C C.Lundin skrev:
För vad? Ingen dryg fråga utan undrar genuint vad folk tror kommer hända egentligen.

Om man nojar så fruktansvärt över detta så lär man vara ganska priviligerad, för då har man inte mycket problem i livet.


C C.Lundin skrev:
För vad? Ingen dryg fråga utan undrar genuint vad folk tror kommer hända egentligen.

Om man nojar så fruktansvärt över detta så lär man vara ganska priviligerad, för då har man inte mycket problem i livet.
För den aktuella situationen, människor följer flockbeteende, se bara på senaste veckornas händelser på börsen. Och all hysterisk hamstring av toapapper. De flesta vet inte ens varför de hamstrar toapapper utan gör de för att alla andra gör det.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag blir uppriktigt upprörd över det vi ser nu. De samhällsekonomiska konsekvenserna kommer att vara långt mycket större än de hälsomässiga. Så fort något riskerar att drabba vita välbeställda män 55+ då Jävlar ska hela samhället stängas ned, flyg ställas in och undantagstillstånd utropas. När en hel ungdomsgeneration ber snällt att man inte ska förstöra jorden för alltid genom utsläpp, då hjälper det inte att en enig forskarkår står enig, då kan vi minsann inte flyga en meter mindre...
Ursäkta? Det är äldre generellt som faktiskt kommer dö pga detta virus. Män och kvinnor.

De som dör kan lika gärna va hjärtsjuka som smittade av corona eller en 30-åring med annan lungsjukdom och detta för att Sveriges kapacitet att vårda är totalt undermålig.

Trist med miljön men håll dig till ämnet.
 
  • Gilla
a.non och 11 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Ursäkta? Det är äldre generellt som faktiskt kommer dö pga detta virus. Män och kvinnor.

De som dör kan lika gärna va hjärtsjuka som smittade av corona eller en 30-åring med annan lungsjukdom och detta för att Sveriges kapacitet att vårda är totalt undermålig.

Trist med miljön men håll dig till ämnet.
att sälja ut Sveriges beredskapslager var ett stort misstag. Och jag hoppas verkligen de styrande förstår vikten av självförsörjande efter Corona blåst över. Vi behöver bönder i Sverige som kan leva på sitt arbete.
 
  • Gilla
Cider och 14 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Ursäkta? Det är äldre generellt som faktiskt kommer dö pga detta virus. Män och kvinnor.

De som dör kan lika gärna va hjärtsjuka som smittade av corona eller en 30-åring med annan lungsjukdom och detta för att Sveriges kapacitet att vårda är totalt undermålig.

Trist med miljön men håll dig till ämnet.
Min poäng var inte vilka som kommer dö, utan att samhället tar krafttag först när styrande skiktet har faran nära sig själva. Jag låter som en Marxist känner jag, men ibland måste man "call it as you see it"
 
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
M
Man är nog antingen korkad eller väldigt modig om man är contrairian i detta fallet. Just toapappret förstår jag inte, ingen annan heller. En på twitter som jobbade med toapapper på ett företag i sverige som tillverkar skiten gav ganska uttryckliga ord att det finns ingen som hellst risk att deras produktion skulle ligga i farozonen.

Men att stilla sitta och titta på när alla andra bunkrar är nog en dum ide om grejorna tar slut. När gränserna stänger, fabriker utomlands stänger så är det klart att det kommer bli problem i ledet. När sedan corona sprids i samhället och det kanske blir nån lockdown så kan det ju vara trevligt att dra ned på sin tid man behöver vistas ute bland folk. Man hör sedan resonemanget bland tuffingarna ”men alla känner väl nån som kan handla åt dom”, jo visst gör man det, men om läget blir riktigt allvarligt så är nog få sugna på att offra sig och utsätta sig för smittorisken för att nån bekant haft den häftiga inställningen att man inte behöver förbereda sig.

Om det blir som i tex. Kina att man bara får gå ut för att handla, då kan det vara ganska bra att ha ett förråd hemma som man köpt redan nu. Jag kan bara prata för mig själv och dom jag känner men vi resonerar så att vi lägger hellre tid att åka till affärerna nu när risken att smittas är extremt liten än att behöva köa för att köpa dom sista konserverna när samhället stängt ned och vi har en extremt mycket högre smittorisk bland allmänheten. Men jag känner å andra sidan inte så många tuffingar.
 
  • Gilla
Strommenpeter och 13 till
  • Laddar…
Inte stressad alls, möjligen lite orolig. Den enda anpassning vi gör i nuläget är att ställa in grabbens kalas nästa lördag på Busfabriken och flyttar ut det i skogen med lite korvgrillning och lek i Kottebanan istället.
 
  • Gilla
viktorj och 6 till
  • Laddar…
Inte stressad men jag försöker följa utvecklingen och gör lite förberedelser utifrån det. Det handlar inte om någon domedagspreppning men visst följde det med lite extra varor vid veckohandlingen i onsdags.
Vill inte kalla det hamstring men vi köpte på oss sånt vi kan behöva om vi skulle behöva sätta oss själva i frivillig karantän. Vi båda har jobb där vi uppmanas att vara hemma minst en vecka, gärna två, om vi får symptom. Och det tar vi på allvar. Frun jobbar med vård av äldre och vår familj får utgå ifrån det hur vi ska hantera eventuell smittspridning.

För övrigt sitter vi lugnt i båten och lever som vanligt tills vidare.

Däremot går jag och funderar på om man skulle "bunkra" ett nytt köksgolv, så jag har nåt att göra vid en eventuell karantän/frivillig isolering.
 
Redigerat:
  • Gilla
MeraJanne och 7 till
  • Laddar…
Som vanligt i hyllorna i affären sent igår lördag och halvstor ICA-butik exkl. att basmatiriset var slut, däremot fanns vanligt ris i normal mängd men köpte inget ris utan tar det i veckan;)
Så nej inte orolig.
 
M Markarbetaren skrev:
Man är nog antingen korkad eller väldigt modig om man är contrairian i detta fallet. Just toapappret förstår jag inte, ingen annan heller. En på twitter som jobbade med toapapper på ett företag i sverige som tillverkar skiten gav ganska uttryckliga ord att det finns ingen som hellst risk att deras
M Markarbetaren skrev:
Man är nog antingen korkad eller väldigt modig om man är contrairian i detta fallet. Just toapappret förstår jag inte, ingen annan heller. En på twitter som jobbade med toapapper på ett företag i sverige som tillverkar skiten gav ganska uttryckliga ord att det finns ingen som hellst risk att deras produktion skulle ligga i farozonen.

Men att stilla sitta och titta på när alla andra bunkrar är nog en dum ide om grejorna tar slut. När gränserna stänger, fabriker utomlands stänger så är det klart att det kommer bli problem i ledet. När sedan corona sprids i samhället och det kanske blir nån lockdown så kan det ju vara trevligt att dra ned på sin tid man behöver vistas ute bland folk. Man hör sedan resonemanget bland tuffingarna ”men alla känner väl nån som kan handla åt dom”, jo visst gör man det, men om läget blir riktigt allvarligt så är nog få sugna på att offra sig och utsätta sig för smittorisken för att nån bekant haft den häftiga inställningen att man inte behöver förbereda sig.

Om det blir som i tex. Kina att man bara får gå ut för att handla, då kan det vara ganska bra att ha ett förråd hemma som man köpt redan nu. Jag kan bara prata för mig själv och dom jag känner men vi resonerar så att vi lägger hellre tid att åka till affärerna nu när risken att smittas är extremt liten än att behöva köa för att köpa dom sista konserverna när samhället stängt ned och vi har en extremt mycket högre smittorisk bland allmänheten. Men jag känner å andra sidan inte så många tuffingar.
produktion skulle ligga i farozonen.

Men att stilla sitta och titta på när alla andra bunkrar är nog en dum ide om grejorna tar slut. När gränserna stänger, fabriker utomlands stänger så är det klart att det kommer bli problem i ledet. När sedan corona sprids i samhället och det kanske blir nån lockdown så kan det ju vara trevligt att dra ned på sin tid man behöver vistas ute bland folk. Man hör sedan resonemanget bland tuffingarna ”men alla känner väl nån som kan handla åt dom”, jo visst gör man det, men om läget blir riktigt allvarligt så är nog få sugna på att offra sig och utsätta sig för smittorisken för att nån bekant haft den häftiga inställningen att man inte behöver förbereda sig.

Om det blir som i tex. Kina att man bara får gå ut för att handla, då kan det vara ganska bra att ha ett förråd hemma som man köpt redan nu. Jag kan bara prata för mig själv och dom jag känner men vi resonerar så att vi lägger hellre tid att åka till affärerna nu när risken att smittas är extremt liten än att behöva köa för att köpa dom sista konserverna när samhället stängt ned och vi har en extremt mycket högre smittorisk bland allmänheten. Men jag känner å andra sidan inte så många tuffingar.
Corona kommer att finnas med oss säkert hela 2020, vem har så stora förråd?
Detta skapar bara panik och hysteri som är långt farligare än corona för gemene man.
Vi ska tvätta händerna, vara hemma om vi är sjuka och värna om våra äldre och kroniskt sjuka så vi inte smittar dem.
Corona kommer vara en snackis i media några månader framöver, sen hör man inte ett knyst, men smittan kommer finnas kvar lång tid framöver...
 
  • Gilla
Sxper och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Vill man koppla av från stressen så kan jag tipsa om en bortglömd och underskattad film som är en av mina favoriter från det filmmässigt ljuva 1980-talet:


Svenska titeln "Varning livsfara" var lika töntig som de flesta andra översättningar från den tiden (och säkert censurerad i Sverige också): https://www.imdb.com/title/tt0090293/
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Det som gör mig orolig för egen del är om man får flr sig att stänga skolor och förskolor.
Som jag förstår det så kan man inte ta ut vab, så vid ett sådant scenario går vi ner på en inkomst.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
S
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag blir uppriktigt upprörd över det vi ser nu. De samhällsekonomiska konsekvenserna kommer att vara långt mycket större än de hälsomässiga. Så fort något riskerar att drabba vita välbeställda män 55+ då Jävlar ska hela samhället stängas ned, flyg ställas in och undantagstillstånd utropas. När en hel ungdomsgeneration ber snällt att man inte ska förstöra jorden för alltid genom utsläpp, då hjälper det inte att en enig forskarkår står enig, då kan vi minsann inte flyga en meter mindre...

Det dör folk runtom i hela världen och du har mage att komma med dina rasistiska kommentarer för att plocka likes? Fyfan vad osmakligt, det är i situationer som denna vi ska hålla ihop och hjälpas åt, inte splittra och dela upp människor enligt hudfärg, mest rasistiska inlägget jag någonsin läst på byggahus och det får vara kvar??
 
  • Gilla
  • Haha
Sittställning och 15 till
  • Laddar…
Nästan längtar efter att få isolera oss i fjällstugan. Långt från andra människor. Stänger samhället ner totalt med bruten mat- och energiförsörjning finns ved för lång tid och friskt vatten att tillgå. Får då leva på nyfångad röding, tjuvjagat kött och potatis. Finns även ett luftgevär att använda som försvar mot plundrare. :cool:
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Ingen stress här.

Inte bunkrat mer än vanligt heller. Toalettpapper bunkrar jag alltid när det är kampanj, så då brukar det bli X antal balar. De 60 rullarna som finns kvar i förrådet köptes för 2 mån sen.. Skönt!

Det enda jag förändrat mot min vanliga shopping (som vanligtvis är lika med att frysen ska vara hyffsat full, likaså kyl o skafferi) är la att jag köpt 3 konserver ravioli o 2 grönsakssoppor :crysmile:

Men nej, ingen panik här. Försöker vara rustad till vardags så i dessa lägena blir det liksom ingen direkt skillnad för vår del.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Rasistiskt!
Det fattar jag inte alls. Hade medelålders män drabbats av kärringsjuka hade det blivit liv i luckan på sjukvården.

Influensan oroar mig inte nämnvärt, men jag har sedan tidigare ett förråd av baslivsmedel hemma. Passade på att komplettera rejält på systemet, deras varor innehåller såväl kalorier som vätska, och förr eller senare, tar de slut iallafall.

Staffan

P.s.
Myckling! tjuvjagat kött och potatis.
Hur jagar du potatis?
 
  • Haha
  • Gilla
Kemisten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.