Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu stoppade Sverige utrikes resor också, man avråder resor till alla andra länder. Det innebär att vi svenskar i praktiken inte kan resa utomlands längre. Staten skyddar oss inte.
 
mathiash77 skrev:
Jag uppskattar sättet som staten har hanterat detta men hatar att vi har Idioter som inte följer det.

Nää jag har bara en förkylning
Nej det är pollen
... Hur många fler dåliga ursäkter kan vi?
Om alla som kände sig det minsta sjuka, hostade, snorade osv stannade hemma så vore det hela mycket säkrare och mindre spridning.


Jag är säker på att staten har koll på hur många fåmansbolag som finns, hur många som inte kan jobba hemma, vilken belåningsgrad och hur lång tid som företagen antagligen kan klara sig.

Direkt som staten går ut och säger till alla att stanna hemma så kommer mängder med företag hamna i obestånd och mängder med människor hamnar riskerar att sägas upp eller företag går i konkurs.

Det kan ta år att återhämta Sverige ekonomiskt, vilket då tyvärr måste ställas i proportion till att Xxxxx personer dör. Denna avvägning görs varje dag i hela världen och är inget nytt.

- Tillåta alkohol?
- Tillåta rökning?

Det skulle kunna vara så att om man är rökare får man betala för sjukvård för alla sjukdomar relaterat till det.. Återigen en balans som Svenska staten och dess invånare har sagt nej till för det är inget som varit högt på agendan.


Med detta menar jag att Sannolikheten att ett land som Sverige med mentaliteten som finns hos många av dess invånare kan stängas ner utan att folk fuskar är nära 0. Lägg sedan till de ekonomiska riskerna och det är totalt ointressant att göra kraftfulla åtgärder tidigt.


Alla kan bli bättre men jag är nöjd med det som gjots
Staten till att börja med kan försöka skaffa handsprit till folket:
Klippt från expressen.
Bolaget för sexhjälpmedel har funnit en ny lukrativ nisch i den rådande coronakrisen.

På en nylanserad sajt och i annonser i sociala medier säljer Belladot nu sitt rengöringsmedel för sexleksaker – som handsprit.

Till ett pris mer än tio gånger högre än en vanlig handsprit i butik.

– Jag ser det mer som en good guy-händelse detta än någonting annat, säger Christoffer Utbult.
 
P Putte 9497 skrev:
Ännu har vi klarat oss bra i Sverige med endast ett dödsfall.

Intressant är hur många som dött i världen av Corona och där det inte fanns en underliggande sjukdom
Två dödsfall.
 
Nu stänger även Frankrike ned allt utom livsmedelsbutiker, apotek och banker.

Kollektivtrafiken kör, men folk rekommenderas att inte använda den utan hålla sig hemma.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Några artiklar som handlar om att man har brist på masker. Varje dag smittan försenas är viktig! Likaså rörande om man kan platta ut toppen så att vården hinner med.
Svårt att hinna med allt, när tråden utvecklas så fort.
Nu har jag kollat länkarna.

Jag tänkte avsluta vårt mellanhavande här med att tänka att jag kan lika lite visa att några dagars respit i smittoutvecklingen inte spelar någon större roll som du inte heller kan visa att det skulle spelat någon roll.

Jag känner lite som att materialbristen är ett rent strukturellt problem inom landstingen, som skulle ha lösts för flera år sedan. Och det som skulle behövts för just denna epidemi skulle naturligtvis upphandlats redan i jan/feb, inte stå nu och tigga material från alla möjliga håll.
Jag har liksom lite svårt att tro att det inte skulle gått att inse och t.o.m beräknat det kommande behovet redan då.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag märker att du är klentrogen till detta.

Men där, något mellan 28 och 160 tusen som dör av covid-19 och framförallt av kombination av denna och underliggande sjukdomar är faktiskt högst troliga tal.
Men vanlig säsongsinfluensa tar kanske 3-10 tusen varje år i Sverige, andra sjukdomar framförallt på ålderns höst tar ytterligare kanske 20 tusen (nu gissar jag bara rätt friskt, men av de 90.000 som dör varje år borde det vara något i denna härad) och då kommer corona-19 alltså "ersätta" många av dessa som dödsorsak.


covid-19 verkar av allt att döma rejält smittsam, det finns säkert redan nu beräkningar på dess smittsamhet som börjar blir lite halvt pålitliga. Men jag hör antaganden om att ca 70% av befolkningen kommer insjukna. Sen har vi siffror på dödligheten, som varierar mellan 0,7% och runt 5%. De höga procenttalen beror troligen på ett betydande mörkertal avseende hur många som är smittade, medan antalet döda är rätt säkra uppgifter på.

Jag själv misstänker att vi kommer sluta med en dödlighetssiffra på något mellan 1% och 2%. Men det är ju även det bara min killgissning.


Om man vill så kan man ju fundera lite på de mer dödliga coronavirusen som svept över mänskligheten, SARS, som hade en dödlighet på ca 10%, men hade låg smittsamhet och därmed endast skördade mindre än 1000 dödsfall bland de runt 8000 bekräftat smittade.
Och sen MERS som var ännu värre med en dödlighet på över 30%, men ännu lägre smittsamhet, inga av dessa var tillräckligt smittsamma för att skapa en pandemi, jag tror inte ens att de kategoriseras som epidemi.
SARS anses vara borta, inga fall har upptäckts på en massa år, säkert över 15 år ialla fall.
MERS bekymrar dock lite då det lite då och då dyker upp nya fall, och man har inte lyckats reda ut smittkällan, troligen något djur, kamel är en aspirant.

Men om ett virus skulle ha MERS dödlighet och covid-19's smittsamhet så skulle det bli lite jobbigt, då skulle vi kunna räkna in ca 2 miljoner döda i Sverige och ca 1,5 miljarder människor runt hela världen.
En sak till är att ett virus blir mer "framgångsrikt" om de inte är alltför dödligt, för då sprider det sig lättare eftersom personen kan fortsätta vara i rörelse en längre period. Om viruset är väldigt dödligt så insjuknar personen snabbt och blir sängliggande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S swirve skrev:
Idag vid storhandlingen på Willys såg och hörde jag en man med tonårsson gå runt och bunkra konserver och pasta/ris. Typ en kundvagn full. Blev smått förskräckt, reagerar folk så? Är det läge för bunkring? Jag tycker det verkar överdrivet...

Jag tänker lika dant. Dock har jag fått höra från många håll att många butiker runt om i världen (samt Sverige) har fått slut på vissa saker. Så i och med att många människor bunkrar upp blir det mindre kvar/ inget kvar till andra. Vilket kan/kommer tyvärr leda till att det inte finns allt man kan behöva i butiken. Så frågan är om det inte snart är bäst att skaffa eget förråd med vissa saker? Tror det var Finland som inte har toapapper längre i butikerna. Har man småbarn vet jag att mycket av deras artiklar kan förmodligen börjar försvinna. Har man småbarn som går på barnmat och blöjor så skulle inte jag våga chansa på att det finns mat och blöjor i butiken.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu stoppade Sverige utrikes resor också, man avråder resor till alla andra länder. Det innebär att vi svenskar i praktiken inte kan resa utomlands längre. Staten skyddar oss inte.
Vad menar du att staten inte skyddar oss?
Jag tycker tvärtom att det är precis det dom gör med ett sådant beslut.
 
T
L Lars48 skrev:
Staten till att börja med kan försöka skaffa handsprit till folket:
Klippt från expressen.
Bolaget för sexhjälpmedel har funnit en ny lukrativ nisch i den rådande coronakrisen.

På en nylanserad sajt och i annonser i sociala medier säljer Belladot nu sitt rengöringsmedel för sexleksaker – som handsprit.

Till ett pris mer än tio gånger högre än en vanlig handsprit i butik.

– Jag ser det mer som en good guy-händelse detta än någonting annat, säger Christoffer Utbult.
Det är nog bättre att staten ägnar sig åt viktigare saker än att skaffa handsprit till de som inte kan stava till tvål och vatten...
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
https://www.expressen.se/nyheter/unga-kvinnorna-som-forlorar-sina-jobb-i-coronans-sverige/

Sånt här kan jag bli lite irriterad på då det är fler och fler projektanställda eller med krav på viss omsättning som blir drabbade av ett ekonomiskt bakslag. Ett hån mot alla dom som på 90 talet fick sälja hus och hem trots 15-20 år i bolaget. Det är inte bara unga svenska tjejer som kommer bli drabbade. Det är även unga svenska killar och äldre oavsett kön som sadlat om lite senare i livet eller som jobbar frilans eller projekt. Jag är själv en bit över 40 och har 10 år i ett bolag där jag förmodligen kommer bli varslad om byggsektorn stannar av. Redan nu finns det "noll" inkommande jobb. Visst jag kan sälja tex jaktstugan men vem köper sådant i kristid?
 
Mikael_L
N NiklasN123 skrev:
En sak till är att ett virus blir mer "framgångsrikt" om de inte är alltför dödligt, för då sprider det sig lättare eftersom personen kan fortsätta vara i rörelse en längre period. Om viruset är väldigt dödligt så insjuknar personen snabbt och blir sängliggande.
Exakt, för aggressiva och/eller för snabba virus är inte framgångsrika, och då inte heller för mesiga och/eller långsamma.

Jag har försökt läsa på om lite av varje om virus, pandemier osv de här senaste dagarna.
Och snappade upp att svininfluensen gick ett par varv runt jorden medan den sakta men ständigt muterade för att till sist bli väldigt lik några av de vanliga återkommande virusstammarna.
Och det är nog virusets evolution, de som har nått den gynnsammaste designen stannar så.
 
Tog en promenad genom Stockholm på eftermiddagen. Mer tomt än vanligt på gatorna men på restauranger och barer var det fullt med folk. Kunde inte låta bli att titta in på ett ställe, fullt med folk som satt och åt och drack, flertalet med barnvagnar.

Hade förväntat mig att det skulle vara mer tomt, tydligt att många inte bryr sig alltför mycket om att minska sociala kontakter.

Tunnelbanan kan jag inte säga något om då jag tog cykeln.
 
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svårt att hinna med allt, när tråden utvecklas så fort.
Nu har jag kollat länkarna.

Jag tänkte avsluta vårt mellanhavande här med att tänka att jag kan lika lite visa att några dagars respit i smittoutvecklingen inte spelar någon större roll som du inte heller kan visa att det skulle spelat någon roll.

Jag känner lite som att materialbristen är ett rent strukturellt problem inom landstingen, som skulle ha lösts för flera år sedan. Och det som skulle behövts för just denna epidemi skulle naturligtvis upphandlats redan i jan/feb, inte stå nu och tigga material från alla möjliga håll.
Jag har liksom lite svårt att tro att det inte skulle gått att inse och t.o.m beräknat det kommande behovet redan då.
Ett politiskt beslut på riksnivå om vi ska ha katastroflager av livsmedel, mediciner, sjukvårdsmateriel och annat livsnödvändigt. Ett beslut som måste följas upp med öronmärkta pengar och verkstad. Tyvärr måste onödigt många dö innan politikerna fattar ett så grundläggande demokratiskt och självklart beslut. Att skita i sina medborgares säkerhet är normalt något som karaktäriserar diktaturer. Att det pågår inför öppen ridå i demokratier är bara ett bevis för hur urvattnad demokratin blivit.
 
N NiklasN123 skrev:
En sak till är att ett virus blir mer "framgångsrikt" om de inte är alltför dödligt, för då sprider det sig lättare eftersom personen kan fortsätta vara i rörelse en längre period. Om viruset är väldigt dödligt så insjuknar personen snabbt och blir sängliggande.
Det är dock lite mer komplicerat än så, ett virus som mycket snabbt reproducerar sig i vår kropp kan i praktiken vara dödligt, men genom att vara väldigt smittsamt tidigt så kan viruset ändå vara lyckosamt. Man diskuterar om fronterna under andra världskriget gjorde att spanska sjukan kunde klara av att vara mer aggressiv än normalt och ändå spridas.

Det som då gör att viruset måste bli mindre dödligt på sikt är att det blir färre och färre värdar att smitta efter att viruset har muterat (I närtid spelar det ju ingen roll då normalt sett immunitet förekommer).

Som tur är så är de flesta virus inte sådana, men sådana har funnits. Ofta dock geografiskt begränsade pga att de smittar för snabbt.
 
T
Silver78 Silver78 skrev:
[länk]

Sånt här kan jag bli lite irriterad på då det är fler och fler projektanställda eller med krav på viss omsättning som blir drabbade av ett ekonomiskt bakslag. Ett hån mot alla dom som på 90 talet fick sälja hus och hem trots 15-20 år i bolaget. Det är inte bara unga svenska tjejer som kommer bli drabbade. Det är även unga svenska killar och äldre oavsett kön som sadlat om lite senare i livet eller som jobbar frilans eller projekt. Jag är själv en bit över 40 och har 10 år i ett bolag där jag förmodligen kommer bli varslad om byggsektorn stannar av. Redan nu finns det "noll" inkommande jobb. Visst jag kan sälja tex jaktstugan men vem köper sådant i kristid?
Om man går omkring och tror att antal anställningsår har någon som helst betydelse vid varsel riskerar man att bli gruvligen förvånad en vacker dag.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.