Hej. Hyr ett 20kvm garage av min hyresvärd som är väldigt fuktigt. Garage porten rinner det vatten i form av droppar och luften känns väldigt fuktig. Innan jag flyttade in i garaget var det väldigt smutsigt på väggarna och golv så jag spolade av det med högtryck under en kort stund och skrapa ur allt vatten med raka. Väggarna är putsade och målade med träull bakom samt betonggolv och efter ställde jag in värmefläkt utöver det stora fasta element som är monterat i garaget redan. Vad kan fukten bero på? Är det för att det är rått ute eller att bilen är fuktig?
Vad kan man göra? Avfuktare?
 
Är där någon ventilation?
 
A
Är det fristående garage? Under mark?
Hur ser omgivningen ut är det mycket vatten på marken?

Som @Immobil skrev, ventilation och ventil galler?

vet du hur grunden är gjord?

vilken temperatur har garaget?
 
Nej bara 2 små ventiler som sitter på porten. Garaget är från 60 talet och jag har ytterkant också på ena sidan av garaget där det är en upphöjning med gräs, jord och sten. Kanske rinner där ifrån och sugs in i väggen?
 
mathiash77 skrev:
Är det fristående garage? Under mark?
Hur ser omgivningen ut är det mycket vatten på marken?

Som @Immobil skrev, ventilation och ventil galler?

vet du hur grunden är gjord?

vilken temperatur har garaget?
Det är 10 garage på raken som står på markplan som är ihop med ett bostadshus om 4 våningar. Lägenheter ovanför garagen. Det är 18c I garaget med ett stort elemen. Dom andra garagen som har vägg i vägg med varandra har inte detta problem men mitt garage är som sagt det sista och jag har yttervägg på ena sidan.
 
A
Hör med ägaren så det inte finns några läckor eller eventuellt oisolerade rör i taket som inte syns om det nu blir så extremt fuktigt som du säger.

Med en jämn temperatur på 18 grader och liten luftomsättning så borde inte luftfuktighetsvariationer påverka mycket.

Om det finns en golvbrunn så skulle mitt förslag vara att testa en avfuktare med slang som går ner i brunnen (kontinuerlig drift).

Allt annat ligger på ägaren att åtgärda...
 
mathiash77 skrev:
Hör med ägaren så det inte finns några läckor eller eventuellt oisolerade rör i taket som inte syns om det nu blir så extremt fuktigt som du säger.

Med en jämn temperatur på 18 grader och liten luftomsättning så borde inte luftfuktighetsvariationer påverka mycket.

Om det finns en golvbrunn så skulle mitt förslag vara att testa en avfuktare med slang som går ner i brunnen (kontinuerlig drift).

Allt annat ligger på ägaren att åtgärda...
Okej finns tyvärr ingen brunn. Jag åker och köper en fuktmätare som får stå under natten så ser jag sen hur många procent den ligger på för är svårt att veta nu, men känner att det är fuktigt men varm luft när jag öppnar porten. Vad är en normal procent? Så jag vet hur jag ska förhålla mig. All kunskap är bra att samla på sig om jag måste kontakta bovärden för åtagande.
 
A
Beror lite på temperatur mm,men under 75% bör det vara,sett ur mögelrisk iaf.

Isopleth-diagram som visar relationen mellan relativ fuktighet, temperatur och mögeltillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att ha så fuktig luft i ett uppvärmt garage är aldrig bra.. och har ingen annan i längan problem så är det ju något fel med ditt garage.

Som andra nämner borde fukten ligga under 75% iallafall..
Som jämförelse ligger mitt kallgarage på 76% och det är riktigt fuktigt där inne..

Ligger på 30% inne i huset.
 
  • Mobilskärm som visar en hemautomatiseringsapp med temperatur- och luftfuktighetsvärden för ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmvisning av temperatur och fuktighet i ett uppvärmt rum, 19.8 °C och 30% luftfuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z zzoink skrev:
Att ha så fuktig luft i ett uppvärmt garage är aldrig bra.. och har ingen annan i längan problem så är det ju något fel med ditt garage.

Som andra nämner borde fukten ligga under 75% iallafall..
Som jämförelse ligger mitt kallgarage på 76% och det är riktigt fuktigt där inne..

Ligger på 30% inne i huset.
Okej varför är det inte bra att ha varmt i garaget och fuktigt? Frodas mögel lättare? Ja jag förvisso bara frågat en annan granne som också har garage. Har ställt in en fuktmätare jag fick tag på för 39kr får utvärdera men värden under helgen så får ni experter komma med utlåtande
 
Mögel frodas i varm och fuktig miljö. Det gör rost också.. jag misstänker att fukten kommer från din tvätt. Låna en avfuktare eller vädra ut med öppen port 1h om dagen när det är kallt och torrt ute i någon vecka
 
Vårat isolerade garage med mekanisk ventilation är också ganska fuktigt nu under denna årstid. Tempen ligger runt 8 grader och vi har ingen uppvärmning. Det har blivit lite mögel på några dynor, och saker som tvättsvampar till biltvätt torkar aldrig riktigt. Dock är det mycket bättre nu än innan vi satte in pax-fläkten, då blev hela väggarna svarta. Nu är det bara lite svart vid tilluften på väggen bredvid garageporten. Detta tvättas enkelt bort till våren.

Att hålla uppvärmt hade säkert skrämt bort fukten, men garageplattan och dörren är dåligt isolerade och det hade nog kostat mer än det hade smakat.
 
Man drar in en mängd fukt/vatten/salt med bilen, och är ventilationen/tempen tveksam behövs det en avfuktare i garaget.
annars kommer bilen att rosta med hög hastighet.

/ATW
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kan det räcka med torrboll hink?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.