Vilken produktionskostnad kan man tänkas hamna på om man bygger Älvsbyhus Lasse (ca 1,2 miljoner med oinredd övervåning) på en tomt där det finns indraget kommunalt vatten och avlopp, samt el (uppvuxen trädgårdstomt där det tidigare stått ett hus)?

Kan det gå att få byggnadskreditiv för ett sådant om hus i närheten har sålts för ca 2 miljoner?

Någon som vet vad det kostar att inreda övervåningen?
 
Glömde skriva att tomten kostar 350000 och att jag räknar med den minsta möjliga kontantinsatsen. Kommer väldigt sällan ut hus till försäljning dessutom.
 
Hej som nybliven ägare till ett Selma, flyttade in för ett år sedan. Älvsbyhus kalkyl stämde bra med verkligheten, tomten ordnade jag själv, schaktning, uppfyllnad, markplanering mm för en kostnad på c:a 250 000 kr. Höjde tomten upp till 80 cm bla. Övervåningen är jag snart klar med, lösullsisolering 35 000, reglar, skivor, elektriker, vvs dragning mm ytterligare 100 000 ungefär.
Lån till ett hus borde gå bra men sedan är frågan hur mycket du kan bidra med eget arbete? Swedbank accepterade mitt arbete som "kontantinsats"
 
Tack för din information. Har nog inte tänkt göra så mycket själv. Definitivt inget eget markarbete, möjligen visst arbete på övervåningen. Är intresserad av att få veta vad som tillkommer utöver själva priset för huset (som visas på Älvsbyhus hemsida).
 

Bästa svaret

Byggde ett Edith för ganska precis ett år sedan. Utöver själva huskostnaden, och ev tillval då... För våran del ca 1,8milj. (förhöjt väggliv och takkupa bla)
Taget ur huvudet, med risk för minnesfel ang fördelningen. :p

Bygglov, avlopps ansökan, nybyggnadskarta och div andra avgifter till kommunen, byggherrekostnader, geoteknisk undersökning, besiktningar och div utstakningar och Lägeskontroller etc runt 100.000kr.
Markberedning för grund m dränering, infartsväg och parkering, avloppssnläggning och borra vatten, omkring 450.000kr.

Mark och va arbetet vart drygt 150 tusen billigare med egen entreprenör som körde på timme, än de älvsbyhus kunde rekommendera, och gjorde offerten efter.
(kan ju såklart variera massor ber på hur marken ser ut osv)

Summa sumarum:
Offert utan tomtkostnad ca 2,5milj.
Slutpris utan tomtkostnad lite drygt 2,35milj.

Innan bygget påbörjades vart vi informerade att tomten (som jag redan ägde) inte kunde räknas som egen kontantinsats, och fick byggkred på 2,3milj.
Men efter slutbes och värdering var det helt plötsligt inga problem, då fastighetsvärdet låg betydligt över. Betalade således inget ur "egen ficka" när krediten skrevs om till lån. (y)

Edit: Elinstallation och indragning av fiber är naturligtvis med någonstans i kostnaderna här ovan oxå! (Tror dom två posterna landade på runt 20.000kr var/ så ca 40.000kr totalt.)
 
Redigerat:
Tack för ditt svar JoKalle!
Menar du att Älvsbyhus skulle ha 600 000 kr för markarbetet plus kostnaden för nyckelfärdigt hus? Hur mycket av detta var avlopp och brunnsborrning (som ju inte skulle behövas på den/de tomter jag är intresserad av)? Så om man räknar grovt huset (utan tillägg) 1,2 milj, markarbete 600000, byggherrekostnader mm 100000 = 1,9 miljoner och så tillkommer tomt inklusive anslutningsavgifter (ca 600000) = 2,5 miljoner. Men här skulle inte värderingen uppgå till den summan ens tyvärr.
 
Nja, älvsbyhus anlitar en entrepenadfirma för grundsättningen. Älvsbyhus själva erbjuder inga sådana tjänster, men kan hänvisa till olika "samarbetspartners" om man inte löser entreprenaden på eget vis.
Har ju inte de specifika beloppen i huvudet, men vill minnas offerten så runt 300 för markarbete & 300 för vatten och avlopp och en dryg 100ing för kommun och andra administrativa avgifter. Då ingår ju allt material som avloppssystem & dränering detaljer osv. Men priset blir ju beroende på om man ska ansluta kommunalt eller köra egen VA lösning, hur marken ser ut, fyllmassor etc etc...
I priserna jag angav ingår ju då även elanslutning avgift, framdrsgning av fiber osv.

Offerten bygger ju oxå på att det ska finnas lite marginal för ev problem som dyker upp, och hittar man en entreprenör som kör på timme, och inga större problem uppstår kan ju priset bli betydligt mindre.

Kan se om jag hittar igen offerten vi fick, där är ju allt mer uppspecat, minnet vill ju gärna svika när det handlar um utgifter ;)
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Tack för ditt svar JoKalle!
Menar du att Älvsbyhus skulle ha 600 000 kr för markarbetet plus kostnaden för nyckelfärdigt hus? Hur mycket av detta var avlopp och brunnsborrning (som ju inte skulle behövas på den/de tomter jag är intresserad av)? Så om man räknar grovt huset (utan tillägg) 1,2 milj, markarbete 600000, byggherrekostnader mm 100000 = 1,9 miljoner och så tillkommer tomt inklusive anslutningsavgifter (ca 600000) = 2,5 miljoner. Men här skulle inte värderingen uppgå till den summan ens tyvärr.
Jag skulle tro att du hamnar där någonstans ja, bygglov och andra administra avgifter är ju svåra att hålla ner, men sedan är det ju mycket ber på vilka lösningar man vill ha eller måste ha ang Va och markarbetet...
Prata gärna med en säljare från Älvsbyhus, att få fram en offert är väl kostnadsfritt, och det är sedan den banken utgår ifrån när du vill snacka finansiering. Det kostar ju egentligen bara lite tid att kolla upp. ;)

Edit: Våran brun med installation av pump osv landade på 120. Avloppet gick på runt 100 i meterial, var tvungen att installera dubbelsystem med tank till wc & infiltrationssystem till BDT.
 
Mikael_L
Var uppmärksam på vad det är för entreprenörer som föreslås och som de "har samarbete med"
Ä-hus har tidigare varit i blåsväder då många okritiskt har valt den föreslagna som sen skötar upp kunden.

Jag har ingen aning om det har minskat eller försvunnit idag. Men oavsett entrenad eller husleverantör så är det min fasta övertygelse att man alltid är lite misstänksam och kollar upp rimligheten i offerten, så gott om pengar har jag inte att jag kan slänga iväg tiotusentals kronor lite hit och dit utan att bry mig.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var uppmärksam på vad det är för entreprenörer som föreslås och som de "har samarbete med"
Ä-hus har tidigare varit i blåsväder då många okritiskt har valt den föreslagna som sen skötar upp kunden.

Jag har ingen aning om det har minskat eller försvunnit idag. Men oavsett entrenad eller husleverantör så är det min fasta övertygelse att man alltid är lite misstänksam och kollar upp rimligheten i offerten, så gott om pengar har jag inte att jag kan slänga iväg tiotusentals kronor lite hit och dit utan att bry mig.
Jag köpte av Älvsbyhus i Eskilstuna. (Edit=) Ms Quality AB skötte själva bygget av hus, Kämpedal satte grunden. Har bara gott att säga om alla inblandade! Superstädat och ordning under hela bygget, duktiga och noggranna snickare, målare och elektriker. Utmärkt slutresultat, har faktiskt inget att anmärka på vad gäller de "samarbetspartners" som skötte vårat husbygge (den entreprenad som ingår i själva husköpet då) .
De få fel som vi upptäckte under bygget hade rättats till innan slutbesiktning utan att vi ens behövt påpeka dem. (en reva i en våtrumstapet, någon list med lite stor glipa etc...)
Läste såklart innan, massa oroligheter om slarv, fusk och mediokra slutresultat... Men som älvsbyhus själva sa, som en av Sveriges största husleverantörer är det klart att det ibland blir galet! Men även där rensas det oseriösa ut med tiden och dom har ju trots allt funnits ett bra tag på marknaden. De allra flesta är ju nöjda med det man fått för pengarna. ;)
Den entreprenad man själv får rodda med är ju markarbetet och va lösningen då, så där finns det ju såklart potential att spara på både pengar och problem. Man ska nog inte vara dumsnål och välja första bästa billiga firma, utan kolla upp meriter mm.
Är både lättad och nöjd över hur hela byggprocessen bara funkade klockrent och långt över förväntan. Hade däremot en massa strul och diskussioner med kommunen (om kartor, utstakningar & avlopp bla) innan bygget kunde börja... Men det är en annan historia. :sweat:
 
Redigerat:
  • Gilla
Toogoodtobetrue
  • Laddar…
J JoKalle skrev:
Nja, älvsbyhus anlitar en entrepenadfirma för grundsättningen. Älvsbyhus själva erbjuder inga sådana tjänster, men kan hänvisa till olika "samarbetspartners" om man inte löser entreprenaden på eget vis.
Det verkar bero på var i landet du bygger, vi köpte markarbete/grundläggning direkt av älvsbyhus. (Säkert lite dyrare än om man hade upphandlat själv, men tyckte det var värt det för att ha en avtalspart.)
 
Mikael_L
Det kan säkert vara helt OK att välja den entreprenör som ÄH-säljaren föreslår, i alla fall ibland/ofta.

Men då det har funnits fuffens i detta förut och det kanske inte är utrotat ännu, så tycker jag fortfarande att det är värt att kolla upp lite snabbt rimligheten i den offert man fått.

Sen kan det väl finnas något mervärde i att anlita den som föreslås, även om det skulle vara ett antal tusenlappar dyrare, ty om det är en entreprenör som redan gjort några grunder åt ÄH så har de säkert blivit allt duktigare, vilket innebär en win-win dvs de tjänar mer pengar och kunden får ett bättre resultat.


Jag ville i mitt förra inlägg bara nämna detta. Ty ÄH har åtminstone förut varit i blåsväder om hutlösa priser på grundentreprenaderna. Jag antar att det är lokala säljare som inte sköter sig, tror inte att det har med Älvsbyhus själva att göra.

Men får man bara ett OK grundarbete och ett bra bygglag som monterar huset så blir det ett kalashus för pengarna, ty själva husmodulerna har alltid bra kvalitet iom den otroligt vältrimmade tillverkningen i fabriken, alla moduler blir på millimetern exakt lika bra byggda.
Jag vet dock inte hur man gör för att få veta vilket bygglag det blir, hur man tar reda på om de är bra och ifall det går att byta.
Det finns forum som endast handlar om ÄH, svaret kanske finns där...

Lägg bland annat märke till att de har färdigskuren isolering till varje fack, dvs inga skarvar och inget blir felskuret.
 
Åsa Lund
J JoKalle skrev:
Byggde ett Edith för ganska precis ett år sedan. Utöver själva huskostnaden, och ev tillval då... För våran del ca 1,8milj. (förhöjt väggliv och takkupa bla)
Taget ur huvudet, med risk för minnesfel ang fördelningen. :p

Bygglov, avlopps ansökan, nybyggnadskarta och div andra avgifter till kommunen, byggherrekostnader, geoteknisk undersökning, besiktningar och div utstakningar och Lägeskontroller etc runt 100.000kr.
Markberedning för grund m dränering, infartsväg och parkering, avloppssnläggning och borra vatten, omkring 450.000kr.

Mark och va arbetet vart drygt 150 tusen billigare med egen entreprenör som körde på timme, än de älvsbyhus kunde rekommendera, och gjorde offerten efter.
(kan ju såklart variera massor ber på hur marken ser ut osv)

Summa sumarum:
Offert utan tomtkostnad ca 2,5milj.
Slutpris utan tomtkostnad lite drygt 2,35milj.

Innan bygget påbörjades vart vi informerade att tomten (som jag redan ägde) inte kunde räknas som egen kontantinsats, och fick byggkred på 2,3milj.
Men efter slutbes och värdering var det helt plötsligt inga problem, då fastighetsvärdet låg betydligt över. Betalade således inget ur "egen ficka" när krediten skrevs om till lån. (y)

Edit: Elinstallation och indragning av fiber är naturligtvis med någonstans i kostnaderna här ovan oxå! (Tror dom två posterna landade på runt 20.000kr var/ så ca 40.000kr totalt.)
Ingick elservis i dina belopp?
 
Har slutvärderingen av era ÄH motsvarat produktionskostnaden, inkl markarbeten, tomt mm?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ingick elservis i dina belopp?
Ja, den är med i kalkylen någonstans ja ;)
Tror jag betalade runt 25 för det, och elgubbarna kom och slog på strömmen samma dag första modulen ställdes på plats.
I annat fall får man ju lösa med byggström, hade dock fördelen att kunna dra en kabel från grannen (syrran) om behovet uppstått. Hade kabel och vattenslang framdraget till brunnsborraren bla.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.