Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Genom att ändra ett fåtal parametrar i alal de antaganden som gjorts i beräkningen kommer vi ner på 40 gånger:

[länk]
Det hon argumenterar för är att vi kan inte veta vad tygpåsens har för miljöbelastning för att man kan alltid godtyckligt välja parametrar man vill räkna på i en livscykelanalys. Jag har för egen del svårt att köpa den postmoderna synen att denna fråga handlar om det subjektiva och känslor.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har svårt att se hur en person verkligen kan behöva ung. 100 plastkassar om året, vilket är den genomsnittliga förbrukningen nu.
Vad baserar du den värderingen på?

Dessutom stämmer inte siffran med Naturvårdsverkets rapport från 2016. Det handlar om 60-70 plastpåsar per år och person (beroende på om man bara tittar på dagligvaruhandeln eller också andra affärer).
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad baserar du den värderingen på?
Är det verkligen en värdering att inte förstå hur man behöver så många plastkassar?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessutom stämmer inte siffran med Naturvårdsverkets rapport från 2016. Det handlar om 60-70 plastpåsar per år och person (beroende på om man bara tittar på dagligvaruhandeln eller också andra affärer).
Jag hittade ett flertal webbsidor som skrev om ung. 100 plastkassar, t.ex. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7371408.

Naturligtvis är det intressanta att inkludera samtliga affärer eftersom det är då man får fram hur många plastkassar som folk kommer hem med. Men även om man nöjer sig med 60-70 så innebär det att om de används som soppåsar, dvs. restavfall och ev. komposterbart om möjligheten inte finns att separera det, så slänger man mer än en sådan i veckan per person (alltså inte per hushåll) och då ska man nog tänka över hur det kommer sig att man har så mycket sopor.

Om man går tillbaks till 2016 står det t.ex. så här:
Under ett år använder svenskarna omkring 1,3 miljarder plastpåsar.
https://www.expressen.se/dinapengar/rakna-med-dyrare-plastkassar-i-affaren/
Alltså fler än 100 per person.
 
A
Känns som att vi går runt,runt,runt i cirklar nu,kanske bara att inse att åsikter kan variera och acceptera det:) vad som blir resultatet av plastpåseskatten lär väl framtiden utvisa.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Bästa kassen måste ju vara en kundvagn,är dessutom gratis,kan inte blåsa omkring och hamna i havet mm,håller säkert hundratals år (y)
Jag har sett betydligt fler kundvagnar än plastpåsar under Leksandsbron när jag dykt där :D
 
A
Perfekt fiskhabitat,inga microplaster:rofl:
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Perfekt fiskhabitat,inga microplaster:rofl:
Handtag och hjul är väl plast oftast, men själva metallen rostar bort på bara några (10-20) år
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Är det verkligen en värdering att inte förstå hur man behöver så många plastkassar?
Min poäng är att du av någon anledning tycker detta men du ger inte anledningen till varför du tycker det. Du bör relatera siffran till något, annars är det bara en ståndpunkt. Rätt ointressant på ett forum.

60-70 plastpåsar per person och år låter helt rimligt om man ser till normalfamiljens inköp. Det är ju i snitt en plastpåse i veckan från dagligvaruhandeln plus några extra för andra inköp. Inte något att höja ögonbrynen över och ingen excess utifrån annan plastkonsumtion. t ex alla matförpackningar vi samlar in som bränsle tillsammans med plastpåsarna. Tittar jag i soprummet är det inte mängden plastpåsar som står för den stora avfallsvolymen. Det är alla andra plastförpackningar.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
60-70 plastpåsar per person och år låter helt rimligt om man ser till normalfamiljens inköp. Det är ju i snitt en plastpåse i veckan från dagligvaruhandeln plus några extra för andra inköp. Inte något att höja ögonbrynen över och ingen excess utifrån annan plastkonsumtion. t ex alla matförpackningar vi samlar in som bränsle tillsammans med plastpåsarna. Tittar jag i soprummet är det inte mängden plastpåsar som står för den stora avfallsvolymen. Det är alla andra plastförpackningar.
Men nu handlade det inte om att ett hushåll kan använda och slänga drygt en plastkasse i veckan utan om att en person gör det, så med ett hushåll med två vuxna och två barn görs det av med ca 5-6 kassar i veckan. Det vanligaste skälet här i tråden till att folk vill (måste) köpa plastkassar när de handlar mat är att de använder alla plastkassarna till soppåsar, inte att de lägger dem i plastförpackningar.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vi missar inga andra miljöproblem pga det. Eller är du en sån som bara kan tänka på en sak i taget?

Som jag och andra tidigare har skrivit har vi sett plastkassar i naturen så det du skriver är inte sant.


Lite tjatigt, så läs inlägg 637 igen.


Varför vänta tills problem är påtagliga i stället för att göra något så att vi slipper påtagliga problem?
Japp, jag kan bara fokusera på ett problem i taget. Det är därför jag är så jäkla bra på att lösa problem. De som irrar runt och försöker lösa många problem samtidigt brukar det gå sämre för. Men genom att fokusera på ett i taget blir det rätt så många som blir bra lösta.
Exempel. För några år sedan helrenoverade jag vårat kök.
Om jag samtidigt hållit på med att byta fasad och dränera huset hade troligen inget blivit bra.

Till miljön
Om du sätter upp en lista med miljöproblem för Sverige så kommer säkert plastkassar rätt så långt ned på listan.
SÅ varför kasta sig över något som kan tyckas lätt att fixa men som ger så lite och stör så många människor liv.

Att plastkassen kostar 10 spänn stör mig inget då jag har råd och köper de påsar jag behöver men principen är fel för vi tappar fokus på de verkliga miljöproblemen.

Övergödning påverkade av utsläpp från bristfälliga avlopp och åkrar är något som påverkar vår möjlighet att få färsk närproducerad fisk i Sverige och med ett innanhav Östersjön som är sjukt.
Det anser jag är rätt så långt upp på listan.
 
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, men om man kröker en spik har man bevis för att spikar inte är okrökbara.
Jag tror du förstod ändå.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu handlade det inte om att ett hushåll kan använda och slänga drygt en plastkasse i veckan utan om att en person gör det, så med ett hushåll med två vuxna och två barn görs det av med ca 5-6 kassar i veckan. Det vanligaste skälet här i tråden till att folk vill (måste) köpa plastkassar när de handlar mat är att de använder alla plastkassarna till soppåsar, inte att de lägger dem i plastförpackningar.
Fel
När man veckohandlar kan man ha stora starka flergångspåsar. (köpta på ICA)
De håller bättre än plastkassar och papperskassar och en stor anledning till att vi använder dess
Men jag släpar inte med dessa på stan och när det ibland händer att jag köper kläder eller skor.
Alltså blir det inte 5-6 kassar.
Lätt att skapa en trådsanning med ditt psåtående.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu handlade det inte om att ett hushåll kan använda och slänga drygt en plastkasse i veckan utan om att en person gör det, så med ett hushåll med två vuxna och två barn görs det av med ca 5-6 kassar i veckan. Det vanligaste skälet här i tråden till att folk vill (måste) köpa plastkassar när de handlar mat är att de använder alla plastkassarna till soppåsar, inte att de lägger dem i plastförpackningar.
Det är genomsnittssiffror. Men visst det finns säkert barnfamiljer med stor plastpåseförbrukning. Ganska rimligt också med tanke på att ha barn är väldigt resursförbrukande.

Men vi har ju redan rett ut att det inte spelar någon roll om plastpåsarna hamnar i plastförpackningsinsamlingen eller det generella hushållsavfallet. Båda fraktionerna bränns för att kunna leverera energi till våra hem. Det är enbart renare fraktioner som t ex PET-flaskor med pant som återanvänds till annat än bränsle.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Japp, jag kan bara fokusera på ett problem i taget. Det är därför jag är så jäkla bra på att lösa problem. De som irrar runt och försöker lösa många problem samtidigt brukar det gå sämre för. Men genom att fokusera på ett i taget blir det rätt så många som blir bra lösta.
Exempel. För några år sedan helrenoverade jag vårat kök.
Om jag samtidigt hållit på med att byta fasad och dränera huset hade troligen inget blivit bra.
Men att renovera ett kök inkluderar mycket man måste tänka på samtidigt, det är liksom inte lämpligt att glömma bort att lägga golvet tills man redan fått all socklar på plats. Man måste alltså hålla många bollar i luften samtidigt.

Men nu slutade ju politikerna att fokusera på plastkassar i höstas så de kan fokusera på något annat, just nu coronavirus och Covid-19.

optimum optimum skrev:
Till miljön
Om du sätter upp en lista med miljöproblem för Sverige så kommer säkert plastkassar rätt så långt ned på listan.
SÅ varför kasta sig över något som kan tyckas lätt att fixa men som ger så lite och stör så många människor liv.
Just för att det är lätt att fixa och mig med fler stör det inget alls.

optimum optimum skrev:
Övergödning påverkade av utsläpp från bristfälliga avlopp och åkrar är något som påverkar vår möjlighet att få färsk närproducerad fisk i Sverige och med ett innanhav Östersjön som är sjukt.
Det anser jag är rätt så långt upp på listan.
Det pågår ju arbete sen flera år för att minska övergödningen.

optimum optimum skrev:
Fel
När man veckohandlar kan man ha stora starka flergångspåsar. (köpta på ICA)
De håller bättre än plastkassar och papperskassar och en stor anledning till att vi använder dess
Men jag släpar inte med dessa på stan och när det ibland händer att jag köper kläder eller skor.
Alltså blir det inte 5-6 kassar.
Lätt att skapa en trådsanning med ditt psåtående.
Nu är det ju så att det går åt kring 100 plastkassar per innevånare och år i Sverige, det är då ointressant vad just du gör av med utan det viktiga är att en del gör av med väldigt många plastkassar. Jag gör inte heller av med en 5-6 kassar och tydligen inte du och det betyder ju att några gör av med mer än 5-6 kassar per vecka.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men vi har ju redan rett ut att det inte spelar någon roll om plastpåsarna hamnar i plastförpackningsinsamlingen eller det generella hushållsavfallet. Båda fraktionerna bränns för att kunna leverera energi till våra hem. Det är enbart renare fraktioner som t ex PET-flaskor med pant som återanvänds till annat än bränsle.
Olja är en ändlig resurs och det är bättre att den används till att tillverka plast som behövs inom sjukvården än till kassar där det finns alternativ.

Och när det gäller plastkassar tillverkade av annat än olja så är det slöseri med energi vid tillverkning och transport att tillverka något som bara används till att bära hem mat en gång och sen bränns.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Olja är en ändlig resurs och det är bättre att den används till att tillverka plast som behövs inom sjukvården än till kassar där det finns alternativ.

Och när det gäller plastkassar tillverkade av annat än olja så är det slöseri med energi vid tillverkning och transport att tillverka något som bara används till att bära hem mat en gång och sen bränns.
Så kan man tycka men det är inte det samhälle vi har. Verkligheten är att vi transporterar vår mat i engångsplast och att den plasten sedan bränns. Och detta med hur maten ska förpackas och distribueras är inte något som är enkelt att lösa utan plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.