När jag ska fräscha upp altanen blir det nog så bred och tjock trall som möjligt, får för mig att det oftast är valt bättre virke till det med.

Jag hade funderat på dolt montage iaf.

Angående Essve så har jag inte glömt trallskruven som inte tålde att användas som trallskruv...

Jag hade nog kört rostfritt, men sen har jag några hundra meter till havet också.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har 25km till havet så klarar mig från saltet men man vill ju inte ha skruvar som går av för att som inte klarar rörelsen. Är väl det dom försöker antyda att dom fixat.
 
Jag hade ställt frågan till Essve om de garanterar att det kommer håller som en rostfri skruv, och att om det om något år visar sig att skruvarna brister så kommer de och byter.
 
Ta rostfritt! Några tusenlappar extra men i långa loppet en investering.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Om du tänker dig tryckt virke så kan jag verkligen rekommendera 34x145, betydligt stadigare än 28mm tjocklek. Min erfarenhet är också att de plankorna verkar vara betydligt rakare än de tunnare. Eftersom du kan regla glesare så blir merkostnaden marginell.
Jag har lagt bortåt 200kvm med billig, rostfri skruv av olika märken, de äldsta för snart 6 år sedan. Har inte sett en enda som gått av (annat än någon enstaka som gick av när man drog i den i nån jäkla überkvist).
 
Jag är inne på att köra rostfri skruv, 34x145 och eventuellt dolt montage.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vilken hållare och skruv för dolt montage är the shit?
 
I den jag länkade i början står det att den nya ska klara rörelser bättre. Men jag är skeptisk, bäst att gå på ett beprövat koncept om man inte har ordentligt med underlag för att det skulle vara någon skillnad
 
M Maximarcus skrev:
Om du tänker dig tryckt virke så kan jag verkligen rekommendera 34x145, betydligt stadigare än 28mm tjocklek. Min erfarenhet är också att de plankorna verkar vara betydligt rakare än de tunnare. Eftersom du kan regla glesare så blir merkostnaden marginell.
Jag har lagt bortåt 200kvm med billig, rostfri skruv av olika märken, de äldsta för snart 6 år sedan. Har inte sett en enda som gått av (annat än någon enstaka som gick av när man drog i den i nån jäkla überkvist).
Lustigt, jag tänkte att jag skulle skriva att jag direkt ville avråda från 34x145 efter mina erfarenheter från förra årets bygge av trädäck. Jag handlade hos Beijerbygg, dels på grund av möjligheten till hemleverans och någon sorts (felaktig?) tro att de skulle ha högre kvalité på materialet. "Impregnerad Premium" låter bra i teorin, men hade lika mycket kvistar, sprickor och andra skönhetsfel som material jag tidigare handlat på andra ställen.
Nåväl: 34x145 är rejält mycket tyngre. De är också grymt mycket svårare att justera till att ligga som du vill, dvs rakt, eftersom de i princip är närmare en regel i dimension än "vanlig" tralldimension. Det var ena sjuhelsikes träningspass de dagarna jag lade trallen eftersom jag var själv.

Använde CAMO system för dolda skruvar https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/skruv/trallskruv/skruvfixtur-camo
Funkade väl helt ok men det var ibland en extra utmaning just när jag behövde rikta up de brädor som slagit sig.
 
Hej
Ett litet tips på ett bra verktyg för läggning av trall googla trallbender.
Har själv lagt 34x145 40m2 förra året var till stor hjälp .

eller kolla på denna
 
  • Gilla
GomorronYxskaft och 4 till
  • Laddar…
K korkmattan skrev:
Hej
Ett litet tips på ett bra verktyg för läggning av trall googla trallbender.
Har själv lagt 34x145 40m2 förra året var till stor hjälp .

eller kolla på denna [media]
...och det får man reda på nu :poop::rofl:
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
J jbvall skrev:
Jag handlade hos Beijerbygg, dels på grund av möjligheten till hemleverans och någon sorts (felaktig?) tro att de skulle ha högre kvalité på materialet. "Impregnerad Premium" låter bra i teorin, men hade lika mycket kvistar, sprickor och andra skönhetsfel som material jag tidigare handlat på andra ställen.
Det var min tanke också när jag byggde altanen till huset (Ca 75m2). Det var sågskador sista metern på nästan 1/3 av alla brädor och nästan hälften hade nån skada så man fick lägga konvexa sidan uppåt...:thinking:
När jag senare byggde runt bastun (ca 15m2) tog jag allt från Byggmax. Tror inte det var mer än var 10e bräda som hade nån mindre skada. Billigare var det också! (y):D
 
K korkmattan skrev:
Hej
Ett litet tips på ett bra verktyg för läggning av trall googla trallbender.
Har själv lagt 34x145 40m2 förra året var till stor hjälp .

eller kolla på denna [media]
En "trallbender" byggs lätt själv. Jag köpte fyrkantsstål på bauhaus och gjorde enligt
(förstår inte ryska men det går bra ändå). Kostade någon hundralapp och en timme i tid. Jag bände trallen för mycket så tillslut bucktade den åt fel håll istället :thinking::seenoevil: Väldigt bra verktyg!
 
  • Gilla
Fredric L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.