Fairlane
Deras argument var att de gjort en rejäl besiktning (vilket var sant) och att de ville ha affären klar direkt, inte efter 2 veckor. Jag kan förstå att man vill ha en klar affär, men för mig var det inte ett alternativ.
 
Idén med snabbt avslut för säljaren är ju fullt begriplig. Vi har trots allt (i delar av landet) en marknad där en bostads betraktas som suspekt om den ligger ute länge eller återkommer till försäljning efter ett fallet avtal.

Så incitamenten är inte alls konstiga, men lösningen är ändå inte bra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack för alla tankar och infallsvinklar på frågan! Intressant att det verkar skilja sig så mkt beroende på var i landet objektet säljs. Jag upplever att det är absolut norm att sälja med besiktning i Stockholm och blev därför lite fundersam varför man som säljare i det här fallet väljer att gå emot det gängse förfarandet.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Tack för alla tankar och infallsvinklar på frågan! Intressant att det verkar skilja sig så mkt beroende på var i landet objektet säljs. Jag upplever att det är absolut norm att sälja med besiktning i Stockholm och blev därför lite fundersam varför man som säljare i det här fallet väljer att gå emot det gängse förfarandet.
Kan vara så enkelt att säljaren inte har pengarna till övers att betala för en besiktning. Är inte alla mäklare som reglerar det med arvodet efter försäljning.
 
I Västernorrland där jag bor har jag aldrig stött på att säljaren / mäklaren har besiktat huset innan försäljning, utan det är köparens ansvar att ordna med besiktning. Men intressant att det ser så olika ut runt om i landet.

Men jag skulle personligen inte köpa ett hus som inte är besiktat, men som många innan har sagt så ta med en person som är kunnig.
Lycka till :)
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
På en liten ort blir en besiktning ganska dyr i förhållande till försäljningspriset vilket kan vara orsaken till att man struntar i att besikta. Jag är inte så imponerat av besiktningsmännens insatser heller - de missar ofta ganska uppenbara fel,,,,
 
Nordvästra Skåne. Hus dyker upp igen efter en trolig misslyckad affär. Prissänkt andra gången och jag la utgångspriset som bud. Ingen annan budgivare. Ingen säljarbesiktning. Jag visste redan vid visningen att elsystemets status var tveksamt. Skrev på i december förra året med 2 öppna klausuler, en för besiktning och en för att min dåvarande bostad skulle vara såld före ett visst datum. Säljarna skruvade på sig länge men de erbjöd inte att gå ner på priset och skrev på.

Besiktning (Anticimex) genomfördes, fel hittades men inget jag bedömde som allvarligt i relation till husets ålder. Tvärtom var källaren snustorr trots ej omdränerat vilket var det viktigaste för mig. Gamla bostaden blev såld i tid och nu sitter jag i denna och håller på att reda ut elsystemet för att säkra upp det (nej inte huvudsäkringarna :D ). I övrigt har jag inte hittat något mer än att torktumlarens skyddsjord inte fungerar. Säljarna har inte friskrivit något, inte ens elsystemet så resulterar min genomgång av det något allvarligt har jag fortfarande möjlighet att kräva säljarna på åtminstone en del av kostnaderna.

Köparen av gamla bostaden gjorde aldrig någon besiktning men jag höll heller inte inne med de fel jag visste om. Efter dennes inflytt kom denne med lite gnäll på "dolda fel" men jag förklarade att det är för sent och att inget var dolt och hade kunnat hittats om denne hade besiktigat eller frågat mig. (Det var bara småfel)

Säljarbesiktningar kan vara bra men ersätter enligt min mening inte en köparbesiktning. Detta är sjätte huset jag köper men är förutom första huset den första utan säljarbesiktning. (Första såldes friskrivet och jag sålde det friskrivet). De som har varit säljarbesiktigade har jag begärt dit besiktningsmannen för att med denne gå igenom protokollet på plats.

Så för all del, var inte rädd för ett obesiktigat objekt men var noggrann på visningen och begär extra visning om det behövs (något jag tidigare gjort). Kräv öppen klausul med öppet datum, inte alltid besiktningsman kan nås inom 14 dagar. Fördelen med oberoende besiktning är att man får en bild över vad som behöver åtgärdas först. I mitt fall förutom elsystemet takpappen på garaget och regnskydd under nockpannorna.

Med så många hus i bagaget så har jag således även varit på hundratalet visningar och sett en del. Inklusive fulbjudande som vunnit för att jag inte gick på det och mäklaren ringer dagen efter och frågar om jag står för mitt sista bud. Jag har alltid dragit tillbaka mitt bud i de lägena. Jag har gått in i hus och vänt i hallen för att komma undan mögellukten som mäklaren påstod kom från en golvbrunn men i säljarens besiktningsprotokoll stod att vardagsrummets golvreglar låg direkt på betongplattan. Hus med rum där det satt jordat och ojordat uttag bredvid varandra. Hus med elelement i något rum trots vattenburen värme. Hus med ett ojordat grenuttag i fläktskåpet med sladdar till okända förbrukare. Hus där det i en övrigt fin källare kom fram vatten när man tryckte på tapeten. Hus jag la underbud på för att det inte gick att ta sig in på vinden utan att riva något. Hus som slutade 700k över mitt högsta bud. Hus där säljarna tackade för sig för de ville bara få fram ett marknadsvärde. Hus renoverade av flippare (undvik sådana).
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
ElisabetElisabet ElisabetElisabet skrev:
Tänkte gå och kika på ett radhus i Stockholm nästa helg men reagerar på att säljarna inte har gjort någon besiktning. Alla hus vi varit intresserade av tidigare har haft ett besiktningsprotokoll som har hjälpt oss att lägga vår egen ribba vid budgivning. Varför väljer man att strunta i besiktning tror ni? Är det ett varningstecken på något sätt? Och blir det inte väldigt svårt för alla som eventuellt vill lägga ett bud att veta vilken nivå som är rimlig utifrån bara det som går att se på visning? Utifrån bilderna ser huset ut att vara i ok skick men i genomgående behov av uppfräschning av ytskikt. Skulle vi köpa huset skulle vi självklart göra en egen besiktning men risken är ju då att vi måste börja förhandla ner priset i efterhand ifall det dyker upp något stort eller oväntat fel.
Det är du som skall besiktiga om du skall köpa, inte säljaren som skall besiktiga åt dig. Om säljare inte besiktigar beror det på 1. Han vill spara 15-20k, han tror att huset säljer ändå
 
Det här huset var ”Länsdeklarerat” (tror jag det kallades. På väggen ovanför satt ett fönster som var monterat åt fel håll. Fönsterblecket satt på sidan...
 
  • Undersida av ett trähus under konstruktion med synligt bjälklag och betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på att byta ut elsystemet. Det är inget fel på det men är 55 år gammalt och allt är draget med svart tråd, uttagen är inte petskyddade och sitter inte alltid fast. Ledningarna är i ett riktigt gott skick för att vara så gamla.

Taket behöver nog bytas men med likhet med elsystemet så är det normalt för åldern på huset.

Retligt är att man målat källaren med plastfärg vilket hindrar normal transport av fukt - det kanske jag tycker är ett "dolt fel"?
 
Fairlane
Ja man ska självklart besiktiga själv oavsett om det finns en säljarbesiktning eller inte. Jag tror ändå att det är lättare att sälja ett hus till ett bra pris om det finns en besiktning än, just för att man vet något om skicket redan när man lägger bud.

De hus jag tittade på sin saknade besiktning utgick jag ifrån att de behövde by dränering och nytt tak och kanske även nytt badrum. Buden blev därefter. Kanske sålde man ändå de huset till ett bra pris, men man tappade minst en potentiell budgivare, troligen fler. Har man ändå många budgivare kanske det kvittar.

Detta gäller framförallt i ett område där de flesta hus är besiktigade, men personligen skulle det ändå påverka mig.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Det här huset var ”Länsdeklarerat” (tror jag det kallades. På väggen ovanför satt ett fönster som var monterat åt fel håll. Fönsterblecket satt på sidan...
Törs du gå på den altanen?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Deras argument var att de gjort en rejäl besiktning (vilket var sant) och att de ville ha affären klar direkt, inte efter 2 veckor.
Två veckor är ju "ingenting" i en affär som tar minst ett kvartal men oftast ett halvår från start till slut.
 
S Sven Thomas Jansson skrev:
Törs du gå på den altanen?

Nej, det gjorde jag inte. Var på visning och råkade se det när jag gick ner för den sluttande gräsmattan. På altanen stod säkert 12-15 spekulanter samtidigt och tittade...

När jag mejlade mäklaren om det så kom det så småningom ett svar att just altanen och den väggen med det felmonterade fönstret inte hade besiktigats...
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Nej, det gjorde jag inte. Var på visning och råkade se det när jag gick ner för den sluttande gräsmattan. På altanen stod säkert 12-15 spekulanter samtidigt och tittade...

När jag mejlade mäklaren om det så kom det så småningom ett svar att just altanen och den väggen med det felmonterade fönstret inte hade besiktigats...
De besiktigade alltså inte det som var felaktigt?

I vårt hus var vinden full av byggnadsrester efter byggnationen - det tog en dag att tömma för 2 personer.

Man hade bytt ut kutterspån mot Gullfiber mellan 2 takstolar och lite annat.

Att upptäcka att man hade målat golvet i tvättstugan med vattenlöslig färg var heller inte så kul.

Nej, det jag har sett av besiktigade hus gör att jag hellre föredrar ett lägre pris än en värdelös besiktning,,,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.