Vi bor i en gammal träkåk, byggd "1909" men är tillbyggd 1975 och det är även då eternittaket är lagt. Jag är ingen takläggare, men det är råspont, takpapp och vågformade eternitskivor. I höstas var vi inne på att byta ut taket och jag började ta in offerter. 4 firmor var hemma och tittade på taket, klämde, kände, kröp runt på kattvindar osv. Samtliga var eniga i att taket såg bra ut och kommentarerna var i stil med "De ser ut att ha använt rejäla grejer" (om takstol), "Är detta verkligen från 1975, ser inte så gammalt ut" (om takpappen som sticker ner en bit utanför eterniten) osv. Inne har vi inga indikationer på att det inte håller tätt. Innertaken är vita skivor så jag inbillar mig att det hade märkts fort om vi hade läckage. Tyvärr kommer man inte åt hela taket inifrån då murstocken är ivägen, men jag har krupit runt på de kattvindar man kommer åt och i mina lekmannaögon ser råsponten ut som i nyskick... Den sida som är mest besiktningsbar är också den sida av taket som har en del mossa på sig (inte överdrivet mycket) pga 2 äppelträd som stod där tidigare men ej är kvar. Men eftersom den sämsta sidan (mest mossa) av taket ser jättefin ut underifrån finns det väl ingen direkt anledning att tro att det ser annorlunda ut på de ej besiktningsbara delarna...

Hursomhelst, offerterna låg på ca 270.000-400.000 kr. Det är saneringen av eterniten som drar iväg priset. Även om man med ett nödrop skulle kunna skrapa ihop de stålarna undrar jag nu vad ni anser, är det dumt? Takfirmorna som var här såg rätt undrande ut över min förfrågan och de har ju all anledning att verkligen överdriva och måla upp skräckexempel, men det var snarare tvärtom att de inte förstod behovet av att byta taket.

Åsikter? Ursäkta lång tråd...
 
harry73
Har ni inte råd med takbyte och tycker firmorna att det ser bra ut, är det bra läge att vänta 5 år med bytet och börjar spara under tiden.
 
  • Gilla
Bredlast och 7 till
  • Laddar…
Ladugårdstak i min närhet är ifrån sent 40-tal
De har hyfsad lutning och ingen mossa. Kanske därför som de klarat sig bra.
De finns ersättare i plast om någon skulle ha spruckit.

Det är många krav om en anställd skall demontera taket. Knappt några om man går upp med en skiftnyckel och gör det skälv.
 
Fadai
Så länge taket är bra och eterniten hel, kan du gott vänta. Låter som det ska klara många år till. Under tiden sparar du i ”husfonden”....
 
  • Gilla
Nephew och 7 till
  • Laddar…
Det finns uppenbarligen ingen anledning att byta tak.
Eternittak håller bra tätt. Vi har ett på vårt stall, med höloft. Det är bara om det blåser mkt och snöar med torr finkornig snö som det tränger in lite snödamm. Så även om takpappen inte är helt fräsch, så är det inte mkt fukt den behöver hantera. Om ni har bra taklutning, och välventilerat undertak, så bör det stå sig länge utan problem.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det finns uppenbarligen ingen anledning att byta tak.
Eternittak håller bra tätt. Vi har ett på vårt stall, med höloft. Det är bara om det blåser mkt och snöar med torr finkornig snö som det tränger in lite snödamm. Så även om takpappen inte är helt fräsch, så är det inte mkt fukt den behöver hantera. Om ni har bra taklutning, och välventilerat undertak, så bör det stå sig länge utan problem.
Det är vanligt "A-format" tak (eller uppochnervänt V snarare ;)). Hur ventilerat det är kan jag inte direkt uttala mig om...
 
Ju brantare tak desto bättre.

Edit: Då har ni alltså ett sadeltak.
 
Det är ju eternity!
Jag hade aldrig bytt om jag inte var tvungen. Håller säkert 20 eller 40 år till om du håller ordning på det.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Eternit är ett "kanon-material". Håller hur länge som helst (nästan).
Var rädd om det taket!

Sen kan man plocka ner det själv. Är man försiktig och har munskydd så är det
ingen fara. (Obs jag är ingen expert.)

Rädslan för eternit är överdriven. Det är självklart farligt om man inandas damm från en
såg eller om man slår sönder den framför näsan.
Det är extra farligt om man är rökare och inandas dammet varje dag.
Men annars kan man som engångs-tillfälle plocka ner ett eternittak.

Ja det var lite hobby -eternit-tankar.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är ju eternity!
Jag hade aldrig bytt om jag inte var tvungen. Håller säkert 20 eller 40 år till om du håller ordning på det.
Oj se där ja, det kanske överlever mig då. :rofl: Skämt åsido, jag vet att eternit är bra grejer, blir mer och mer övertygad om detta efter att ha läst svaren här.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vasseman Vasseman skrev:
Eternit är ett "kanon-material". Håller hur länge som helst (nästan).
Var rädd om det taket!

Sen kan man plocka ner det själv. Är man försiktig och har munskydd så är det
ingen fara. (Obs jag är ingen expert.)

Rädslan för eternit är överdriven. Det är självklart farligt om man inandas damm från en
såg eller om man slår sönder den framför näsan.
Det är extra farligt om man är rökare och inandas dammet varje dag.
Men annars kan man som engångs-tillfälle plocka ner ett eternittak.

Ja det var lite hobby -eternit-tankar.
Jag vet att man kan plocka ner det själv, men då vi bor långt från alla släktingar och har 3 små barn och dessutom är maken min höjdrädd så känns det i praktiken inte genomförbart. Det är inget jag vill utsätta vänner för, även om jag vet att enstaka tillfällen inte är farliga för hälsan. Jag tror taket får ligga där det ligger ett tag till. (y)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Är det helt och bra i övrigt så kan ni titta över vindskivor och plåtskoningar mot skorsten etc, oftast där problemen börjar.

Det går tom att måla taket för att få trevligare nyans, jag vet inte hur det håller, men med tanke på cementstrukturen borde det hålla bra.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C corre skrev:
Är det helt och bra i övrigt så kan ni titta över vindskivor och plåtskoningar mot skorsten etc, oftast där problemen börjar.

Det går tom att måla taket för att få trevligare nyans, jag vet inte hur det håller, men med tanke på cementstrukturen borde det hålla bra.
Vindskivorna ser ok ut och plåten som ligger ovanpå vindskivorna ser relativt ny ut. Vi har 3 takfönster, varav 2 är bytta ganska nyligt och då fick de byta några eternitskivor runtom de fönstren men det tredje fönstret är äldre. Runt skorsten och övrigt vet jag inte riktigt skicket, kanske värt att kolla upp ja. Tack för tips!
 
Ethernit är durt o h kostsamt att låta en firma savera detta. Reglerna för sanering är rätt hårda. Det ska vara utbildad personal. Rätt kläder. Allt ska kappslas/täckas in när man plockar ner det.

Vi hade en liten gavel som skulle kosta ca 150000 i sanering. Genomförde det själv och då kostade det 8000 i deponi för farligt material. Det finns bra helmasker på typ jula samt engångsskyddskläder. Smidigt.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
P Patrik Finnberg skrev:
Ethernit är durt o h kostsamt att låta en firma savera detta. Reglerna för sanering är rätt hårda. Det ska vara utbildad personal. Rätt kläder. Allt ska kappslas/täckas in när man plockar ner det.

Vi hade en liten gavel som skulle kosta ca 150000 i sanering. Genomförde det själv och då kostade det 8000 i deponi för farligt material. Det finns bra helmasker på typ jula samt engångsskyddskläder. Smidigt.
Ja, detta tak skulle kosta ca 100.000 att ta ner och bli av med. Det är 190 kvm. Men som sagt, ska det ner så kommer vi behöva hosta upp de pengarna för det fixar vi inte själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.