Hej,
Det här med filter är en djungel när man själv googlar.

Inväntar offerter från två företag.

Lägger ut vatten analysen från Eurofins.
Här finns ju rätt så kunnigt folk.
Lite förslag på vad man ska ha för filter, så jag har lite på fötterna när offerten kommer.

Borrad i Augusti, i drift slutet på Oktober
Borrdjup 166 meter
Pump djup ca 150 meter
Pumpen ger 50l/min
300 liters galvad hydrofor

/Peter
 
Redigerat:
Vattenanalysrapport med resultat för mikroorganismer, kemiska ämnen, och mätmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Analystabell för dricksvattenanalyser visande olika vattenkvalitetsparametrar och ämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta föreslog AquaGruppen


F 100

Filter mot järn och mangan.
Helautomatisk och tidsstyrd backspolning.

Om det finns mindre barn i fastigheten kan ett filter som reducerar Fluorid vara att tänka på, då enbart på dricksvatten.
 
  • Gilla
Prast19
  • Laddar…
Från Bravatten

förslag på lösning för ditt järn/manganproblem,

J 400 ELIT

Filter monteras frostfritt efter trycktank, kräver eluttag 220V samt ett fungerande avlopp/utspolningsmöjlighet. I filterautomatiken sitter en inbyggd luftinjektor som tar eventuell lukt av svavelväte (doft av ruttna ägg, prutt)

Samt: UV-S ELIT.
Ultraviolett ljus är en naturlig, kostnadseffektiv och miljövänlig desinfektionsmetod för dricksvatten
 
Viktigt att tänka på vid instalation , om det är ett filter med backspolning så får du inte koppla det på avloppet
 
Jag vet inte var du bor med kan rekommendera Brava i Örebro och Morgan
Löste våra filterproblem galant.
 
Vi har byggt om vår anläggning flera gånger innan det blev bra efter att jag slutligen kom i kontakt med Morgan.
 
Vad menar du med att man inte får koppla det avloppet?
 
Har förstått att Morgan är kunnig, 40 mil till Örebro, men han kanske skickar
 
P perrer skrev:
Vad menar du med att man inte får koppla det avloppet?
Misstänker att du har enskilt avlopp , vid returspolning så är det så stora mängder att bädden riskerar att svämma över
 
L larsson r skrev:
Misstänker att du har enskilt avlopp , vid returspolning så är det så stora mängder att bädden riskerar att svämma över
ok, då hänger jag med
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vid enskilt avlopp ska man inte köra ner backspolningsvatten i avloppet. separat stenkista eller ut på gräsmattan är lösningen.
se upp med frysning på vintern.
 
E Evamag skrev:
Vid enskilt avlopp ska man inte köra ner backspolningsvatten i avloppet. separat stenkista eller ut på gräsmattan är lösningen.
se upp med frysning på vintern.
Har ett enskilt avlopp och sen dagvattnet leds ut i en dräneringsbäck, så där kan jag köra ner backspolningsvattnet
 
  • Gilla
Evamag
  • Laddar…
Tänk bara på vintern. har själv lagt värmekabel längs med slangen. Tejpat med aluminium sedan isolering köpt på Bauhaus.
värmekabel ansluten till termostat.
Går bara på om det är minus grader ute.
 
Kanske @mogge_73 kan ge ett expertutlåtande.
Har försökt skicka ett pm, men det kom upp ett felmeddelande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.