J MartinVäxjö skrev:
Jag sitter och dreglar över bilderna i tråden, det ser underbart ut! Jag har själv precis köpt en likadan såg och behöver först och främst få till någon spånhantering. I den lösning du har gjort, finns det några delar som går att köpa eller är allt utskrivet med 3D-skrivare (den gröna stosen, den genomskinliga plasten, de vita delarna)?
Bara den gröna stosen som är printad vad jag vet.
 
Någon idé om hur jag får tag på det övriga?
 
J MartinVäxjö skrev:
Jag sitter och dreglar över bilderna i tråden, det ser underbart ut! Jag har själv precis köpt en likadan såg och behöver först och främst få till någon spånhantering. I den lösning du har gjort, finns det några delar som går att köpa eller är allt utskrivet med 3D-skrivare (den gröna stosen, den genomskinliga plasten, de vita delarna)?
Den gröna stosen är 3D printad. Min senaste version är gjord med 1,5mm aluminiumplåt istället för 1,5mm PC (som du kan se ovan). Det är bättre.
Plåten köpte jag på Bauhaus. Resten är bara vanlig björkplywood, lim och skruv.
Polykarbonat kan man beställa på nätet. Jag köpte min på Stocksundet.se. Men som sagt, aluminium fungerar bättre.
 
Hello! You did an amazing job. I copied you and there's a proper version of your system in Austria now. Instead of using a 3D-print, I sculpted the part out of a PVC-block plus some velding. Now I am figuring out which riving knife might work best to also install the Felder Euroguard II, as you did. Any suggestions or drawings? I would be thankful for any help. Best! Chris
 
M mastameier skrev:
Hello! You did an amazing job. I copied you and there's a proper version of your system in Austria now. Instead of using a 3D-print, I sculpted the part out of a PVC-block plus some velding. Now I am figuring out which riving knife might work best to also install the Felder Euroguard II, as you did. Any suggestions or drawings? I would be thankful for any help. Best! Chris
Thank you and I’m happy to hear that my thread here could be of use to you!

I use the Felder original riving knife and just took off about 10mm in an arc-shaped path on the back of it, for clearance when using a 12” saw blade. Very simple operation with an angle grinder and a cut off disc. Some sanding on the disc sander to get a nice finish!
 
Thanks for that quick answer! I'll try it. Can't wait! Once again: great job!
 
Lånar den här tråden lite då jag precis införskaffat en AGS 10. Hoppas det är okej.

Tycker sågen känns väldigt fräsch för sin ålder på 52 år(1968). Dock är alla reglage rätt trögjobbade så jag tänkte smörja upp den lite, vad rekommenderas? Och vid vilka punkter ska det appliceras?

Sen undrar jag om någon hittad någon klyvkniv som passar hjälpligt på originalfästet?
Skulle väldigt gärna ha en bild också med klyvkniven monterad, hur linjerar med den med sågklingan? Brickor?

Tack för svar!
Slänger in lite bilder på innanmätet också så kanske ni kan bedöma skicket. Tror att jag kan vara tredje ägaren då han jag köpte av var i 65-70års åldern och han had ärvt den efter sin far som haft den så länge sonen kunde minnas :).
 
  • Innvändig vy av en AGS 10 såg med fokus på de mekaniska delarna och en 380V elkabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekanism och metallkomponenter i en grön AGS 10 såg från 1968, med tydliga tecken på användning och ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal AGS 10 sågmaskin i arbetsrum med synlig motor, justeringshjul och sågklinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Har en till fråga :geek: vad kallas nyckeln man ska greppa om axeln med när man byter klinga? Har för mig att dom är som en halvmåne med en pinne på för att hålla emot. Nån som hittat någon som passar hjälpligt eller ska man bygga nåt?
Axeln är 76mm

Bjuder på lite bilder av innanmätet efter jag har plockat av borden.
Innandömet av en maskin med exponerad axel och växelhjul omgiven av en grön metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinga och axeln på en sågmaskin med synlig axel och fästelement, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Det är en haknyckel du letar efter.
 
M Magnus Larsson skrev:
Har en till fråga :geek: vad kallas nyckeln man ska greppa om axeln med när man byter klinga? Har för mig att dom är som en halvmåne med en pinne på för att hålla emot. Nån som hittat någon som passar hjälpligt eller ska man bygga nåt?
Axeln är 76mm

Bjuder på lite bilder av innanmätet efter jag har plockat av borden.
[bild] [bild]
Som tillfällig lösning kan man bara låsa klingan med en träbit och skruva upp skruven utanför.
 
M Magnus Larsson skrev:
hur linjerar med den med sågklingan? Brickor?
Du linjerar inte kniven med klingan, du linjerar klingan med kniven. Lossar du skruven som gula pilen pekar på kan du knuffa hela axelpaketet axiellt åt båda håll.
Åtsittande maskindelar med en gul pil som pekar på en skruv, markerar justeringspunkt för axelpaketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grymt. Haknyckel beställd. Tack för all hjälp.
Nån som har nåt tips på klyvkniv?
Såg att Ola C använt dewalts till sin moddade, kan den passa original också tro?
 
@vectrex är såvitt jag vet den ende här med följande kniv, han borde kunna ge svar på hur kniven ser ut. Har ingen aning huruvida min dewaltkniv passar på orginalinfästningen.
 
Utifrån bilderna tycker jag det ser ut som en Felderkniv med deras klingskydd, men avvaktar Vectrex utlåtande :).
Har påbörjat att putsa borden nu, vad ska man lägga på när man är nöjd? Tänker mest för att inte få ny ytrost.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.