AXS
Ska bygga en liten stuga på hjul men har begränsat med tid. Finns det något bra sätt att korta ner tid för att bygga?

Golvet blir Byggmax ekonomi spontat.H tänkt 70mm reglar med icell i som väggar. Tak rundat med papp på. Totalt 2,5x6m. I blir det bara en kort vägg och en bänk.

Men visst borde det gå att spara tid med något av följande:
-Allt kapat efter kaplista.
-Allt kapat efter ritning. Sett att flera företag gör ritning och sen skickar alla delar som behövs.
-Beställa spikade stommar. Men tror det blir bökigt att frakta.
-Ta in en snickare, men det blir nog ganska dyrt då det är lång resväg.

Vilken lösning tror ni mest på? Hur mycket dyrare är de olika lösningarna? Tips på företag?

Har avsatt en vecka heltid för två personer, 80h. Hoppas vi kan få till något som iaf spartanskt går att sova i en natt.
 
AXS
Räknade lite på det och märker att det är väldigt lite tid att spara med färdigkapade reglar.

Kommer se till att ha bra ritning och kapa själv efter lista. Och se till att inte ha massa krångliga mått.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Noga ritat och listor med dimensioner på allt virke gör att man kan kapa upp det mesta ganska snabbt och numrera så går det snabbt att montera i nästa moment.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Låter vettigt!

Skickade dock fråga till närmare byggvaruhuset om att få vissa delar kapade. Men mest för minskat spill och lättare transport.
 
Har du möjlighet/tid att rita upp det i CAD? Till exempel Sketchup. Gärna ner på komponentnivå, alltså regel för regel. Samtidigt som du ritar upp det, så funderar du på hur saker skall fästas i varandra. Då ser du även konflikter och sånt som inte ser bra ut. Detta har funkat bra för mig vid liknande projekt. Då har jag liksom byggt det en gång redan när jag väl står där med materialet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Spännande projekt, håller med ovan, rita upp det i detalj för att det ska gå smidigt vid montage!
 
Just att slippa tid för att fundera eller kompleteringshandla är nog det som sparar mest. Så ett genomtänkt projekt där även detaljerna är färdigtänkta är nog något som kortar byggtiden.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde mitt attefallsgarage så ritade jag upp allt i sketchup, gjorde sprängskisser som jag numrerade alla delar på, skrev kaplista med nummer och även räknade ut hur många reglar jag behövde beroende på vilken längd som fanns på brädgården.

Tabell med detaljerad kaplista för attefallsgarage, inkluderar längd, antal och totalt för olika reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster: Längd och antal av alla olika delar
Ovan till höger: Antal reglar som behövs beroende på vilken längd som finns i lager. Baserat på vänstra delen och om ev spill går att använda till mindre bitar
Nere till höger: Summering av hur många reglar som behövs av varje dimension och längd


Tabell med kostnadsberäkningar för reglar i olika längder från olika byggvaruhus.
Kostnad för de olika regellängderna, baserat på summeringen ovan. Färgerna anger om det finns tillräckligt i lager eller inte enligt hemsidorna, med lite marginal


Tabell med numrerade kaplistor för reglar med dimensioner, antal och längder använda vid attefallsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Numrerad lista över alla olika längder samt kaplista. Kaplistan är en regel per rad med vilka längder den regeln ska kapas i för att minimera spillet

Skiss av attefallsgaragestomme med markerade reglar och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss över attefallsgarages stomme med uppmätta delar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skiss av en takstol och numrerade komponenter för ett attefallsgarage byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några av sprängskisserna som jag numrerade varje del på när jag hade skrivit ut dem

3D-modell i SketchUp av ett stomme till ett attefallsgarage med tydligt numrerade reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen uppritad (varje del som en egen komponent) för att se ev problem med fästpunkter mm. Använde alla komponenter som underlag till sprängskisserna


Det gjorde att jag nästan inte fick något spill alls, minimerade kostnaden samt att det gick riktigt fort att kapa och få ihop stommen. Alla delar som jag skulle ha mer än 2-3 stycken av kapade jag efter anhåll för att det skulle gå så fort som möjligt och sedan skrev jag upp numret på den delen på ändträet. Då gick det snabbt att kolla på sprängskissen vilka nummer jag behövde och sen var det bara att lägga ut alla delar på marken och skruva ihop.

Ungefärlig tidsåtgång blev
Kapa allt: ca 2 timmar
Bygga väggstommarna: ca 2-3 timmar
Montera väggstommarna: ca 1 timme
Bygga takstolar: ca 2-3 timmar
Montera takstolarna: ca 2 timmar
Kapa och bygga ihop varje del gjorde jag själv, montera väggstommarna var vi två till och montera takstolarna var vi 5-6 personer till, men vi hade kunnat montera takstolarna på bara 2-3 personer.
 
  • Gilla
  • Älska
cos1114 och 6 till
  • Laddar…
AXS
hobbs hobbs skrev:
Har du möjlighet/tid att rita upp det i CAD? Till exempel Sketchup. Gärna ner på komponentnivå, alltså regel för regel. Samtidigt som du ritar upp det, så funderar du på hur saker skall fästas i varandra. Då ser du även konflikter och sånt som inte ser bra ut. Detta har funkat bra för mig vid liknande projekt. Då har jag liksom byggt det en gång redan när jag väl står där med materialet.
Sitter i CAD hela dagarna, dock kanske lite overkill med solidworks. :)

Funderar på att fästa väggreglarna i golvreglarna så de ligger omlott istället för att ställa de rakt på. Behöver stabilitet när det är en vagn.
 
  • Gilla
gs242
  • Laddar…
AXS
H hjulia skrev:
När jag byggde mitt attefallsgarage så ritade jag upp allt i sketchup, gjorde sprängskisser som jag numrerade alla delar på, skrev kaplista med nummer och även räknade ut hur många reglar jag behövde beroende på vilken längd som fanns på brädgården.

[bild]
Till vänster: Längd och antal av alla olika delar
Ovan till höger: Antal reglar som behövs beroende på vilken längd som finns i lager. Baserat på vänstra delen och om ev spill går att använda till mindre bitar
Nere till höger: Summering av hur många reglar som behövs av varje dimension och längd


[bild]
Kostnad för de olika regellängderna, baserat på summeringen ovan. Färgerna anger om det finns tillräckligt i lager eller inte enligt hemsidorna, med lite marginal


[bild]
Numrerad lista över alla olika längder samt kaplista. Kaplistan är en regel per rad med vilka längder den regeln ska kapas i för att minimera spillet

[bild] [bild] [bild]
Några av sprängskisserna som jag numrerade varje del på när jag hade skrivit ut dem

[bild]
Stommen uppritad (varje del som en egen komponent) för att se ev problem med fästpunkter mm. Använde alla komponenter som underlag till sprängskisserna


Det gjorde att jag nästan inte fick något spill alls, minimerade kostnaden samt att det gick riktigt fort att kapa och få ihop stommen. Alla delar som jag skulle ha mer än 2-3 stycken av kapade jag efter anhåll för att det skulle gå så fort som möjligt och sedan skrev jag upp numret på den delen på ändträet. Då gick det snabbt att kolla på sprängskissen vilka nummer jag behövde och sen var det bara att lägga ut alla delar på marken och skruva ihop.

Ungefärlig tidsåtgång blev
Kapa allt: ca 2 timmar
Bygga väggstommarna: ca 2-3 timmar
Montera väggstommarna: ca 1 timme
Bygga takstolar: ca 2-3 timmar
Montera takstolarna: ca 2 timmar
Kapa och bygga ihop varje del gjorde jag själv, montera väggstommarna var vi två till och montera takstolarna var vi 5-6 personer till, men vi hade kunnat montera takstolarna på bara 2-3 personer.
Snyggt! Det där ska jag kopiera.

Mitt bygge blir ju betydligt mindre. Så hoppas vi klarar oss på 2 pers, en traktor och stor betongyta under tak.
 
Gör det i solidworks om det är det programmet du kan hantera, det bör inte ta speciellt lång tid då :)
Stabilitet får man annars genom dragband i väggarna.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Sitter i CAD hela dagarna, dock kanske lite overkill med solidworks. :)

Funderar på att fästa väggreglarna i golvreglarna så de ligger omlott istället för att ställa de rakt på. Behöver stabilitet när det är en vagn.
Håller med RiKr. Solidworks låter perfekt. Jag har ritat mina senaste projekt (typ trappor) i Fusion 360. Väldigt skönt för en halvamatör som jag själv att kunna labba med dimensioner, infästningar och tjocklekar på olika material med ett enkelt knapptryck. Alla funderingar och problem som kan betas av i projekteringsstadiet kommer spara dig massor av tid!

Omlott låter vettigt, men svårt att få det tillräckligt starkt med så små överlapp. Går liksom inte att få skruvarna så långt isär, tänker jag. Beroende på vad du skall ha som golvreglar, såklart. Men tillsammans med andra uppstyvningar, så!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Snyggt! Det där ska jag kopiera.

Mitt bygge blir ju betydligt mindre. Så hoppas vi klarar oss på 2 pers, en traktor och stor betongyta under tak.
Tack!

Ni borde absolut klara er på två personer. Jag byggde stommarna på uppfarten och sen var vi två som bar dem till rätt plats och mätte in dem. Även takstolarna byggdes på uppfarten och sedan fäste vi tre långa reglar i hammarbandet som i andra änden vilade på marken så att vi fick som en ramp upp. Sen la vi takstolarna en och en på rampen med nocken ner, fäste långa spännband runt underarmen på varje sida (där underarm och överarm möts), ett spännband vid nocken och drog upp dem med hjälp av spännbanden. När de hängde ungefär på plats så vände vi dem åt rätt håll med hjälp av spännbandet som satt mot nock, justerade in dem mot vinkeljärnen vi redan hade fäst i hammarbandet och skruvade fast dem.
Vi var osäkra på om vi skulle kunna dra upp takstolarna så därför såg vi till att bjuda över många personer så att vi skulle kunna hissa/lyfta upp dem om det hade behövts. Men det gick hur bra som helst att dra upp dem så vi hade klarat oss på två, även om det nog hade underlättat att vara tre personer för att mäta in dem. Man får bara passa sig lite för när de kommer över kanten på "ramperna" så glider de väldigt lätt uppe på hammarbanden så det var nära att en av takstolarna gled snett och ramlade ner, men tack vare spännbandet till nocken så hann den som höll i det spännbandet hålla emot när den började glida lite väl mycket
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Jag gissar att du ska frakta det hemifrån och ut i obygden? Då rekommenderar jag att du dessutom oljad/grundar/målar så mycket du kan hemmavid så slipper du det momentet ute i naturen. Lite extra för att täcka skarvar och skruv/spik är lätt att ta med. Ifall det är tidsbesparande att bygga i moduler beror på hur många ni är och hur långt och besvärligt det är att frakta från transport till byggplatsen. Om du dessutom bygger upp det hemmavid så har du alla skruvhålen färdiga så orkar skruvdragaren fler skruv per batteri på plats. "Bara" att märka upp delarna så det blir rätt.
För många år sedan hade en förening jag är med i ett par "hus" byggda i moduler för att ha dem lättflyttade då de bara behövde stå uppe ett par veckor om året och gärna på lite olika ställen. De förvarades i en gammal lada och det var lite omständligt att bära runt på dessa då de var dimensionerade för att stå på ojämna underlag. Tunga as... Tur att det alltid var korvgrillning i samband med det.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Ska bara dra den 200m, men där jag ska bygga är ute på landet.

Ska ha den som sommarboende innan "riktiga" huset är klart. Sen sätter jag ner det som en friggebod.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.