Hej!

Nu var det ett tag sen!

Jag har suttit mycket med ritningar inför bygglovet. Huset är nästan klart tror jag.:) Ska göra likadana ritningar till garaget/verkstan också. :)

Sedan så har det varit en hel del offerter. Tror att jag har sållat ut och börjar få en bild av hur det ska genomföras. Det som jag funderar lite över nu är fönster. Jag har två alternativ som jag väljer på:

1. Orama, U-värde 1,0, aluminium med insida av glasfiberarmerad plast. Fast fönster U=0,9. Dessa har jag bara hört gott om, både av snickare och privatpersoner. Har dessutom egen erfarenhet av att mamma & pappa har haft dom i snart 15år.


2. Elit, U-värde 0,9, träfönster med aluminiumklädd utsida. Här har jag ingen erfarenhet alls, men Elit är ju en av de stora tillverkarna i Sverige så det är ju bra grejor.


Hur ska jag tänka? Prisskillnaden är 5k så den är försumbar i sammanhanget. Orama är lokalt som jag gärna gynnar samt ser det som en fördel att plasten alltid är underhållsfri och okänslig för eventuell kondens/fukt. Vad skiljer U-värdet? Något jag kommer märka av?

Tar tacksamt emot åsikter!:)

Arkitektonisk ritning av enplanshus med måttangivelser och detaljerad planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tekniska ritningar av ett enbostadshus med fyra olika fasadvyer: väst, norr (entré), öst och syd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritningar av en enbostadshus sektion A-A och B-B med mått och skala noterade, daterade av Fredrik Isaksson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
Fönstrena ser bättre ut nu.
Storlek på spröjsningen.
Tills man kollar garaget.
Där ser det ut som ett galler för inbrottsskydd.

//AA
 
Jag är skeptisk till plastfönster och hade kört på elit.
 
Kör på elit.
Diffen i U-värdet kommer ej märkas.
Personligen tycker jag att trä/aluminium känns som en mer gedigen konstruktion.
Bra garantier på elitfönster också för den delen (y)
 
Vi köpte och hade plastfönster på vårat förra hus. Vi va jättenöjda och det va ingen i vår omgivning som kunde se att det va plastfönster.

Däremot så kommer jag inte sätta plastfönster i nästa hus.

Det känns bara fel helt enkelt. Känslan och det mer rejäla liksom
 
Jag hade kollat på westcoast Windows. De ska ha en bättre alumiumlösning än många andra. Farsan har sådana och är väldigt nöjd, även där verkar snickarna vara nöjda!

Andra saker?
I sovrummet hade det räckt med en 120cm cirkel, men 130 är såklart bättre!

Men. Rita in sängen så du har 120cm på ena sidan, den mot vardagsrummet och sätt cirkeln där istället. Skriv även ut bredd måttet på innerdörrarna. Gör det helt enkelt så idiotsäkert du bara kan :) du kan även ange fönsterstorleken på planlösning, återigen idiotsäkert (y)
 
Åsa Lund
Mest som en kul grej, men varför inte en lucka mellan tvättstuga och klädkammare?
 
Tack för åsikter!:)

Det låter lite som att det är upp till tycke och smak då och skillnaden i U-värde är inget man märker av.

Får fundera vidare på den saken.:thinking:

Vad det gäller spröjs på garaget så får det nog ändras så det matchar resterande ja.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag hade kollat på westcoast Windows. De ska ha en bättre alumiumlösning än många andra. Farsan har sådana och är väldigt nöjd, även där verkar snickarna vara nöjda!

Andra saker?
I sovrummet hade det räckt med en 120cm cirkel, men 130 är såklart bättre!

Men. Rita in sängen så du har 120cm på ena sidan, den mot vardagsrummet och sätt cirkeln där istället. Skriv även ut bredd måttet på innerdörrarna. Gör det helt enkelt så idiotsäkert du bara kan :) du kan även ange fönsterstorleken på planlösning, återigen idiotsäkert (y)
Ska kolla på Westcoast Windows!

Jaså det räcker med 120cm i sovrummet? Men nu är det 130cm och det kan ju inte vara någon nackdel.:)

Att flytta sängen i sovrummet, är det något krav? Jag tänker att det måste väl räcka att det synd att man kan möblera annorlunda? Sängen får väl inte ens vara på plats vid slutbesiktning?

Öppningsmåttet på innerdörrarna har jag skrivet med som en text ovanför rithuvudet, tyckte att det blev lite för kladdigt att sätta ut mått på varje dörr.. :)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Ska kolla på Westcoast Windows!

Jaså det räcker med 120cm i sovrummet? Men nu är det 130cm och det kan ju inte vara någon nackdel.:)

Att flytta sängen i sovrummet, är det något krav? Jag tänker att det måste väl räcka att det synd att man kan möblera annorlunda? Sängen får väl inte ens vara på plats vid slutbesiktning?

Öppningsmåttet på innerdörrarna har jag skrivet med som en text ovanför rithuvudet, tyckte att det blev lite för kladdigt att sätta ut mått på varje dörr.. :)

//Fredrik
Yes, 130cm är bara i badrum :)

Anledningen till det med sängen är mest att visa att man kan vända en rullstol bredvid sängen :) hade det varit ett enplanshus så hade det varit ett krav ;)


Såg det med dörrarna också!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hemmakatten
En dörr ut från tvättstugan är bra att ha om man vill hänga tvätt ute. Även bra för vädring eftersom det gärna blir varmt och fuktigt i tvättstugan.
 
Intressant tråd som jag fastnade i nu på morgonen.
Du kanske fått svar gällande byggnadshöjd då du ställde en fråga om det för typ en månad sen men om takkupan är mindre än 1/3 av fasaden som du säger så behöver du inte räkna in den i byggnadshöjden utan byggnadshöjden räknas upp till skärning fasad-tak i normalsektionen. Sedan finns det lite specialfall som jag själv är lite osäker på men som du har ritat så faller du inte in under dessa.

En annan kommentar jag tänkte på var dina altandörrar. Du har inte funderat på att ha glas med spröjs hela vägen ner? Ser lite mer lyxigt ut tycker jag personligen, typ denna:
losa-sprojs-till-helglasad-altandorr__4fd59ac5-9845-4436-ad12-e3c5e783b1b1.jpg
 
  • Gilla
anettelarsson och 1 till
  • Laddar…
Idag eldar jag för fullt, försöker få bort det sista högarna och de runtomkring. Man får passa på när det är fint väder och innan det blir för torrt:)

Bild på en brinnande hög med grenar utomhus med rök och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Hej!

Det blev en lång dag men jag fick eldat upp allting som låg kvar på andra sidan vägen och diket. Så nu är det ingenting kvar att elda.:)

En brasa på en uppgrävd mark med stubbar och träd i bakgrunden vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmast i bild är några stubbar, brinner inge vidare men vi får se om dom försvinner. Är ganska glad att jag grävt ner dom andra för det hade nog varit ett projekt att elda upp dom.:rofl:

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har suttit mycket med bygglovsritningarna för garaget/verkstan det senaste. Var tvungen att rita upp en tänkbar planlösning på övervåningen/loftet för att få fönster på rätt ställe så det tog lite längre tid än vad jag hade tänkt. Ska finslipa lite till imorgon och då kommer det också bilder.:)

På måndag börjar dom gräva fram el så idag har jag påbörjat monteringen av mitt markmätarskåp. Fick gjutit ett litet fundament kring bottendelen som får härda tills imorgon. Imorgon fortsätter jag att fylla makadam runt om samt monterar överdelen.:)

Grundläggning av markmätarskåp på ett gjutet fundament omgivet av makadam och jordkabel synlig i grävd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat markmätarskåp på gjutet fundament med makadam runt och grävt område i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat markmätarskåp på gjutet fundament omgivet av makadam, med nivåbubbla för kontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markmätarskåp monterat på nygjutet fundament omgivet av makadam, med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkommer imorgon.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.