedjerökare in i lägenheten bredvid min. På en gång började min lägenhet lukta rök, vi snackar om nivåer i klass med rökrum. Har fönstret i vardagsrummet öppet året runt annars går det inte att vara i lägenheten.

Letade och hittade att det mesta verkar komma in via en garderob i vardagsrummet. Det är en gammal trävägg där med ca 20 cm mellanrum till betongväggen. Ringde vaktmästaren och han kunde absolut ingenting, alternativt var helt ointresserad. Sa att det inte finns något bakom träväggen och att det inget finns att göra. Surt att betala hyran när det luktar så illa, och temperaturen i min lägenhet är nere på 18C pga det öppna fönstret.

Så jag testade med rökpenna bra resultat, se bifogat klipp. Så där ser det ut längs hela träväggen i garderoben.


Tips på vad jag kan göra? Misstänker att grannen har byggt in en köksfläkt eftersom det kan lukta matos därifrån, men jag kan ju inte gå in i hans lägenhet och plocka bort fläkten. Alternativen är antingen isolera själv eller be hyresvärden göra något åt det. Inte så hoppfull om det sista.
 
Du har egentligen gjort det som förväntats av dig så nu handlar det om att få fastighetsägare att göra något. I hyresrätt kan givetvis hyresrättsföreningen vara behjälplig. Det som brukar få fart är att undanhålla hyra som kan köras på vissa specifika sätt utan risk för kontrakt vid felaktigheter
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Men ni har inga tips på vad man själv kan göra? Isolera på ngt sätt?
 
Pratat med grannen ?
 
P problems skrev:
Men ni har inga tips på vad man själv kan göra? Isolera på ngt sätt?
P problems skrev:
Men ni har inga tips på vad man själv kan göra? Isolera på ngt sätt?
givetvis kan du väl slita bort bakstycket på din garderob och gå loss med en tätmassa. Svårt att ge bättre råd än så utan tex mer bilder. Kan du påvisa luftflödet mellan lägenheterna kan du givetvis klaga på brandskydd med men du verkar inte vilja gå den vägen. Återigen är hyresgästföreningen väldigt bra stöd och väl värt pengarna om man måste bråka med en hyresvärd

Om man annars tänker kreativt så här en kväll så tar du bort bakstycket, bygger en lufttät låda där du även monterar lufttätt titthål, en anslutning till en kompressor och två hål där du monterar in långs gummihandskar. Tätt som attans! Innan du monterar ihop det hela placerar du en burk väl jäst surströmming där som sedan öppnas innanför när allt är förslutet. Sedan på med lämpligt övertryck med kompressor eller annan väl vald pump ....:cool: Iofs är det väl vaktmästaren då borde utsätts då grannen förhoppningsvis inte vet om att det är luftläckage mellan lägenheterna

iofs kanske du grannes luktsinne är sisådär redan...:thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det där har man ju varit med om... bläääähhhh :sick:
Om du säkert kan säga att stanken kommer in via otätheter kan du visserligen sätta en silikonsträng i denna. Om den däremot kommer in via ventilationen kan du inte göra något själv.

Men jag menar att detta är ett solklart fall för hyresvärden enligt Jordabalken 12 kap. 25 §. Denne skall ovillkorligen ta itu med din granne, både för att han förstör din boendemiljö och för att kedjerökning utsätter hans egen lägenhet för skador som måste saneras. Ta hjälp av Hyresgästföreningen eller advokat om hyresvärden inte ger med sig.
 
Tack för svaren. Vill helst undvika gå via hyresvärden. De har visat ointresse/okunskap och om jag ska få dem att göra något lär det bli svettigt för dem, vilket minskar mina chanser att någonsin byta upp mig :/

Bifogar en bild på väggen: Inredning av garderob med träväggar och en hylla, indikerar problem med läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela väggen läcker. Eftersom det är en garderob så behöver det inte bli snyggt. Har funderat på att smälla upp folierade plywoodskivor och sen någon sorts tätning emellan, silikon?

Tipset om att få övertryck tillbaka till rökarens lägenhet lät roligt, och om ni har såna lösningar som är realistiska är jag mer än intresserad också för den ideen. :D

Att isolera runt dörren till garderoben är nog enklaste lösningen, men det kommer inte hjälpa eftersom övertrycket och röklukten då kommer gå via min andra garderob ut till sovrummet.
 
Börja med övermålningsbar fog överallt, kanske räcker och då kan du måla den "vackra" panelen en finare färg ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med övermålningsbar fog överallt, kanske räcker och då kan du måla den "vackra" panelen en finare färg ;)
Behöver inte vara övermålningsbar, får vara fult :)

Tips på vilken fog? Har både små o stora glipor.
 
Målarfog funkar nog.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fattar jag dig rätt som att det liksom läcker mellan plankorna?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Fattar jag dig rätt som att det liksom läcker mellan plankorna?
Ja, sen har även plankorna i sig sprickor och hål lite här o där. Jag vet inte vad som finns bakom plankorna, men det är ca 10-15 cm mellanrum till väggen bakom plankorna.
 
Tyvärr tror jag det är kört att försöka täta plankorna då, du måste förmodligen längre bakom till väggen. Någon chans att du kan öppna?
 
Det borde nästan fungera med målarfärg, kanske ännu bättre med spärrfärg.
 
Jag tror mer på någon valfri skiva som du tätar runtom med silikon. Det behöver inte vara någon tjock sådan, bara den är tät. Masonit funkar förmodligen, eller renoveringsgips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.