Tycker ni ska skriva i början av tråden i så fall att avvikande uppfattningar eller inlägg inte är välkomna här. Tror det blir en väldigt trist tråd faktiskt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
M
Handyman 1 skrev:
Verkar som att det enda det inte är brist på är foliehattar,friska människor hamstrar läkemedel och belamrar sjukvården med trams,medan riktigt sjuka får vänta längre på läkemedel och hjälp pga kaoset just nu.
Tror man verkligen att all mat ska ta slut i landet,hur mycket ska man bunkra då? Om man blir smittad och får sitta hemma 2 veckor,finns det verkligen ingen annan människa i liv som kan leverera hem varor i så fall.
Varför ska man vränga till hela diskutionen till överdrifter? Är du en sån som sätter dig i t-shirt och kör bil när det är -20 grader ute? ”Det är väl bara att ringa en bärgare om bilen går sönder eller om jag krockar”.
Är man helt dum i huvudet bara för att man bunkrar upp med lite käk för att det kan bli lite sämre tider?
Det handlar väl inte om att all mat ska ta slut i landet, men tänk för f-n efter lite! Vi är helt beroende av våran import och med tanke på hur det ser ut i tex. Italien just nu så är man hyffsat korkad om man inte tror att det innebär påverkan av leveranser av livsmedel.
 
  • Gilla
Thompass och 3 till
  • Laddar…
M
I InsidersUnited skrev:
Tycker ni ska skriva i början av tråden i så fall att avvikande uppfattningar eller inlägg inte är välkomna här. Tror det blir en väldigt trist tråd faktiskt.
Okej, en tråd som handlar om ämnet prepping, då är det meningen att man ska käfta emot folk som gillar detta? Man ser det som livsuppgift att trolla!
Lite emotsägande om du frågar mig. Som att nån diskuterar ett husbygge från Onsalavillan och får till svar ”hur f-n kan du bygga ett hus när man kan bo lägenhet”.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Lite trist att skrika 'troll' så fort någon har en avvikande åsikt. Blir väl inte så mycket diskussionsforum då.
Gäller dessvärre inte bara denna tråd, utan verka vara ett utbrett fenomen.
 
S
Du kan ha missuppfattat syftet med forum. Om någon vill ha tipps på hur man bygger lösvirkeshus, så betackar man sig för kommentarer om hur korkat det är och att man istället ska köpa en grotta.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
försök ha detta hemma och tillgängligt
1. Vatten
2. Mat och möjlighet att laga mat utan el
3. Batterier
4. Ficklampor
5. Ljus
6. Toapapper
7. Engångsbestick och tallrikar
8. Någon form av värmegaranti, Kamin är enklast.
9. första hjälpen
10. Medicin likt paracetamol osv
11. Bränsle. Ifall leveranserna av nån anledning skulle upphöra så tar det nog slut väldigt snabbt vid tankställena.
12. Antibiotika. Tyvärr tillåter inte nannystaten en att köpa det utan ett godkännande från fajbjor doktojn. Har funderat om man skulle försöka få det utskrivet nån gång då man drabbas av säsongsinfluensan och spara det till senare tillfälle.

13. Bugout location. Ett sommarställe som gärna är avlägset kan nog vara det bästa av allt.
 
Myrstacken
S SonnyListon skrev:
Du kan ha missuppfattat syftet med forum. Om någon vill ha tipps på hur man bygger lösvirkeshus, så betackar man sig för kommentarer om hur korkat det är och att man istället ska köpa en grotta.
Fast en grotta är ju bättre än lösvirkeshus den kommer ju finnas kvar långt efter att huset ruttnat bort :giggle:
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Hmm, om du uppfattar hans svar som att "han käftar emot" så tror jag du har en felaktig uppfattning om vad man gör på breda forum. Om du går in på ett preppingforum istället så kan du få allt medhåll och likriktade åsikter du vill ha. Detta menar jag i all välmening.

Ps Min ICA hade hur mycket pasta och ris som helst för några timmar sedan, ring mig om ni får problem i er ort så kan jag langa lite. ;)
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Kanske ett storstads fenomen? Inte var allt slut men vissa sorter pasta och vissa mjölsorter var slut i en stor Coop där jag brukar handla (sth). Samtidigt känns det långsökt att det verkligen skall behövas om inte hamstring börjar ske, vilket det ju uppenbarligen gjort! Så vi skapar nog själva en situation där det blir brist. Annars uppväxt på landet och där var det ju mer vanligt med ex strömavbrott etc så visst var det praktiskt att ha gasolkök att laga mat på, hände tyvärr titt som tätt vilket jag som barn iof tyckte vara spännande :)
 
M Markarbetaren skrev:
Varför envisas du med att öht. göra inlägg i denna tråd som handlar om prepping när du har en naivare inställning än mina barn?
Du framstår bara som löjlig tyvärr!
Kan inte vi som är realister och som vägrar tro på att Löfven & co ska komma och rädda oss få diskutera detta trollfritt!
Jag ber om ursäkt för lite humor. Självklart kan folk handla åt dig när du är sjuk och inte kan gå ut. Precis som när du får vanliga influensan och kraftig feber.
Jag delade dessutom mina reflektioner på att vi utanför storstadsområden inte drabbas av det hysteriska kaoset. Realistiskt nog så är min åsikt att matvaror kommer inte att ta slut i Sverige under denna omgång virus heller i modern tid.
Och jag tror inte att Löfven kommer heller då det inte är hans uppgift.
Sen gör det väl inte något om folk hamstrar lite om de inte vågar gå ut såklart.
 
I InsidersUnited skrev:
Hmm, om du uppfattar hans svar som att "han käftar emot" så tror jag du har en felaktig uppfattning om vad man gör på breda forum. Om du går in på ett preppingforum istället så kan du få allt medhåll och likriktade åsikter du vill ha. Detta menar jag i all välmening.

Ps Min ICA hade hur mycket pasta och ris som helst för några timmar sedan, ring mig om ni får problem i er ort så kan jag langa lite. ;)
Håller med dig. Vi är olika.

Var nyss på kvantum, pasta och ris sprängde hyllkanten. Kanske ska köra in igen och köpa upp allt så kan jag sälja för inköpspris till de som verkligen har tomt i skåpet så det inte blir likt handspritsfuckona.
 
F Finndjävel skrev:
11. Bränsle. Ifall leveranserna av nån anledning skulle upphöra så tar det nog slut väldigt snabbt vid tankställena.
12. Antibiotika. Tyvärr tillåter inte nannystaten en att köpa det utan ett godkännande från fajbjor doktojn. Har funderat om man skulle försöka få det utskrivet nån gång då man drabbas av säsongsinfluensan och spara det till senare tillfälle.

13. Bugout location. Ett sommarställe som gärna är avlägset kan nog vara det bästa av allt.
som sagt listan kan göras lång, dock bränsle är inget jag preppar, utan resonerar som så att halv tank = tom tank. En BOL står på önskelistan, dock ingen ekonomisk möjlighet för de för tillfället.

Har man väl börjat preppa tycker ja de är svårt att sluta, målet ja har nu är 1 månad. Når dit med rätt enkla medel, då de ”viktigaste” finns. Bara maten som kommer tryta. Och frystorkad mat är svindyr. Kolhydrater finns för säkert 2 mån ;)
vattenreningstabletter är inte heller fel att ha, kostar runt 150kr för 70st och multivitaminer
I brusform
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Köp inhemska makaroner istället om importerad pasta tar slut. ;)
 
A AndersS skrev:
Köp inhemska makaroner istället om importerad pasta tar slut. ;)
Jag köper bara inhemsk pasta. Italienskt smakar inte lika bra tyvärr. Kött likaså, sen vi började bara köpa svenskt så smakar danskt inte alls gott. Trodde inte man skulle känna skillnaden.
 
Många matbutiker, speciellt de större, har personer utifrån som plockar upp. D.v.s ingen egen personal som gör detta utan personal centralt eller outsoursat vilket gör att hyllorna får stå tomma till den dagen påfyllnadspersonalen kommer. I vissa butiker är det kvälls eller morgonpersonal som gör detta och då får det vänta tills dagen efter som hyllorna fylls. Dessutom har olika matbutiker olika automatiska system för inköp, vissa har högre lagernivå och andra har längre lagernivå, vilket kan göra att det tar längre tid innan inköp görs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.