Hej,
min fästmös bostadsrättsförening genomför stambyte. Idag har hon fått tillgång till sin lägenhet igen. Bostadsrättsinnehavarna fick välja om de ville ha dusch+tvättmaskin eller badkar. Min fästmö valde badkar. Som man kan se på bilden har man dock ändå valt att dra in vatten + el till tvättmaskin. Dock ej avlopp. Badkaret är ej ännu på plats. Min fråga: förutom att det ser tråkigt ut, är det tillåtet att ha eldosan strax ovanför badkaret? Tacksam för svar från någon som kan.

Besiktningen skulle genomföras idag men vi vet inget om resultatet av den.
 
  • Renoverat badrum med kaklade väggar, förberett för badkar, vattenledningar och eluttag installerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är tillåtet att ha eldosan där. Det är däremot tveksamt om det går att placera en tvättmaskin där om man har dusch. Maskinen hamnar helt enkelt för nära duschen. Detta har diskuterats i branschen men det verkar råda konsensus om att det inte är ok. Det kan vara intressant att lyfta det med BRF. Även gällande röret i metall. Erfordras kompletterande skyddsutjämning? Är det utfört?

Ps. Nu kommer denna tråd vakna till liv... :D
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ja, det är tillåtet att ha eldosan där. Det är däremot tveksamt om det går att placera en tvättmaskin där om man har dusch. Maskinen hamnar helt enkelt för nära duschen. Detta har diskuterats i branschen men det verkar råda konsensus om att det inte är ok. Det kan vara intressant att lyfta det med BRF. Även gällande röret i metall. Erfordras kompletterande skyddsutjämning? Är det utfört?

Ps. Nu kommer denna tråd vakna till liv... :D
Tack för input! Vad menas med kompletterande skyddsutjämning?
 
Anslutning av främmande ledande delar till skyddsjord för spännningsutjämning. En främmande ledande del är elektriskt ledande delar, t.ex. vattenrör, byggnadskonstruktionen etc. Som inte är en del av elinstallationen men som kan föra in en främmande potential (jordpotential). Kompletterande skyddsutjämning görs för att skydda mot fel inom fastigheten. Skyddsutjämning görs för att skydda mot fel utanför fastigheten.
 
Det är dock inte säkert att det erfordras. Oftast inte men det beror på rörläggaren. Har denne använt rör i metall hela vägen kan det vara nödvändigt.
 
J Johan456 skrev:
Det är dock inte säkert att det erfordras. Oftast inte men det beror på rörläggaren. Har denne använt rör i metall hela vägen kan det vara nödvändigt.
Tack för info! Jag förstår. Känner dock inte till om det är gjort. För nuvarande lägenhetsinnehavare är det förstås inte så högt prioriterat. Hon är mest irriterad på att röret och eldosan sitter där överhuvudtaget eftersom hon inte tänker installera tvättmaskin. Jag hade förstått bättre om man i en hyresrätt hade installerat anslutningen utan att stämma av med hyresgästen. Som BR-innehavare borde man väl åtminstone tillfrågas först. (Med reservation för att något missats i deras korrespondens).
 
BirgitS
J Johan456 skrev:
Det är däremot tveksamt om det går att placera en tvättmaskin där om man har dusch. Maskinen hamnar helt enkelt för nära duschen
Här i forumet brukar det skrivas att det är okej om tvättmaskinen placeras på en 10 cm förhöjning.
 
BirgitS
BVP BVP skrev:
För nuvarande lägenhetsinnehavare är det förstås inte så högt prioriterat. Hon är mest irriterad på att röret och eldosan sitter där överhuvudtaget eftersom hon inte tänker installera tvättmaskin. Jag hade förstått bättre om man i en hyresrätt hade installerat anslutningen utan att stämma av med hyresgästen. Som BR-innehavare borde man väl åtminstone tillfrågas först. (Med reservation för att något missats i deras korrespondens).
Hon kan ju vara glad åt att det troligen är värdehöjande att el och vatten är indraget eftersom många vill ha en egen tvättmaskin. Avlopp går ofta att koppla in på tvättställets avlopp.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att det inte är ok med anslutningsdosan ovanför badkaret.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att det inte är ok med anslutningsdosan ovanför badkaret.
Och det grundar du på? :D
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här i forumet brukar det skrivas att det är okej om tvättmaskinen placeras på en 10 cm förhöjning.
Ja, det kan ibland vara en möjlighet. Här måste jag läsa på lite innan jag definitivt uttalar mig. Jag skrev bara att jag var tveksam till placeringen.
 
J Johan456 skrev:
Och det grundar du på? :D
Det allmänt o-braiga i att få 230 volt i fingret eller näsan när man ligger i badet.
"God elsäkerhetsmässig praxis" eller nåt liknande heter det på fackspråk? :rolleyes:;)
 
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Det allmänt o-braiga i att få 230 volt i fingret eller näsan när man ligger i badet.
"God elsäkerhetsmässig praxis" eller nåt liknande heter det på fackspråk? :rolleyes:;)
Hur har du tänkt dig att strömmen ska komma från dosan till badkaret?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt dig att strömmen ska komma från dosan till badkaret?
Är det så svårt att förstå att det är olämpligt med en anslutningsdosa över badkaret?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det allmänt o-braiga i att få 230 volt i fingret eller näsan när man ligger i badet.
"God elsäkerhetsmässig praxis" eller nåt liknande heter det på fackspråk? :rolleyes:;)
Jag förstår hur du tänker. Uttrycket ”god elsäkerhetsteknisk praxis” syftar till att man följer Elsäkerhetsverkets föreskrifter samt tillämpliga delar av svensk standard. En handdukstork IP44 får sitta där och så även en kopplingsdosa om denna uppfyller korrekt kapslingsklass. Det gör normalt en anslutningsdosa (IP44).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.