-1,5-46,5 grader

Har fått ärva ett stort gammalt hus. Jättekul, men det behöver totalrenoveras. Kostar några miljoner. Får ta det i etapper för att klara av det, men eget arbete hjälper ju en del - förutsatt att man har bra verktyg. Den här maskinen skulle vara bra till mycket. Och den skulle vara bra även för min magra plånbok. Jag är hyfsat bra på att göra en del själv, men ska jag be kompisar om hjälp vill de ha proffsverktyg att jobba med.
 
-1,5 - 46,5

Nu när man skaffat sig ytterligare ett renoveringsobjekt (läs fritidshus) innan hus 1 är klart, skulle en portabel bordsåg passa perfekt. Det eviga flyttandet av verktyg fram och tillbaka hade underlättats.
 
Svar: Klingans svängningsområde är:-1,5 - 46,5 grader
Efter att ha joxat med billiga gersågar på stegar som avlastningsbord vore det en ren glädje att få tag i de ca 100 kvadraten trädäck med massor av vinklar som måste bytas snart !
 
Strängt taget så är svaret ”inga grader alls”, i och med att maskinen i er text har benämningen TS 245, och Metabos modell heter TS 254. Så, om det var en kuggfråga så hoppas jag på vinst! ;) Men om ni menar TS 254, så är svaret -1,5 - 46,5 °. :heart:

Motivering: Vi letade en plats att bo där kärlek redan fanns, jag och min fru. Vi fann ett dödsbo, gömt i skogarna, glömt och försummat sen några år. Men där fanns kärlek, i huset, i platsen. Som ett hem. Vi tog oss an det, och det var allt som skulle göras där – vatten, värme, el, avlopp, badrum, kök … Men med utmaningarna kom också nyfikenheten och lusten att lära, att förstå ett hus och vad byggande kan vara. Nu vill jag bygga vårt eget kök! Jag gick snickarkurser, två tre stycken. Fönster, möbler, finsnickeri … till och med en snickarkurs med handverktyg. Och spenderade timmar på YouTube med snickarfilmer och klipp om verktyg och standarder och tricks. Jag funderade på vad jag behövde för att komma igång med både byggandet och ett utforskande av finsnickeriet. Insåg den otroliga flexibiliteten som finns i en bordssåg, med alla jiggar och slädar och klurigheter som förvandlar verktyget till både grovmaskin och precisionsmaskin. Men plånboken protesterade. Det var mycket annat i huset som tog resurser i anspråk. Och det blev YouTube-filmer om hur man bygger en egen bordssåg istället, det klassiska med en cirkelsåg monterad i en skiva. Jag hittade lösningar som var mer eller mindre säkra, som var lite svåra att bygga, men värda att se över. För kostnaden, som blev så mycket lägre. Trots bortfallet av styrka och precision. Trots ett visst avkall på säkerhet. Så, en bordssåg står på önskelistan nu, som något vi kan skaffa om något år. Eller något vi får snickra utifrån ritningar från youtubers med passion för DIY. Om inte … kanske … en Metabo TS 254 letar sig fram till vårt lilla hus i skogen. :D :heart:
 
  • Gilla
Paon
  • Laddar…
sunnis
Svar: Sågklingans svängningsområde -1,5 - 46,5

Skulle verkligen vilja ha en sån maskin för alla mina platsbyggda möbelprojekt jag vill genomföra i mitt nya hus. Hade sparar mig mycket tid och bättre slutresultat. Idag klyver jag med cirkelsågen som både är krångligt och farligt. Jag hade blivit överlycklig med en sån fin och bra maskin!
 
-1,5-46,5

Jag är för klen för att såga för hand och vill bygga ett enklare uterum som ska kombineras med växhusdel.
 
Svar: TS 254 (245?), sågklingans svängningsområde är -1,5 - 46,5 grader.

Vilken dröm att få äga en bordscirkelsåg. Vilka projekt man skulle kunna sig an och få ett toppenresultat. Så man slipper dela på längden med sticksågen!!
 
Klingans svängningsområde: -1,5 - 46,5 °

Om jag van en sådan såg hade barnens rum blivit färdiga. Sambon hade inte behövt klaga mer. Vilket lungt liv jag hade fått.
 
Svaret är: -1,5 - 46,5 °

Nu när dottern har växt upp så pass mycket att hon inte behöver passas alla vakna timmar på dygnet så börjar det bli dags att ta tag i all invändig och utvändig renovering av vårat hus som vi köpte för 2 år sen. För att inte vara frånvarande allt för mycket och spara tid så hade den här sågen passat mig perfekt!
 
Snart är den där sjlagerfestivalen slut! Då fortsätter vi snickra!

Sågklingans svängningsområde: -1,5 och 46,5 grader
 
Sågklingans svängningsområde -1,5 - 46,5 °

Perfekt så slipper jag låna svärfars såg
 
Svar: -1,5° - 46,5°

En såg med bord och hjul
Passar perfekt i mitt snickarskjul

En suverän såg på bord
Gör att gungbrädan blir hemmagjord

Vad bra att på klingan få snurr
Med bara ett tyst litet surr

Klyva, spåra, kapa
Fantastiskt att få skapa

Metabo
Får mina drömmar att gro
 
-1,5 - 46,5 °
Att vinna en bordssåg är nåt jag alltid har drömt
om.
 
Svar: Mellan -1,5 - 46,5 grader.

Om vi får denna kanske vi kan göra lite mer saker här hemma vi behöver ta tag i. Att låna maskiner i tid och otid är inte det roligaste och projekt läggs på is.
 
Sågklingans svängningsområde på Metabo TS 254 är -1,5 till 46,5 °

För tre år sedan snickrade jag ihop en liten gungtraktor (med kullagrad ratt, höj- och sänkbar frontlastare med löstagbara gafflar, öppningsbar motorhuv och justerbar sits) till flickvännens (nu fruns) systerson. Detta projekt förverkligades i pappas verkstad, på bland annat farfars gamla bordsåg. Nu är jag väldigt sugen på att göra en gungfyrhjuling med ännu fler roliga funktioner till min egen systers härliga lilla, snart treåriga, dotter som älskar fyrhjulingar.

Trägungtraktor med ratt, justerbar sits och löstagbara detaljer framför en kamin.

Bordsågen är mittpunken i en hobbysnickarverkstad och Metabo TS 254 ser verkligen fin och praktisk ut. Jag gillar verkligen att den är portabel, vilket passar oss som bor i lägenhet och inte (ännu) har en fast snickarverkstad att vara i.
 
  • Gilla
Paon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.