buspojken buspojken skrev:
Först ving sen de nya som Petter Stordalen köpte spillrorna av när Thomas Cook gick i KK, så egentligen är de väl kanske 2 arbetsgivare, samma jobb och arbetsplats, osäker om LAS gäller då?
Tja, LAS gäller i Sverige... Vad som gäller i Norge är en annan sak, så det beror på ju på i vilket land man är anställd.. Bor man i Sverige och jobbar i Norge brukar det vara bäst att prata med Grensetjänsten först, NAV är ju trögare än trögast...
 
MrJay
J Jarlsgård skrev:
Toalettpapper bunkrar jag alltid när det är kampanj, så då brukar det bli X antal balar. De 60 rullarna som finns kvar i förrådet köptes för 2 mån sen.. Skönt!
Tur att man har en modern toalett med inbyggd bidéfunktion :D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom man inte blir permitterad i Sverige skulle jag gissa på Norge. I Sverige blir man varslad, och efter MBL-förhandlingar blir man uppsagd. Och ja, efter 30 år på samma ställe (med ett bra kollektivavtal) kan man ha en uppsägningstid på upp till ett år.
I Sverige kan du visst bli permitterad.
Nu verkar det tyvärr inte vara så i buspojkens syrras fall så inte riktigt tillämpligt här men ändå.

Att permitteras = att skickas hem med lön men utan arbetsuppgifter
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, LAS gäller i Sverige... Vad som gäller i Norge är en annan sak, så det beror på ju på i vilket land man är anställd.. Bor man i Sverige och jobbar i Norge brukar det vara bäst att prata med Grensetjänsten först, NAV är ju trögare än trögast...
hon har bott i Norge i 30 år, vet om att NAV är som svenska försäkringskassan
 
M
useless useless skrev:
Hemkörning is the shit.
Sägs att viruset överlever ett tag när en smittad tagit i något och har det på händerna, eller nyst på något. Visst gör hemkörning att man undviker den fysiska kontakten och minskar risken. Samtidigt kanske belastningen blir så stor på hemkörningen att dom inte hinner med. Sedan kan jag ju tycka att om jag inte tillhör en riskgrupp så kanske det är bättre att låta dom som verkligen behöver hemkörningen kan utnyttja den.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M
tttomten tttomten skrev:
Att permitteras = att skickas hem med lön men utan arbetsuppgifter
Och permitteringslön är 80% av ordinarielön.
 
  • Gilla
Ryden
  • Laddar…
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om du blir smittad först, blir du sjuk först. resten sedan. Lite som staplade Dominobrickor. Med skillnaden att efter en vecka reser ni er igen. Så och, dina barn, eftersom de är inte gjorda av kristall. Att ta hand om de man tycker om, är självklart. Men att linda in dem i bomull, är inte lika självklart.
Vet inte hur stor skillnaden är mellan vanlig influensa och Corona men när jag hade influensa i slutet av 2017 så blev jag sjuk i 2v, minstingen överlappade mig och blev dålig när jag varit hemma 1,5v kanske. Totalt var jag borta i 3v och hade hosta i säkert 2-3v efter återgång till arbete.

Inkubationstid är alltid svårt att sia om. Sist vi var sjuka i början på februari så blev jag sjuk först, troligtvis smittad av en på jobbet som varit i alperna (kan ha varit corona):D , och frugan blev sjuk 2-3 dagar efter mig. Lyckligtvis så hade frugan storhandlat på söndagen, jag blev sjuk på lördag kväll, och hon på mån kväll, så vi hade fullt i matförrådet. Men hade båda blivit sjuka på lördagen med feber, värk i kroppen och hosta, så hade det blivit jobbigt med maten då ingen av oss hade orkat åka och handla.

Med det sagt så är det inte fel att ha lite extra hemma.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
Staffans2000
M Markarbetaren skrev:
Med det sagt så är det inte fel att ha lite extra hemma.
Kan inte annat än att hålla med.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag tror också folk överskattar icas lager. Brukar handla hemkörning i vanliga fall och har då lärt mig vilka dagar man inte ska handla för då är mycket slut, alltså vilken vanlig vecka som helst. Vi brukar handla för 1-1,5 vecka i taget. Nu har vi handlat för kanske 1 vecka till. Det är för om man faktiskt blir sjuk så ska man klara sig. Att ha mat för 2,5 vecka hemma räknas knappast som att hamstra men om alla ändrar sina konsumtionsvanor samtidigt kommer det såklart ta helt slut i butiken. Då drar man slutsatsen att alla andra bunkrar för 6 månader framåt och blivit galna. Men jag tror att de allra allra flesta bara köpt för nån vecka framåt.

Men jag börjar faktiskt känna lite oro. Läste en italienare som skrev att min riskgrupp sorterades bort i nuläget. Det är klart att det är svårt att förhålla sig till. Så jag håller mig hemma och försöker ha barnen hemma mycket. Det som ligger till grund är ju att man inte vet hur andra agerar. Det finns flera som är helt obrydda och bara tycker det är överdrivet och hysteri. Hur vet man att en sån person stannar hemma om den är sjuk?
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi åkte till en förort (ett av polisen klassat som utsatt områd) och handlade. Där fanns allt på hyllorna som vilken vecka som helst :)
 
  • Haha
  • Gilla
ch75 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L Lane skrev:
Vi åkte till en förort (ett av polisen klassat som utsatt områd) och handlade. Där fanns allt på hyllorna som vilken vecka som helst :)
Det kan bero på att de konsumenterna vet vad ordet "kris" egentligen betyder.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Och permitteringslön är 80% av ordinarielön.
Här skiljer sig svensk lagstiftning, det finns inget utrymme att gå ner i lön, det är det man funderade på att förändra nu....

tttomten tttomten skrev:
I Sverige kan du visst bli permitterad.
Nu verkar det tyvärr inte vara så i buspojkens syrras fall så inte riktigt tillämpligt här men ändå.

Att permitteras = att skickas hem med lön men utan arbetsuppgifter
Jo, jag vet att det finns lagutrymme för att anställa folk och låta dem gå hemma med lön.. :)
 
  • Gilla
Garpen
  • Laddar…
Var inte så uttänkt som det kanske lät :) vi hade fått en leverans av schenker felaktigt dit och passade på att handla och såg sen på fb att alla hyllor i vår (rikemans)förort var tomma.
Men min teori är som din fast att jag också tror att de som bor där redan hamstrar . Min erfarenhet sen jag bodde i ett likande område är att många av de som bor där ofta storhandlar flera kundvagnar. Så de affärerna har nog andra inköpsstrategier pga andra konsumtionsvanor. Om man läser Zlatans bok eller om överlevare från andra världskriget så har de ofta mycket mat hemma för det ger en trygghet.

svar till @Staffan2000
 
W whak skrev:
Det som gör mig orolig för egen del är om man får flr sig att stänga skolor och förskolor.
Som jag förstår det så kan man inte ta ut vab, så vid ett sådant scenario går vi ner på en inkomst.
Nu jobbar sambon i kommunen, så hoppas på att de likväl betalar ut lön. men jag jobbar i litet privat bolag. Så om utifall de stänger dörrarna så kommer jag bli utan. Återstår och se om många kommer fuska med sjukskrivning.

Dock så märker man att oron är som störst pga alla idioter som sprider massvis med falska rykten och överdriver situationen.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
P.s.
Myckling! tjuvjagat kött och potatis.
Hur jagar du potatis?
Den som klagar på syftningsfel riskerar att mötas på samma sätt som plundrare. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.