Känner ingen stress för själva viruset och att bli sjuk för egen del men en liten oro börjar krypa sig på när man ser vilka enorma ekonomiska smällar företag tar redan nu i ett såhär tidigt skede. Och då har inte ens USA/UK börjar panika på allvar ännu..

Vilken ekonomisk effekt vi kommer få för var och en av oss i slutändan är det nog ingen som vet. Känns lite dystert åtminstone. Finanskris incoming.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det dör folk runtom i hela världen och du har mage att komma med dina rasistiska kommentarer för att plocka likes? Fyfan vad osmakligt, det är i situationer som denna vi ska hålla ihop och hjälpas åt, inte splittra och dela upp människor enligt hudfärg, mest rasistiska inlägget jag någonsin läst på byggahus och det får vara kvar??
Det dör 23000 människor inom EU varje år på grund av utsläpp från kolkraft. På vilket sätt är det rasistiskt att ifrågasätta varvför corona får sån otrolig uppmärksamhet och får hela länder att stänga ner när man inte lyckas stänga ett enda kolkraftverk?
 
  • Gilla
scim och 10 till
  • Laddar…
M
F Freddy_kruger skrev:
Corona kommer att finnas med oss säkert hela 2020, vem har så stora förråd?
Detta skapar bara panik och hysteri som är långt farligare än corona för gemene man.
Vi ska tvätta händerna, vara hemma om vi är sjuka och värna om våra äldre och kroniskt sjuka så vi inte smittar dem.
Corona kommer vara en snackis i media några månader framöver, sen hör man inte ett knyst, men smittan kommer finnas kvar lång tid framöver...
Du förstår nog inte! Om jag blir smittad så åker nog hela familjen på det, karantän, sjukfrånvaro, hemmasittande, DÅ ska man ha mat och förnödenheter så man klarar sig, förstår du?? Vi handlar för ungefär 3000kr/veckan i familjen, brukar bli 6st fulla papperskassar. Finns inte på kartan att jag skulle begära att utsätta någon i min bekantskapskrets att dels åka till affären och utsätta sig för smittorisk, och dels att kånka hem 6st papperskassar med mat!
Det handlar inte om att sitta på röven resten av året, det handlar om att slippa gå ut och utsätta andra för risk om man blir sjuk! Visst är man singel och bor i en etta så kan man mysa med iphonen i soffan och sitt cornflakespaket i nån vecka men det fungerar inte riktigt så när man har familj.
 
  • Gilla
Sylvek och 6 till
  • Laddar…
Hemkörning is the shit.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Det dör 23000 människor inom EU varje år på grund av utsläpp från kolkraft. På vilket sätt är det rasistiskt att ifrågasätta varvför corona får sån otrolig uppmärksamhet och får hela länder att stänga ner när man inte lyckas stänga ett enda kolkraftverk?

Det är rasistiskt för att han blandar in hudfärg, det är mer eller mindre vedertaget i hela världen att indelning av personer avseende hudfärg är rasistiskt.

Kolkraft är inte heller något som inte drabbar vita män så jag fattar inte ens liknelsen.
 
  • Gilla
Nidhogg och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Markarbetaren skrev:
men det fungerar inte riktigt så när man har familj.
Om du blir smittad först, blir du sjuk först. resten sedan. Lite som staplade Dominobrickor. Med skillnaden att efter en vecka reser ni er igen. Så och, dina barn, eftersom de är inte gjorda av kristall. Att ta hand om de man tycker om, är självklart. Men att linda in dem i bomull, är inte lika självklart.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är rasistiskt för att han blandar in hudfärg, det är mer eller mindre vedertaget i hela världen att indelning av personer avseende hudfärg är rasistiskt.

Kolkraft är inte heller något som inte drabbar vita män så jag fattar inte ens liknelsen.
Ok. I sammanhanget uppfattar inte jag "vita välbeställda män 55+" som rasistiskt, utan som en lite elak omskrivning för den typiska makthavaren i västvärlden.
Ja, det är såklart tråkigt att det är så, men knappast rasistiskt.


Ursprungsinlägget handlar just om hur snabbt det går att vidta drastiska åtgärder när makteliten själv är hotade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Det som gör mig orolig för egen del är om man får flr sig att stänga skolor och förskolor.
Som jag förstår det så kan man inte ta ut vab, så vid ett sådant scenario går vi ner på en inkomst.
just inkomsten är en orolig del för många nu, ingen är säker. Syrran blev ju permitterad efter snart 30 års tjänst och har 2 barn att försörja som ensamstående. Så helt klart kommer denna skit få konsekvenser
 
S
useless useless skrev:
Ok. I sammanhanget uppfattar inte jag "vita välbeställda män 55+" som rasistiskt, utan som en lite elak omskrivning för den typiska makthavaren i västvärlden.
Ja, det är såklart tråkigt att det är så, men knappast rasistiskt.


Ursprungsinlägget handlar just om hur snabbt det går att vidta drastiska åtgärder när makteliten själv är hotade.

”Makteliten”. ”Högsta hönset” av makteliten var mörkhyad 8 år på rad 2009-2017, menar du alltså att åtgärderna sett annorlunda ut om det var då? Eller ska det vara en viss procent som är mörkhyad innan åtgärderna förändras?

det kan inte vara så att det är just hotet mot makteliten som är relevant i sammanhanget. och att det är ”vita män” som är fullständigt irrelevant och rasistiskt uttryckt?

Ska vi förbjuda hat mot etniska grupper så ska det väl gälla för alla grupper?
 
  • Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
S
buspojken buspojken skrev:
just inkomsten är en orolig del för många nu, ingen är säker. Syrran blev ju permitterad efter snart 30 års tjänst och har 2 barn att försörja som ensamstående. Så helt klart kommer denna skit få konsekvenser

Fyfan, inom vad jobbade hon? Vart alla uppsagda eller? 30 år borde ju ha gett en skaplig plats i LAS kön så att säga.
 
S SueCia skrev:
Fyfan, inom vad jobbade hon? Vart alla uppsagda eller? 30 år borde ju ha gett en skaplig plats i LAS kön så att säga.
Eftersom man inte blir permitterad i Sverige skulle jag gissa på Norge. I Sverige blir man varslad, och efter MBL-förhandlingar blir man uppsagd. Och ja, efter 30 år på samma ställe (med ett bra kollektivavtal) kan man ha en uppsägningstid på upp till ett år.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
I en vanlig influensa så dör någonstans mellan 295000-600000 människor årligen.
80% av människorna som drabbas av corona får en förkylning.
Det är aldrig sådan hysteri kring en vanlig influensa...
Jag tror att det är en överdrift som kommer få enorma konsekvenser.

Det som oroar mig mest är hur media förstorar upp det så pass att det drabbar extremt många företag. Det kommer troligen bli en finanskris. Det kommer slå väldigt hårt mot små företag som ev måste stänga.

Skulle man få för sig att stänga förskolor, skolor mm.... Ja då är det verkligen kört.....
 
  • Gilla
Snorkeljohn och 1 till
  • Laddar…
Först ving sen de nya som Petter Stordalen köpte spillrorna av när Thomas Cook gick i KK, så egentligen är de väl kanske 2 arbetsgivare, samma jobb och arbetsplats, osäker om LAS gäller då?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom man inte blir permitterad i Sverige skulle jag gissa på Norge. I Sverige blir man varslad, och efter MBL-förhandlingar blir man uppsagd. Och ja, efter 30 år på samma ställe (med ett bra kollektivavtal) kan man ha en uppsägningstid på upp till ett år.
Norge stämmer bra
 
Effekterna kommer bli lindriga för befolkningen, kanske så att det dör 2-3 ggr fler i år än vanligt. Men effekterna på ekonomin ser ut att bli hemska. :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.