S Simsgrodan skrev:
Är lite orolig för hysterin, mindre orolig för viruset.
Det vill jag kalla ett strålande exempel på bristande sjukdomsinsikt - för att uttrycka det krasst. Vi är globalt uppe i 170.000 bekräftade fall, och säkert mångdubbelt fler som inte har diagnostiserats (tänk bara på dumme Trumps USA!) samt bortåt 7000 avlidna - är det då hysteri om man är orolig? Till saken hör ju också att Sverige ligger veckor eller månader efter i spridningen. Italien var först i Europa, nu är bl.a. Spanien, Frankrike och Tyskland på gång att explodera. Hur det går till kan du se i några diagram i bif. länk, från spanska El País. Lätt att få en översättning. Obs. att skalan är exponentiell. Vem kommer att tala om hysteri när smittan är över oss med full kraft, om en månad eller två?
https://elpais.com/sociedad/2020/03/16/actualidad/1584360628_538486.html
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
...jo hysteri blir det när folk hamstrar muggpapper och spagetti, blir övertygade om att staten sprider virus för att minska kostnaderna i pensionssystemet eller bara att de rika vill bli av med några "fattiga" och FHM har fyra dolda agendor som man gör allt för att dölja.

Om man vara vore lite normalt orolig för att bli sjuk själv eller för att anhöriga med dålig hälsa ska stryka med så vore det inte hysteri utan antagligen ett rätt sunt sätt att förhålla sig till detta.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
M
Viruset i sig är en sak. Dom samhällsekonomiska en annan. Börsen föll med 12,9% i USA igår kväll, det största fallet sedan svarta måndagen i oktober för 33 år sedan. Detta kommer få katastrofala följder på ekonomin. Frågan är hur många som kommer få ställa in sig till arbetslöshetsreserven.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mikael_L
Om man nu ska snacka om börsen så ska man inte glömma att börsens värde har inte så mycket med verkligt värde att göra, utan det värdet finns bara i huvudet på aktörerna på börsen.

Så det vi nu ser kan kanske kallas hysteri på börsen, eller kanske är det korrigering till närmare verkliga värden, eller något annat. Men börskurs behöver inte på något vis spegla verklighet, utan den speglar dels komplicerade tankemönster hor aktörerna, den speglar också vad som är alternativa platser för pengarna, dvs blir alternativa placeringar av pengar mindre lönsamma går börskurserna upp - helt utan att något annat ändras.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Som vanligt i tider av oro är det guld som lockar investerarna. Kolla bara på börserna just nu:
Tabell över världsmarknadens vinnare och förlorare visar procentuella förändringar i aktiepriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Guld hjälper inte emot ett virus. Lika lite som 300 rullar toapapper.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det är riktigt illa med börserna. Jag bytte till räntefonder innan katastrofen (någon vecka efter peak på börsen) så ligger plus för året, och sover lugnare gällande den delen iaf.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Ett land där fortfarande relativt många politiker och tjänstemän vill folket väl. Även i Ryssland verkar folk klara pandemin bra tack vare vettiga åtgärder. Sedan finns det länder där regimen vill att folket ska dö...
Det där är så dumt att klockorna stannar. Självfallet vill ingen svensk regering, oavsett dess kvaliteter i övrigt, att folket dör.

Jag skulle säga att det i någon mån finns fyra sorters länder i det här:
  1. Hårdföra diktaturer som är villiga att offra de smittade och många runt om dem för att få stopp på spridningen.
  2. Fria samhällen som med relativt mjukt tvång som försöker stänga ner samhället för att stoppa smittan.
  3. Fria samhällen som accepterar spridning, men försöker hålla nere spridningstakten något och främst skydda riskgrupper.
  4. Svaga stater som inte kan påverka sin egen situation.
För egen del är jag hellre i kategori tre än två. Jag tror att den är bättre, även om det är få länder i den fria världen som väljer den. Jag tror förvisso inte att folk som förespråkar kategori 2 är onda, men jag tror att de som väljer den vägen kommer offra en hel del välstånd på de handlingskraftiga männens altare.

Det är inte orimligt att diskutera vare sig vägval eller hur väl man genomför den linje man väljer, men idéer om att vi har en politisk ledning som vill att folket ska dö är bara trams.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det där är så dumt att klockorna stannar. Självfallet vill ingen svensk regering, oavsett dess kvaliteter i övrigt, att folket dör.

Jag skulle säga att det i någon mån finns fyra sorters länder i det här:
  1. Hårdföra diktaturer som är villiga att offra de smittade och många runt om dem för att få stopp på spridningen.
  2. Fria samhällen som med relativt mjukt tvång som försöker stänga ner samhället för att stoppa smittan.
  3. Fria samhällen som accepterar spridning, men försöker hålla nere spridningstakten något och främst skydda riskgrupper.
  4. Svaga stater som inte kan påverka sin egen situation.
För egen del är jag hellre i kategori tre än två. Jag tror att den är bättre, även om det är få länder i den fria världen som väljer den. Jag tror förvisso inte att folk som förespråkar kategori 2 är onda, men jag tror att de som väljer den vägen kommer offra en hel del välstånd på de handlingskraftiga männens altare.

Det är inte orimligt att diskutera vare sig vägval eller hur väl man genomför den linje man väljer, men idéer om att vi har en politisk ledning som vill att folket ska dö är bara trams.
Bra sammanfattning! jag tillhör också helst grupp 3.
 
Känna stress?
Vad menas med det?
Jag var förvirrad innan jag gjorde upp en plan. Nu lugn.
Planen är att vara rädda om oss och omgivningen med att sköta handtvätt och handsprit. Blir vi ändå smittade så vårdar vi oss själva så gott det går.

Vad gäller hamstring så hade jag sedan tidigare ett lager för 3dygn inkl toapapper. Nu utökat till 2veckors lager. Detta för jag föreställer mig att vi kan bli instängda hemma under dessa veckor.

De som oroar mig är de lokala små butikerna vi har. Jag vill inte att deras ekonomi kraschar för folk inte vågar gå ut. Jag handlar i vanliga fall i dessa butiker ca en gång i kvartalet men tänker nu trots risker handla där en gång i månaden. Med handtvätt osv såklart.
Mer har vi inte råd med då små butikerna har högre priser än tex kedjor.
Jag vill inte att de blir som förra finanskrisen att de butikerna tvingas konka.
Så det är mer landets ekonomi och lokala utbudet som senare kan påverka husets värde som jag tänker på mest. Men jag stressar inte längre då de enda jag kan göra är att göra de lilla jag kan.

Men lokala bygghandel blev överlycklig när vi var där igår och köpte verktyg för 500kr för han har inte haft några kunder på över en vecka för ingen vågar väl gå ut och de vågar väl inte lägga pengar på prylar heller då de kan förlora jobbet snart osv. Visst våran femhundring hindrar ju inte en framtida konkurs men om fler i bygden handlar de lilla de kan eller lite mer så kanske de kan hjälpa. De vi handla igår var ju ändå sådan vi tänk köpa annars så varför vänta?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
På ett vis är det ju bra för det visar hur sårbart samhället är och att vi måste förändra vår syn på ekonomin och hur den sköts.

Jag tycker dock inte det är hysteri. Det är vad som behövs för att förhindra att sjukvården överväldigas, fast i Sverige är ju det normalsituation förstår jag.
 
DennisCA DennisCA skrev:
På ett vis är det ju bra för det visar hur sårbart samhället är och att vi måste förändra vår syn på ekonomin och hur den sköts.

Jag tycker dock inte det är hysteri. Det är vad som behövs för att förhindra att sjukvården överväldigas, fast i Sverige är ju det normalsituation förstår jag.
Samhället blir bara mer och mer sårbart när vi förlitar oss helt på elektronik och maskiner, för varje år som går försvinner ovärderlig kunskap från äldre generationer. Det ska inte behövas en global pandemi för att förstå, utan bara lite sunt förnuft och framförhållning, det är ju inte första globala krisen eller pandemin som vi utsätts för. Tycker de är märklig inställning från de styrande, ”de drabbar inte oss” är mantrat
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Inte det minsta stressad över hälsoläget. Fullt frisk, 48 år gammal, inga bakomliggande hälsoproblem över huvud taget, inga allergier, inga tendenser till överdriven känslighet för andra smittsamma sjukdomar. Det enda är väl att jag troligen har så kallad vattenallergi, dock väldigt sporadiskt. :rofl:
Så nej, jag är inte orolig för min hälsa. När jag blir smittad - för det blir jag högst troligt - är jag övertygad om att det blir en mild till normal sjukdomsbild. Jag kommer inte dö, jag kommer på sin höjd ha några jobbiga dagar, hemma i min ensamhet - vilket är precis så jag föredrar att uthärda en vanlig förkylning.
Jag iakttar redan normal försiktighet i kontakt med de flesta andra människor, mer försiktighet gentemot äldre och sjuka. Sköter mitt jobb som innebär att träffa en massa folk. Undviker att ta i hand och liknande men uppför mig annars ungefär som vanligt. Låg med tjejen i morse. :whistle::love::giggle:

Det jag eventuellt är lite orolig för är att alltför många blir hysteriska, alternativt att alltför många blir sjuka samtidigt, och att samhället klappar ihop för att folk håller sig hemma, sjuka eller ej. Jag har dessutom haft synnerligen taskig tajming iom att jag precis bytt jobb. Än så länge är det business i princip as usual där jag jobbar, men vem vet, det kan ju bli så att även vi varslar pga brist på jobb, och då lär jag ligga pyrt till antar jag. Men men, då får jag väl ta mitt sexpack dasspapper och åka till stugan och bygga mitt badrum istället...
Nej, har inte hamstrat något alls, har så det räcker ett tag i skafferi och frys. Har varit och handlat "vanligt" några gånger sen det här drog igång och det enda som varit slut i butikerna är just dasspapper... Varför i helvete tror folk att man blir skitnödig i bisarra mängder bara för att man får influensan? :thinking: Fattar inte...

Anyway, ta hand om er där ute, och fortsätt göra er grej så länge ni inte är sjuka så kommer det här bara bli en kortvarig dip i vardagen. (y)

Live well and prosper!
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Samhället blir bara mer och mer sårbart när vi förlitar oss helt på elektronik och maskiner, för varje år som går försvinner ovärderlig kunskap från äldre generationer. Det ska inte behövas en global pandemi för att förstå, utan bara lite sunt förnuft och framförhållning, det är ju inte första globala krisen eller pandemin som vi utsätts för. Tycker de är märklig inställning från de styrande, ”de drabbar inte oss” är mantrat
Teknik är inte alls det jag tänkte på. Utan att vi har ett samhälle utan marginaler och dålig självförsörjningsgrad. Överallt är det långa "supply chains" som sträcker sig över hela världen så att om nån nyser i Kina så slutar fabrikerna i Tyskland fungera. Och det finns inga marginaler inbyggda alls i systemet för det är inte lika effektivt.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:


  1. Fria samhällen som accepterar spridning, men försöker hålla nere spridningstakten något och främst skydda riskgrupper.
  2. Svaga stater som inte kan påverka sin egen situation.
För egen del är jag hellre i kategori tre än två. Jag tror att den är bättre, även om det är få länder i den fria världen som väljer den.
Panik över börsen? Märkligt att landet som har näst minst antal intensivvårdsplatser/invånare sällar sig till de få som väljer att låta smittan spridas. Särskilt när man inte ens vet i vilken utsträckning immunitet utvecklas. Vissa rapporter tyder på att man återinfekteras och drabbas värre eftersom vävnader såsom hjärta och lungor inte läker helt utan blir ärrade. Som bonus kan viruset förstöra mäns reproduktionsförmåga.
134_2012_2627_Fig1_HTML.gif
Lägg därtill att man måste sprida ut smittan över ett decennium för att vårdkapaciteten ska klara de som behöver vård. Och det exemplet är från USA. Hos oss var intensivvårdsplatserna slut redan före pandemin.
1*FoIElQyKudIShpnBHckC5A.png
De färgade ytorna i dessa diagram representerar de som behöver intensivvård för att ha en chans att överleva. Den del av ytan som ligger över strecket representerar de som dör för att vårdkapaciteten överskrids vilket borde illustreras med dödskalle i diagrammet.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.