Status
Tråden går ej att kommentera.
FILOSOFERAR LITE:

Vi är 10 milj invånare och 70% ska bli sjuka enligt utsago från experterna = 7 miljoner sjuka invånare... och så var det 2% dödlighet (de räknar eg på 3% men jag tror ju på mindre så jag tog två...) av då 7 miljoner sjuka = 140 000 st kommer enligt statistiken att dö pga Corona-viruset.

Om det stämmer eller inte ser vi om dryga året.

(får vi smittspridningen under kontroll i tidigt skede kan procenten för insjuknade att minska lite och då sjunker givetvis antalet döda också)
 
Snigla Snigla skrev:
FILOSOFERAR LITE:

Vi är 10 milj invånare och 70% ska bli sjuka enligt utsago från experterna = 7 miljoner sjuka invånare... och så var det 2% dödlighet (de räknar eg på 3% men jag tror ju på mindre så jag tog två...) av då 7 miljoner sjuka = 140 000 st kommer enligt statistiken att dö pga Corona-viruset.

Om det stämmer eller inte ser vi om dryga året.
Beror ju på demografin i olika länder, i och med att Corona är farligare ju äldre man är.
Men 2% är inte långt från de 2.3% jag kom fram till.
 
Onödigt att spekulera vilt. Det enda som är 100% säkert är att 100% av alla i Svärje kommer dö, förr eller senare...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Precis som att argumentera som du gör, vad är skillnaden?
Jag förstår inte vad du menar.

Du säger att det är de som redan är sjuka som dör så de bör inte räknas som att de dör av COVID-19.

Jag räknar på hur många som riskerar att dö av sjukdomen och du klagar på att jag är pessimistisk.

Nog är det stor skillnad på dessa två saker?
 
Någon mer än jag som bunkrade renoveringsmaterial för de närmaste veckorna?
Är beordrad hemma i minst 3v, vi beräknar dock mkt längre och har satt 10 kontor och flera tusen människor i hemkarrantän, precis som alla andra i denna sektorn.
 
M
Snigla Snigla skrev:
FILOSOFERAR LITE:

Vi är 10 milj invånare och 70% ska bli sjuka enligt utsago från experterna = 7 miljoner sjuka invånare... och så var det 2% dödlighet (de räknar eg på 3% men jag tror ju på mindre så jag tog två...) av då 7 miljoner sjuka = 140 000 st kommer enligt statistiken att dö pga Corona-viruset.

Om det stämmer eller inte ser vi om dryga året.

(får vi smittspridningen under kontroll i tidigt skede kan procenten för insjuknade att minska lite och då sjunker givetvis antalet döda också)
Vad många inte förstår är som jag skrev innan, mängder av människor är smittade av Corona men det kommer aldrig till någon myndighets kännedom. Att dra en dödssiffra utifrån officiella sjukhuskonstaterade fall är lika galet som...ja jag vet inte. 90% (säkert 9,9% fler eller färre) söker inte vård utan får lindrigare symptom och blir därmed inte del av statistiken. Så dödligheten för Corona kan lika gärna ligga på 0,0001 promille, det är ingen som vet!

Så dessa domedagssiffror är helt felaktiga! För att få en korrekt statistik så måste man testa ALLA människor i en kontrollgrupp, typ ett helt land eller län eller postort eller hur man nu gör det.
 
  • Gilla
findus42 och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ingen som slagit sig av tanken att en nation som Nord Korea skulle kunna ligga bakom denna pandemi för att kunna få världsherravälde?
På vilket sätt? Att de skulle attackera hela världen eller viktiga instanser för att sen tro att de blir världspoliser? Nej, är rätt säker på att om den teorin skulle vara sann så hade nog det landet varit ganska sönderbombat.
Det är inte överhuvudtaget nödvändigt att foliehattar sätter igång konspirationer i detta läget. Det är sånt trams som ser till att människor blir drabbade och får se tomma hyllor nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad många inte förstår är som jag skrev innan, mängder av människor är smittade av Corona men det kommer aldrig till någon myndighets kännedom. Att dra en dödssiffra utifrån officiella sjukhuskonstaterade fall är lika galet som...ja jag vet inte. 90% (säkert 9,9% fler eller färre) söker inte vård utan får lindrigare symptom och blir därmed inte del av statistiken. Så dödligheten för Corona kan lika gärna ligga på 0,0001 promille, det är ingen som vet!

Så dessa domedagssiffror är helt felaktiga! För att få en korrekt statistik så måste man testa ALLA människor i en kontrollgrupp, typ ett helt land eller län eller postort eller hur man nu gör det.
I Korea har man koll på hur många smittade man har och där är det 0.7% dödlighet. Liknande siffror I Singapore och Hong Kong där man inte heller har någon community spread.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad många inte förstår är som jag skrev innan, mängder av människor är smittade av Corona men det kommer aldrig till någon myndighets kännedom. Att dra en dödssiffra utifrån officiella sjukhuskonstaterade fall är lika galet som...ja jag vet inte. 90% (säkert 9,9% fler eller färre) söker inte vård utan får lindrigare symptom och blir därmed inte del av statistiken. Så dödligheten för Corona kan lika gärna ligga på 0,0001 promille, det är ingen som vet!

Så dessa domedagssiffror är helt felaktiga! För att få en korrekt statistik så måste man testa ALLA människor i en kontrollgrupp, typ ett helt land eller län eller postort eller hur man nu gör det.
Det finns dock populationer där man testat samtliga. På kryssningsfartyget Diamond Princess, med ca 3000 personer insjuknade 696 personer. Hittills har 7 av dessa avlidit, och 32 är fortfarande allvarligt sjuka, så antagligen blir det ytterligare några dödsfall. Antalet multisjuka 80+ torde vara mindre ombord på båten än i den allmänna populationen, så en mortalitet kring 2% verkar rimlig. Att hoppas på ”0,0001 promille” är oerhört naivt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I Korea har man koll på hur många smittade man har och där är det 0.7% dödlighet. Liknande siffror I Singapore och Hong Kong där man inte heller har någon community spread.
Ja, det är nog den bästa uppskattning vi har i ett system som inte kollapsat.

Däremot att beräkna antal döda som vissa försöker är meningslöst eftersom vi inte är säkra på infektionsspridningen (rho), och inte heller andelen som kommer erhålla optimal sjukvård (helt centralt i detta fall).
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Ja, nu har nog Tegnell och FHM rätt; vi har inhemsk smitta men det är för tidigt för drakoniska åtgärder.

Problemet är nog att vi är i en väntefas, och människor avskyr osäkerhet. Man märkte det t.ex. på Aktuellt för någon dag sedan då båda nyhetsankarna var forcerade och inte klarade av sitt jobb som vanligt.

Att man inte kan förutse sitt liv mer än någon vecka framåt verkar stressa folk oerhört
FHM följer WHO's skolbok i pandemi. Största problemet är att dom har en frontfigur som påminner om Bagdad-Bob, men som tur är har han någon chef som insåg det och skickade honom till Afrika några dagar.
 
  • Gilla
David L och 1 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Ja, det är nog den bästa uppskattning vi har i ett system som inte kollapsat.

Däremot att beräkna antal döda som vissa försöker är meningslöst eftersom vi inte är säkra på infektionsspridningen (rho), och inte heller andelen som kommer erhålla optimal sjukvård (helt centralt i detta fall).
De uppskattningar på spridning som finns antyder mycket höga siffror, låt oss hoppas att spridningen inte blir så stor.
 
MultiMan
P Putte 9497 skrev:
Ingen som slagit sig av tanken att en nation som Nord Korea skulle kunna ligga bakom denna pandemi för att kunna få världsherravälde?
Nej, jag är fullt upptagen med att läsa Parallax olika skrifter.
 
G guggen skrev:
Någon mer än jag som bunkrade renoveringsmaterial för de närmaste veckorna?
Är beordrad hemma i minst 3v, vi beräknar dock mkt längre och har satt 10 kontor och flera tusen människor i hemkarrantän, precis som alla andra i denna sektorn.
65 liter tak- och väggfärg, 75 meter renoveringstapet, 50 meter mikrolit, 30 liter vävlim och 30 kg spackel. Har nog för att stanna hemma ett tag. Kontoren i Sverige och ett gäng länder till (80 000 anställda i firman varav närmare 30 000 i Kina) är stängda och vi skall jobba hemifrån närmaste veckorna i alla fall.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.