T
Det beror ju på hur tungt det blir?
När jag påbörjade vår tillbyggnad så tog jag en OSB-skiva (11 mm) och klöv på mitten, tog en 60 cm bred och 250 cm lång bit, skruvade en 45x45 regel på varje långsida och har 45x45 tvärslår i var ände och två till jämnt fördelade på längden.
Ingen "undersida" alltså.
När jag lägger upp den på bockar så kan jag (ca 100 kg) stå på den på mitten utan problem. Det sviktar men håller. Sätter jag en bock på mitten också så sviktar det nästan inget.

Om du jobbar med plywood, 70 mm reglar och har skivor som skruvlimmats på båda sidor så skulle jag tro att det blir bra. Sen är det frågan hur många bockar du behöver under för att ta bort all svikt om det blir tungt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det beror ju på hur tungt det blir?
När jag påbörjade vår tillbyggnad så tog jag en OSB-skiva (11 mm) och klöv på mitten, tog en 60 cm bred och 250 cm lång bit, skruvade en 45x45 regel på varje långsida och har 45x45 tvärslår i var ände och två till jämnt fördelade på längden.
Ingen "undersida" alltså.
När jag lägger upp den på bockar så kan jag (ca 100 kg) stå på den på mitten utan problem. Det sviktar men håller. Sätter jag en bock på mitten också så sviktar det nästan inget.

Om du jobbar med plywood, 70 mm reglar och har skivor som skruvlimmats på båda sidor så skulle jag tro att det blir bra. Sen är det frågan hur många bockar du behöver under för att ta bort all svikt om det blir tungt.
Tackar för svaret! :)

Ja, det är inte vikten som är det största dilemmat här, ramen består i grunden av ca 30 meter 25x25x2mm fyrkantsrör som väger 45 kilo, ungefär. Sen lite blandat krafs, men tanken är ju att hålla vikten så låg som möjligt...
Dock vore det bra att kunna spänna ner ramen mot bordet för att minimera att det drar sig när man helsvetsar den...
 
T
Du kan säkert skruva fast några fästen i bordet om du drar skruvarna i en regel
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jahapp, då har vi fått fart på möbeltillverkningen...
 
  • En träram för möbeltillverkning ligger på ett parkettgolv i ett vardagsrum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En osammanfogad plywoodmöbel ligger på ett trägolv i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor träskiva på golvet med borrmaskin och skruvdragare, början till möbeltillverkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
Reglar för att fästa benen i...
Har även markerat var jag ska klyva bordet när jag är klar med rambygget...
 
  • Delvis byggd träram på golvet med markerad klyvlinje och verktyg, indikerar förberedelser för montering av ben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut! Eftersom en locost ram inte är så tung kommer det där duga utmärkt. Vilken ramdesign går du efter? Orginalramen är väldigt liten...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ser riktigt bra ut! Eftersom en locost ram inte är så tung kommer det där duga utmärkt. Vilken ramdesign går du efter? Orginalramen är väldigt liten...
Tänker utgå ifrån McSorley 442, även om jag helst velat ha en så liten bil som möjligt så tänker jag att det blir svårare att sälja om man vill det i framtiden...

Jag hoppas kunna spänna ner ramen mot bordet medan jag punktar ihop dem, så den ska hålla sig så rak som möjligt...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Kul med bygge. Har inte varit aktiv i Locost världen på ett tag :)

Drivlina?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kul med bygge. Har inte varit aktiv i Locost världen på ett tag :)

Drivlina?
Planen är att få tag på en hel Miata NA med lilla motorn, att ta fram och bakvagn ifrån... Dyker det upp en lagomt prissatt MC-motor (drömmen är Honda VFR 1200F, V4 på 170 hkr som är så lätt/kompakt som möjligt) blir det så, annars får Miata-motorn duga ...

Målet är så litet och lätt som möjligt, men tydligen har SFRO börjat kräva 2 mm godstjocklek i ramen nuförtiden, så bara det är ju 30% upp från 1,5 mm .... :rolleyes:

Jag försökte få igång en diskussion om val av stål till ramen med min lokala SFRO-besiktningsman, men det mesta jag fick ur honom var att det bör vara i kvalitet "355".. SFRO´s bygghandbok har jag hittat utdraget om materialval, och deras rekommenderade rör säger min stålhandlare är sömlöst (och runt), vilket känns lite överkurs att bygga hela ramen av . .. Har begärt en offert med specifikation på de olika stålen, så får vi se vad priset skiljer ...
 
richardtenggren
Finns ju Docol R8 från SSAB också, har ingen känsla för pris/m eller så men tror du kan kolla med meracing.se för pris.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sömlöst eller inte spelar ingen roll om det är normaliserat efter svets. Både VKR och KKR ska funka.
S 355 J2 är ett ganska vanligt bra stål, men ett precisionsstålrör i konstruktionsstål bör duga. 2mm är väl mest för att det är svårare att svetsa 1,5mm. Med rätt SFRO gubbe är det enklare ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Finns ju Docol R8 från SSAB också, har ingen känsla för pris/m eller så men tror du kan kolla med meracing.se för pris.
Menar du http://www.meracing.com/?

http://www.meracing.com/UserFiles/Products/Tubes/Docol_Tube_R8._Prislista_19-11-19.pdf säger att 25x2 kostar 194 spänn metern, med 25% rabatt om man beställer 5-9 rör, jag behöver 36 meter, alltså 6 rör .... totalt 5300 spänn ungefär .. fritt levererat Borlänge, vilket är ungefär 40 mil från var jag bor ...
 
Redigerat:
  • Gilla
larja
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sömlöst eller inte spelar ingen roll om det är normaliserat efter svets. Både VKR och KKR ska funka.
S 355 J2 är ett ganska vanligt bra stål, men ett precisionsstålrör i konstruktionsstål bör duga. 2mm är väl mest för att det är svårare att svetsa 1,5mm. Med rätt SFRO gubbe är det enklare ;)
Det jag fick offert på var "E220/235 EN10305-5" precisionsstålrör .. svetsningen är inget bekymmer, har TIG-svets och gott om erfarenhet .. :)

Finns det VKR/KKR i så tunn godstjocklek som 2 mm? Jag hittar inget under 3 mm när jag goooglar runt, vilket jag gjort mycket på det senaste?

Det där med rätt besiktningsman är ju lite trist, man hoppas ju att det inte är så, men människor är människor helt enkelt ...

Jag kan inte minnas att jag nånsin sett någon som normaliserat en ram (och då tittar man ju en del på byggen lite här och där TV/youtube/Instagram etc.) efter svetsning? Det borde ju till en rätt stor ugn för det? Står heller inget om det i den SFRO-handbok jag har (som iofs är sen 90-tal, men det kan ju inte hänt så mycket på stålfronten sen dess..)
 
För att sätta det i perspektiv, de rören SFRO-handboken rekommenderar (EN 10305-4,E235+N) i dimension 25x2 kostar 260 spänn/meter från min lokala stålleverantör.

E220/235 EN10305-5 i dimension 25x25x2 precisionsrör kostar 43 spänn ..

Det måste ju finnas något däremellan?
 
richardtenggren
Precis, fel av mig, antog bara att det var .se ;)
Dessa rör är rullformade och svetsade/värmebehandlade in-line :)

Om jag kommer ihåg rätt så sades det att fördelarna med dessa rör var att tjockleksvariationen är mycket mindre än ett likvärdigt sömlöst rör, där du aldrig vet dess svaga punkt. Här kan man anta att det är svetsen som är den svaga punkten, men den ska ha i princip samma egenskaper som övriga röret då röret värmebehandlas efter svetsningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.