KJD KJD skrev:
Ok, tack för input. Ser att multipor är diffusionsöppet också, men är det lika bra för att isolera platta på mark? Min stora utmaning är att jag har en ojämn betongyta att utgå från, så jag kan inte lägga isolering direkt på den.
Dom lägger du med murbruk. Är det verkligen så ojämnt att det inte går?
 
KJD KJD skrev:
Weber överraskar och levererar en produkt som använder det här med "sparkroppar":

[länk]

[bild]

[bild]
Där ser man! Då är ju konstruktionen i alla fall fortfarande Okay med rätt val av produkt
 
M myrstack skrev:
Där ser man! Då är ju konstruktionen i alla fall fortfarande Okay med rätt val av produkt
Vart på K-rauta idag, som har mkt Weber men kände inte till denna variant. Dock sa säljaren där, som vart där länge, att avjämning med EPS cement + läggning av EPS/XPS-skivor är helt ok, bara dom har samma hållfasthet som betongen (dvs min S-100). Flytspackellagret var inget som måste vara där enl honom.
Dock är frigoliten inte diffusionsöppen, så behövs ju ngt annat där med S-100.
 
Aldrig sett en beskrivning som inte haft ett topplager flytspackel eller slipsats men kan givetvis ha missat. Epscement klarar ju inga punktlaster så det är möjligt att man om man får en perfekt plan yta kan avsluta med någon slags skiva
 
M myrstack skrev:
Aldrig sett en beskrivning som inte haft ett topplager flytspackel eller slipsats men kan givetvis ha missat. Epscement klarar ju inga punktlaster så det är möjligt att man om man får en perfekt plan yta kan avsluta med någon slags skiva
Det är nog så, på alla jag sett också. Dock så avslutar jag med flytspackel ovanpå skivorna.
 
Det här är första förklaringen jag sett till varför EPS-cement måste beläggas med flytspackel:

"EPS måste beläggas med flytspackel eller slipsats inom 3 dygn annars kan den spricka och kantresa. Precis på samma sätt som ett flytspackel kan göra om man inte belägger den inom en viss tid. Fin/grovbetong tar man bara om man har all tid i världen att vänta ut de ca 3 månaderna det tar innan man kan montera tätskikt på."

https://www.byggahus.se/forum/threads/blanda-eps-cement.109883/

det talar ju emot vad jag har tänkt mig, ska försöka få kontakt med Finja eller annan leverantör imorgon.
 
Har jag aldrig hört, sett eller ens vart med om. Att gjuta och sedan få en rörmokare att kasta ut golvvärme rören och provtrycka inom en 3dagarsperiod har nog bara skett på pappret
 
Brukar ofta stå något i stil med att man kan köpa sig tid genom att prima en gjutning med epscement för att få klockan att sluta ticka. Annar är det ju bara att flyta extremt tunna innan man lägger golvvärme, den lite grövre ytan gör ju att det ska mycket till för att ett tunt lager ska bygga signifikant på höjden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.