Med prefab menade jag färdiga trästommar. Jag har byggt ett hus med leca-liknande block med isolering och ett hus i lövrike (trä).
 
Bjor Bjor skrev:
Om det är nu så dyrt att bygga med block, varför då bygga i det? Kan man bygga billigare än 14000kr/m2 så gör då jag det.

Jag skulle aldrig bygga så dyrt, jag ska bygga ut 20m2 men inte för 280000kr
Jag byggde ett uterum på 14kvm för 200.000. I ett helt hus så har du ett par badrum och kök med så visst är det jättebilligt med 14k/m2
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag byggde ett uterum på 14kvm för 200.000. I ett helt hus så har du ett par badrum och kök med så visst är det jättebilligt med 14k/m2
Bygger man själv så blir det inte den kostnaden, eller så har man dyra byggsätt. Det går att bygga billigt bara man vill och kanske lägger ner lite tid och intresse och inte köper färdiga lösningar.

Jag har köpt nästan all byggmaterial till utbyggnad på 20m2 för ca 10tkr sen isolering för 10tkr sen kanske 30-50tkr för övrigt som tillkommer som ex.toalett och fönsterglas.
 
Bjor Bjor skrev:
Bygger man själv så blir det inte den kostnaden, eller så har man dyra byggsätt. Det går att bygga billigt bara man vill och kanske lägger ner lite tid och intresse och inte köper färdiga lösningar.

Jag har köpt nästan all byggmaterial till utbyggnad på 20m2 för ca 10tkr sen isolering för 10tkr sen kanske 30-50tkr för övrigt som tillkommer som ex.toalett och fönsterglas.
Jag byggde det helt själv jo.....
Dessutom i lösvirke....
Självklart kan man bygga billigare. Många sådana byggen är med på arga snickaren.

Det är lite missvisande att jämföra en utbyggnad med ett helt hus, det beror ju helt på vad det finns i utbyggnaden.
Men åter till huset i Husdrömmar, det är två pensionärer som inte gör något själva så det borde vara mycket dyrare än vad deras budget är.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag byggde det helt själv jo.....
Dessutom i lösvirke....
Självklart kan man bygga billigare. Många sådana byggen är med på arga snickaren.

Det är lite missvisande att jämföra en utbyggnad med ett helt hus, det beror ju helt på vad det finns i utbyggnaden.
Men åter till huset i Husdrömmar, det är två pensionärer som inte gör något själva så det borde vara mycket dyrare än vad deras budget är.
Det jag inte riktigt får ihop är att dom verkar ha en del dyra val, tex:
Golvvärme
Solceller
Vindsnurra
Pool (vad kostar en sån, var den 8x4 m?)

Det är ju inget Älvsbyhus dom smäller upp..

Så i min värld låter det som att dom har fått ett lågt pris från totalentreprenaden.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
L Låset skrev:
Det jag inte riktigt får ihop är att dom verkar ha en del dyra val, tex:
Golvvärme
Solceller
Vindsnurra
Pool (vad kostar en sån, var den 8x4 m?)

Det är ju inget Älvsbyhus dom smäller upp..

Så i min värld låter det som att dom har fått ett lågt pris från totalentreprenaden.
Ja precis. Solcellerna hos mina päron gick på över 200k och det är 5% av budgeten.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag byggde det helt själv jo.....
Dessutom i lösvirke....
Självklart kan man bygga billigare. Många sådana byggen är med på arga snickaren.

Det är lite missvisande att jämföra en utbyggnad med ett helt hus, det beror ju helt på vad det finns i utbyggnaden.
Men åter till huset i Husdrömmar, det är två pensionärer som inte gör något själva så det borde vara mycket dyrare än vad deras budget är.
Bygger dom inte själv utan bara bestämmer hur dom vill ha det, ja då är de säkert inte dyrt. Arbetskostnaden är väl den största utgiften. Dom har kanske billig arbetskraft?
 
Bjor Bjor skrev:
Bygger dom inte själv utan bara bestämmer hur dom vill ha det, ja då är de säkert inte dyrt. Arbetskostnaden är väl den största utgiften. Dom har kanske billig arbetskraft?
Med tanke på hur stort huset är så känns 3,5-4,2 en möjlig budget om han byggt allt själv. Men om man inte gör något så känns det svårt. Har hantverkarna normala löner så kostar de drygt 5000kr om dagen per styck. Tyckte jag läste att 10 gubbar skulle dit, det är 250k i veckan i arbetskostnad. Om de nu var byggarna så tillkommer el,vs, mål ev vent m.m.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tvåvägs-kabel :thinking:? Vad är det? Är kablar enkelriktade nu för tiden :crysmile:?
Synd att de skrämmer upp folk som funderar på solceller att man måste byta ut serviskabeln till en tvåvägskabel, eftersom man inte måste det.
 
martin43 martin43 skrev:
Synd att de skrämmer upp folk som funderar på solceller att man måste byta ut serviskabeln till en tvåvägskabel, eftersom man inte måste det.
Det där funderade jag på. Jag är ingen elektriker men jag tänkte något i stil med TT den gamla kabeln var för klen, och att dom måste installera en grövre för att kunna leverera effekten från solcellerna ut på nätet.

Men vad handlade det om egentligen?
 
L Låset skrev:
Det där funderade jag på. Jag är ingen elektriker men jag tänkte något i stil med TT den gamla kabeln var för klen, och att dom måste installera en grövre för att kunna leverera effekten från solcellerna ut på nätet.

Men vad handlade det om egentligen?
Det måste ju vara så att de behöcde kunna antingen ta ut eller mata in högee effekt, eller båda. Men inte att det behövdes en tvåvägskabel iaf. ;)
 
L
Redaktionen Redaktionen skrev:
I det åttonde avsnittet av Husdrömmar säsongen 2020 får vi följa när festprissarna Göran och Pippi Skarby gör en jättetillbyggnad på 300 kvm på sitt fritidshus i det gamla fiskeläget Abbekås. De vill flytta dit permanent och behöver mer plats för att kunna husera och umgås med långväga vänner. Inte nog med det, huset ska också vara självförsörjande på el.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar - jättelik tillbyggnad i Abbekås med solpaneler och vindkraftverk
Vad kan man köpa ett sådant vinkraftspaket som de monterade på det huset i abbekås.
Leif ketzenius
 
L
Leif ketzenius skrev:
Vad kan man köpa ett sådant vinkraftspaket som de monterade på det huset i abbekås.
Leif ketzenius
Leifketzenius@bredband2.com
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.