C claym skrev:
Kul tråd :)! Har tankar om liknande, dvs sätta spröjs på mina fönster.
Jag har varit inne på att göra som din första bild men ser nu att det andra förslaget med färre spröjs / ruta blir snyggare!
Hur tänkte du lösa det rent praktiskt? Köpa el bygga spröjs? Hur tänkte du fästa dem?

Ahh vänta! Du kommer byta ut alla fönster?
Yes, tanken är att byta ut samtliga fönster. De är lite slitna och ruttna på vissa ställen.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Att dra ner panelen hela vägen såg inte så bra ut i mina ögon heller. Det kan bli bra estetiskt om du provar att dra ner, men ändå:

1. Sparar så det finns en sockel på huset.
2. Har samma runt om hela huset.

Har inte Photoshop så kan inte testa åt dig, men jag tror viss panelneddragning kan funka samt faktiskt får spröjsade fönster att passa bättre.

Angående fönstren, den klassicistiska modellen med 3 rutor/båge passar klart bättre än nationalromantiskt småspröjs, men jag tycker ändå det passar bäst spröjsfritt, trots andra klassicistiska drag på huset. Vad är det för fönster som sitter idag? Om det är original skulle jag värna om så goda kvalitetsfönster och ta hand om dem.
Jag skulle tro att det är original, många är lite murkna och dana dock så tanken är väl att byta ut dem mot samma typ fast nya. Det är tvåglas hasplade.
 
chrischris chrischris skrev:
Vi har ett 30-talshus med källare, där vi dels tänkt att gräva ut suterräng samt byta fönster framöver.
Jag hade gärna haft spröjsade fönster då jag tycker det passar huset, men har fått mothugg från håll och kanter då det inte är tidstypiskt.
Värt att tillägga är att takkupan och ytterdörren redan har spröjs, vilket jag då finner märkligt.
Jag bifogar orginalbild samt en bild hur jag tänkt att det kan bli.

Tacksam för feedback.
Klart du ska ha spröjs!
Trappen däremot är ett litet problem!
Där krävs det en tillbyggnad för du behöver ett tak över en sådan trapp så att du slipper halka
 
  • Gilla
chrischris
  • Laddar…
chrischris chrischris skrev:
Vi har tänkt tanken, men vi har bara 210 som högst i källarplan, känns lite lågt i tak för "finentrén".
chrischris chrischris skrev:
Vi har tänkt tanken, men vi har bara 210 som högst i källarplan, känns lite lågt i tak för "finentrénskall
Skall ni ha en trappa i närheten av er entré så tror jag det hade fungerat trots lägre takhöjd. Går det annars inte att gräva ytterligare lite så att ni får ”normal” takhöjd?
 
Misse Misse skrev:
Skall ni ha en trappa i närheten av er entré så tror jag det hade fungerat trots lägre takhöjd. Går det annars inte att gräva ytterligare lite så att ni får ”normal” takhöjd?

Jo det är kanske ett alternativ, det är ju alltid en kostnadsfråga, måste googla lite på det.
 
Hur har ni med fönstersättning på den andra gaveln?
 
J Jarlsgård skrev:
Hur har ni med fönstersättning på den andra gaveln?
Det är två fönster på den sidan, samt fruktträd som vi gärna vill spara.
 
Fint litet hus.
Fick vibbar från Skogaholms herrgård på Skansen.
Om man bortser från de tramsiga tillgänglighetskraven, som förmodligen kommer att förstöra alla möjligheter till ett fortsatt nätt och fint hus, så hade man kunnat gå "all in" på temat klassicistiskt, och byggt trappan rakt ut och lagom bred (med tanke på det trots allt lilla huset jmfrt m en herrgård) för ståtlig herrgårdskänsla.
Den höga sockeln är en vital del av utseendet.

Annars är utkastet på bilden med attefallshuset inritat, i anpassad fin stil till huset, inte dumt. Snyggt attefallshus som passar att ligga nära gatan. Dessutom ger det rimligtvis en trevlig och skyddad baksida mellan husen.

Dock sticker carporten av stilmässigt. Den borde varit ett garage, med samma typ av panel och färg som huset, samt valmat tak. Kände precis som leby i inlägg #18 att man nog inte ska vara rädd att flytta om carport/garage, om det kan ge bättre disposition.

Ang fönstren: om de inte är allt för risiga så borde det vara lönt att lämna bort dem till ett snickeri el fönsterhantverkare för restaurering och modifiering/spröjsning. Borde kunna bli snyggare och bättre kvalitet på fönstren, till lägre eller samma pris som nya. Med original gamla fina glas med liv i.

Lycka till.
 
  • Gilla
chrischris och 2 till
  • Laddar…
Att gräva ut framsidan med stor parkering, bygga jättelik trappa, sputerrängvägg o stödmurar, och som grädde på moset en attefallare precis framför huset - nja, jag är skeptisk... Inte en chans att det kommer att bli riktigt bra. Går det åtminstone inte att lägga attefallaren i trädgården 4,5 m från alla grannar? Då kan de inte hindra bygget.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
chrischris chrischris skrev:
Nej, parkeringen är för oss. Idag får vi parkera i fil då grannens infart går jämsides med våran. Börjar bli jobbigt med att flytta bilar fram och tillbaka.

Attefallaren faller nog naturligt för mig då jag äger hyresfastigheter som yrke och att vi bor centralt nära en högskola.

Om man bortser från attefallshuset, vad tycks om man skulle dra ner panelen på huset såhär?
Nej!
 
Jag sitter och tittar på tomtkartan.

Att lägga attefallshuset där ni ursprungligen velat hade ju varit optimalt. Rejält trökiga grannar som inte godtar det när de själva har byggnader vid tomtgräns och i det hörnet, så påverkan för de hade varit minimal. Så antar att det rör sig om att de inte vill ha boende där.

Som tidigare nämnt, att lägga ett långt attefallshus på framsidan kommer inte bli bra, det kommer inte se klokt ut.
Jag står fast vid att gräva ut så du har framsidan med nästan samma höjd som vid carporten inte heller blir bra.

Du skrev att du hade hyresfastigheter och att attefallshuset var lite av en "yrkesskada" .. det kanske är en sak du bör släppa eller överväga att förändra.

@leby påtalade att man kanske ska göra attefallshuset där carporten är. Om du måste ha en attefallare så håller jag med om att det är nog där den gör minst "skada" och påverkan på huset, både ur estetiskt perspektiv men även för er. Det känns förvisso lite onödigt kanske att riva nuvarande carport för att ge plats åt en attefallare samtidigt så blir det nog ett av det billigare alternativen. :thinking:
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…

Bästa svaret

Planritning visar ny placering för carport och parkering, attefallshus med egen uteplats och minskad marknivå för större fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om grannen bara går med på det så tror jag detta hade varit den bästa lösningen. (y)

Fördelar:
  • Attefallshusets påverkan på huvudbyggnadens karaktär blir väldigt liten
  • Attefallshuset får egen mindre privat uteplats mot söder (bra säljargument till ev. hyresgäst), placeringen har dessutom väldigt liten påverkan på huvudbyggnaden då den hamnar lägre än entréplan.
  • Privat parkering för attefallshuset
  • Mindre schaktning av tomten
  • Ny parkering där 2 bilar ryms i bredd
  • Carporten kan återvinnas, bara att man får plocka ner den och resa den vid den nya parkeringen istället
 
Redigerat:
  • Gilla
Millgram
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag sitter och tittar på tomtkartan.

Att lägga attefallshuset där ni ursprungligen velat hade ju varit optimalt. Rejält trökiga grannar som inte godtar det när de själva har byggnader vid tomtgräns och i det hörnet, så påverkan för de hade varit minimal. Så antar att det rör sig om att de inte vill ha boende där.

Som tidigare nämnt, att lägga ett långt attefallshus på framsidan kommer inte bli bra, det kommer inte se klokt ut.
Jag står fast vid att gräva ut så du har framsidan med nästan samma höjd som vid carporten inte heller blir bra.

Du skrev att du hade hyresfastigheter och att attefallshuset var lite av en "yrkesskada" .. det kanske är en sak du bör släppa eller överväga att förändra.

@leby påtalade att man kanske ska göra attefallshuset där carporten är. Om du måste ha en attefallare så håller jag med om att det är nog där den gör minst "skada" och påverkan på huset, både ur estetiskt perspektiv men även för er. Det känns förvisso lite onödigt kanske att riva nuvarande carport för att ge plats åt en attefallare samtidigt så blir det nog ett av det billigare alternativen. :thinking:
Jag håller med dig! Hade man varit i marknaden för att köpa ett hus så hade ju aldrig ett hus med ett attefallshus mitt framför och med den typen av trappa där man går in på övervåningen varit aktuellt, i alla fall inte för mig.
 
Misse Misse skrev:
Jag håller med dig! Hade man varit i marknaden för att köpa ett hus så hade ju aldrig ett hus med ett attefallshus mitt framför och med den typen av trappa där man går in på övervåningen varit aktuellt, i alla fall inte för mig.
Instämmer här. I mitt fall hade attefallshus på baksidan också varit ointressant - ska jag ha en tomt så ska jag kunna sitta i den på sommaren och vara ifred från hyresgäster. Annars kan jag lika gärna bo i lägenhet och gå ut och dela närliggande grönområden med främlingar. Det grönområde sköter ju kommunen åt mig också, så jag slipper.
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Om grannen bara går med på det så tror jag detta hade varit den bästa lösningen. (y)

Fördelar:
  • Attefallshusets påverkan på huvudbyggnadens karaktär blir väldigt liten
  • Attefallshuset får egen mindre privat uteplats mot söder (bra säljargument till ev. hyresgäst), placeringen har dessutom väldigt liten påverkan på huvudbyggnaden då den hamnar lägre än entréplan.
  • Privat parkering för attefallshuset
  • Mindre schaktning av tomten
  • Ny parkering där 2 bilar ryms i bredd
  • Carporten kan återvinnas, bara att man får plocka ner den och resa den vid den nya parkeringen istället
Toppen! så får det bli! Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.