slacker slacker skrev:
Små saker som ändå betyder mycket - Med ett nedsläpp inom kort så har skötbord stått på inköpslistan men inget har varken passat eller fyllt förvaringsbehovet. Inköp av en Hemnes byrå från Ikea och så igång med projektet - En bit limträskiva som skräpat i verkstan ett par månader, en sväng med sticksågen, sänken, dominon, överhandsfråsen, lim och dyckert. Så en runda vit bets. Snickarglädje med ett syfte som gav ett brett leende på hustrun. Man är äntligen på plus!
[bild]
Jag satte en list med några vinkelhakar i bakkant på byrån så att byrån stod någon dm från väggen. Då blev det lättare att komma åt lådorna.

Och kom ihåg att hoppa i sidled. Bakåt hjälper inte alltid.
 
Redigerat:
  • Haha
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
Och kom ihåg att hoppa i sidled. Bakåt hjälper inte alltid.
:crysmile:
 
slacker slacker skrev:
Små saker som ändå betyder mycket - Med ett nedsläpp inom kort så har skötbord stått på inköpslistan men inget har varken passat eller fyllt förvaringsbehovet. Inköp av en Hemnes byrå från Ikea och så igång med projektet - En bit limträskiva som skräpat i verkstan ett par månader, en sväng med sticksågen, sänken, dominon, överhandsfråsen, lim och dyckert. Så en runda vit bets. Snickarglädje med ett syfte som gav ett brett leende på hustrun. Man är äntligen på plus!
[bild]
En fråga: sitter skötbordet förankrat i byrån? :seenoevil: Jag ser framför mig att bebis gör en kraftig benspark och sen sitter som en Rembrandt på motsvarande vägg i rummet. ;)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
En fråga: sitter skötbordet förankrat i byrån? :seenoevil: Jag ser framför mig att bebis gör en kraftig benspark och sen sitter som en Rembrandt på motsvarande vägg i rummet. ;)
:D Jadå, gaveln med kronan på går ned 5cm och är skruvad i toppskivan på byrån bakifrån. Möbeltassar emellan skötbord och skiva för att slippa skav på byrån. Tänkte att när väl skötbordet är passé så får byrån leva vidare.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
:D Jadå, gaveln med kronan på går ned 5cm och är skruvad i toppskivan på byrån bakifrån. Möbeltassar emellan skötbord och skiva för att slippa skav på byrån. Tänkte att när väl skötbordet är passé så får byrån leva vidare.
glöm inte att skruva byrån i väggen också. Barnsäkert är en nivå säkrare än idiotsäkert.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
:D Jadå, gaveln med kronan på går ned 5cm och är skruvad i toppskivan på byrån bakifrån. Möbeltassar emellan skötbord och skiva för att slippa skav på byrån. Tänkte att när väl skötbordet är passé så får byrån leva vidare.
Tjusigt. ;) Vi har samma byrå i brunsvart, den sväljer otroliga mängder. Lycka till med nytillskottet förresten! (y)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Lite mer snickeri! En liten ask fick det bli för att öva lite mer på handgjorda zinkor. Pilligt jobb och väldigt små marginaler när projektet inte är större än 150x130x55mm
Virket har jag ingen större koll på men det mörka träslaget kommer nog från min farfar för det har legat 30 år på vinden hos mina föräldrar. Det ljusa skulle jag gissa på lönn.
Fick också möjlighet att prova mina nya stämjärn från narex.
Handgjord trälåda i mörkt och ljust trä med zinkhörn på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord trälåda med zinkor, mörkt trä möter ljus lönn på lockets design, stämjärnsarbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träask med zinkor, mörkt och ljust trä, på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träask med zinkade hörn, öppen låda i mörkt trä och ett ljust trälock på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träask med öppet lock och synliga zinkor, tillverkad av mörkt och ljust träslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord liten träask i lönn och mörkt trä med synliga handgjorda zinkor och detaljerarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord trälåda med öppet lock, zinkade hörn, i ljus och mörk träsort, på grått bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LouiseKC och 28 till
  • Laddar…
När nu spegelluckorna till de nya badrumsmöblerna är på plats tycker att dom förtjänar en plats i denna tråd.

Byggt av tre skivor 16mm Svart Genomfärgad HDF from ForesColor.
Blüm Beslag fån Theofils och samma vad gäller handtagen.
Handfat från IKEA Rättviken.
Blandare FMM Siljan
Porslinssocklar kring spegeln från Elbutik.se
Spegeln monterad på en French Cleat.
IKEA Trådfri Sonos högtalare i toppen på högskåpet.
Allt behandlat med Sidenmatt Osmo Hårdvaxolja.

Svart badrumsskåp av HDF med öppen hylla, handdukar, låda och handtag, bredvid en krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av svarta och vita badrumsskåpsluckor med silverfärgade Blum-beslag och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart genomfärgad HDF badrumsmöbel med öppna spegelluckor och synliga Blüm-beslag samt hyllor inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart badrumskommod med vita Rättviken handfat, silverfärgade handtag, spegel och papperskorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart badrumsskåp med öppen spegellucka och kromade handtag visar inredning och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med svart spegelskåp, genomfärgad HDF, handfat, blandare och ljusa klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Stefan_R och 16 till
  • Laddar…
Jag blev oproportionerligt nöjd med detta. Det är bara en enkel hylla. Hade inget hängbleck, så jag gjorde ett eget i ek.



Enkel trähylla med hemmagjort hängbleck i ek på en vägg med livligt gul tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjort hängbleck i ek som stödjer en hylla mot en vägg med dekorativt tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
pol0119 och 11 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Jag blev oproportionerligt nöjd med detta. Det är bara en enkel hylla. Hade inget hängbleck, så jag gjorde ett eget i ek.

[video]

[bild]
[bild]
Vilken fantasisk tapet dessutom! :love:
 
Dottern fick ett nytt rum och för att spara plats fick det bli en loftsäng.

Två av sidorna skruvandes i väggarna. Jag hyvlade spår längs långsidorna som tvärgående ribbor sköts in i och sedan en resormadrass på det.

Jag nothyvlade ett spår i botten av sängen och sköt in en plywood där för att montera infälld dimbar belysning under sängen med trådlös brytare så att dottern kan nå den.

Sängen målades med en tvättsvamp för att låta trät lysa igenom. Första gången jag provat det och jag är på det stora hela nöjd med finishen. Trappan/hyllan målades med pensel för att få lite kontrast.

Och så givetvis ett enhörningsmotiv som avslutning (inget annat duger just nu)!
Loftsäng med enhörningsmotiv och vita gardiner, trappa/hylla och ett barnrum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett barnrum med vitmålad vägg, färgglada teckningar, och enhörningsmotiv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit trappa med hyllplan fylld med barnböcker framför en säng med enhörningsmönstrade textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karra och 16 till
  • Laddar…
Knåpade ihop en dynlåda. Får se om jag ska sätta någon typ av färg på den. Men för tillfället får den vara naturell. Hemmagjord dynlåda i obehandlat trä med dekorativa spjälor och mönstrat lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen hemgjord dynlåda av naturligt trä med gångjärnslock och ribbad front står på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det en lampskärm för ett tag sedan.
Hängande lampskärm med rundade lameller som lyser varmt i ett mörkt rum med soffa och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
NyaVillaÄgaren och 34 till
  • Laddar…
Bord
 
  • Träbord med ljusstakar i ett modernt kök med grå skåp och svarta lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord omgivet av fyra stolar i ett vardagsrum med tavlor, klocka och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Trollskidan och 27 till
  • Laddar…
Nice. Fattas några stolar bara.
 
raveper raveper skrev:
Nice. Fattas några stolar bara.
Tack! Vi är på jakt efter nå vettigt prissatta svarta pinnstolar. Tror det kommer bli toppen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.