R Rkarlsson skrev:
Dock så märker man att oron är som störst pga alla idioter som sprider massvis med falska rykten och överdriver situationen.
och jag tycker att folk som är helt obrydda och bara tycker att andra överdriver är den största risken. Falska rykten håller jag dock helt med om. Vet man att något är falskt eller är det minsta osäker ska man hålla tyst. Men det är allmänt en bra regel att leva efter.
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 3 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
och jag tycker att folk som är helt obrydda och bara tycker att andra överdriver är den största risken. Falska rykten håller jag dock helt med om. Vet man att något är falskt eller är det minsta osäker ska man hålla tyst. Men det är allmänt en bra regel att leva efter.
Jag har inte träffat en enda som är obrydd, de tar det på allvar. MEN tycker att folk i panik som målar upp jordens ungergång överdriver. Det skapar betydligt värre oro hos folk än att bli smittad.
Som de är nu så går folk runt och säger en massa saker men kan inte backa upp något av infon.

Alla dessa jävla typer som vill stänga ner allt i samhället fattar ju inte att om man gör det så kommer det bli värre. Men sen kan de välja samma tid att köra till affären så det är smockfullt så att alla går och trängs och gruffar på varandra.
Stänger de ner allt så kommer det drabba majoriteten betydligt värre än själva viruset. Det är inte svårare än att om du är sjuk i grunden, håll dig undan.
 
useless useless skrev:
Det dör 23000 människor inom EU varje år på grund av utsläpp från kolkraft. På vilket sätt är det rasistiskt att ifrågasätta varvför corona får sån otrolig uppmärksamhet och får hela länder att stänga ner när man inte lyckas stänga ett enda kolkraftverk?
Coronaviruset bryr sig nog inte om hudfärg. Dock verkar det skilja lite mellan könen. Kolkraftverk stängs faktiskt på marknadsmässiga grunder skapade med de ekonomiska styrsystem vi hittat på. Dyra Co2 utsläppsrätter. Se på Spanien som stänger sitt största kolkraftverk. förra året. 700 personer blir arbetslösa. ”– Om jag måste välja mellan klimatförändringar eller att svälta så väljer jag klimatförändringar, säger Miguel Lopez Roca till SVT.” (Kolarbetare)
Spanien lyckades minska sin energiproduktion med kol med 44% förra året. Många kolgruvor har också stängts.

Jag gillar inte riktigt teoretiska beräkningar som kommer fram till tex 23’000 dör pga kolkraftsutsläpp, men om man för resonemanget vidare så är det mångfalt fler som har lungpåverkan som normalt inte dör, men som kanske inte klarar av en covid-19 infektion :oops:
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag blir uppriktigt upprörd över det vi ser nu. De samhällsekonomiska konsekvenserna kommer att vara långt mycket större än de hälsomässiga. Så fort något riskerar att drabba vita välbeställda män 55+ då Jävlar ska hela samhället stängas ned, flyg ställas in och undantagstillstånd utropas. När en hel ungdomsgeneration ber snällt att man inte ska förstöra jorden för alltid genom utsläpp, då hjälper det inte att en enig forskarkår står enig, då kan vi minsann inte flyga en meter mindre...
Hur mycket tycker du ett människoliv är värt då? När blir det för dyrt för samhällsekonomin för att man ska bry sig och försöka rädda liv? En miljon per liv? Två miljoner? 300 kronor?

Empatifattigt inlägg.
 
Jag har inget egentligt intresse av att sälla mig till alla spekulationer och över- eller eventuella underdrifter om Corona, men ett väldigt bra citat från Franklin D Roosevelts tal när han blev president i USA 1933 lyder:

"The only thing we have to fear is fear itself"

Kanske något att tänka på...
 
  • Gilla
Snorkeljohn och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
F Finndjävel skrev:
Hur mycket tycker du ett människoliv är värt då? När blir det för dyrt för samhällsekonomin för att man ska bry sig och försöka rädda liv? En miljon per liv? Två miljoner? 300 kronor?

Empatifattigt inlägg.
Jag vet inte. Men naturligtvis görs ekonomiska och framförallt politiska kalkyler. Sådana beräkningar görs dagligen i sjukvården. Till exempel när det gäller om en enstaka patient skall få en dyr medicin subventionerad.
Så gissningsvis är en ung arbetsför person värd ett par millioner. Pensionärer däremot, reas ut. Det här ingenting med empati att göra. Det är krassa ekonomiska fakta som avgör hur mycket du och jag, är värda. Är vi för dyra, får vi dö.

Staffan
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
M
L Lane skrev:
och jag tycker att folk som är helt obrydda och bara tycker att andra överdriver är den största risken. Falska rykten håller jag dock helt med om. Vet man att något är falskt eller är det minsta osäker ska man hålla tyst. Men det är allmänt en bra regel att leva efter.
Gamla sanningar och talesätt brukar gälla i många lägen. Min fru och jag tänker ”förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa”, eller in plain english ”better safe than sorry”.
 
M Markarbetaren skrev:
Gamla sanningar och talesätt brukar gälla i många lägen. Min fru och jag tänker ”förbered dig på det värsta och hoppas på det bästa”, eller in plain english ”better safe than sorry”.
de är mitt motto med, hoppas jag aldrig kommer få ett kritiskt behov av all utrustning. Var på stora Coop hos oss idag och handla, tänkte som vanligt fylla på lite smått på mitt lager, totalt rent på kött, toapapper, korv, osv. Så fick ta de som fanns över;) men efter denna inköpsresa är jag ”nöjd” med vår beredskap. Mat för minst 7-8 veckor. Vatten + tabletter är löst. Backup värme är väl de som står närmast nu, kommer investera i en fotogenvärmare, skönt att ha om veden tryter.

Oavsett om ni tycker Corona är fjantigt och upphaussat så är min rekommendation att ni åtminstone ser till att ni klarar er en vecka hemma.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det dör folk runtom i hela världen och du har mage att komma med dina rasistiska kommentarer för att plocka likes? Fyfan vad osmakligt, det är i situationer som denna vi ska hålla ihop och hjälpas åt, inte splittra och dela upp människor enligt hudfärg, mest rasistiska inlägget jag någonsin läst på byggahus och det får vara kvar??
Rasistiskt? Att påpeka att de som fattar besluten gör det i bästa fall lite osammanhängande, i värsta fall för att de har ditt eget bästa för ögonen. Som att säga att man är rasist för att man påpekar att könsdiskriminering och rasism från vissa grupper finns :thinking:
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Ärligt nu, har ni börjat preppa eller bunkra kanske är mer rätt i detta fallet, pga Corona? Media eldar på som aldrig förr, många butiker ekar tomma, Ica butiker inför ransonering, grupperna ja har och hänger i väller de in nya medlemmar som är oroliga och vill ha råd.

hur gör ni? Sitter lungt i båten eller börjat se om ert hus
Vårt skafferi är en fd bastu med lagerhyllor i, därför har vi gott om plats för torrvaror och konserver och har alltid mycket sånt hemma. Nu har vi dock lagt in en något högre växel och köpt mer pasta, ris och linser. I övrigt har vi ingen panik. Mitt bekymmer är mer hur mycket man ska isolera sig, ska barnen gå på sina fritidsaktiviteter etc? Jag ser hellre att saker blir inställda så man kan få avgiften tillbaka än att själv behöva känna att man kastar pengarna i sjön när man väljer att stanna hemma. Svårt...
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Hur mycket tycker du ett människoliv är värt då? När blir det för dyrt för samhällsekonomin för att man ska bry sig och försöka rädda liv? En miljon per liv? Två miljoner? 300 kronor?

Empatifattigt inlägg.
Detta är en högst relevant fråga. Jag minns inte vad trafikverket kalkylerar med, men jag får för mig 2 miljoner.

Problemet som jag ser det blir att om det skulle vara så att vi överreagerar nu (vilket jag inte säger att vi gör, jag litar på fokkhälsomyndigheten och WHO), och försätter Sverige i lågkonjunktur så minskar våra möjligheter att hjälpa framöver. All vård kostar pengar och den betalas av människor som arbetar. Slutar vi arbeta finns inga pengar till vård.

Jag hårddrar det lite, men ungefär så är det. Det finns mindre pengar till välfärden i en lågkonjunktur än i en högkonjunktur.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som vanligt i hyllorna i affären sent igår lördag och halvstor ICA-butik exkl. att basmatiriset var slut, däremot fanns vanligt ris i normal mängd men köpte inget ris utan tar det i veckan;)
Så nej inte orolig.
Det slog mig också att det va inte genomgående en produktkategori som va slut. Därför undrar jag om det inte kan vara så att skälet till att vissa saker är slut är för att de tillverkas i Italien/Kina och det varit svårt med leveranser. Snarare än att folk hamstrar sjukt mycket.
 
M
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag hårddrar det lite, men ungefär så är det. Det finns mindre pengar till välfärden i en lågkonjunktur än i en högkonjunktur.
Precis så är det! Våra öppna gränser och givmildhet dom sista 10 åren i allmänhet och dom sista 5 i synnerhet kommer nu som ett brev på posten. En vårdapparat som redan innan corona var i kris ställs nu på sin kant. Att våran beredskap i dessa lägen är så skrämmande låg i form av respiratorer och vårdplatser gör tyvärr att vi får ett själviskt beteende bland invånarna där man gör slag i saken och ser om sitt hus i större utsträckning än annars.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har inte träffat en enda som är obrydd, de tar det på allvar. MEN tycker att folk i panik som målar upp jordens ungergång överdriver. Det skapar betydligt värre oro hos folk än att bli smittad.
Som de är nu så går folk runt och säger en massa saker men kan inte backa upp något av infon.

Alla dessa jävla typer som vill stänga ner allt i samhället fattar ju inte att om man gör det så kommer det bli värre. Men sen kan de välja samma tid att köra till affären så det är smockfullt så att alla går och trängs och gruffar på varandra.
Stänger de ner allt så kommer det drabba majoriteten betydligt värre än själva viruset. Det är inte svårare än att om du är sjuk i grunden, håll dig undan.
R Rkarlsson skrev:
Jag har inte träffat en enda som är obrydd, de tar det på allvar. MEN tycker att folk i panik som målar upp jordens ungergång överdriver. Det skapar betydligt värre oro hos folk än att bli smittad.
Som de är nu så går folk runt och säger en massa saker men kan inte backa upp något av infon.

Alla dessa jävla typer som vill stänga ner allt i samhället fattar ju inte att om man gör det så kommer det bli värre. Men sen kan de välja samma tid att köra till affären så det är smockfullt så att alla går och trängs och gruffar på varandra.
Stänger de ner allt så kommer det drabba majoriteten betydligt värre än själva viruset. Det är inte svårare än att om du är sjuk i grunden, håll dig
och jag träffar dem varje dag och det är samma personer som alla år. De som går till jobbet trots influensa och helst stoltserar lite med det också att de minsann är på jobbet trots att de hade lite feber på morgonen.
Det är inte personerna som vill stänga ner Sverige som är hotet. De kommer inte få igenom det hur högt de än skriker. De som åker buss och går till jobbet sjuka är de som skapar hotet. Det är de som ska hålla sig undan!
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
och jag träffar dem varje dag och det är samma personer som alla år. De som går till jobbet trots influensa och helst stoltserar lite med det också att de minsann är på jobbet trots att de hade lite feber på morgonen.
Det är inte personerna som vill stänga ner Sverige som är hotet. De kommer inte få igenom det hur högt de än skriker. De som åker buss och går till jobbet sjuka är de som skapar hotet. Det är de som ska hålla sig undan!
I normalläge går jag med lätt förkylning till jobbet, jag jobbar dock ensam och har aldrig en anledning att behöva vara bland folk, vid feber skulle jag aldrig gått dit.
Men om jag förkylning nu är det inte lönt, för vi kommer inte in. Vi skickade hem en i fredags som började hosta mycket.
Men vad är de för en jävla arbetsgivare som inte skickar hem de som stoltserar med influensa?

Jag kan tycka att de som vill stänga ner bör kanske vara hemma för deras egna skull så kan vi friska människor få landet att fungera. Stänger vi av företag nu som betalar in skatten till den vård vi har så kommer den garanterat gå under när ingen inkomst kommer alls.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.