Aha, 1980 då ska du nog inte satsa på dockning. Å andra sidan så håller nog tusan en kopparpanna från 1980 nog längre än en från 2018..)
 
I InsidersUnited skrev:
Aha, 1980 då ska du nog inte satsa på dockning. Å andra sidan så håller nog tusan en kopparpanna från 1980 nog längre än en från 2018..)
Ja sant. Den funkar ju bra än så
klokt kanske är o vänta några år då utvecklingen går framåt på de nya med ju.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
J jimmyboy_666 skrev:
Ja det var lite så jag funderade med.
en frånluftsvärmepump är ju ett alt. Lite rördragning som krävs. Nackdelen är ju att det blir ljud i tvättstugan om den placeras där och att jag måste köpa en L/L pump för runt 20 000kr
Jag menar att du bara ska byta när något går sönder. Och för varmvatten typ en indol eller Nilan compact S om du vill dra lite ventilation
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Inte helt lätt o få hjälp heller verkar det som.
Mailade en firma i helgen med lite frågor om vad jag ska välja och bakgrundsfakta.
De undrade om det inte fanns nån närmare jag kunde ringa och en väldig massa frågor så du får bestämma vad du ska ha innan de kommer, som de ju inte var sugna på då de var drygt 3 mil bort;)
 
100000 för LVVP är alldeles för dyrt. Det kostar knappt 90 efter Rot. Och är hela hålet billigare än bergvärme och du sparar aldrig in den skillnaden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Problemet är att firmorna begär runt 100000kr.
Polarpumpen tar ju ca 90 000kr
 
Tråkigt att höra. Jag vet att firmor i dina krokar tar knappt 90 efter Rot för LVVP med enhetsaggregat, alltså inbyggd beredare och elpatron .
 
Ja Sw75 kan man nog få för 90 000kr iof.
Men övriga har legat på 100kkr.
Vill helst ha 3 fas på utedelen med så utbudet är ju inte jättestort.
 
Kan bara flika in att det finns schyssta varvtalsstyrda luft/vatten-VP nuförtiden som endast har nån ljudnivå att tala om när man kommer ned mot tvåsiffriga minus.

Har hus i Växjö och stoppade in en utedel från CTC 600M-serie i oktober ifjol. Och jag har i stort sett aldrig hört pumpen under hela vintern eftersom vi bara haft typ -5 till +5 hela tiden :rofl:.

Med det sagt kanske ljudet inte är en så stor issue, tänker att det inte är så många dagar med tvåsiffriga minusgrader i Lidköping om det inte blir en riktig vargavinter.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jimmyboy_666 skrev:
Ja Sw75 kan man nog få för 90 000kr iof.
Men övriga har legat på 100kkr.
Vill helst ha 3 fas på utedelen med så utbudet är ju inte jättestort.
Vet inget om Sw75 men jag vet att du får IVT AIR-X för de pengarna, dock enfas.
 
Det finns vissa fördelar med bergvärmepump jämfört med andra system
- Ingen fläkt utomhus
- Möjlighet att kostnadseffektivt kyla huset på sommaren genom att använda vattnet från borrhålet till ett kylaggregat.
- Mindre platsåtgång utomhus.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Kan bara flika in att det finns schyssta varvtalsstyrda luft/vatten-VP nuförtiden som endast har nån ljudnivå att tala om när man kommer ned mot tvåsiffriga minus.

Har hus i Växjö och stoppade in en utedel från CTC 600M-serie i oktober ifjol. Och jag har i stort sett aldrig hört pumpen under hela vintern eftersom vi bara haft typ -5 till +5 hela tiden :rofl:.

Med det sagt kanske ljudet inte är en så stor issue, tänker att det inte är så många dagar med tvåsiffriga minusgrader i Lidköping om det inte blir en riktig vargavinter.
Jo ljudet är ett problem helt klart då det är
trångt o den måste placeras på framsida garage.
Har reagerat på de CTC aggr jag sett inte hörs mkt.
Men de är rätt dyra helt klart. Har för mig dom pratade om drygt 110 000kr för 600 serien.
Eller vad bet du? Nöjd med den för övrigt?
 
C Calore skrev:
Vet inget om Sw75 men jag vet att du får IVT AIR-X för de pengarna, dock enfas.
Ja IVT kanske går
o få eller Bosch men med nackdelen att de är
enfas då.
Sen om de är så snygga är en sak. Kan få accessioner till en stor tvättmaskin av utedelen. ;)
Men tror det är svårt o få en Nibe eller Ctc för under 100 Kkr faktiskt tyvärr.
 
J jimmyboy_666 skrev:
Jo ljudet är ett problem helt klart då det är
trångt o den måste placeras på framsida garage.
Har reagerat på de CTC aggr jag sett inte hörs mkt.
Men de är rätt dyra helt klart. Har för mig dom pratade om drygt 110 000kr för 600 serien.
Eller vad bet du? Nöjd med den för övrigt?
Ja, det stämmer. Betalade knappt 110 tkr för inne- och utedel. Sedan några tusenlappar i arbete för inkopplingen. Men den fungerar fint än så länge. Dock har jag bara haft innedel sedan maj och utedel sedan oktober förra året, så erfarenhetstiden är begränsad. Men som jag nämnde i förra inlägget så ligger många vinterdagar här i söder kring -5 till + 5 och då hörs den inte även om man står några meter ifrån rakt framför den.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Du tänker nog på äldre utedelar. De är inte jättefula nu. Mkt finare än CTC o Nibe. Jag monterade 40 kw Nibe på en biltvätt o dem ser väl ut som de flesta utedelar. Gillar inte CTC men har offererat 6 st 20kw till en kund , Bosch/IVT funkar inte i Kaskad.

Jag själv har Viessmann ( som någon nämnde i tråden) men de är lite dyrare och har mycket mera fel. Jag har monterat en 50 st sådana och nästan samtliga har haft ett eller flera fel, trots att ALLA är monterade mot flödeutjämnande tankar .
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.