A
M Markarbetaren skrev:
Varför ska man vränga till hela diskutionen till överdrifter? Är du en sån som sätter dig i t-shirt och kör bil när det är -20 grader ute? ”Det är väl bara att ringa en bärgare om bilen går sönder eller om jag krockar”.
Är man helt dum i huvudet bara för att man bunkrar upp med lite käk för att det kan bli lite sämre tider?
Det handlar väl inte om att all mat ska ta slut i landet, men tänk för f-n efter lite! Vi är helt beroende av våran import och med tanke på hur det ser ut i tex. Italien just nu så är man hyffsat korkad om man inte tror att det innebär påverkan av leveranser av livsmedel.
Ja,jag kör alltid bil i t-shirt,utan säkerhetsbälte,med sommardäck,inga bromsar,det ordnar sig alltid...;)
 
Mikael_L
Nu är iofs kanske inte denna tråden den rätta för ämnet, men nu är det ju nu här diskussionen pågår ... :thinking: :whistle:


M Markarbetaren skrev:
Hustrun precis hemkommen från tredje ica-butiken. Pasta och ris var helt slut. Folk stod och kliade sig i huvudet och undrade vad som händer. En gubbe sa ”detta börjar bli riktigt läskigt”.
Läste detta, åkte sen till mitt lokala ICA, kollade runt lite och försökte upptäcka de tomma hyllorna, nja det var rätt proppfullt överallt. En kaffesort var slut, en annan hade bara ett par paket kvar, kampanjvaror.
ICA's pommefrits var rätt lite av, dock fullt med strips samt av andra fabrikat. Annars la jag inte märke till några andra tomma hyllor, självklart kan jag missat något, någon snussort var säkert slut ... ;)
Inget som jag skulle reagerat på en vanlig dag i butiken.


Men nåväl, nu corona-hamstrade jag lite faktiskt.
Jag tog 2 kg ris, 2 kg mjöl och 2 paket pasta, inget av det hade jag köpt annars, då det finns hyggligt av dessa varor hemma. Jag glömde köpa torrjäst och olja, ty sen har man ju så man klarar en vecka utan att svälta ihjäl, bara man löser vattenfrågan.
Mjölet förutsätter ju dock att strömmen inte slås ut ... ;) Så då torde det finnas vatten också.
I yttersta nöd finns ju fjällgrejerna i garaget, Trangiakök och gasolkök, och lite bränsle har jag också, faktiskt en helt full 450gr gasol, ska också göra att vi klarar en vecka i alla fall.

Jag är ju inte någon prepper i egentlig mening, men har redan några lösningar på plats för smärre samhällsstörningar under några dagar. Men mycket värre scenarior än så, jag då är jag körd förstås.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ris- och pastahyllorna på Willys var ganska urplockade i dag. Det fanns mycket av dom udda sorterna, typ 10-kilossäckar med jasminris och färgad pasta, men i övrigt var det näst intill tomt.
 
Ni som går till affären med tomma hyllor, bor ni i större städer? Känns som att dom flesta här som går till affärer med fulla hyllor bor lite mer "avlägset".

Här i eslöv har alla affärerna haft fulla hyllor så när som en pastasort på willys men övriga sorter fanns det gått om. Har hört att några ställen i lund va länsade.
 
P Prodigys skrev:
Ni som går till affären med tomma hyllor, bor ni i större städer? Känns som att dom flesta här som går till affärer med fulla hyllor bor lite mer "avlägset".

Här i eslöv har alla affärerna haft fulla hyllor så när som en pastasort på willys men övriga sorter fanns det gått om. Har hört att några ställen i lund va länsade.
Jag talar för Hässleholm. Ungefär lika stort som Eslöv. Många man talar med är inte oroliga alls för faran. Jag kände att det var värre vid svinis, men det kan bero på att jag faktiskt körde sjukresor och färdtjänst och det blev ett himla stohej med alla som snabbt skulle in och ta vaccinet.
Trodde faktiskt ni skulle ha mer urplockat ur era affärer. Lund kan jag förstå med tanke på hur ihoppressat alla studenter lever.
 
P Prodigys skrev:
Ni som går till affären med tomma hyllor, bor ni i större städer? Känns som att dom flesta här som går till affärer med fulla hyllor bor lite mer "avlägset".

Här i eslöv har alla affärerna haft fulla hyllor så när som en pastasort på willys men övriga sorter fanns det gått om. Har hört att några ställen i lund va länsade.
bor i Gävle och här är då hyllorna fulla på de butiker jag besökt. Media skrämmer upp folk och handlarna gör ju allt för att spä på för att sälja. Inget blir bra om man agerar i panik, själv hoppas jag aldrig behöva använda min beredskap. ”Hoppas på de bästa, förbered för de värsta” var de någon vis som sade en gång i tiden
 
A
Jag försökte köpa aluminiumfolie häromdagen,till matlagning och annat,det var tomt i hyllorna! vad använder folk så mycket folie till? :thinking:
 
Hattar? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Igår var det däremot rätt rejält urplockat i mitt lokala ICA, fram t.o.m i förrgår har det inte märkts av något, men igår stod plötsligt väldigt mycket hyllor tomma.
En märklig känsla ... Jag handlade dock bara som vanligt, vad jag behöver det närmaste dygnet. Jag glömde dock att köpa torrjäst så jag har jäst till de där extra 2kg mjöl jag köpte häromdan ... ;)
 
Gjorde min veckohandling idag, det enda som jag la märke till att vara slut/nästan slut va toapapper, köttbullar i gräddsåskonserver och rostebröd. Allt annat fanns det gott om på hyllorna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag glömde dock att köpa torrjäst så jag har jäst till de där extra 2kg mjöl jag köpte häromdan ... ;)
Får bunkra upp med lite råvaror om Bolaget skulle stänga så man kan starta hemmabryggningen av öl igen.;)
Och jästen kan du ju använda till annat......
 
T
P Prodigys skrev:
Gjorde min veckohandling idag, det enda som jag la märke till att vara slut/nästan slut va toapapper, köttbullar i gräddsåskonserver och rostebröd. Allt annat fanns det gott om på hyllorna.
Jag bunkrade konserver för en femhundring i torsdags. Hamstring av toapapper tycker jag är ett mysterium. Ska man linda in sig i det i hopp om att coronan inte ska komma igenom eller vad är det fråga om?

Person inlindad i toalettpapper med texten "Not today Corona
 
T tobiast skrev:
Jag bunkrade konserver för en femhundring i torsdags. Hamstring av toapapper tycker jag är ett mysterium. Ska man linda in sig i det i hopp om att coronan inte ska komma igenom eller vad är det fråga om?

[bild]
Dom som bunkrar toapapper tror väl att pappersindustrin ska haverera så att det inte tillverkas något nytt. Ser själv det som osannolikt att det skulle bli brist på något som tillverkas inhemskt mestadels med hjälp av maskiner och av inhemsk råvara.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T
P Prodigys skrev:
Dom som bunkrar toapapper tror väl att pappersindustrin ska haverera så att det inte tillverkas något nytt. Ser själv det som osannolikt att det skulle bli brist på något som tillverkas inhemskt mestadels med hjälp av maskiner och av inhemsk råvara.
Ja, men precis, det är inte logiskt. Och skulle vi få ett värstascenario så är ju inte toapappersbrist hela världen. Människan har klarat sig utmärkt utan toapapper under största delen av sin historia.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.